LIIKUNTAPALVELUT Estakari, Hietanen, Jokijärvi ja Tapiola
Yritysyhteistyön perusteet Oleellista arvon vaihdanta yhteistyön osapuolten välillä, perustuu verkostosuhteisiin ja luottamukseen Pyrkimyksenä: 1.Tehokkuus ja joustavuus, lisäkapasiteetti 2.Liiketoiminnan kehittäminen 3.Uuden liiketoiminnan/teknologian luominen 4.Uusi osaaminen, uuden oppiminen, innovatiivisuus Yhteistyömalleja mm. kehittämisrengas, yhteistyörengas, projektiryhmä, yhteisyritys, yhteisyksikkö, ulkoistaminen, kumppanuus, franchising
Yhteistyökäytänteitä / julkiset toimijat Kunnat ovat edellytysten luojia ja ylläpitäjiä Vuokraavat liikuntapaikkoja (hallit, jumppasalit) Vain projektiluonteista, lyhytaikaista toimintaa yhteistoimintaa joidenkin yritysten kanssa Yritykset ostavat lippuja henkilökunnalleen kunnan uimahalliin ja kuntosalille Kunta puolestaan ostaa henkilökunnalleen tyky-periaatteella yksityisiltä palveluita (laskutus)
Yhteistyökäytänteitä / yksityinen sektori Kuntoklubeilla ja tanssiopistossa ohjaajat ja opettajat osin omilla toiminimillä, osa palkkalistoilla Asiakkaana pienyrityksiä, urheiluseurojen edustusjoukkueen jäseniä, kaupungin henkilökuntaa ja kaupungin maksamia erityisasiakkaita Yhteistyötä vain vähän eri projekteissa ja tempauksissa Valmennuksellista asiantuntijuutta Suurin osa vastaanottaa palveluseteleitä (Smartum, Virike)
Mahdollisuudet ja hyvät käytänteet Vastavuoroisuus Hyvät nettisivut Olla aktiivinen Hyvinvointi ja liikuntastrategian uudelleenmäärittely Osaamista ja sitoutumista löytyy Alueellinen veturi? ”VOISIKO YRITYKSET JA TULEVAISUUDEN YHTEISTYÖKUMPPANIT LÖYTÄÄ TOISENSA HYVINVOINTIVERKOSTON SIVUILLA?”
Haasteet ja ongelmat Yhteistyön tasapuolisuus Ajankäytön voimavarojen rajallisuus Ammattiopettajien tai –ohjaajien saatavuus Liikuntatilojen rajallisuus Passiivisuus Byrokratia ja hitaus Tahtotila
”KUKAAN EI ENÄÄ PÄRJÄÄ YKSIN” ”AVOINTA VUOROVAIKUTUSTA ALUEELLISESTI”
Kiitokset Länsi-Uudenmaan Hyvinvointi- ja Liikunta-alan toimijoille!