Viittomien animoinnista Copyright, 1996 © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Työn aiheesta viittomien animointi = viittomisen elävöittäminen liikkuvan kuvan avulla (piirros, valokuva, nuket, tietokoneiden graafiset ohjelmat) viittomasynteesi = text-to-sign motion capture -tekniikka täydellinen synteesi vain tietokonetta käyttämällä
Viittomien animointi sovelluksina asiakaspalvelutilanteetasiakaspalvelutilanteet –lentokenttä, posti, lääkäri jne. tiedonkulun parantaminentiedonkulun parantaminen –puhuttujen kielten materiaali kielten opiskelukielten opiskelu –kuurot opiskelevat puhuttuja kieliä –kuulevat opiskelevat viittomakieliä
Viittomien animointi sovelluksina viittomakielten lingvistinen tutkimusviittomakielten lingvistinen tutkimus –parametrien muuttaminen –rajaton toistomahdollisuus –kuvakulman muuntelu kielihäiriöiden tutkimuskielihäiriöiden tutkimus ihmisen kielikyvyn tutkimusihmisen kielikyvyn tutkimus
Projekteja ja tekniikoita ViSiCAST = Virtual Sining, Capture, Animation, Storage and Transmission animointi: MPEG-4 v.2, VRML, H-anim-animointi: MPEG-4 v.2, VRML, H-anim- standardi, motion capture standardi, motion capture kieliteknologia: XML-pohj. notaatiokieli,kieliteknologia: XML-pohj. notaatiokieli, DRS, CMU:n link grammar parser DRS, CMU:n link grammar parser
Viittomien animoinnin kehitys piirroskuvatpiirroskuvat valokuvatvalokuvat videovideo animaatioanimaatio
Viittoman rakenne
Viittomien rakenteen kuvaus osa viittomien animointiohjelmistoista perustuu puhuttuun kieleen eikä kuvaa aitoa viittomakieltä - SE = Signed English - SSE = Sign Supported English - PSE = Pidgin Signed English, myös CASE = Conceptually Accurate Signed English
Viittomien rakenteen kuvaus osassa taas on valmius viittoa aitoa viittomakieltä, mutta osa rakenne- parametreista puuttuu myös täysin viittomakielisiä signing avatar -sovelluksia, esim. Tessa/ViSiCAST
Viittomien rakenteen kuvaus pohjana jokin olemassa olevista notaatio- järjestelmistä: HamNoSys, SignWriting... rakenteen kuvauksessa käytetyt kielet XML-pohjaiset kieliversiot SiGML, SWML, etc. keskustelun kuvaukseen DRS, Discourse Representation Structures
Viittomien rakenteen kuvaus DRS-esim. I give you vs. You give me [X,Y : i(X) & you(Y) & give(X,Y)] [X,Y : i(X) & you(Y) & give(Y,X)] mahdollistaa sekä viittomajoukon että yksilöllisten viittomien kuvauksen
HamNoSysHamNoSys
SignWriting
SiGMLSiGML DGS:n viittoma GOING-TO annotoituna SiGML:llä <?xml version=''1.0'' encoding=''UTF-8'' standalone=''no''?> <avatar url=''Simon.ava'' id=''A'' alt=''Simon''/> <!-- Taken from Hamnosys 2.0 manual, p. 42, top line. --> …jatkuu…
SiGMLSiGML <handposture handshapeclass = ''ham_finger2'' thumbpos = ``ham_thumb_outmod'' extfidir = ``direction_uo'' palmor = ``direction_1'' <straightmovement direction = ``direction_o'' curve = ``direction_u'' /> <handposture extfidir = ``direction_do''/>
Viittomien animointi Suomessa varsinaista projektiavarsinaista projektia viittomien animoinnista viittomien animoinnista ei ole käynnissä ei ole käynnissä sitä sivuavia projekteja:sitä sivuavia projekteja: –VTT: mobiilit ja viittomakieli –VTT: gesture recognition system (NLP: NLU) –TKK: Talking Head + Artificial Person
The End - Happy? animoinnin perustekniikat julkisia jaanimoinnin perustekniikat julkisia ja hyvin saatavilla hyvin saatavilla sovellukset rakennettu siten, että kieltäsovellukset rakennettu siten, että kieltä voidaan vaihtaa, esim. ASL -> SVK voidaan vaihtaa, esim. ASL -> SVK Internet- ja PC-sovelluksia onInternet- ja PC-sovelluksia on -> ongelmana laitteisto ja rahoitus -> ongelmana laitteisto ja rahoitus
Happy End? - Mahdollinen! pöydällä pidettävät laitteistot asiakaspalveluunpöydällä pidettävät laitteistot asiakaspalveluun –julkinen rahoitus tarpeen (EU, valtio, järjestöt) (EU, valtio, järjestöt) - yhteistyössä yritysten kanssa, esim. Suvi mukana kannettavat sovelluksetmukana kannettavat sovellukset –mobiilit ja Internet-yhteydet –mobiilit ja videokamera
KIITOS!