Kuntien yhteistoimintasuunnitelmat ja maaseudun hyvinvointipalvelut - Kunta- ja palvelurakenneuudistus Inga Nyholm,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
Tämä kuva kertoo kaikkein tärkeimmän viestin suomalaisten ikärakenteesta:
Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Sibeliustalo, Lahti
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
SUOMEN KULTTUURIRAHASTON KIRJATALKOOT SKR. Kirjatalkoot -Suomen Kulttuurirahaston kaikkien aikojen suurin tukihanke, johon Svenska litteratursällskapet.
Puitelaki ja sen tulkinta - oikeudellista tarkastelua
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Syysliittokokous Olli Luukkainen
Lahden kaupunki Tekninen ja ympäristötoimiala Yhdyskuntasuunnittelun teemaryhmä MAL:n yhteensovitus (7 §) Kaavoitus ja maapolitiikka Kiinteistönmuodostus,
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
KALAJOKILAAKSON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ Educational Municipal Federation
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
Paras-analyysin ensimmäiset havainnot
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
2000-luvulla tehtyjen kuntajakoselvitysten analysointia Arto Koski
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Muuramen malli – itsenäisen kunnan valinta
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä ALUEHALLINNON UUDISTAMISHANKE SEKÄ KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS MAAKUNTAVALTUUSTON.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Kuntien rakennemuutokset - kunta- ja palvelurakenteiden kehittäminen Inga Nyholm Kirjastopäivät
Jaana Simola – Päijät-Hämeen liitto PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Jaana Simola
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Yhteistyösuunnitelma kehyskuntien näkökulmasta. 1.Seutustrategiaa konkretisoivan seutuyhteistyön toimeenpanosuunnitelma -Keskitytty aivan oikein sen keskeisiin.
Kunta- ja palvelurakenne- uudistushanke – Turun kaupunkiseutu Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus Tampere.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
P E L A S T U S O S A S T O K U N T A O S A S T O Kauas pilvet karkaavat - palvelut ja vaikuttamismahdollisuudet kuntarakenteiden muuttuessa.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esityksen transkriptio:

Kuntien yhteistoimintasuunnitelmat ja maaseudun hyvinvointipalvelut - Kunta- ja palvelurakenneuudistus Inga Nyholm, ( )

2 Mistä aion puhua? Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen eteneminen Kuntien toimeenpanosuunnitelmat ja selvitykset: missä mennään? Liitokset ja yhteistoiminta: tapahtumassa olevia muutoksia Uudistuksen ajankohtaisasiat ja jatkoprosessi

3 Kunta- ja palvelurakenneuudistushankkeen etenemisen aikataulu Uudistuksen täytäntöönpanon valmisteluvaihe X/2006 –XII/2008 Uudistuksen suunnitteluvaihe V/2005 – IX/2006 Puitelain laatiminen ja hyväksyminen eduskunnassa Uudistukseen liittyvien lakien säätäminen ja hyväksyminen eduskunnassa Uudistuksen täytäntöönpanon valmistelu Uudistuksen täytäntöönpanovaihe I/2009 – XII/2012 Uudistuksen täytäntöönpano Valtioneuvoston päätöksentekovaihe XI/2005-IX/2006 Uudistuksen ohjaus ja arviointi (1) Kuntien toimeenpanosuunnitelmien jättäminen valtioneuvostolle mennessä (2)Suurimpien kaupunkiseutujen yhteistyösuunnitelmien jättäminen valtioneuvostolle mennessä (3)Valtioneuvosto arvioi tarvetta muuttaa kuntajakolakia erityisen vaikeassa tal. asemassa olevien kuntien osalta (4)Valtioneuvosto antaa vuonna 2009 eduskunnalle selonteon uudistushankkeen etenemisestä Uudistuksen suunnittelu (4) (1)(2) (3)

4 Kuntien toimeenpanosuunnitelmat ja selvitykset  Kaikki 392 kuntaa antoivat selvityksen ja toimeenpano- suunnitelman valtioneuvostolle mennessä.  Lukuun ottamatta Ahvenanmaan kunnat sekä Kainuun maakuntakokeilun kunnat  42 kuntaa toimittaa suunnitelmansa ja selvityksensä mennessä, koska ovat päättäneet kuntajaon muutoksesta  Pääkaupunkiseutu sekä maakuntakeskuskaupungit ja niihin rajoittuvat kunnat laativat yhteistyösuunnitelman: kaupunkiseutusuunnitelmia saapui yhteensä 18 kpl eli kaikilta siihen velvoitetuilta kaupunkiseuduilta (pl Pori, 2 vapaaehtoista: Kouvola ja Länsi-Uusimaa)  Suunnitelmia on kuluvan syksyn aikana analysoitu eri ministeriöissä sekä Suomen Kuntaliitossa  Tässä vaiheessa mahdollista esittää alustavia analyysejä

5 Uudistus näyttää etenevän hyvässä tahdissa Kaikkien kuntien toimittamat suunnitelmat osoitus siitä, että uudistukseen ollaan sitouduttu ja muutostarve tunnistettu Uudistus on prosessi, jossa ensi askeleet on otettu Osa kunnista edennyt päätöksentekovaiheeseen, mutta monessa ollaan suunnitteluvaiheessa Lisäksi prosessi ”elää” päivittäin: kuntien suunnitelmat päivittyvät Prosessin keskeneräisyyden vuoksi kovin tarkkaa arvioita uudistuksen vaikutuksista mm. hyvinvointipalveluihin on vaikeaa tässä vaiheessa antaa Kuntarakenteen osalta edistys on huomattava, jatkossa huomion tulee kiinnittyä palvelurakenteisiin Etenemisen tilannekatsaus

6 Uudistuksen eteneminen: kuntaliitokset 53 kuntaa tehnyt esityksen kuntaliitoksesta ( ) Liitosten voimaantulo pääosin v.2009 alusta Näistä noin puolet ovat kahden kunnan välisiä, puolet ns. monikuntaliitoksia: mukana 3 tai useampi kunta 90 kuntaa jatkaa selvitystä ( ) Myös selvityksen alla olevissa noin puolet monikuntaliitoksia: yhdistymisen tuen vaikutus? Kuntaliitosten osalta on edetty odotettua nopeammin – vuodesta 2005 lähtien kuntaliitosselvityksissä on ollut mukana kaikkiaan yli 200 kuntaa

7 Kuntajakoesitykset, selvitykset ja esiselvitykset (Tilanne , mukana olevien kuntien lukumäärä suluissa) Valtuustot päättäneet yhdistymisestä (42) Selvitys tai esiselvitys käynnissä (90) Valtioneuvoston päätös (2)

8 Kuntamäärän väheneminen kuntien yhdistymisissä vuosina kahden kunnan yhdistymisissä vähentynyt kuntamäärä (yht. 35 kpl = 51 %) kolmen tai useamman kunnan yhdistymisissä vähentynyt kuntamäärä (yht. 33 kpl = 49 %) Kymmenessä (10) vuodessa kuntamäärän vähentyy ainakin 68:lla lkm (1 ) (1) 30 kuntajakoselvitystä vielä keskeneräisenä Paraksen vaikutus näkyvissä LÄHDE: Kuntaliitto

9 Kuntajakoesitykset marraskuussa 2007 KunnatAsukasluku yht.Kuntia mukana (yht. 53) Yhdistymis- vuosi 1. Salon seutu (10 kuntaa) Kouvola, Kuusankoski, Anjalankoski, Valkeala, Jaala Parainen, Houtskari, Korppoo, Nauvo, Iniö Alahärmä, Kauhava, Kortesjärvi, Ylihärmä Naantali, Merimasku, Rymättylä, Velkua Seinäjoki, Nurmo ja Ylistaro Tammisaari, Karjaa, Pohja Kemiö, Dragsfjärd, Västanfjärd Oulu ja Ylikiiminki Jyväskylä ja Korpilahti Lohja ja Sammatti Ylöjärvi ja Kuru Saarijärvi ja Pylkönmäki Joutsa ja Leivonmäki Eura ja Kiukainen Mänttä ja Vilppula

10 Liitosten vaikutukset hyvinvointipalveluihin? Suuri osa toteutuvista liitoksista voi olla ns. maaseutukuntien hyvinvointipalveluiden kannalta merkittäviä Pidemmällä aikavälillä kuntien taloudellinen kyky vastata palveluidensa järjestämisestä voi parantua –mm. päällekkäisten rakenteiden karsiminen jne. Asukkaan kannalta tarkoittaa tehokkaammin tuotettuja, laadukkaampia ja saavutettavia palveluita Saavutettavuus ja lähipalvelut?

11 Uudistuksen eteneminen: yhteistoiminta-alueet Yhteistoiminta-alueiden valmistelu odottaa monilla alueilla kuntaliitospäätöksiä ja valtion palautetta puitelain kriteerien täyttymisestä eri vaihtoehdoissa Kuntien suunnitelmien ja selvitysten mukaan 290 kuntaa aikoo saavuttaa asukkaan väestöpohjan muodostamalla sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueen 42 kuntaa ilmoitti 31.8, ettei perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon asukkaan väestöpohja täyty Osa näistä kunnista vetoaa puitelain sallimiin pitkiin etäisyyksiin, saaristoisiin olosuhteisiin, kielellisiin oikeuksiin jne. (yht. 43 kuntaa) Alustavan analyysin perusteella vaikuttaa, että yhteistoiminta-alueista suurempi osa tulee perustumaan kuntayhtymään, mutta lähes yhtä suuri osa nojautuu isäntäkuntamalliin

12 Eteneminen ja yhteistoiminta-alueet Ammatillisen peruskoulutuksen järjestämiseen puitelaki edellyttää asukkaan väestöpohjaa Vuoden 2006 väestötietojen perusteella yhteensä 30 koulutuksen järjestäjää (kunta tai ky) ei täytä väestöpohjavaatimusta Kuntien jättämien suunnitelmien perusteella näyttää, että näistä n. 23 tulee täyttämään puitelain kriteerit joko liitoksen kautta tai muodostamalla laajempipohjaisen koulutuksen järjestäjäorganisaation Yhteistoiminta-aluetta koskevia päätöksiä ei ole tehty vielä kaikkialla: joissain kunnissa/kuntayhtymissä yhdistymisprosessi on käynnissä ja joissain vasta suunnitteluvaiheessa Tästä johtuen tarkkaa arvioita niistä, jotka tulevat saavuttamaan väestöpohjan, ei vielä voi antaa

13 Yhteistoiminta-alueet ja hyvinvointipalvelut Sekä perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen että ammatillisen peruskoulutuksen osalta arvioidut voimaantuloajankohdat vaihtelevat v (suuri osa v. 2009) Perusterveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa kuntayhtymien määrä tällä hetkellä 237 kpl, uudistuksen myötä määrä vähenee n :een Yhteistoiminta-alueita muodostuisi yhteensä n kpl Mahdollisuus päällekkäisten rakenteiden selkeyttämiseen, joka palvelunsaajan näkökulmasta positiivista Palvelujen järjestämisvastuun kokoaminen yhteistoiminta- alueelle voi tuoda nykyistä vahvemman pohjan palveluiden järjestämiselle Haasteena vielä järjestämisvastuun siirto yhteistoiminta- alueille Haasteena myös sosiaalihuollon ja perusterveydenhuollon tiiviimpi integrointi: osassa kuntia suunniteltu siirrettävän kaikki palvelut, osassa ei lainkaan, osassa hajanaisesti Edelliset vaikuttavat palvelujen järjestämiseen

14 Uudistus, kaupunkiseudut ja hyvinvointipalvelut Puitelaki velvoitti 17 kaupunkiseutua antamaan suunnitelmansa siitä, miten ne aikovat parantaa maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamista sekä palvelujen käyttöä kuntarajat ylittäen Kaupunkiseutusuunnitelmien seuduittainen ja tarkempi analyysi valmistuu vuoden 2007 loppuun mennessä Kaupunkiseudut ovat uudistuksen toteuttamisessa ja palvelujen kannalta keskeisessä asemassa, sillä suunnitelmat toimittaneilla seuduilla asuu 2/3 Suomen väestöstä Kaikki seudut eivät ole tunnistaneet yhteistyötarvetta, valmiita malleja seuduilla, joilla pidemmät yhteistyöperinteet

15 Uudistuksen jatkoeteneminen Hallituksen iltakoulu käsittelee kuntien toimittamia suunnitelmia ja uudistuksen jatkoa Kunnat tultaneen jaottelemaan kolmeen ryhmään: 1) kuntiin, joiden suunnitelmat täyttävät tässä vaiheessa puitelain velvoitteet, 2) kuntiin, joiden suunnitelmista ei käy riittävästi ilmi, täyttyvätkö velvoitteet sekä 3) kuntiin, joiden suunnitelmat eivät tässä vaiheessa täytä puitelain velvoitteita Kaikille mennessä suunnitelman toimittaneelle kunnalle tullaan antamaan palaute joulukuun aikana, jossa todetaan mihin ryhmään kunta kuuluu sekä kunnilta edellytettävät jatkotoimenpiteet Osalta kunnista tullaan pyytämään lisäselvityksiä Kunnat, jotka jättävät suunnitelman mennessä, tulevat saamaan palautteen alkuvuodesta 2008

16 Uudistuksen jatko ja yhteenveto Koska uudistusprosessi on alussa, ei ole mielekästä analysoida maaseutukuntien tilannetta irrallaan kokonaisuudesta Uudistuksen tavoitteena on kunta- ja palvelurakenteiden kehittyminen kaikissa kunnissa Merkitystä on tällöin keinoilla, joilla tavoitteisiin pyritään Keinoina käytettävien liitosten ja yhteistoiminta-alueiden muodostaminen edistää ja on hyvä alku myös palvelurakenteiden kehittämiselle Jatkossa huomiota tulee kiinnittää palvelurakenteisiin niin paikallis- kuin keskushallinnon tasolla Valtiovarainministeriö on asettanut Kuntien parhaat palvelukäytännöt - hankkeen edistämään kuntien palvelurakenteiden uudistumista ja tuottavuuden ja tehokkuuden lisäämistä sekä parhaiden käytäntöjen ja innovaatioiden leviämistä Hallitus antaa vuonna 2009 eduskunnalle selonteon kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toteutumisesta Tuohon mennessä kaikilla kunnilla tulee olla päätökset siitä, miten ne toteuttavat puitelain velvoitteet