Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen. Pitkittäistutkimus Vuonna 2001 Tampereen seurakuntien rippikouluihin osallistuneet nuoret –kysely rippikoulun.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
Pihtiputaan seurakunta Miten kehittää v. työtä?
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry
Pohjanmaan Partiolaiset Syyskokous
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
OIKEUS LEIKKIIN, LEPOON JA VIRKISTYKSEEN - kuudesluokkalaisten käsityksiä Lapsen oikeuksien päivä
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
OSA-AIKATYÖ PALVELUALOILLA
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
4H-järjestö Tekemällä oppii parhaiten!. 4H-järjestön toiminta-ajatus •4H-harrastuksessa lapsi ja nuori kasvaa kohti vastuullista ja yritteliästä aikuisuutta.
Media- ja elokuvakasvatusta pohjois-kymenlaaksolaisille esikoululaisille – hanke •Tutkimustuloksia.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Perhevapaiden käyttö ja suorat kustannukset yrityksille Sami Napari (Etla) Perhevapaiden kustannukset –seminaari, Helsinki
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Drop out-ilmiö SPL:n Turun piirin juniorijalkapallossa
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Perusopetuksen ryhmäkoko
LEMPÄÄLÄN KUNTA TYÖHYVINVOINTIKYSELY 2013 (OTTEITA) Vastaajia yhteensä: 856 – Vastausprosentti 59 % Analyysi tuloksista.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Marko Autio Kasvatustyön pastori Espoon seurakuntayhtymä RUUHKASUOMEN RIPPIKOULUTILASTO T.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Tampere Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle.
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Hannu Kallio Miten yhdessä samaan suuntaan 1 Miten yhdessä samaan suuntaan? 400 yksilöä 40 yksikköä 1 suunta.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Kuntouttava työtoiminta 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Esa Arajärvi.
Yleistä tutkimuksesta
Suomalaisten asennoituminen mainontaan 2009 Perusosa.
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
Iltapäiväl passaa rauhottuu! Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan neuvottelupäivät Imatra Tervetuloa !
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Otsikko TAMPEREEN KESKUSTAN ÄÄNESTÄJÄTUTKIMUS 2008 Teettäjä Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry Tavoitteena testata Keskustan vaaliteesien hyväksyttävyyttä.
Seurakuntavaalit 2010: miten äänestettiin ja miksi Onnistuiko ensimmäinen kerta? Cafe Agricola 13/ Helsinki Harri Palmu, Kirkon tutkimuskeskus.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
Uuden suunnitelman äärellä Hämeenlinnassa
Isoja ihmeitä.
16. Uskontojen moninaisuus
Huomisen kynnyksellä 2016: vuotiaiden näkemykset tulevaisuudesta
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Nokian seurakunnan strategia
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
talven hauska ulkopeli meille kaikille
Suuri ihme – rippikoulusuunnitelman keskeiset kehityssuunnat Rippikoulu on elämää Jumalan kasvojen edessä (elämä-usko-rukous) Yhteisöllinen.
Tervetuloa rippikouluun!
Varhaiskasvatuksen yhteistyön
Lapsi-, nuoriso-, ja rippikoulutyö
Itsearviontikyselyn tuloksia 2018
Esityksen transkriptio:

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen

Pitkittäistutkimus Vuonna 2001 Tampereen seurakuntien rippikouluihin osallistuneet nuoret –kysely rippikoulun alussa vuonna nuorta (79 % rippikoululaisista) –kysely rippikoulun lopussa vuonna nuorta (73 % rippikoululaista) –kysely keväällä 2006 (20-vuotiaana) 416 vastaajaa (30 % kyselyn saaneista)

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Vastaajat vuonna 2006 Kyselyn vastaajat useammin tyttöjä (68 %), mutta asennoituminen rippikouluun, kirkkoon ja uskoon rippikoulun alussa tai lopussa ei juurikaan eroa kyselyyn vastaamattomista

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Mitä nuoret ajattelevat rippikoulusta, uskosta ja kirkosta 20-vuotiaana? Mitä rippikoulu merkitsi nuorille? Miten asenteet ovat muuttuneet rippikoulussa ja sen jälkeen? Kiinnostaako uskonnollinen osallistuminen ja millainen?

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Rippikoulukokemus jälkikäteen

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Kysymystavasta riippuen noin 80 % nuorista suhtautuu rippikouluun jälkikäteenkin selkeän myönteisesti, 5-10 % kielteisesti –Pettymyksiä rippikoulussa aiheuttaa: Autoritatiivinen opetus, kokemus pakkopullasta, Jumalan tyrkyttäminen, nuoria ei kuunnella ja arvosteta, ryhmähengen puute Rippikoulukokemus ei synny tyhjiössä –uskonnollinen kotitausta yhteydessä myönteisiin rippikoulukokemuksiin

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Vaikuttiko rippikoulu?

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Rippikoulun vaikutus (avoin kysymys) Miten rippikoulu vaikutti elämääsi? Ei vaikutusta 30% Ei vastausta 16% Uskonnollista vaikutusta 20% –Lähtökohta seurakunnalliselle aktiivisuudella 7% –(Muuta) vaikutusta omaan hengelliseen elämään 6% –Muutti kuvaa kirkosta myönteisemmäksi 4% –Lisäsi tietoa uskonnollisista asioista 3% Sosiaaliset tekijät 13% –Uusia ystäviä 11% –Sosiaalisia taitoja 3% Aikuistumiseen liittyviä tekijöitä 10% Muut 10%

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Rippikoulun aikana useimpien nuorten asenteet kristinuskoa kohtaan muuttuvat myönteisemmiksi Mitä asenteille tapahtuu rippikoulun jälkeen? Mitä rippikoulussa tapahtuneesta asenteenmuutoksesta jää jäljelle?

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Suhtautuminen kristinuskoon ennen ja jälkeen rippikoulun

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Usko Jumalaan ennen ja jälkeen rippikoulun

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Jumalakuva

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen 20-vuotiaan nuoren usko Uskonnolliset asenteet madaltuneet oletetusti rippikoulun jälkeen –Yleinen asennoituminen kuitenkin edelleen myönteisempää kuin rippikoulun alussa Kristinuskoon ja sen opetuksiin suhtaudutaan myönteisesti ja niiden ajatellaan sisältävän jotain arvokasta, mutta niitä ei olla valmiita hyväksymään sellaisinaan. –Uskonnollisiin auktoriteetteihin otetaan etäisyyttä

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Miten arvioit ajatuksesi Jumalasta ja uskosi muuttuneen rippikoulun jälkeen?

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Miten suhde kirkkoon ja seurakuntaan on muuttunut rippikoulun jälkeen?

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen JUMALA JA USKO ON LÄHEINEN, MUTTA KIRKKO JA SEURAKUNTA ETÄINEN

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Onko rippikoulun laadulla väliä? Rippikoulut luokiteltiin neljään ryhmään sen perusteella, missä määrin nuoret olivat niihin tyytyväisiä –Laatuluokka I: parhaimmiksi arvioidut rippikoulut keskimääräinen tyytyväisyysarvio vähintään kouluarvosanalla 9,0 (11 rippikoulua) –Laatuluokka II: tyytyväisyysarvio keskimäärin 8,55-8,95 (10 rippikoulua) –Laatuluokka III: ka. 8,31-8,47 (11 rippikoulua) –Laatuluokka IV: huonoimmiksi arvioidut rippikoulut ka. 7,15-8,25 (11 rippikoulua)

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen

Kaikissa rippikouluryhmissä asenteet muuttuivat myönteisemmiksi rippikoulun aikana, mutta –Parhaimman laatuluokan rippikoulussa asenteet muuttuivat selvästi eniten rippikoulun aikana, heikoimmissa vain vähän (ja eniten kielteistä asenteenmuutosta) –Parhaimmiksi arvioiduissa rippikouluissa asenteet viisi vuotta rippikoulun jälkeen edelleen myönteisimmät Huonoimmiksi arvioituihin rippikouluihin osallistuneiden keskuudessa negatiivisesti asennoituvia viisi vuotta rippikoulun jälkeen enemmän kuin rippikoulun alussa –Negatiivinen rippikoulukokemus omiaan saattamaan nuoren negatiivisten kokemusten oravanpyörään Kirkosta havainnoidaan vain kielteisiä asioita

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Ketkä lähtevät isoskoulutukseen? Rippikoulun päättyessä 67 % aikoi osallistua isoskoulutukseen (selkeä merkki rippikoulutyytyväisyydestä)

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Rippikoulun laatu ja kiinnostus isoskoulutusta ja kirkollista alaa kohtaan

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Isosena toimineet pitävät isoskokemustaan usein vielä tärkeämpänä ja merkityksellisempänä kuin rippikoulua Isoset pitävät uskoa muita tärkeänä, isostoiminnassa mukana kuitenkin myös sellaisia nuoria, joille usko on kaikissa tutkimuksen vaiheissa ollut etäinen

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Osallistuminen seurakunnan toimintaan Joka toinen nuori kuitenkin olisi kiinnostunut osallistumaan nykyistä enemmän

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Millainen toiminta kiinnostaisi?

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Miten toiminnan pitäisi muuttua? 40 % ei vastausta  ei kiinnosta? 10 % ei osallistuisi vaikka toiminta muuttuisi miten –1 % ehkä vanhempana kiinnostuu 2 % ei käsitystä seurakunnan toimintaa, ei osaa vastata 3 % tyytyväinen nykyiseen 20 % ilmapiiri uusiksi: vapaampaa, ei kaavamaista nuorekkaampaa, nykyaikaisempaa keskustelevampaa aktiivisempaa, innovatiivisempaa hauskempaa, iloisempaa rennompaa, reippaampaa sallivampaa, suvaitsevaisempaa leppoisampaa lämpimämpää musiikkipainotteista

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen 12 % konkreettisia toimintaehdotuksia –musiikkitoimintaa, konsertteja, kuorotoimintaa –retkiä, leirejä, matkoja, vaelluksia –harrastustoimintaa, urheilutoimintaa, turnauksia, peli-iltoja –auttamismahdollisuuksia –suuria tilaisuuksia minne helppo osallistua –keskusteluiltoja, soluja, mahdollisuus puhua srk:n työntekijän kanssa –nuorille äideille toimintaa, perhetoimintaa –parempi tiedotus! Osa 20-vuotiaista mieltää itsensä nuoriksi, osa nuoriksi aikuisiksi 5 % vähemmän hengellistä, vähemmän uskoa tuputtavaa ja saarnaavaa 2 % raamatullisempaa ja perinteisempää 2 % lyhytkestoisempaa ja myöhemmin 2 % myös ystävät kävisivät 1 % itsellä enemmän aikaa

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Joitain johtopäätöksiä Rippikoulu on valtaosalle nuorista myönteinen kokemus myös jälkikäteen, noin 10 % nuorista kokee sen kielteisenä Joka kolmas kokee jälkikäteen rippikoulun olleen uskonnollisessa mielessä antoisa Asenteet luonnollisesti ”madaltuvat” viiden vuoden aikana verrattuna välittömästi rippikoulun jälkeen vallinneeseen tilaan, mutta yleinen asennoituminen kuitenkin edelleen myönteisempää kuin rippikoulun alussa Usko ja Jumala koetaan 20-vuotiaana usein tärkeäksi, kirkko ja seurakunta kuitenkin etäiseksi

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Rippikouluissa on eroja! –Rippikoulun laadulla on merkitystä vielä vuosien jälkeen Huonoimmiksi arvioituihin rippikouluihin osallistuneiden asenteet taipuvaisia muuttumaan entisestään kielteisemmiksi myös rippikoulun jälkeen Rippikoulun tulevaisuus näyttää tutkimuksen tulosten valossa kokonaisuudessaan hyvältä: –nuoret haluavat kastaa mahdolliset lapsensa ja toivovat heidän aikanaan käyvän rippikoulun

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Isoskoulutus kiinnostaa nuoria ja nuoret kokevat sen myönteisenä, mutta valikoiko se vain tietyn persoonallisen orientaation omaavia nuoria? Rippikoulun laadulla selkeä yhteys kiinnostukseen kirkon töitä kohtaan Kiinnostusta uskonnolliseen osallistumiseen olisi selvästi enemmän kuin nykyisin osallistutaan –mielikuva toiminnasta kaipaa muutosta, ei välttämättä toiminta –erityisesti musiikkitilaisuudet, toiminnallisuus ja vapaaehtoistyö kiinnostaa –tiedotuksen tärkeys

Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen Kiitos mielenkiinnosta!