Helsingin seudun Maankäyttösuunnitelma MASU

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KUUMA-johtokunta keskiviikko , Kirkkonummi
Advertisements

Häme-ohjelma on Kanta-Hämeen tulevaisuuden tekemisen strateginen ohjelma Häme-ohjelma sisältää maakuntasuunnitelman ja maakuntaohjelman. Strategiaosa.
Hyvälaatuinen talousvesi ja tehokkaasti puhdistetut jätevedet ovat hyvinvointimme perusta. Yli 90 % suomalaisista on vesihuoltolaitosten vesijohtoverkostojen.
Pk-yritysten Suhdannenäkemys Marraskuu 2009 Suomen Yrittäjät.
KUUMA-liikennehankkeet
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Ajankohtaiset liikenneasiat Kellokoskella
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
ZEF-kysely yrityksille Maankäyttö, Asuminen, Liikenne
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Asiaa rakennusasiantuntijan näkökulmasta
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
Helsingin seutu 2050, visiotyön jatkon tulokset Laituri, Helsinki Rolf Paqvalin kaupunginjohtaja,
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Hanke 1 RAKENNEYLEISKAAVA Heinolan maankäytön tehostaminen yritysten ja asukkaiden näkökulmasta / HEINOLAN KAUPUNKI / A-KONSULTIT / WSP / SANTASALO Kuva:
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Peruskoulut Lähde: Tilastokeskus 10/2010 js.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Rakennesuunnitelma 2040 Luonnos, seutuhallitus Esittely valtuustoille 9/2014.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Vantaan kuntalaiskuuleminen
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
LOPPURAPORTIN ESITTELY- JA KESKUSTELUTILAISUUS Yhdyskuntarakenne ja palvelujen saavutettavuus MALY -ryhmän puheenjohtaja Erkki Kukkonen.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Ikääntyvä työntekijä työelämässä
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Sairaaloiden tuottavuus 2012 Pirjo Häkkinen Sairaaloiden tuottavuus 2012 – Tilastoraportti 2/2014.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Helsingin seudun yhteistyön arviointi 2008 kaupunginjohtaja Jussi Pajunen
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Kaupunkiseudun maankäytön tavoitteet Rakennesuunnitelma 2040 Seutufoorumi Kimmo Kurunmäki seutusuunnittelupäällikkö.
Rakennesuunnitelma 2040 Kjk Sh TYÖ- SUUNNI- TELMA TAVOIT- TEET VAIHTO- EHDOT LUONNOS EHDOTUS.
Tarvasjoen kunta – liitoskumppaneiden painelaskelmat HT Eero Laesterä
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2013/Tilastoraportti 17/20141 Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2013 Aune Flinck, Tuula Kuoppala ja Salla.
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Espoon kuntalaiskuuleminen Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Erkki Kukkonen kaupunginjohtaja Johtopäätökset nykytila-analyysistä MALY -työryhmä
KUUMA –johtokunta HS
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Seudullisten työryhmien tulokset kaudella Maankäyttötyöryhmä Liikennejärjestelmätyöryhmä Asuntopoliittinen työryhmä Teknisten palvelujen työryhmä.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Matinkylä Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2012 Sami Fredriksson & Simo Pelanteri Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2012 – Tilastoraportti 5/20141.
Greater Helsinki Vision 2050 Tilannekatsaus apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Kiinteistövaikutukset ja niiden arviointi
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Uudet pysäköintiratkaisut osana älykästä liikennejärjestelmää
Seurannan järjestäminen
Helsingin seudun Maankäyttösuunnitelma MASU 2050 ja Asuntostrategia
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Rakennemallin sisältö teemoittain
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Esityksen transkriptio:

Helsingin seudun Maankäyttösuunnitelma MASU Merja Vikman-Kanerva 6.4.2017

Maankäyttösuunnitelman kriteerit parhaillaan työn alla Kriteerejä käytetään ohjeellisesti seudullisesti merkittäviensuunnittelu- ja toteuttamisalueiden tunnistamiseen sekä kuntien esittämien suunnittelu- ja toteuttamisalueiden arviointiin: Sovelletaan sekä pitkän aikavälin maankäyttö- ja liikennesuunnitelman laadinnassa (2050) että toteuttamissuunnitelman seurannassa (2025). Olennaisinta on maankäytön muutosalueiden suhde yhdyskuntarakenteeseen. Kriteerien arvioimiseen käytetään soveltuvia mittareita ja työkaluja järkevästi. Vältetään kriteerien mekaanista tulkintaa. Toteuttamisohjelmassa 2025 arvioidaan seudullisten kriteerien lisäksi alueiden toteuttamisedellytykset. Kriteerit valmistuvat kevään aikana (HSYK). 6.4.2017

6.4.2017

(1.) Maankäyttö täydentää ensisijaisesti olemassa olevaa kaupunkirakennetta. Seudun ydinalue, asemanseudut (nykyiset ja potentiaaliset) ja alueet, jotka sijoittuvat maakuntakaavan taajamaan. 6.4.2017

(2.) Asuminen sijoitetaan seudulla siten, että se tukee palveluiden ja työpaikkojen saavutettavuuden parantumista erityisesti kestävillä kulkumuodoilla. SAVU-analyysi (PKS 1-3, Kehä III:n ulkopuolella I-V) 6.4.2017

(3.) Edellytykset joukkoliikenteen ja palvelujen kehittymiselle solmukohdissa paranevat. Solmukohtien joukkoliikenne-, palvelu- ja asuntotuotantotaso kasvavat tarkoituksenmukaisesti. Kaikki ruudut, jotka sijoittuvat 1-1,5 km ja 600m etäisyydelle: • matkakeskuksista • vaihtoterminaaleista • tärkeimmistä vaihtopaikoista • tärkeimmistä raide- ja linja-autoasemista (myös tulevat) 6.4.2017

(4.) Seudullisesti merkittävät ja työpaikkaintensiiviset alueet suunnitellaan seudullisesti hyvin kestävillä kulkumuodoilla saavutettaviksi. SAVU-analyysi (PKS 1-3, Kehä III:n ulkopuolella I-V) ja alueet, jotka tukevat keskustojen kehittymistä. 6.4.2017

(5.) Maankäytön sijoittamisella tuetaan keskusten kehittymistä keskustoiksi. Liikkumisympäristö suunnitellaan jalankulkijan ja pyöräilijän näkökulmista miellyttäväksi. UZ jalankulkuvyöhykkeet ja alakeskukset. 6.4.2017

(6.) Maankäyttö suunnitellaan siten, että se ei heikennä seudullisesti keskeisiä luontoarvoja. Arvioidaan maankäytön vaikutuksia keskeisten luontoalueiden yhtenäisyyteen, kytkeytyneisyyteen ja monimuotoisuuteen. 6.4.2017

(7.) Seudun eri osien omailmeisyys, ympäristön luomat edellytykset, paikan henki ja historia huomioidaan osana muuttuvaa kaupunkirakennetta. Laadullinen suunnittelijoiden tekemä arvio, joka sisältää virkistysmahdollisuuksien arvioinnin. Ei paikkatietoanalyysia. 6.4.2017

(8.) Maankäytön avulla tuetaan kaupunkirakenteen kehittymistä sosiaalisesti kestävämmäksi. Laadullinen suunnittelijoiden tekemä arvio. Ei paikkatietoanalyysia. 6.4.2017

Maankäyttösuunnitelmaan kaksi tasoa? Toteuttamissuunnitelma 2015-25 Asumisen näkökulma korostuu: Asuntotuotantotavoite vuoteen 2025 (aiesopimuskausittain) Kohdealueiden sisältö (asuntotyypit, alueen luonne, jne.) Täydennysrakentaminen mitoitetaan myös Toteuttamisedellytykset (kaavatilanne, tarvittavat investoinnit, palvelut, liikennejärjestelmän palvelutaso ja hankkeet, jne.) Työpaikkaintensiivisten alueiden ja palveluiden sijoittumista voidaan arvioida kriteerien pohjalta. Rakennesuunnitelma 2050 Määritellään kasvun mahdolliset suunnat ja niihin kytkeytyvät liikennejärjestelmän ratkaisut. Voi sisältää useita vaihtoehtoisia kehityssuuntia. Sisältö määrittyy tarkemmin luonnoksen laadinnan yhteydessä. 6.4.2017

ASUMISEN SEUDULLISET KEHITTÄMISVYÖHYKKEET 2016-2050 LUONNOS . SEUDULLISTEN KEHITTÄMISVYÖHYKKEIDEN TÄYDENTYMISALUEET 2025-2040 ASUMISEN PAIKALLISET KEHITTÄMISVYÖHYKKEET 2016-2050 POTENTIAALISET LAAJENTUMISALUEET SEUDULLISET TEOLLISUUS, VARASTO JA LOGISTIIKKAKESKITTYMÄT TIET JA RADAT HLJ 2015 perusstrategian mukainen raideliikenne ja runkolinjaverkko vuoteen 2040 (projektio V1) Päätieverkko/tieverkko Nykyinen tavaraliikenteen rata Perusstrategian ulkopuoliset raideliikenne- ja tiehankkeet Maakuntakaavan mukaiset raideliikenne ja tiehankkeet Kuntien suunnitelmien mukaiset rata/raideyhteydet 6.4.2017

Päätöksenteko MILLOIN MITÄ TAPAHTUU MASU + asuntostragia päätöksentetko HLJ 2015 2014 lokakuu kuntiin lausunnolle Hese kj lähettää pkskuntiin ja KUUMA-kunnissa KUUMA-johtokunnan kautta kuntiin HSL:n hallitus pyytää HLJ 2015 -luonnoksesta ja sen ympäristöselostuksesta (SOVA) lausunnot ja kannanotot. 2014 syksy kuntalausunnot luonnoksista hallitus / valtuusto kunnan oman käytännön mukaisesti HSL-kunnat, KUUMA-kunnat (KUUMA-johtokunta -> kunnat), LVM, YM, Liikennevirasto Uudenmaan ELY-keskus, UL, HSY sekä muut sidosryhmät ja osapuolet, jotka haluavat antaa kannanoton. 2015 alkuvuosi Suunnitelman hyväksyminen Käsitellään HSYK:ssa, joka lähettää suunnitelman pks kuntiin ja KUUMA-kunnissa KUUMA-johtokunnan kautta kuntiin hyväksyttäväksi HSL:n hallitus tekee liikennejärjestelmäpäätöksen liikennejärjestelmäluonnokseen ja siitä saatuihin lausun-toihin ja kannanottoihin perustuen. Hallitus lähettää liikennejärjestelmäpäätöksen KUUMA-kunnille (KUUMA-johtokunta -> kunnat) ja esittää niille suunnitelman hyväksymistä ja toteutuksen aiesopimuksen valmistelua. 6.4.2017

Kiitos! www.helsinginseutu.fi/MASU 6.4.2017