Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
Työelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön haasteet Opettamisesta osaamiseen –seminaari, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Bolognan prosessin tuomat haasteet AMK:lle vuoteen 2020 Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelman avausseminaari Metropolia Ammattikorkeakoulu,
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
1/2014 Vauhtia ja virikkeitä kv-suunnitelmiin - CIMOn näkökulma Mikko Nupponen Tampere Huhtikuu 2014.
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kansalliset ja kansainväliset.
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
4/2002 Keskeiset tavoitteet tukea CIMOlle asetettujen tulos- ja palvelutavoitteiden saavuttamista vahvistaa yhteisöviestinnän keinoin CIMOsta julkisuudessa.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Osaamisperustainen opetussuunnitelma korkeakouluissa
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Toisen auditointikierroksen.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Ohjeita loppuraportointiin.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Mistä yliopistojen.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu, INSSI-seminaari Opetus- ja kulttuuriministeriön tilannekatsaus Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Viranomaistietovirtojen tavoitearkkitehtuuri: nykytilan kuvaus Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmän kokoukselle.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN Hankkeen esittely päivitetty
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /1. BOLOGNAN PROSESSI Berliinin ministerikokous 1.Prosessin.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Lukukausimaksuihin liittyvä
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen arvioinnin tavoitteet, kohteet ja rajaukset Riitta Pyykkö Puheenjohtaja, Korkeakoulujen arviointineuvosto Tutkinnonuudistuksen arviointiprojektin informaatiotilaisuus

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 2 Arvioinnin lähtökohdat  KKA:n kaiken toiminnan lähtökohtana kehittävä arviointi  Tutkintorakenteen toimivuuden arviointi suunnitelmissa uudistusprosessin alusta asti, mainitaan myös kesussa  Ajankohta siirtynyt 2008 > > 2010  Sisällöstä ja kohteista runsaasti odotuksia > rajaamisen tarve  Sidosryhmien kuuleminen  Lähtökohdaksi Bolognan prosessille asetetut alkuperäiset eurooppalaiset ja tutkinnonuudistukselle asetetut kansalliset tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 3 Arviointiprosessi  Suunnitteluryhmä ( – )  Projektisuunnitelman hyväksyminen ja arviointiryhmän nimeäminen (KKA )  Arviointi 2010  Arviointiraportti joulukuu 2010  Englanninkielinen käännös raportista  Meta-arviointi alkuvuonna 2011  Mahdollinen seuranta-arviointi

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 4 Arvioinnin tavoitteet  Tuottaa kokonaiskuva tutkinnonuudistuksen toteutuksesta suomalaisissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa  Arvioida tutkintorakenteessa tapahtuneita muutoksia ja niiden seurauksia  Arvioida uudistuksen tuloksena syntyneen kaksiportaisen tutkintorakenteen toimivuutta ja selkeyttä korkeakoulujen, opiskelijoiden, työelämän sekä koko tutkintojärjestelmän näkökulmasta

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 5 Arviointikohteet ja –teemat (1) 1.Tutkintorakenteen toimivuus alemman ja ylemmän tutkinnon asema erillisinä tutkintoina tutkintorakenteen luomat mahdollisuudet ja esteet valmistumiselle määräajassa rakenteen selkeys tutkintojen sisällön/rakenteen muutos (esim. valinnaisuuden osuus) uudistukseen liitetyt korkeakoulukohtaiset tavoitteet tavoitteiden seuranta kk-tasolla

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 6 Arviointikohteet ja –teemat (2) 2. Liikkuvuus kotimainen & kansainvälinen liikkuvuus syklien / sektorien / alojen sisällä ja välillä rakenteen luomat esteet ja mahdollisuudet liikkuvuudelle kansainvälisen liikkuvuuden määrällinen kehitys ja vaikutukset kansainväliseen liikkuvuusyhteistyöhön

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 7 Arviointikohteet ja –teemat (3) 3.Tutkintojen tuottama osaaminen ja suhde työelämään koulutuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin näkökulmasta osaamistavoitteiden ja työllistymisen huomioiminen opetussuunnitelmatyössä mahdollinen muu sisällöllinen muutos mitoituksen toimivuus, kuormittavuudet opiskelijoiden opinto- ja urasuunnittelun tukeminen työelämäyhteistyö tutkintokoulutuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) 7/9/14 Riitta Pyykkö 8 Arvioinnin rajaukset  Rajataan ulkopuolelle ne tavoitteet jotka eivät suoraan kytkeydy tutkinnonuudistukseen joiden osalta Bolognan prosessi on vielä kesken tai joista on jo olemassa kattavaa kansallista arviointitietoa  Esimerkiksi: opettaja- ja tutkijaliikkuvuus, tutkintojen viitekehykset, kolmas sykli, elinikäinen oppiminen ml. AHOT  Nämä mahdollisesti esimerkiksi vuonna 2014  Kv-strategiassa mainittu kansainvälisten koulutusohjelmien kokonaisarviointi erillisenä arviointina myöhemmin