Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen arvioinnin tavoitteet, kohteet ja rajaukset Riitta Pyykkö Puheenjohtaja, Korkeakoulujen arviointineuvosto Tutkinnonuudistuksen arviointiprojektin informaatiotilaisuus
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 2 Arvioinnin lähtökohdat KKA:n kaiken toiminnan lähtökohtana kehittävä arviointi Tutkintorakenteen toimivuuden arviointi suunnitelmissa uudistusprosessin alusta asti, mainitaan myös kesussa Ajankohta siirtynyt 2008 > > 2010 Sisällöstä ja kohteista runsaasti odotuksia > rajaamisen tarve Sidosryhmien kuuleminen Lähtökohdaksi Bolognan prosessille asetetut alkuperäiset eurooppalaiset ja tutkinnonuudistukselle asetetut kansalliset tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 3 Arviointiprosessi Suunnitteluryhmä ( – ) Projektisuunnitelman hyväksyminen ja arviointiryhmän nimeäminen (KKA ) Arviointi 2010 Arviointiraportti joulukuu 2010 Englanninkielinen käännös raportista Meta-arviointi alkuvuonna 2011 Mahdollinen seuranta-arviointi
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 4 Arvioinnin tavoitteet Tuottaa kokonaiskuva tutkinnonuudistuksen toteutuksesta suomalaisissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa Arvioida tutkintorakenteessa tapahtuneita muutoksia ja niiden seurauksia Arvioida uudistuksen tuloksena syntyneen kaksiportaisen tutkintorakenteen toimivuutta ja selkeyttä korkeakoulujen, opiskelijoiden, työelämän sekä koko tutkintojärjestelmän näkökulmasta
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 5 Arviointikohteet ja –teemat (1) 1.Tutkintorakenteen toimivuus alemman ja ylemmän tutkinnon asema erillisinä tutkintoina tutkintorakenteen luomat mahdollisuudet ja esteet valmistumiselle määräajassa rakenteen selkeys tutkintojen sisällön/rakenteen muutos (esim. valinnaisuuden osuus) uudistukseen liitetyt korkeakoulukohtaiset tavoitteet tavoitteiden seuranta kk-tasolla
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 6 Arviointikohteet ja –teemat (2) 2. Liikkuvuus kotimainen & kansainvälinen liikkuvuus syklien / sektorien / alojen sisällä ja välillä rakenteen luomat esteet ja mahdollisuudet liikkuvuudelle kansainvälisen liikkuvuuden määrällinen kehitys ja vaikutukset kansainväliseen liikkuvuusyhteistyöhön
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 7 Arviointikohteet ja –teemat (3) 3.Tutkintojen tuottama osaaminen ja suhde työelämään koulutuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin näkökulmasta osaamistavoitteiden ja työllistymisen huomioiminen opetussuunnitelmatyössä mahdollinen muu sisällöllinen muutos mitoituksen toimivuus, kuormittavuudet opiskelijoiden opinto- ja urasuunnittelun tukeminen työelämäyhteistyö tutkintokoulutuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 8 Arvioinnin rajaukset Rajataan ulkopuolelle ne tavoitteet jotka eivät suoraan kytkeydy tutkinnonuudistukseen joiden osalta Bolognan prosessi on vielä kesken tai joista on jo olemassa kattavaa kansallista arviointitietoa Esimerkiksi: opettaja- ja tutkijaliikkuvuus, tutkintojen viitekehykset, kolmas sykli, elinikäinen oppiminen ml. AHOT Nämä mahdollisesti esimerkiksi vuonna 2014 Kv-strategiassa mainittu kansainvälisten koulutusohjelmien kokonaisarviointi erillisenä arviointina myöhemmin