HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
FILOSOFIAN OSA-ALUEET
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
KULUTTAJANA VAIKUTAT LÄHELLE JA KAUAS TÄMÄN AINEISTON TUOTTAMISEEN ON KÄYTETTY MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN TUKEA Kuva: Ruokatieto / Jussi Ulkuniemi.
STARTTI PAREMPAAN ELÄMÄÄN!
Koulutuksen toteutus - vammaispalvelujen valtakunnallinen kehittämishanke/ P-K - Yksi naapureista –hanke/Kehitysvammaisten Palvelusäätiö Koulutuksen aikataulu.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
YHTEISÖLLISYYDESTÄ TYÖHYVINVOINTIA
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
Pellervon Pirkanmaan seminaari Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja Erkki Vähämaa.
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
ETIIKKA.
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
ETIIKKA LAATU- JA TULOSTAVOITTEIDEN PAINEESSA
Etiikan peruskäsitteet
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Kohtaamisen etiikka Jyväskylä Jaana Kauppinen.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Polkuja filosofiaan PowerPoint-tiivistelmä ensimmäisestä kappaleesta
TLP081 Ammattien etiikka ”Ammattietiikka on ammattiylpeyden selkäranka” Matti Viljanen, Insinööriliiton pj.
Oppimisorientaatioita
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Toimintaohjeet opelle
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Terveyden määritelmät
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen.
Moraali Eräät nohevat 9A.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
6 MORAALIN PAIKKA JA MERKITYS
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Etiikka MORAALI ETIIKKA (lat. mores, ’tavat’)
AUTTAMISSYSTEEMIT ASIAKKAIDEN JA PERHETERAPEUTTIEN SILMIN
2. Mitä uskonto on? Ydinsisältö.
3 Minuudessa on kaksi puolta
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Yksilö vai yhteisö Kirjan sivut
Mitä uskonto on?.
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
Filosofian osa-alueet
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
2 Terveysosaaminen.
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
Palveluohjaus hyvän kohtaamisen varmistaminen
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN 19.4.2012 Juha Parkkinen

1. Aitous ohjaussuhteessa

2. Asiakkaan ehdoton arvostaminen

3. Empaattinen ymmärtäminen

MONIKULTTUURISEN KOHTAAMISEN JA VUOROVAIKUTUKSEN ETIIKKAA

1.Etiikka on ihanteita hyvästä elämästä, moraali näitä ihanteita kohti tehtäviä valintoja. Etiikka: ethos (kreik.) = tapa, erityisesti hyvä tapa; yksilön ja yhteisön hyvän elämän ihanteita koskeva ajattelun kokonaisuus Moraali: mos, mores (lat.) = tapa, tavat; moralis = tapoja koskeva; yhteisöjen ja sen jäsenten toiminnan piirre

1.Etiikka on ihanteita hyvästä elämästä, moraali näitä ihanteita kohti tehtäviä valintoja. Etiikalla, ihanteilla, on kätketty luonne: niitä pidetään itsestään selvinä lähtökohtina elämän tulkitsemisessa ja harvoin niitä tarkastellaan periaatteellisesti. Eettiset kysymykset, kysymykset elämän ihanteista, hyvän elämän eri vaihtoehdoista ja niiden takana olevista tulkinnoista ja oletuksista ovat läsnä aina vuorovaikutustilanteissa.

1.Etiikka on ihanteita hyvästä elämästä, moraali näitä ihanteita kohti tehtäviä valintoja. Millainen on käsitykseni hyvästä elämästä ja miten se vaikuttaa ihmisten kohtaamiseen? Millaisten henkilökohtaisten ihanteiden kautta tarkastelen asiakkaan elämää?

2. Eettinen ajattelu rakentuu ihmisen todellisuuskäsityksen varaan. Millaisena näen todellisuuden? Olenko tietoinen siitä, että tapani tarkastella maailmaa vaikuttaa oleellisesti siihen, miten tulkitsen toisen ihmisen elämää? Mistä osista maailmantulkintani koostuu?

2. Eettinen ajattelu rakentuu ihmisen todellisuuskäsityksen varaan. Asiakkaan näkökulma: Millaisten silmälasien läpi asiakas tarkastelee todellisuutta? Mistä osista asiakkaan maailmantulkinta koostuu? Millaisena hän näkee maailman ja oman paikkansa maailmassa?

3. Todellisuuskäsitys perustuu osaltaan siihen, mitä maailmasta tiedämme. Mistä tiedämme, mikä tieto on oikeaa? Minkä kokonaistiedon varassa kohtaamme asiakkaitamme?

3. Todellisuuskäsitys perustuu osaltaan siihen, mitä maailmasta tiedämme. Onko meillä oikeasti riittävästi tietoa asiakkaistamme ja heidän elämästään? Kysymys värittyneestä tiedosta. Kysymys tiedon kontekstista.

4. Jokaisella on persoonallinen suhde eettiseen ajatteluun. Eettinen ajattelu on kaukaista, saavuttamatonta, teoreettista, merkityksetöntä. Eettinen ajattelu on arkista, arkipäivän päämääriin liittyvää pohdintaa, läheistä ja tuttua. Millainen osa eettisten kysymysten pohdinnalla on työssäni?

5. Käsitykset eettisistä ihanteista ja niitä kohti otettavista moraalisista askeleista syntyvät malleista ja esimerkeistä. Etiikka ja moraali opitaan malleista ja esimerkeistä.

5. Käsitykset eettisistä ihanteista ja niitä kohti otettavista moraalisista askeleista syntyvät malleista ja esimerkeistä. Mistä olen esimerkkinä? Mistä työyhteisömme on esimerkkinä?

6. Miten eettisiä ihanteita perustellaan? Miten asiakkaani perustelevat käsityksiään hyvästä elämästä?

6. Miten eettisiä ihanteita perustellaan? Millaiseen kokonaisajatteluun perustuu organisaation käsitys hyvästä vuorovaikutuksesta, hyvästä ihmisestä ja hyvästä oppimisesta tai ammattitaidosta? Miten nämä käsitykset perustellaan? Millaisesta kokonaisajattelusta tällaiset ihanteet syntyvät?