Autot
KMT Kuluttaja 2008 Auto väittämien ryhmittely Autoon liittyvien väittämien ryhmittely on TNS Gallupin tekemän ryhmittelyanalyysin tulos Aikakausmedian omista KMT Kuluttaja 2008 kysymyksistä. Ryhmittelyssä etsittiin mahdollisimman homogeenisia, toisista ryhmistä mahdollisimman paljon poikkeavia ryhmiä. Neljä vastaajaryhmää erottautui toisistaan ja ne nimettiin seuraavasti: Ryhmät: Statushakuiset 36 % Ekohenkiset 25 % Merkkiuskolliset 24 % Välinpitämättömät 15 % Seuraavilla sivuilla esitellään näiden ryhmien tyypillisimpiä piirteitä.
Autot Statushakuiset, 36 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista autoiluun: - Auton muotoilu vaikuttaa paljon ostopäätökseeni - Luen autonhankintaa suunnitellessani paljon autolehtiä - Olen valmis maksamaan lisävarusteista jotka parantavat autoilunmukavuutta Kuvaa keskimääräistä vähemmän suhtautumista autoiluun: -Auto on minulle vain kulkuväline -Ovat keskimääräistä useammin: miehiä, lapsiperhe v. alempia tai ylempiä toimihenkilöitä tai työntekijöitä Ekohenkiset 25 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista autoiluun: - Vältän yksityisautoilua aina kun se on mahdollista - Naiset osallistuvat entistä enemmän auton ostopäätöksiin - Auto on minulle vain kulkuväline - Polttoaineen selvä hinnan nousu saisi minut harkitsemaan autostaluopumista - Kiinnitän auton ostossa huomiota ennen kaikkea Turvallisuuteen Kuvaa keskimääräistä vähemmän suhtautumista autoiluun: -Luen autonhankintaa suunnitellessani paljon autolehtiä -Ovat keskimääräistä useammin: naisia ylempiä toimihenkilöitä Merkkiuskolliset, 24 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista autoiluun: - Ostan autoni aina uutena - Käytän aina merkkikohtaisia korjaamoja ja huoltopisteitä - Suosin vain tiettyjä automerkkejä (kahta-kolmea merkkiä ) - Nykyisen automerkin jälleenmyyjä on ollut minuun yhteydessä tarjotenautonvaihtoa - Hyvällä palvelulla (ostotilanteessa, huollossa) on merkitystä automerkin valinnassa Ovat keskimääräistä useammin: yli 45–vuotiaita ei lapsiperhe eläkkeellä olevia alempia tai ylempiä toimihenkilöitä Välinpitämättömät 15 % Kuvaa keskimääräistä vähemmän suhtautumista autoiluun: - Kiinnitän auton ostossa huomiota ennen kaikkea turvallisuuteen - Arvostan autossa sisätilojen tilavuutta ja isoa tavaratilaa - Suosin ympäristöystävällisiä autoja ja polttoaineita -Hyvät ajo-ominaisuudet ovat tärkein auton ostamisen kriteeri
5 Lorem ipsum Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation Ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat Lorem ipsum dolor sit amet. KMT Kuluttaja 2008 % Suhtautuminen autoiluun -ryhmittely Ryhmien profiilit, %
6 Lorem ipsum Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation Ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat Lorem ipsum dolor sit amet. KMT Kuluttaja 2008 % Suhtautuminen autoiluun -ryhmittely Ryhmien profiilit, %
Suhtautuminen autoiluun KMT Kuluttaja 2008 KaikkiStatushakuisetEkohenkiset Merkki- uskolliset Välinpitämät- tömät Suomalaiset nopeusrajoitukset ovat alhaisia Vältän yksityisautoilua aina kun se on mahdollista Auto edustaa minulle statusta Autossa tulee olla erikoisvarusteita / näyttäviä yksityiskohtia (vanteet, nahkaverhoilu jne.) Autolla ajaminen on vapautta, en luopuisi siitä mistään hinnasta Suosin ympäristöystävällisiä autoja ja polttoaineita Polttoaineen selvä hinnan nousu saisi minut harkitsemaan autostaluopumista Korjaan ja huollan autoni aina itse Arvostan huoltokustannusten edullisuutta Naiset osallistuvat entistä enemmän auton ostopäätöksiin Arvostan autossa sisätilojen tilavuutta ja isoa tavaratilaa Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Suhtautuminen autoiluun KMT Kuluttaja 2008 Kaikki Status- hakuisetEkohenkiset Merkki- uskolliset Välinpitämät- tömät Auto on minulle vain kulkuväline Teen myös ulkomaanmatkoja mielelläni omalla autolla En itse osallistu perheemme auton ostopäätöksiin liittyviin asioihin Ostan autoni aina uutena Suosin vain tiettyjä automerkkejä (kahta- kolmea merkkiä ) Uusi päästöjen määrään perustuva autoveron alennus vaikuttaaautomallin valintaani Auton muotoilu vaikuttaa paljon ostopäätökseeni Kiinnitän auton ostossa huomiota ennen kaikkea turvallisuuteen Hyvät ajo-ominaisuudet ovat tärkein auton ostamisen kriteeri Luen autonhankintaa suunnitellessani paljon autolehtiä Olen valmis maksamaan lisävarusteista jotka parantavatturvallisuutta tai ajattavuutta (esim. ABS, Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Suhtautuminen autoiluun KMT Kuluttaja 2008 KaikkiStatus- hakuiset Eko- henkiset Merkki- uskolliset Välinpitämät -tömät Automainonta saa minut usein tutustumaan autoon myös liikkeessä Auton valinnassa hinta ratkaisee enemmän kuin merkki Auton jälleenmyyntiarvo vaikuttaa auton merkin valintaani Hyvällä palvelulla (ostotilanteessa, huollossa) on merkitystäautomerkin valinnassa Käytän aina merkkikohtaisia korjaamoja ja huoltopisteitä Olen valmis maksamaan lisävarusteista jotka parantavat autoilunmukavuutta (esim. navigaattori, MP Uudelle / vanhalle autolle annettu takuu vaikuttaa automerkinvalintaani Mikäli voisin valita valitsisin mieluummin yritysauton yksityisautonsijaan Nykyisen automerkin jälleenmyyjä on ollut minuun yhteydessä tarjotenautonvaihtoa Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Autot KMT Kuluttaja 2008 StatushakuisetEkohenkiset Merkki- uskolliset Välinpitä- mättömät Kaikki Perhelehdet Naisten yleislehdet Naisten erikoislehdet Asuminen, rakentaminen Autoilun ja tekniikan lehdet Harrastelehdet Tiede- ja kulttuurilehdet Lasten ja nuorten lehdet Tietotekniikka- ja pelit –lehdet Talous- ja yrityselämän lehdet Ammattilehdet Asiakaslehdet Klustereihin kuuluminen lehdittäin (lukijoista %) (n=4509) Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa / ei tilastollisesti merkitsevää eroa Parempi kuin kokonaistulos
Autot KMT Kuluttaja 2008 KaikkiStatushakuisetEkohenkiset Merkki- uskolliset Välinpitä- mättömät Perhelehdet Naisten yleislehdet Naisten erikoislehdet Asuminen, rakentaminen Autoilun ja tekniikan lehdet Harrastelehdet Tiede- ja kulttuurilehdet Lasten ja nuorten lehdet Tietotekniikka- ja pelit –lehdet Talous- ja yrityselämän lehdet Ammattilehdet Asiakaslehdet Lehtien lukijapeitto (%) klustereittain (n=4509)