Kuljetuspalvelujen energiankulutuksen ja kasvihuonekaasupäästöjen laskenta- ja ilmoitusmenetelmät (tavara- ja henkilökuljetukset) Methodology for calculation.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ ja avoimen lähdekoodin järjestelmät Petteri Kivimäki Tietojärjestelmäasiantuntija Linnea2- ja AMKIT-konsortioiden.
Advertisements

CO2-raportti | 2014 SOMERON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT ENNAKKOTIETO VUODELTA 2013.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
 Logististen toimintojen kehittäminen •Ostotoiminta, varastointi, tuotanto, myynti •Asiakkaina PK -tuotantoyritykset  Energiankäytön optimointipalvelut.
Mittauksista Petteri Sappinen.
Lääkintätilojen sähköasennukset KYSissä
RATKAISUNA RAKENNETTU YMPÄRISTÖ. RAKENNETTU YMPÄRISTÖ  Aiheuttaa 40 % kasvihuonekaasupäästöistä  Kuluttaa 40 % energiasta  Teollisuutta tai liikennettä.
Copyright © Tekes Cleantech-yritykset ”Viisi tähteä”
MK-Alennusten vaikutus – toimii Excelissä
Kokemuksia Perloksen YT-Prosessista YT-SEMINAARI / Esa Vuorinen.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
© 2012 Tieto Corporation Vaatimukset ja Testaus – Kokemuksia TestausOSYn seminaari , Tapiola Erkki Pöyhönen Lead Test Manager Tieto, Enterprise.
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Tietojärjestelmän suunnittelu
Performance testing of TETRA 1. SISÄLTÖ  TETRA standardointi  ICT- yrityksen toteutus  Testaus- prosessi  Motivaatio testaukseen  Vaiheet/ osa-prosessit.
Päästöjen ja kustannusten laskennalla vaikutetaan yritysten imagoon ja kilpailukykyyn Neuvotteluaineistoa Reijo Laine Senior & Sons Oy © Senior.
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
Artikkelisuosittelija bX Väinö Ala-Härkönen Kansalliskirjasto / kirjastoverkkopalvelut.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
ISO 9000 –sarjan uudistus – Mikä muuttuu?
SFS-EN tiedotustilaisuus Kuljetuspalvelujen energiankulutus Pertti Isoniemi Standardisointipäällikkö Yleinen Teollisuusliitto.
PuuEra-puukerrostalon hiilijalanjälki: Rakennusliike Reponen, Versowood, Koskisen Oy Bionova Consulting 13. kesäkuuta 2011.
Pekka Puputti, Autotuojat ry1 NÄIN SYNTYI AUTOJEN YMPÄRISTÖMARKKINOINNIN LINJAUS Kuluttajavirasto Pekka Puputti Autotuojat ry.
Kuvaa mahdollisimman selkeästi yrityksenne käyttämä mobiiliratkaisukokonaisuus, jolla osallistutte Most Mobile Enterprise - kilpailuun. Kilpailun esiraati.
GNU-ohjelmointityökalut Jussi Raunio TI09OHJ
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP Johdanto koulutusohjelmaan ”Työn ja perhe-elämän tasapainottaminen”
Clean Energy (CE) Projektianalyysi kurssi Esittelyosion yhteenveto © Minister of Natural Resources Canada 2001 – Kuva : Nordex Gmbh.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Illan ohjelma Kahvit Leena Karppi: Tulosten ja laskentatavan esittely Anne Leppänen: Vinkkejä hiilijalanjäljen pienentämiseksi Keskustelua:
Uuden kansainvälisen sopimuksen laatiminen EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Ilmastonmuutos.
Standardit.  Viralliset  Suositukset  De facto  Määräykset.
Clean Energy (CE) Projektianalyysi kurssi Kasvihuonekaasupäästöjen analyysi RETScreen ® Ohjelmistolla © Minister of Natual Resources Canada 2001 – 2005.
Sukunimi Salo 2009 Salon kaupungin energia- ja kasvihuonekaasutase vuodelle 2009.
TURVALLISTA MATKAA TULEVAISUUDEN ÄLYAUTOLLA VTT:n media-aamiainen Tapani Mäkinen.
Raskaudenkeskeytykset 2013 Anna Heino & Mika Gissler.
– Ohjelmistojen mallintaminen, mallintaminen ja UML.
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
T Oma menetelmä Tapaamiskäytännöt IOBASE-projektissa Mika Ratola
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
TIPTOP Palvelumallit Mats Lindstedt Tausta Tiptopin tuotokset ovat vapaasti käytettävissä projektin jälkeen ja voidaan integroida jo olemassa.
T Ryhmä ”Tete” Henkilökohtainen SE-harjoitus Marko Nikula (Assesment of Architecture) Arkkitehtuurin arviointi.
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
Kuljetusjärjestelmätason tarkastelut ja energiatehokkuuden näkökulmat Logistiikkaseminaari Pöyry Infra Oy Jarkko Rantala.
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Kivihiili. Maailman eniten käytetty sähkötuotannon polttoaine Öljyn jälkeen maailman tärkein energianlähde.
KUUSAMON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT ENNAKKOTIETO VUODELTA 2013
SOMERON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2009–2015 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2016
Vihreän ja terveellisen rakentamisen mahdollisuudet
Extrication& new technology
Shah Deniz alkaa arvioida
Päästölaskennan sektorit
VAASAN KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2011–2015 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2016
Määritä vaunun potentiaali- ja liike-energia
TUULIVOIMA Tuulivoima on tuulen liike-energian muuntamista sähköksi, yleensä tuuliturbiïnien pyörivien lapojen välityksellä, joka on peräisin auringon.
KARKKILAN KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2010–2015 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2016
Pääkaupunkiseudun ilmastoraportti 2014
1,50 € / kg Määrä 2 kg 3 kg x 4 kg 0,5 kg 2 · 1,50 = 3,00 (€)
Savikko.
Julkistustilaisuus Kirjastonjohtajien neuvottelupäivät, Lahti
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
SOMERON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2009–2016 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2017
Metsäjohtaja Sauli Brander UPM Metsä
Delegoitujen säädösten valmistelu TCMV komiteassa – ajoneuvojen päästövaatimusten hyväksyminen Keijo Kuikka.
Alan tunnustusta Xeroxin tulostuksenhallintapalveluille
Kari Tuutti Yksikönjohtaja, Long Products Outokumpu
KOHEESIOPOLITIIKKA ETUJA KANSALAISILLE
Suomen vientiteollisuus ja ympäristöindikaattoreiden maavertailu
Esityksen transkriptio:

Kuljetuspalvelujen energiankulutuksen ja kasvihuonekaasupäästöjen laskenta- ja ilmoitusmenetelmät (tavara- ja henkilökuljetukset) Methodology for calculation and declaration on energy consumptions and GHG emissions in transport services (goods and passengers transport) Standardin SFS-EN julkistamistilaisuus Kari Mäkelä, VTT

Kari Mäkelä, VTT Standardi SFS-EN Enegiankulutuksen ja päästömäärien laskenta ja ilmoittaminen on kuulunut jo pitkään monen yrityksen käytäntöön Kuljetusalalta on puuttunut kuljetuksiin keskittyvä standardi laskenta- ja ilmoitusmenettelyistä Ilman standardia laskelmien tulokset ovat hyvin kirjavia eivätkä ole vertailukelpoisia Standardissa joudutaan koko ajan tekemään kompromisseja täsmällisyyden ja tieteellisen tarkkuuden sekä käytännöllisyyden välillä Standardi tehtiin Euroopan standardisoimisliiton CEN:in vetämänä työryhmässä CEN/TC 320 WG10 vuosina 2009 – Osallistuin työhön Suomen edustajana.

Kari Mäkelä, VTT Standardi SFS-EN Määriteltiin selkeästi, että kaikki kuljetuksista aiheutuva energiankäyttö ja päästöt tulee kohdistaa kuljetettaville tavaroille ja/tai matkustajille, myös alihankkijoiden Energian (polttoaineen) määrä on aina laskettava ja ilmoitettava – tämä selkeyttää ja tekee läpinäkyvämmäksi laskennan. On laskettava ja ilmoitettava kasvihuonekaasupäästöt (GHG, kuusi kaasua) eikä vain CO 2. Standardissa on selkeä taulukko polttoaineiden muuttamiseksi kasvihuonekaasupäästöiksi, myös biosekoitepolttoaineille. Tämä on merkittävä etu laskelmien vertailuissa verrattuna siihen, että lasketaan GHG päästö suoraan kilometriä kohden olevista kertoimista. On laskettava ja ilmoitettava sekä käytönaikaiset (TTW) että elinkaaren mukaiset (WTW) energiat ja päästöt. Tämä mahdollistaa rautateiden vertailun muihin. On määritelty laskennan rajat (prosessit) Päästöjen kompensointia ja päästökauppaa ei saa ottaa huomioon Kaikki liikennemuodot ovat mukana Esimerkkilaskelmat selkiyttävät menetelmiä Osamatka (leg) on melko selkeästi määritelty Tärkeimmät saavutukset

Kari Mäkelä, VTT Standardi SFS-EN Terminaalit puuttuvat. Tämä oli tietoinen valinta, jotta standardi saatiin ajoissa valmiiksi. Seuraava painos voi jo sisältää terminaalit. Jakosäännöissä (kohdentaminen, allokointi) sallitaan erilaisia vaihtoehtoja. Tämä voi käytännössä tehdä mahdottomaksi kahden laskelman vertailun. Tämä koskee erityisesti ropax laivoja (painoon ja pinta-alaan perustuvat menetelmät). Tyhjänä ajo tulee laskea mukaan, mutta standardissa ei sanota miten. Esimerkiksi ohje siitä, miten varikolta ja varikolle ajo tulisi kohdentaa. Tämä poistettiin viime vaiheessa. Monia muitakin hyviä asioita jouduttiin jättämään pois, jotta yksimielisyys saavutettiin. Esimerkkilaskelmia ei ole riittävästi asian monimutkaisuuteen nähden Arvoluokat (categories of values) ei ole selkeä käsite, koska asia on vaikea – hyvä keskiarvo voi olla parempi kuin yksittäinen mittaus. Mikä määrittää koko ketjun arvoluokan? Arvoluokat oletusarvo liikenteenharjoittajan kalustokohtainen arvo liikenteenharjoittajakohtainen arvo mitattu ominaisarvo Uusi käsite VOS (Vehicle Operation System, ajoneuvojen operointijärjestelmä) tarpeellinen, mutta voidaan tulkita monella tavalla Puutteet

Kari Mäkelä, VTT Standardi SFS-EN Standardille toivotaan mahdollisimman laajaa käyttöönottoa. Se on maailman ensimmäinen kuljetuksiin keskittyvä standardi. Kyseessä on kuitenkin eurooppalainen standardi. Maailmanlaajuisesti operoivat yritykset toivovat ISO standardia. Standardin jatkotyö tai maailmanlaajuinen ISO standardi on välttämättömyys Seuraavalla sivulla on esitelty jatkosuunnitelmat Käyttöönotto

Kari Mäkelä, VTT Standardi SFS-EN EU projektissa COFRET (Carbon Footprint of Freight Transport) on selvitetty menetelmiä koko kuljetusketjun (supply chain) päästöjen laskentaan Projekti päättyy marraskuussa. Projektissa testattiin käytännön esimerkein (11 kuljetusketjua) EN standardin toimivuutta Standardi osoittautui monin osin toimivaksi ja tärkeäksi. Standardissa havaittiin useita ongelmakohtia tiedon tason vaatimusten, tarkan tiedonsaannin (alihankkijat) ja allokoinnin hankaluuden suhteen. COFRET projekti on aloittanut prosessin ISO standardin aikaansaamiseksi. Ensi vaiheessa tehdään IWA (International Workshop Agreement) ”International harmonized method(s) for a coherent quantification of CO2(e) emissions of freight transport” kesäkuu 2014 – marraskuu 2014 Saksan DIN:in vetämänä. On perustettu yritys Smart Freght Centre ja yhteenliittymä GLOBAL LOGISTICS EMISSIONS COUNCIL (GLEC) edistämään maailmanlaajuista eri organisaatioiden yhteistyötä./ Jatko

Kari Mäkelä, VTT VTT luo teknologiasta liiketoimintaa