MAAKUNTAKAAVOJEN LAATIMINEN Keski-Suomen maakuntavaltuuston seminaari IT-Instituutti, Jyväskylä M. Ahokas
1. MAAKUNTAKAAVAN PERUSTEHTÄVÄ MAKA:ssa alueiden käytön suunnittelu ja periaatteet: MASU:ssa osoitetaan maakunnan tavoiteltu kehitys maakuntakaava osana maakunnan suunnittelua ”… esitetään alueiden käytön ja yhdyskunta-rakenteen periaatteet ja osoitetaan tarpeellisia alueita…” (25:4 §) VAT:n, maakunnan ja useamman kuin yhden kunnan tarpeet vasta viime kuukausina on poliittinen ilmasto havahtunut huomaamaan, että aluerakenne ja infra (mm. asuminen, palvelut, liikenneväylät jne) ovat kestävän aluekehityksen kulmakiviä MAKA:n on edistettävä VAT:n toteuttamista M. Ahokas2
1.1 MAKA:n oikeusvaikutukset: ohjeena … yleis- /asemakaavan laatimiselle & muuttamiselle (32:1 §) muille toimille alueiden käytön järjestämiseksi (32:1 §) viranomaistoimille (32:2 §, tiehankkeet, liiton hankkeet); sekä: viranomaisia koskeva edistämisvelvoite (32:2 §) rakentamisrajoitus virkistyksen ja suojelun sekä liikenteen ja teknisen huollon alueilla (33:1 §) ”ehdollinen rakentamisrajoitus” (33:2 §) määräaikainen rakentamisrajoitus (2 + 2 vuotta; 33:3 §) vähittäiskaupan suuryksikkö: ei saa sijoittaa maakunta- tai yleiskaavan keskustatoimintojen alueen ulkopuolelle 58:3 § määräysmahdollisuus suunnitteluvelvoitteen tai valtakunnallisen alueidenkäyttötavoitteen toteuttamiseksi (177 ja 178 §) M. Ahokas3
1.2 Oikeusvaikutukset maanomistajiin ”rahat tai lupa”: …jos maakuntakaavasta johtuvasta luvan epäämisestä aiheutuisi hakijalle huomattavaa haittaa … (33:2 §) M. Ahokas4
2. KESKI-SUOMEN MAAKUNTAKAAVAT (kokonais-)maakuntakaava: vahvistettavana 1. vaihemaakuntakaava: Jyväskylän seudun jätteidenkäsittely (JÄTKÄ); tulossa ehdotuksena nähtäville 2. vaihemaakuntakaava: pohjavesi, suojelu, kiviainekset (POSKI); kaavaluonnos n 3. vaihemaakuntakaava: turvevarat (TURVA); kaavaluonnos n M. Ahokas5
3. MAAKUNTAKAAVAN TILANNE MV:n päätös MH:n alistuspäätös YM:n vahvistettavaksi asiakirjat viety YM:öön lausuntokierros ministeriöissä ja Keski-Suomen ympäristökeskuksessa liiton vastine lausuntoihin (9 kpl) ja valituksiin (1+2 kpl) pyydetty (viety YM:öön ) YM:ssä käsittely on juuttunut ”jonoon”: vastine KHO:lle Kanta- Hämeen ja Pirkanmaan maakuntakaavoista sekä Päijät- Hämeen vahvistuspäätöksen valmistelu M. Ahokas6
seuraavaksi valittajalle (-jille?) annetaan 1 kk aikaa vastaselitykseen vahvistuspäätöksen valmistelu alkaa lomien jälkeen päätös tullee vuoden viimeisellä neljänneksellä (loka-joulukuu) joko VN:sta (tai YM:stä, jos MMM vetää lausuntonsa pois) mahdollinen jatkovalitus/-kset KHO:lle vuoden lopussa lopullinen voimaantulo mahdollisesti (?) KHO:n päätöksen jälkeen aikaisintaan v lopussa M. Ahokas7
4. MAAKUNTAKAAVAN SISÄLTÖÖN LIITTYVIÄ ONGELMIA ei ongelmia : SM, PLM, OPM, STM, TM MMM: ei ole pohdittu mm-elinkeinojen ja maaseudun kehittämisen asioita MAKA liian yksityiskohtainen vaikutusarvioinnissa ei ole tarkasteltu maa- ja metsätalouteen ja maaseutuun kohdistuvia vaikutuksia MAKA ei ole se foorumi, jossa otetaan kantaa inventointien ja selvitysten sisältöön, arvottamiseen ja aluerajauksiin MAKA ei voi ohjata mm:n tukimuotoja ekologisia vyöhykkeitä ei voi sisällyttää kaavaselostukseen MAKA:lla ei voi luoda maa-ainesten ottoon liittyvää uutta suunnittelujärjestelmää M. Ahokas8
turvetuotantoa koskeva suunnittelumääräys on poistettava mm-alueita voi koskea vain rakentamisen ohjaus maisema-alueiden suunnittelumääräys poistettava harjujensuojelualueiden aluemerkintä ja kaavamääräys poistettava yksityismaiden osalta S- ja s-merkinnät yksityismaiden osalta jätettävä vahvistamatta (puuttuu 28:4 §:n arviointi) virkistysalueen suunnittelumääräykseen lisättävä maininta, ettei se koske metsänhoitoa ja käyttöä tulvakysymystä tulisi käsitellä maakuntatasolla MAKA ei kaikilta osin lain mukainen ► ei voida vahvistaa ► neuvottelu ► kaavan siirto VN:n vahvistettavaksi M. Ahokas9
LVM liiton tavoitteet liikennettä koskien ovat epärealistisia tieverkon osalta liian yksityiskohtainen (mm. taajamat ja ”merkittävästi parannettava tie” -kannanotto) kt 58 Multia –Karstula linjaus Pylkönmäen kautta ja Ruuhimäki-Niemisjärvi ovat epärealistisia suunnitteluajanjaksolla rataverkko epärealistinen (”Haapamäen kolmio”) ratahallintokeskuksen lausuntoa ei otettu mitenkään huomioon raideliikenteen osalta kaavaa ei tule vahvistaa, vaan palauttaa uudelleen valmisteltavaksi M. Ahokas10
Keski-Suomen ympäristökeskus ilmastonmuutosta voisi pohtia kaavaratkaisuissa Äänekoski-Jämsä kehityskäytävä ei välity riittävästi kaavaratkaisuihin (Uuraisten/Äänekosken Hirvaskangas) km- ja km-1 –merkinnät yhdyskuntarakennetta hajottavia (Hankasalmen as., Toivakka ja Lievestuore) Juokslahden eritasoliittymä väärässä paikassa ekologiset vyöhykkeet ja hiljaiset alueet sekä arvokkaat kallioalueet olisi tullut merkitä MAKA:aan haitallisena pidetään Uuraisten Hankasuon ja Pylkönmäen Mätässuon merkintää turvealueena ympäristökeskuksen mukaan maa-ainesten, kalliokiviaines- ten ja rakennuskiviainesten sekä turvetuotannon alueet ja vyöhykkeet käsiteltävä eri vaihemaakuntakaavoissa M. Ahokas11
5. VALITUSTEN VÄITTEET vähittäiskaupan suuryksikkö Nälkämäen risteykseen (Jari- Pekka Koponen) tiedottamispuute (prosessivirheväite; Arviointikeskus/OTK Aulikki Kiviranta Tapio Riipisen ym. asiamiehenä) tiedottamispuute (prosessivirheväite; Suomen Luonnonsuojeluliiton Keski-Suomen piiri ry/Risto Sulkava ja Juhani Paavola) M. Ahokas12
6. MAAKUNTAHALLITUKSEN VASTINE LAUSUNTOIHIN JA VALITUKSIIN MH antoi vastineen : ”lausunnoissa ja muistutuksissa ei ole tullut esille mitään sellaista maankäyttö- ja rakennuslain tai –asetuksen mukaista seikkaa, jonka nojalla maakuntakaavaa tai sen osaa ei voitaisi vahvistaa” M. Ahokas13
7. ESTEELLISYYDESTÄ ei ole ollut ongelma seutu- ja maakuntakaavojen laatimisessa MAKA:n laatimisessa esteellisyyskysymys ei noussut esille JÄTKÄ:n valmistelussa niiden tahojen edustajat, joiden kohdalla näkökulma olisi saattanut tulla ajankohtaiseksi, nimettiin asiantuntijoiksi, jotka eivät osallistu maakuntakaavaluonnoksen kannanmuodostukseen, mutta jotka ovat tuoneet asiantuntemuksensa asian valmisteluun M. Ahokas14
POSKI:n ja TURVA:n osalta tehdään ratkaisu, - että asiantuntijaryhmät nimetään selvitysryhmiksi, - että niiden tehtävä keskittyy selvitysten ja tutkimusten ohjaamiseen ja - että maakuntakaavan valmistelun todetaan olevan liiton toimiston (alueidenkäyttöyksikön viranomais-)tehtävää tätä koskevat MH:n täsmennykset on tarkoitus tehdä huhtikuun kokouksessa M. Ahokas15