Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari 28.10.2009 Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry 28.10.2009 ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

HUKI – LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄ Tervetuloa uudet toimijat: lajipäällikön tehtävät, valmentajan tehtävät, Skills-terminologiaa Immo Pylvänen.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”. Abilympics-kilpailujen pääperiaatteet •Esteettömyys •Yhdenvertaisuus •Ammatillinen koulutus •Ammattitaito •Työvoimaa.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Miten Skills Finland vastaa tulevaisuuden haasteisiin Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja Skills Finland ry.
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Skills Trainers’ Academy tuottaa koulutusta kilpailuasiantuntijoille Leikkimielinen kisa yhdeksäsluokkalaisille Kansainvälinen.
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Tampere Eija Alhojärvi Teija Ripattila
”Tulevaisuus on ammattiosaajissa” WSC kohti Calgarya huippuvalmennusjärjestelmä ja aikataulu Pekka Matikainen, projektipäällikkö Skills Finland ry.
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
HUKI-rahoitus ja sen käyttö, ohjeistus ja lomakkeet Lajipäällikkö-valmentajapäivä Helsinki Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland.
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
”Tulevaisuus on ammattiosaajissa” WSC kohti Calgarya huippuvalmennusjärjestelmä ja aikataulu Pekka Matikainen, projektipäällikkö Skills Finland ry.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Lajipäällikköpäivät Skills –oppisopimus ja huippuvalmennus painotekniikkalajissa.
Valtionavustukset ammatillisen koulutuksen kansainvälistymiseen 2010 Annikki Häkkilä Erityisasiantuntija Opetushallitus Huki-hankkeen Lajipäällikkö-valmentajapäivät.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
HUKI –HANKKEEN LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄT Skills -valmentajan tehtävänkuva Skills -valmentaja voi hakemuksensa mukaisesti toimia WorldSkills-,
Skills Finland ja valmennuksen tulevaisuus
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Työpaikkakouluttajan ABC
HUKI –HANKKEEN LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄT Skills -lajipäällikön tehtävänkuva Kilpailulajin lajipäällikkö Toimii oman ammattialansa.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa 2010 Lajipäällikkö-valmentajapäivät Lahdessa Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ”Tulevaisuus.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Skills laivaseminaari Team Finland valmistautuu kohti Japania.
Työpaikkakouluttajan ABC
Innova Länsi-Suomen akk
HUKI – LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄ Tervetuloa uudet toimijat: lajipäällikön tehtävät, valmentajan tehtävät, Skills-terminologiaa Immo Pylvänen.
Oppisopimus/ammattitutkinto huippuvalmennuksen tukena
Pääyhteistyökumppanit Järjestämässä Suomen suurin opiskelijatapahtuma Jyväskylässä 400 nuorta ammattiin opiskelevaa kilpailee Suomen mestaruudesta 42.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
KoulutusPotkuri+ Neuvontapalvelut alkaville ja toimiville yrityksille Turun seudun yrityspalvelukeskus Potkurissa - yhden paikan periaatteella - yrityksen.
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
Verkostossa mukana: – Turun aikuiskoulutuskeskuksen Paimion yksikkö (ent. Paimion aikuiskoulutuskeskus PAKK) –koordinoi – Salon seudun aikuisopisto Rahoitus:
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Leikimielinen taitokilpailu peruskoulujen 9. luokkalaisille. WorldSkills Competition – International nuorten ammattitaidon.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”

Skills Finland ry Perustettu vuonna 1993 Taustatahoina,opetusministeriö,Opetushallitus, ammatillisen koulutuksen järjestäjät, keskeiset työmarkkinajärjestöt, opettaja- ja opiskelijajärjestöt Kansalliset ammattitaitokilpailut Taitaja, Taitaja 9, Taitaja + Kansainväliset ammattitaitokilpailut, WorldSkills, EuroSkills, Abilympics Kilpailuasiantuntijoiden ja valmentajien koulutus Tutkimus-, kehittämis- ja julkaisutoiminta

Huippuosaajien valmennus oppisopimuskoulutuksena Opetusministeriö kohdistaa ammatillisen lisäkoulutuksen oppisopimuspaikkoja huippuosaamisen kehittämiseen tähtäävään ammattitaitovalmennukseen (2007: AEL 250 paikkaa, paikkaa, paikkaa). Tavoitteena on –turvata pitkäjänteinen huippuosaamisen kehittäminen –turvata valmentautuminen ammattitaitokilpailuihin –laajentaa valmennuskoulutukseen osallistuvien ammatillista osaamista (ammatti- ja erikoisammattitutkinnot) ja kannustaa osallistujien osaamisen jatkuvaan kehittämiseen – nuorten rekrytointia yritysten palvelukseen –kehittää oppisopimuskoulutuksen / työpaikalla tapahtuvan oppimisen toimintatapoja –kehittää yritysten henkilöstön osaamista –vahvistaa ammatillisen huippuosaamisen avulla kilpailukykyä Kysymys: kuinka moni teistä valmensi Calgaryyn ( 12 oppisopimuksessa mukana ollutta, vain 1 Skills-oppispaikalla).

Huippuosaajien valmennus oppisopimuskoulutuksena AEL koordinoi ammatillisten huippuosaajien valmentautumista oppisopimuskoulutuksella yhteistyössä Skills Finland ry:n sekä ammatillisesta huippuvalmennuksesta vastaavien koulutuksen järjestäjien, valmennusyksiköiden ja valmennusyritysten kanssa. AEL yhteistyössä Skills Finland ry:n kanssa –kehittää oppisopimuskoulutusta ammatillisen huippuosaamisen valmennusmuotona –vastaa huippuosaamiseen tähtäävän oppisopimuskoulutuksen laadunvarmistuksesta –levittää kehitettyjä toimintamalleja muiden koulutuksen järjestäjien ja myös yritysten käyttöön Ammatillisten huippuosaajien valmentamisessa ja HOPSien mallintamisessa hyödynnetään Skills Finland ry:n HUKI-projektia

Hankkeen tavoitteet ja vaiheet Projektin kesto: -> Hallinnoiva organisaatio: Skills Finland ry. Hankkeen rahoittaja: Opetushallitus (ESR) Hanke valmentaa Suomen ammattitaitomaajoukkueen EuroSkills2010 ja WorldSkills2011 ammattitaitokilpailuihin huippuvalmennuksen verkosto-organisaatioissa ammatilliset oppilaitokset erityisoppilaitokset huippuvalmennusyritykset Hankkeen tavoitteena valmennustietotaidon kehittäminen ja tuotteistaminen tulosten levittäminen ja käytännön opetustoimintaan juurruttaminen huippuosaamisen HOPS:in ja lajikohtaisten valmennusmoduulien luominen oppisopimuskoulutuksen ja huippuvalmennuksen yhdistäminen yritysten ja oppilaitosten yhteistyön kehittäminen

Hankkeen vaiheet vahvistetaan ja kehitetään valmennusverkostoa rekrytoidaan valmennettavat tehdään valmennussuunnitelmat ja valmennetaan tehdään alakohtaisia valmennusohjelmia, HOPSeja ( 2009) kehitetään dokumentointia ja sisältöjä ja koostetaan yhteinen malli ( 2010) testataan yhteistä mallia ( 2010) levitetään tuloksia julkaisujen sekä erilaisten tapahtumien kautta

Hilkka Tuominiemi Huippuvalmennustoimintaa oppisopimuksella tutkintotavoitteisesti Hakeutusmisvaihe ; kilp.valmentautumisen, oppisopimuskoulutuskäsitteen tiedostaminen ja mahdollisuus omaan ammatilliseen kehittämiseen työpaikalla, henkilökohtaistamissuunnitelman laadinta Kartoitusvaihe ; näyttötutkinnon suorit. tai sen osan suorittaminen. - osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen henkilökohtaistamissuunitelman muk. Valmennusvaihe: valmistava koulutus, tietopuolisen koul. hankinta -perusvalmennus -huippuvalmennus Näyttötutkinnon suorittaminen, tutk.järjestäjä - tutkintotilaisuudet henkilökohtaistamissuunnitelman muk. Valmennusvaihe: - Maajoukkuevalmennus  mahd. kilpailuvaihe Tutkintotodistus ->ammattikirja - tutkintotoimikunta myöntää O P I S O P I M U S ~ v Työelämään Huippuosaajia!