Turun kaupunkiseutu hyvinvoinnin malliseutu liikunnan keinoin vuonna 2016 Arto Koski 12.11.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pihtiputaan seurakunta Miten kehittää v. työtä?
Advertisements

Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Taloushallinnon koodiston kehittäminen Alustus ammattikorkeakoulujen taloushallinnon seminaarissa Opetusneuvos Eija Somervuori.
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
URHEAN yläkouluverkon seminaari 17. 9
SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Tyky-Kuntoseteli+ Liikuntaan ja kulttuuriin Tyky-Kuntoseteli+ on työnantajasi tarjoama verovapaa työsuhde-etu. Työnantajallesi on tärkeää, että olet kokonaisvaltaisesti.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Tunnemmeko jäsenemme? Järjestöpäivät Etappi 1: Rekrytointi.
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne 2013 Turun seutukunta
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Turun seutu hyvinvoinnin malliseutu liikunnan keinoin vuonna 2016 Tiistai , klo Turun Ammattikorkeakoulu, Joukahainen OMALLE HUIPULLE.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Liikuntapalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteetMittaritAikatauluVastuu- henkilö 1. KKI Saada vähän liikuntaa harrastavat aktivoitua liikunnan pariin.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Turun kaupunkiseutu hyvinvoinnin malliseutu liikunnan keinoin vuonna 2016 Arto Koski
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Länsi-Suomen lääninhallitusLänsi-Suomen lääninhallitus Liikunnan ja kulttuurin PARAS Kokkola Liikunnan edellytysten kehittäminen.
Kuntaliitto Arto Koski Erityisasiantuntija 2000-luvun kuntajakoselvitysten sisällöt ja kehittämistarpeet.
Harrasteliikuntatuote Poweraction Nuorten liikuttamista vuodesta 2003 Liikuntapalvelukeskus Blomberginaukio 4, Turku Lasten ja nuorten.
Asukasvaikuttaminen Tampereella ja Lappeenrannassa Millainen malli Imatralle?
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
PARAS – ITÄ-UUDENMAAN ALUEVAIHE - maakunnallinen yhteistyö -Itä-Uudenmaan malli Tuula Jäppinen AKO
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Sivistystoimen tuloskortti 2012
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Viestintäsuunnitelma
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Kotouttamisohjelma Turun seudulle
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Työ- ja elinkeinokeskus EAKR- ja ESR-rahoitus Pohjois- Savossa 2007 – Microteknia, Kuopio.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Kunta- ja palvelurakenne- uudistushanke – Turun kaupunkiseutu Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus Tampere.
 Hyvinvointi on ihmisen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista, emotionaalista ja hengellistä hyvää oloa  Hyvinvointi syntyy ihmisen itsensä, hänen läheistensä,
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Vaski-kirjastot esittäytyvät
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne 2016
Matkailuohjelma – ohjausryhmä V2.0
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön (AKE) -kysely
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne 2017
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esityksen transkriptio:

Turun kaupunkiseutu hyvinvoinnin malliseutu liikunnan keinoin vuonna 2016 Arto Koski 12.11.2010

1. Muistion valmistelu 2. Kuntayhteistyön alue Tähän muistioon on koottu keskeinen valmisteluaines niistä kokouksista (5), joissa Turun kau- punkiseudun viiden kunnan liikuntatoimen johtavat virkamiehet - Turun Arto Sinkkonen, Kaarinan Tapio Svärd, Raision Reijo Hakorinta, Naantalin Eija Laurila ja Liedon Mika Närvi sekä Lounais- Suomen LiikU:n Jari Haapanen ja Suomen Kuntaliiton Arto Koski työstivät Turun kaupunki- seudun liikuntayhteistyöhanketta. Ryhmän viimeiseen kokoukseen (12.11.2010) osallistui myös Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Brahean Sari Koski. 2. Kuntayhteistyön alue Tämä puheena oleva kuntien liikunnan yhteistyöhanke on osa Paras-uudistuksen mukaista kaupunkiseutujen kuntarajat ylittävää palveluyhteistyötä. On tärkeää, että liikuntayhteistyö- hankkeeseen osallistuisi tässä alkuvalmistelussa mukana olevien viiden kunnan lisäksi mahdol- lisimman monta Turun kaupunkiseudun ja Turun seutukunnan kuntaa (kuva 1). Tämä asia tullee ratkeamaan kuukauden kuluessa.

3. Valmistelevien työryhmien ehdotukset Vuosina 2009 ja 2010 on työskennellyt kolme kuntien liikuntayhteistyötä valmistelevaa työryhmää. Niiden tehtävät liittyivät liikuntaympäristöihin, järjestöliikuntaan ja liikkumisen aktivointiin. Työryhmien kymmenen ehdotusta tulevat olemaan pohja-aineistoa hankkeen jatkotyössä (kuva 2). Tärkeä ja hyvä seminaari puheena olevan kuntien liikunnan yhteistyöhankkeen käynnistämiseksi järjestettiin 9. kesäkuuta 2010 nimellä ”Turun seutukunta – hyvinvoinnin malliseutukunta liikunnan keinoin vuonna 2015”. Tämän seminaarin henki oli hyvin innostava ja antoi vahvan sysäyksen yhteistyön jatkokehittämiselle.

Kuva 1. Turun seudun rakennemalliyhteistyön 14 kuntaa. Mynämäki Kunta As.luku Nousi- ainen Aura Tarvas- joki Turku 176 087 Rusko Kaarina 30 760 Lieto Paimio Raisio Masku 24 191 Raisio Turku Naantali 18 544 Kaarina Sauvo Lieto 16 011 Naantali Rusko 5 822 Länsi-Turunmaa Aura 3 840 Paimio 10 344 Kaikki yht. Masku 9 516 Kuuluvat kaupunkiseudun Paras-kuntiin, Turun seutukuntaan ja rakennemalliyhteistyön kuntiin 275 255 as. 7 Mynämäki 8 039 Nousiainen 4 824 311 018 as. 5 Kuuluvat Turun seutukuntaan ja rakennemalliyhteistyön kuntiin Sauvo 3 040 328 478 as. 2 Kuuluvat ainoastaan rakennemalliyhteistyön kuntiin Länsi-Turunmaa 15 490 Yht. 14 kuntaa Tarvasjoki 1 970

Kuva 2. Työryhmien linjaukset kuntien liikuntayhteistyöksi. Kolmen (3) työryhmän keskeiset linjaukset 1. Liikuntaympäristöt 2. Järjestöliikunta 3. Liikkumisen aktivointi 2.1. Yhtenäinen Avustusjärjestelmä (pohjana valmis selvitys avustusjärjestelmistä) 3.1. Ilmainen saattaja- kortti kuntarajat ylittäväksi palveluksi (saattajakortti Turussa) 1.1. Liikuntapaikkojen ylläpito (mm. keskinäiset leasing- järjestelmät) 1.2. Osaamisen kehittäminen (mm. koulutustarpeiden kartoitus) 2.2. Liikuntapaikkojen hinnoittelu ulkopaikka- kuntalaisille (mm. jäähallit, kenonurmet) 3.2. 70+ -kortti kuntarajat ylittäväksi palveluksi (kortti Turussa, Liedossa Ja Kaarinassa) 1.3. Kuntarajat ylittävät palvelut (mm. ampumaurheilu ja moottori- urheilu) 2.3. Alueellinen järjestöyhteistyö ja liikuntapaikkojen suun- nittelu (nykykäytännön tehostaminen) 3.3. Yhteiset tapahtumat ja koulutus (yhteistyössä erityisryhmien ryhmä- ja omatoimiliikuntaa edistävää koulutusta 3.4. Ylikunnallinen viestintä (edistetään säännöllisillä tapaa- misilla ja internetillä)

4. Jari Haapasen ehdotukset Lounais-Suomen LiikU:n aluejohtaja Jari Haapaselta pyydettiin ehdotukset siitä, mihin asioihin yhteistyöhankkeessa pitäisi keskittyä, jotta Turun kaupunkiseutua voisi perustellusti kutsua hyvinvoinnin malliseuduksi liikunnan keinoin. Jari Haapasen ehdotukset on kiteytetty kuvassa 3.

Kuva 3. Jari Haapasen ehdotukset yhteistyöhankkeen tavoitteiksi. Päätavoitteet 1. Seudun asukkaat liikkuvat muita enemmän ja ovat terveempiä 2. Seudun asukkailla on käytössään maan parhaat liikuntapaikat 3. Liikunta on nous- sut kuntien päätök- senteon raskaa- seen sarjaan 4. Liikunta nähdään parhaana terveyden edistämiskeinona ja sairauksien en- naltaehkäisijänä 5. Kuntien liikunnan valtionosuudet tulevat täysimää- räisinä liikunnan käyttöön Alatavoitteet Yht. 33 alatavoitetta A. Päivähoito (4 alatavoitetta) B. Alakoulu ja kerho- toiminta (10 alatavoitetta) C. Nuoret (7 alatavoitetta) D. Aikuiset ja seniorit (4 alatavoitetta) E. Liikunnan täydennyskoulutus (8 alatavoitetta) Kumppaniverkosto Sosiaalitoimi, terveystoimi, neuvolat, liikuntatoimi, Liiku, Lastentalo Heideken, muut hankkeet Päivähoito, opetustoimi, kouluterveydenhuolto, rehtorit, opettajat, urheiluseurat, nuoret Lajiliitot, seuraparlamentti, valmentajaverkosto. Kansanterveysjärjestöt. Kaavoitustoimi.

5. Kuuden vuoden vahvistuva kuntien liikuntayhteistyöhanke Tämä Turun kaupunkiseudun kuntien liikuntayhteistyöhanke on kaksivaiheinen siten, että ensimmäisessä vaiheessa, vuosina 2011-2012, keskitytään kuntien liikuntayhteistyöllä raja-aitojen ylittämiseen ja kuntayhteistyökulttuurin vahvistamiseen. Toisessa vaiheessa, vuosina 2013-2016, ”rimaa” korotetaan asteittain ja kuntayhteistyötä laajennetaan ja tehostetaan niin paljon, että vuonna 2016 ylletään hankkeen tavoitteeseen eli Turun kaupunkiseutu voidaan perustellusti nimittää hyvinvoinnin valtakunnalliseksi malliseuduksi liikunnan keinoin (kuva 4). Koska tämä kuntien liikuntayhteistyöhanke on selvästi kaksivaiheinen, vuodelle 2012 on tarpeen asettaa jo tässä vaiheessa selventävä välitavoite (kuva 5).

Kuva 4. Turun kaupunkiseudun kuntien kuuden vuoden vahvistuva liikuntayhteistyöhanke. Siirtymä- suunnitelma v. 2011 vaihe: Raja-aitojen ylittäminen ja liikunnan kuntayhteistyön selkeä vahvistaminen 2. vaihe: Kuntayhteistyön suunnitelmallinen tehostaminen ja nousu hyvinvoinnin malliseuduksi liikunnan keinoin Arto Koski 12.11.2010

Kuva 5. Kuntien liikuntayhteistyöhankkeen välitavoite vuodelle 2012 ja varsinainen tavoite vuodelle 2016. Vuonna 2012 Turun kaupunkiseudun kunnat ovat ylittäneet monia vaikeina pidettyjä raja-aitoja ja tekevät tuloksekasta liikuntayhteis- työtä. Vuonna 2016 Turun kaupunkiseutu nousee valtakunnalliseksi hyvinvoinnin malliseuduksi ja tämän liikuntayhteistyöhankkeen keskeiset työmuodot on vakiinnutettu kuntien perus- toimintaan.

6. Rajattomasti liikuntaa Turun seudulla Tämän liikuntayhteistyöhankkeen yhdeksi ”slouganiksi” ehdotetaan jo tässä vaiheessa ”rajattomasti liikuntaa Turun kaupunkiseudulla”. Se tarkoittaisi yhtäältä liikunnan lisäämistä seudun asukkaiden keskuudessa ja toisaalta toimintaa heikentävien rajojen tehokasta madaltamista (kuva 6).

Kuva 6. Rajattomasti liikuntaa Turun kaupunkiseudulla - toimintaa heikentävien rajojen tehokas madaltaminen. 1. Kuntien rajat (kuntayhteistyön tehostaminen kuntalaisten parhaaksi) 8. Hyvinvointirajat (hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla) 2. Toimijoiden rajat (kuntalaiset, kuntien henki- löstö, luottamushenkilöt, seurat, järjestöt ja yrityk- set mukana) 7.Syrjäytymisrajan siirtäminen (syrjäytymisen ehkäiseminen ja maahan- muuttajien kotout- taminen liikunnan avulla) Rajattomasti liikuntaa Turun kaupunkiseudulla 3. Toimintatapojen rajat (osa tehdään yhdessä ja osa yhteisillä tavoitteilla) 6. Vuodenaikojen rajat (ympärivuotisen liikunnan suunnitelmal- linen vahvistaminen) 4. Toimialojen rajat (yhteistyötä erityisesti SOTE:n ja sivistystoimen suuntaan) Syrjäytyminen 5. Väestön ikäryhmien rajat (elämänkaariajattelun mukaisesti lapset, nuoret, aikuiset ja seniorit mukaan eli vauvasta vaariin!)

7. Liikuntayhteistyöhankkeeseen vahva prosessi Turun kaupunkiseudun liikuntayhteistyöhankkeesta tehdään näkyvä ja eri toimijatahot vahvasti osallistava. Hankkeen liikkeellelähtö tulee olemaan ratkaisevan tärkeä ja sen vuoksi alkuvalmis- teluihin tulee panostaa aivan erityisellä huolella. Jotta hanke pystytään rajaamaan onnistu- neesti, on syytä kuulla heti hankkeen alussa tärkeimpiä toimijoita. Tämän Turun kaupunkiseudun kuntien liikuntayhteistyöhankkeen tulosten varmistamiseksi on kiinnitettävä erityistä huomiota innostavan prosessin rakentamiseen, tehokkaaseen viestin- tään, säännölliseen tulosten arviointiin ja sen perusteella toiminnan jatkuvaan kehittämiseen (kuva 7).

Kuva 7. Liikuntayhteistyöhankkeen eteneminen vahvana prosessina Miten kehitetään? Mihin hankkeella pyritään? 10. Dokumentointi ja jatkuva kehittäminen 1. Selkeä rajaus (päätavoitteet ja alatavoitteet) Miten arvioidaan? Keiden kanssa? 9. Säännöllinen tulosten arviointi 2. Hyvä kumppaniverkosto Turun kaupunki- seutu hyvinvoinnin malliseutu liikunnan keinoin vuonna 2016 Miten viestitään? Miten kuullaan ja osallistetaan? 8. Tehokas viestintä 3. Vahvat vaikuttamis- mahdollisuudet Ketkä toteuttavat? Millainen ”tarina”, punainen lanka? 7. Selkeät toteutusvastuut 4. Innostava prosessi Miten etenee? Mitä tehdään? 6. Realistinen aikataulu (2 + 4 vuotta) 5. Konkreettiset toimenpiteet

8. Vahva prosessi vaatii ”hihojen käärimistä” Turun kaupunkiseudun kuntien liikuntahankkeen 1. vaiheen prosessin alustava aikataulu vuo- sille 2011-2012 antaa jo vahvan vaikutelman siitä, että prosessista tehdään vahva ja se etenee hyvin suunnitelmallisesti (kuva 8). Esimerkiksi tiedotusvälineille tullaan kertomaan hankkeen etenemisestä ja tuloksista säännöllisesti, vähintään neljän kuukauden välein.

Kuva 8. Kuntien liikuntayhteistyöhankkeen 1 Kuva 8. Kuntien liikuntayhteistyöhankkeen 1. vaiheen prosessiaikataululuonnos Vuosi 2011 Vuosi 2012 Toiminta I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII Hankkeen 1. vaih. suunnittelu (2011-12) 2. Hankkeeseen osal- listaminen (¤) 3.Kuulemistilaisuudet (#) 4. Viranhaltijasemi- naarit 5. Luottamushenkilö- seminaarit 6. Toiminnan dokumentointi 7. Hankkeen sisäinen arviointi 8. Hankkeen ulkoinen arviointi 9. Tiedotustilai- suudet medialle 10. Hankkeen 2. vaih. suunnittelu (2013-16) (¤) mm. kotisivut, (#) Kuntalaiset, kuntien liikunnan henkilöstö, liikunnan seuraväki ja liikunta-alan yrittäjät

9. Liikuntayhteistyöhankkeen valmistelun jatkaminen 1. Tässä vaiheessa on tärkeätä laajentaa hankkeen valmistelua siten, että hyvin nopealla aikatau- lulla osallistetaan osa viiden kunnan liikuntatoimen henkilökunnasta arvioimaan ja ideoimaan tätä liikuntayhteistyöhanketta. Samalla henkilökunta saa kaipaamaansa tietoa siitä, mistä tässä hankkeessa on kysymys. 2. Hankkeen valmistelua haastaa osaltaan se, että Turun kaupunkiseudulla on Paras- uudistuksen vuoksi kova tarve ja kiire saada tehostettua kuntien välistä yhteistyötä. Näin ollen kiire saattaa osaltaan hankaloittaa hankkeen valmistelua ja sen vuoksi tähän työhön on varattava riittävät valmisteluresurssit. 3. Ensimmäisten asioiden joukossa on hankkeeseen mukaan lähtevien kuntien rekrytointi. Tätä varten on sovittava, millä tasolla kuntien osallistumispäätökset tulee tehdä eli riittävätkö lautakuntien päätökset, vai tarvitaanko kunnanhallitusten tai jopa kunnanvaltuustojen Päätökset. Hankkeen profiilin vahvistamisen kannalta olisi hyväksi vähintään hallitustasoinen sitoutuminen. 4. Hankkeen ohjausryhmän nimeäminen: Liikunnan johtavat virkamiehet kaikista osallistuvista kunnista muodostavat hankkeen ohjausryhmän vahvistettuna Lounais-Suomen LiikU:n Jari Haa- pasella. Ohjausryhmä täydentää tarvittaessa itse itseään työn edetessä ja muodostaa tarpeen mukaiset työryhmät. Hankkeeseen palkataan päätoiminen hankepäällikkö. 5. Hankkeen rahoitus: Ensisijaiseksi tavoitteeksi otetaan maakunnan kehittämisrahan saaminen. Kuntien palveluyhteistyön vahvistaminen Turun kaupunkiseudulla on mitä suurimmassa määrin koko maakunnan yhteinen asia. Kaupunkiseudun Paras-organisaatiolta pyydetään suositukset.

”Turun Seutu - hyvinvoinnin malliseutukunta liikunnan keinoin” Kustannukset ovat 0,30 euroa asukasta kohden vuodessa eli yhteensä 0,60 euroa/asukas vuosien 2011-2012 kuluessa. Määrärahalla on tarkoitus palkata ulkopuolista työvoimaa viemään prosessia eteenpäin sekä myös kattaa tilaisuuksien käytännön järjestelyistä syntyviä kuluja. Lisäksi jokaisen kunnan tulee nimetä (virkahenkilö) edustajansa työryhmään tuomaan kunnan liikuntatoimen asiantuntemus ja näkemykset työryhmän käyttöön. Kokouksia, seminaareja tai vastaavia tulee olemaan noin kerran kuukaudessa. Osallistuminen edellyttää kunnan edustajan sitoutumista yhteiseen työhön yhdessä vielä tarkentuvien tavoitteiden saavuttamiseksi. 18