Suorien tukien uudet tukimuodot ja yleiset ehdot Täydentävät ehdot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vapaaehtoisen asepalveluksen toimivuustutkimusmalli
Advertisements

Suorien tukien uudet tukimuodot ja yleiset ehdot Täydentävät ehdot
Rakennetukien kesäpäivät Ajankohtaista rakennetukien myönnöstä Kouvola Sanna Koivumäki.
Laukaan yhteistoiminta-alue Aila Rekola
Tilatuki ja kansallinen varanto
Eläinten hyvinvoinnin tuki
TARRALAPUT Huom. Esitettyjen tietojen muutokset mahdollisia Veli-Pekka Reskola Maaseutu- ja tukipolitiikkayksikkö Kesäkuu 2005.
Ohjelmaperusteiset tuet
Lieksan kaupungin maaseutu
Palkkatuki.
Luomutilan tuet ja valkuaiskasvien kannattavuus
valtiosihteeri Risto Artjoki/ ylijohtaja Heimo Hanhilahti MMM
Sivu VALINTAKRITEERIT. Ohjelman varojen kohdennus Sivu 2 Julkinen rahoitus yhteensä miljoonaa euroa kaudella.
Ajankohtaista Melasta
Henkilöstön virkistysrahan käyttö HUS:ssa
Katja Mikkonen Kari Niklander
Maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitus toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa Rieska-Leader ry.
Uudelle maatalousyrittäjälle
Maaseutuvirasto Varainhoito-osasto Tukien maksatusyksikkö
MAASEUDUN KEHITTÄMINEN Kirsi Viljanen, maa- ja metsätalousministeriö Joensuu.
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Laajakaista kaikille -hanke Jyväskylä Keski-Suomen laajakaistahankkeen tilannekatsaus Tapio Saarinen Kehittämispäällikkö, ICT.
Linnaseutu ry •Hämeenlinnan seudun maaseudun kehittämisyhdistys •Leader -rahoitus.
CAP2020-uudistuksen tilannekatsaus – suorat tuet
Maataloustukien täydentävät ehdot Viherryttämistuki
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
KM, PsyK Jaana Laurinvaara
EY-lannoitteiden ja kalkitusaineiden markkinoille saattaminen
EU-vaikuttaminen Suomessa
Tukioikeuksien siirrot
Maatalousyrittäjien eläkelaitos 2006 / Sarja 6.1
Salaojateknikoiden neuvottelupäivät Hyvinkäällä Kehitysinsinööri Heikki Pajula, SYKE Ojitushankkeiden rahoitus.
Yrittäjyydestä ja yhteistyöstä Teollisuusneuvos Heikki Vesa.
Sivu 1 Tilannekatsaus Maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020.
YRITYSVEROTUS NYT JA TULEVAISUUDESSA
Ajankohtainen maatalouspolitiikka
Maatalouden ajankohtaiskatsaus
Mihin ohjelmat ohjaavat ja miten viljelijät valitsevat -esimerkkinä horisontaalinen maaseudun kehittämisohjelma Tuomas Kuhmonen
Tiken esittely | Viestintä | 2011 | Dian numero Maatilarekisterin kehittämisajatuksia Esa Katajamäki
AJANKOHTAISTA TALOUDESTA. Virastopalaveri
MRC Oulu-DP:n tohtoriohjelmapaikkojen haku
Keski-Uudenmaan maaseutuhallintopalvelut
EU:n yhteisen maatalouspolitiikan terveystarkastus
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Ympäristötukien valvonta 2007 Maija Kyrö MMM / Tukiyksikkö.
Neuvo 2020 –maatilojen neuvontajärjestelmä
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Suunnittelija Janne Pölönen, TSV Julkaisutiedonkeruuseminaari 2014
Helsinki Elintarvikekuljetus- ja logistiikkaseminaari Teoriasta käytäntöön Pääjohtaja Jaana Husu-Kallio Elintarviketurvallisuusvirasto Evira.
Tukihakukoulutus kevät 2015
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus EAKR-rahoituksen käyttämiseksi laajakaistahankkeissa.
Sivu 1 Manner-Suomen maaseutuohjelman toimeenpano Tilannekatsaus
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Rakennetuki liittymistä valmisteleville maille liittymistä valmisteleva tuki vuodesta 2000:
Maatalouspolitiikan muutospaineet lähivuosina Esa Hiiva Maa- ja metsätalousministeriö Tukihakukoulutus 2007.
Tukihakukoulutus kevät 2015
1 TILANEUVONTAJÄRJESTELMÄ Tukikoulutus lokakuu 2006 Tukiyksikkö.
Virkavapaudet Yhteysopekoulutus Kirsi Contursi plm.
MTK:n tuki-infot Kevät 2015
Luonnonhaittakorvaus Varsinais-Suomen Ely-keskus, Maatalouden valvontayksikkö.
Perustuki & Peltokasvipalkkio Crusell, Uusikaupunki.
Aulis Kuusela Maaseutuvirasto
EU lyhyesti 28 jäsenmaan muodostama vapaakauppa-alue
Tukioikeuksien mitätöinti vuodelta 2015
Miksi maataloutta tuetaan?
Maaseutuelinkeinoviranomaisten talvipäivät
Luomuasetuksen uudistus Evira
Maatalouslinjan ajankohtaiskatsaus
Ympäristökorvauksen korvauskelpoisuus ja sitoumusten muutokset
TUKIOIKEUKSIEN MITÄTÖINTI
Ympäristökorvauksen muutokset v. 2020
Esityksen transkriptio:

Suorien tukien uudet tukimuodot ja yleiset ehdot Täydentävät ehdot Versio 2 Mavin tukihakukoulutukset Tampere 12.2.2014 ja Oulu 18.2.2014 Valmistelutilanne 7.2.2014 Pia Lehmusvuori MMM/maatalousyksikkö

Esityksen sisältö 1) Nuorten viljelijöiden tuki 2) Viherryttämistuki 3) Aktiiviviljelijän määritelmä 4) Tukien alentamisen menettely 6) Täydentävät ehdot Valmistelutilanne 7.2.2014

Säädökset Suorat tuet: Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1307/2013 Täydentävät ehdot: Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1306/2013 (ns. horisontaaliasetus) Alempiasteiset EU-säädökset valmisteilla, julkaisu kesäkuussa 2014? Valmistelutilanne 7.2.2014

Nuorten viljelijöiden tuki

Nuorten viljelijöiden tuen tausta EU:ssa huoli nuorten saamisesta maatalousalalle => CAP2020-uudistuksessa tavoitteena nuorten viljelijöiden tukeminen aiempaa enemmän tilan aloitusvaiheessa Tämän vuoksi v. 2015 alkaen jäsenmaille pakollinen uusi nuorten viljelijöiden tuki suorien tukien järjestelmässä Valmistelutilanne 7.2.2014

Nuorten viljelijöiden tuen määrä Nuorten viljelijöiden tukeen enintään 2 % suorien tukien kansallisesta enimmäismäärästä Suomessa noin 10,5 milj.euroa/v Valmistelutilanne 7.2.2014

Nuorten viljelijöiden tuen ehdot (1/2) Tukea voi saada viljelijä joka on oikeutettu perustukeen; joka on perustanut enimmäistä kertaa tilan sen päävastuullisena yrittäjänä korkeintaan ensimmäisen perustukihakemuksen jättämistä edeltävien viiden vuoden aikana; ja joka on enintään 40-vuotias em. perustukihakemuksen jättövuonna Valmistelutilanne 7.2.2014

Nuorten viljelijöiden tuen ehdot (2/2) Tukea voidaan myöntää nuorelle viljelijälle viiden vuoden ajan Oikeushenkilön oikeudesta tukeen säädetään delegoidussa asetuksessa Valmistelutilanne 7.2.2014

Nuorten viljelijöiden tuen tukitaso Jäsenmaalla useita mahdollisuuksia valita tuen laskemistapa Alustava linjaus: nuoren viljelijän aktivoimien tukioikeuksien lukumäärä x 25 % jäsenmaan keskimääräisestä suorien tukien hehtaarituesta Alustava linjaus: tuki myönnetään enintään 90 tukioikeudelta Valmistelutilanne 7.2.2014

Viherryttämistuki

Viherryttämistuen tausta Viherryttämistuki = Tuki ilmaston ja ympäristön kannalta suotuisiin maatalouskäytäntöihin CAP2020-uudistuksessa tavoitteena ympäristö- ja ilmastonäkökulman vahvempi huomioon ottaminen Tämän vuoksi v. 2015 otetaan käyttöön jäsenmaille pakollinen uusi viherryttämistuki suorien tukien järjestelmässä Valmistelutilanne 7.2.2014

Viherryttämistuen toimenpiteet Kolme toimenpidettä: viljelyn monipuolistaminen pysyvän nurmen säilyttäminen ekologinen ala Luomutilat oikeutettuja tukeen ilman kolmen toimenpiteen täyttämistä Viljelijä voisi täyttää viherryttämistoimet vastaavilla ympäristökorvauksen toimilla, jos jäsenmaa ei rajoita tätä mahdollisuutta (alustava linjaus: Suomessa tämä ei mahdollista) Valmistelutilanne 7.2.2014

Viherryttämistuen määrä Viherryttämistukeen on käytettävä 30 % suorien tukien enimmäismäärästä, Suomessa noin 157 milj. euroa/v Tukitaso Suomessa arviolta keskimäärin noin 70 euroa/ha Tuki viljelijän aktivoimien tukioikeuksien lukumäärän perusteella Valmistelutilanne 7.2.2014

Viljelyn monipuolistaminen Tilalla 10-30 ha peltoalaa  viljeltävä kahta kasvia – pääkasvia ei yli 75 % peltoalasta Tilalla yli 30 ha  viljeltävä kolmea kasvia – pääkasvia ei yli 75 % peltoalasta – kahta pääkasvia ei yhteensä yli 95 % C-tukialueella kahden kasvin viljely riittää Vapautus tiloille, joilla yli 75 % peltoalasta nurmella ja/tai kesannolla ja jos muussa käytössä oleva peltoala ei ole yli 30 hehtaaria Valmistelutilanne 7.2.2014

Pysyvän nurmen säilyttämisvaatimus Kaksi vaatimusta: 1) Natura-alueiden pysyvät nurmet säilytettävä + jäsenmaa voi päättää nimetä myös muita herkkiä alueita, joilla pysyvät nurmet säilytettävä (alustava linjaus: Suomessa ei nimetä muita alueita) 2) Pysyvän nurmen alan suhde maatalousmaan kokonaisalaan ei saa vähentyä yli 5 % Tarkastelu koko maan tasolla Pysyvä nurmi = v. 2012 pysyvät laitumet ja v. 2015 ilmoitettavat pysyvät nurmet Valmistelutilanne 7.2.2014

Ekologinen ala (1/2) Yli 15 ha peltoalaa –> ekologista alaa 5 % peltoalasta v. 2015-2017 (mahd. 7 % v. 2018 alkaen) Jäsenmaa päättää, mitä aloja hyväksytään ekologiseksi alaksi asetuksessa mainituista ekologisen alan tyypeistä (Suomessa alustavasti suunniteltu kesannot, kerääjäkasvit ja viherpeite, typensitojakasvit) Vapautus tiloille, joilla yli 75 % peltoalasta nurmella, kesannolla ja/tai palkokasveilla ja jos muussa käytössä oleva peltoala ei ole yli 30 hehtaaria Valmistelutilanne 7.2.2014

Ekologinen ala (2/2) Ns. metsäisyyspoikkeus = Jäsenmaa, jossa yli 50 % kokonaismaa-alasta on metsää, voi päättää, että ekologisen alan vaatimusta ei sovelleta tiloihin, jotka sijaitsevat luonnonhaitta-alueilla, joilla alueen maa-alasta yli 50 % on metsää ja metsän suhde maatalousmaahan on korkeampi kuin 3:1 (alustava linjaus: otetaan käyttöön Suomessa, alueet eivät vielä selvillä) Valmistelutilanne 7.2.2014

Aktiiviviljelijän määritelmä

Aktiiviviljelijän määritelmän tausta EU:ssa ollut tapauksia, joissa tukia myönnetty tahoille, joiden tarkoituksena ei ole ollut lainkaan maataloustoiminnan harjoittaminen Tämän vuoksi v. 2015 alkaen aktiiviviljelijän määritelmä seuraavien tukimuotojen edellytykseksi: suorat tuet luonnonhaittakorvaus luomukorvaus eläinten hyvinvointikorvaus Valmistelutilanne 7.2.2014

Aktiiviviljelijän määritelmä (1/2) Jäsenmaille pakollisia ja vapaaehtoisia vaatimuksia Jäsenmaille pakollinen: Suoria tukia ei myönnetä sellaiselle luonnolliselle tai oikeushenkilölle, joka hallinnoi kiinteistöyhtiöitä, pysyviä urheilukenttiä, vapaa-ajan alueita, lentoasemia, rautatieyhtiöitä tai vesiyhtiöitä Tuet kuitenkin myönnetään tällaiselle toimijalle, jos se osoittaa jäsenmaan edellyttämät todisteet esim. siitä, että maataloustoiminta ei ole merkityksetöntä Em. ei koske vähäisessä määrin suoria tukia saavia Valmistelutilanne 7.2.2014

Aktiiviviljelijän määritelmä (2/2) Jäsenmaille vapaaehtoinen: Suoria tukia ei myönnetä sellaiselle luonnolliselle tai oikeushenkilölle, jonka maataloustoiminta on vain vähäinen osa sen koko taloudellisesta toiminnasta ja/tai pääasialliseen toimintaan ei kuulu maataloustoiminnan harjoittaminen (Suomessa tästä ei vielä linjausta) Em. ei koske vähäisessä määrin suoria tukia saavia Yksi osa määritelmästä koskee jäsenmaita, joissa on maatalousmaata, joka pysyy luontaisesti laitumeksi tai viljelyyn soveltuvassa kunnossa (alustava linjaus: Suomessa ei tällaisia alueita) Valmistelutilanne 7.2.2014

Tukien alentamisen menettely

Tukien alentamisen menettely Tausta: EU:ssa huoli siitä, että suuri määrä tuista on myönnetty varsin pienelle määrälle paljon tukea saavia Tämän vuoksi v. 2015 alkaen jäsenmaan on vähennettävä perustukea vähintään 5 %:lla 150 000 euroa/vuosi ylittävältä osalta Jäsenmaalle vapaaehtoista: perustuesta voidaan vähentää viljelijän edellisenä vuonna maksamat maataloustoiminnan palkat sekä niihin liittyvät verot ja työnantajamaksut (Suomessa ei tästä vielä linjausta) Valmistelutilanne 7.2.2014

Maataloustukien täydentävät ehdot

Mitä ovat täydentävät ehdot? (1/2) Täydentävien ehtojen noudattaminen on seuraavien viljelijätukien ehtona: EU:n kokonaan rahoittamat suorat tuet Maaseudun kehittämisen viljelijätuet: ympäristökorvaus, luonnonhaittakorvaus, luomukorvaus ja eläinten hyvinvointikorvaus Osittain rakennetukien ja kansallisten viljelijätukien ehtona Valmistelutilanne 7.2.2014

Mitä ovat täydentävät ehdot? (2/2) Hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimuksia (GAEC) sekä Lakisääteisiä hoitovaatimuksia: direktiivejä ja asetuksia, jotka liittyvät ympäristöasioihin, kansanterveyteen, kasvien terveyteen sekä eläinten terveyteen ja hyvinvointiin Valmistelutilanne 7.2.2014

Täydentävät ehdot v. 2015 alkaen 7 hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimusta (GAEC) (nykyään 13) 13 lakisääteistä hoitovaatimusta (nykyään 18) Vaatimukset perustuvat Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1306/2013 liitteeseen II Valmistelutilanne 7.2.2014

Muutokset lakisääteisissä hoitovaatimuksissa v. 2015 (1/2) Poistuu puhdistamolietedirektiivi ja eläintautien ilmoittamiseen liittyvät kolme direktiiviä Jo v. 2014 pohjavesien suojeluvaatimukset lakisääteisistä vaatimuksista GAEC-vaatimuksiin   Valmistelutilanne 7.2.2014

Muutokset lakisääteisissä hoitovaatimuksissa v. 2015 (2/2) Näiden EU-säädöksistä johtuvien muutosten lisäksi myös kansallisista säädöksistä johtuvia muutoksia (esim. nitraattiasetuksen muutokset tulossa voimaan keväällä 2015) Huom. Pysyvän laitumen säilyttämisvaatimus täydentävissä ehdoissa v. 2015-2016   Valmistelutilanne 7.2.2014

Merkittävimmät muutokset GAEC:ssa v. 2015 Poistuu kasvinvuorottelua koskeva vaatimus, koska viherryttämistukeen tulee viljelyn monipuolistamisvaatimus Poistuu koneiden asianmukaista käyttöä koskeva vaatimus GAEC-vaatimusten yksityiskohdat säädetään kansallisesti Siirretään joitain nykyisistä GAEC-vaatimuksista suorien tukien asetukseen perustuvaan maatalousmaan säilyttämisvaatimukseen Valmistelutilanne 7.2.2014

Ei tulossa GAEC:iin Komission ehdottamat vesipuitedirektiivi ja torjunta-ainedirektiivi jäivät pois (mukaan myöhemmin, kun kaikki jäsenvaltiot ovat toimeenpanneet direktiivit). Pakollisena maatilojen neuvontajärjestelmään v. 2015 alkaen Komission ehdottama turvemaiden ensimmäisen kynnön kielto jäi pois Valmistelutilanne 7.2.2014

KIITOS! pia.lehmusvuori@mmm.fi puh. 0400 395 537