Hy02 : Antiikin kreikka: Teatteri

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Taivas…. Miten pääsen sinne?.
ANTIIKIN KIRJALLISUUS
Kansainvälisen diakonian pohja on Raamatussa
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Antiikin kulttuuri (Antiikin aika 1000 eKr. – 500jKr.
KREIKKA- PROJEKTI.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Jumalan kanssa.
Dialogin olemuksesta kari.kaipainen(at)datainnovations.fi.
Ke Kreikka, Ateena & Aghios Stefanos By: Jerppa, Lölde, Potter ja Katriina.
Renessanssi Tekijät: Mia Muhonen ja Sonja Bensalah
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Valistus Tyylisuunta.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Teollisuustyöläisten elämää
Augusto Boal Sorrettujen teatteri.
Antiikin Kreikan arvoituksia Klikkaa minua, niin aloitetaan!
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Antiikki 600 eKr.-400 jKr. Jaetaan Kreikan aikaan 600eKr.-200eKr. ja Rooman aikaan 200eKr.-400jKr. Antiikin kirjallisuus jaetaan epiikkaan, lyriikkaan.
Keskiajan kirjallisuus
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
LAPSEN OIKEUDET.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Huumorin lajeja.
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman neljäs luento.
REALISMI Uudet yhteiskunta- ja luonnontieteet olivat syitä realismin (vrt. engl.’reality’=todellisuus) synnylle (positivismi, Karl Marx, Darwinin.
KreikkaKreikkaKreikkaKreikka Heidi ja Meri-Tuuli.
Kirjallisuuden lajeja
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
Antiikin Kreikka.
Renessanssi By: Tiia, Erik & Oona.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
Tapahtukoon sinun tahtosi
1.3 Antiikin Kreikan taide ja arkkitehtuuri (s.22 – 27)
Kreikan demokratia   - Kaupunkivaltion hallitsemista kutsuttiin politiikaksi: yhteisistä asioista keskusteltiin julkisesti, vallankäyttö ei perustunut.
Klassisismi Ylevää, kaunista ja symmetristä
Aristoteles ( eKr.) - Antiikin kreikkalainen filosofi ja tiedemies
SAMURAIT.
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Inkat.
Dionysos – kultti: Dionysos Kreikkalainen viinin ja hurmoksen jumala, jonka palvonta lupasi yksilöllistä pelastusta. Hänet samastettiin Bacchukseen, roomalaisten.
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen. Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen syntyi Novgorodin lähistöllä ja sai hyvän kristillisen kasvatuksen. Ammatiltaan hän.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Antiikki n. 800eaa-500jaa.. Tietoa antiikin ajasta -Antiikin aika kukoisti pääasiassa Kreikassa ja Roomassa -Koko länsimainen sivistys ja yhteiskunta.
1 KREIKAN HISTORIAN VAIHEITA HI1-KURSSI Toni Uusimäki 2016.
Luku Tieteet ja taiteet s. 22–34 Laokoon-patsas. KREIKAN TAIDE Aineisto on vapaasti muokattavissa. Sen jakaminen eteenpäin on kielletty.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Joulun runoja © Jorma Piippo. Musta joulu Maa oli valkoinen viime viikolla, lunta oli mukavasti, sopivasti. Tuntui hyvältä, kun tuli lumi, ei ollut synkkää,
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
nationalismi liberalismi konservatismi sosialismi
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Antiikki - Antiikin Kreikan arkkitehtuuria
Kirjallisuuden käsitteitä
ANTIIKIN KULTTUURIHISTORIAA
Kreikan ja Rooman suuruuden aika
Eksistentialismi Martin Heidegger.
TIETEELLISEN AJATTELUN JA TIETEEN SYNTY
Kokoa oheiseen kuvioon keskeiset tiedot kustakin tiedemiehestä
Antiikin kulttuurihistoriaa
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
1 Ydinsisällöt.
Luku Kreikkalainen kaupunkivaltio s. 12–16
Tieteellisen ajattelun ja tieteen synty ANTIIKIN AIKANA (s )
KIRJALLISUUDEN LAJIT.
REALISMI (1850-).
Esityksen transkriptio:

Hy02 : Antiikin kreikka: Teatteri Kreikkalainen näytelmä syntyi n. 400-300 eKr. kun viininjumala Dionysoksen kunniaksi alettiin järjestämään rituaalinen laulu- ja tanssikulkue. Myöhemmin Dionysosta juhlittiin monipäiväisillä näytelmäkilpailuilla. Tärkeimmät kilpailut pidettiin vuosittain Ateenassa, joihin kilpailijan piti osallistua kolmella tragedianäytelmällä ja yhdellä satiiri- eli ilveilynäytelmällä. Näytelmät esitettiin Ateenan Akropoliin Dionysos-teatterissa. Aluksi näytelmät olivat monologeja, eli yksinpuheluja. Myöhemmin käytettiin kolmea näyttelijää ja kuoroa. Näyttelijöillä oli naamiot. http://www.hum.utu.fi/klassiset/medeiakalvot.htm

Teatteri: Muinainen kreikkalainen teatterirakennus koostui kolmesta tärkeästä osasta: orkestra, näyttämö ja pääkatsomo. Aluksi näytteleminen tapahtui orkestralla. Pikkuhiljaa näytteleminen kuitenkin siirtyi näyttämölle. Näyttämörakennelman tasainen katto oli tarkoitettu jumalien esiintymiselle.

Draaman lajit: Näin kehittyi vähitellen draaman alalajit: komedia ja tragedia, joista kreikkalaiset suosivat ennen muuta tragediaa eli murhenäytelmää. Komediassa pilkattiin poliitikkoja ja toisia draamakirjailijoita. Tragediat olivat nimensä mukaisesti traagisia. Usein kohtalo heitteli tragedioissa pientä ihmistä sinne tänne. Tragediassa olennaisinta oli katharsis eli katsojan kokema ns. puhdistuminen, kun hän sai seurata, miten kohtalo tuhosi viattoman sankarin.

Suuret nimet? Tragediat: Aiskhylos: (525 – 465 eKr.) Aristokraatti, eli yläluokkainen. korosti jumalien tahdon noudattamista onnen perustana. Taistelut, kärsimys teemoina. Euripides: (480 – 406 eKr.) Ihmisten realistinen kuvaaja. Keksi uusia tehokeinoja (esim. Deus ex Machina). Ristiriitojen kuvaaja Sofokles: (496 – 406 eKr.) Poliitikko. Kertoi näytelmissään vakaumuksen ja hyvien tapojen tärkeydestä. Tasapaino ja harmonia korostuivat Komediat: Aristofanes: Demokratian ja sofistien pilkkaaminen, ja tunteellisten naisten ivaaminen

Aiskhylos: Aiskhylos - Teki kaksi matkaa Sisiliaan, joista jälkimmäisellä kuoli - Teemana jumalten johdatus ihmisten elämässä - toi mukaan toisen näyttelijän, vähensi kuoron osuutta ja teki puheesta tärkeimmän osan. Kuitenkin puhe yhä näyttelijän ja kuoronjohtajan vuoropuhelua. Näytelmiä: Oresteia, ainoa kokonaan säilynyt trilogia: Agamemnon, Khoeroforoi eli Hautauhrintuojat Eumenides eli Eumenidit. - voitti ensimmäisen kerran 484, ensimmäinen säilynyt näytelmä Persai vuodelta 472, koregina Perikles. Muita mm. trilogia Danaidit johon kuului säilynyt Hiketides eli Turvananojat.

Euripides: Euripideen tragedia -(naisen) pyskologian naturalistinen käsittely - ihmistuntemus; henkilöt toimivat omien sisäisten motiiviensa, ei jumalten johdatuksesta - ajatus maailman pirstaleisuudesta ja ihmisten ailahtelevaisuudesta - realistisuudesta huolimatta usein hyvin retorisia puheita Innovaatiot: - tarinoiden käsittely, esim. Medeia lapsentappajana - myöhäisissä näytelmissä koettelee tragedian totuttuja rajoja: tragikomediaa, melodraamaa, onnellisia loppuja - näissä näytelmissä kuoron osuus yhä pienempi: yhä enemmän näyttelijöiden aarioita ja duettoja - hahmot eivät enää analysoi yhtä tarkasti itseään kuin ennen, vaan pinnalle nousee eläminen muuttuvassa tunteiden todellisuudessa - prologin ja retoriikan käyttö. esim. airueiden puheessa, laulu ja musiikkiefektit, esitystekniikka, esim. Medeian deus ex machina - toistuvia motiiveja: äkillinen onnen kääntyminen, ilo surun keskellä ja suru ilon keskellä, ristiriidat, pelastuminen viime hetkellä, deus ex machina, todellisen ja kuvitellun ongelma, rajan ylittäminen ja pako.

Euripideen näytelmät ja vaikutus: - kirjoitti n. 90 näytelmää Tunnetuimmat (säilyneet) : Medeia ,Troijan naiset = Troades, Ifigeneia Tauriissa = Ifigeneia en Taurois, Helena, Orestes Medeia - päähenkilö on kuningas Aieteen tytär, ja noita Medeia; kotipaikka - Medeia uhraa paljon ja jopa syyllistyy rikoksiin vallantavoittelija Iasonin takia - lason kuvataan antisankarina, eli antiheeroksena. Iasonin petos herättää vihan ja kostonhimon jotka voittavat järjen - näytelmän alussa katsojan myötätunto Medeian puolella ja sankari Iason on paha, lopussa katsoja kuitenkin tyrmistyy Medeian toimia: Medeia surmaa omat lapsensa - Lopussa Medeia "lentää" talostaan Auringon vaunuilla lasten ruumiiden kanssa Ateenaan. - suuri vaikutus uuteen komediaan ja filosofeihin. Platon ja Aristoteles siteeraavat häntä useammin kuin ketään muuta traagikkoa.

Sofokles: Hallitsija Perikleen aikalainen; Sofokles toimi Ateenassa korkeana virkamiehenä ja sotapäällikkönä - lisäsi näyttelijöiden määrää vielä yhdellä (kolmeen) - toi mukaan skenografian (maalatut kulissit) - kasvatti kuoron luvun 12 > 15. Näytelmät: - Jälkipolville jäänyt 7 tragediaa, joihin kuuluu mm. varhaisin säilynyt kriekkalainen näytelmä Antigone, Kuningas Oidipus, Oidipus Kolonoksessa ja Elektra. - Sofokles oli kolmesta suuresta tragediakirjailijasta aikanaan eniten kansan suosima

Aristofanes: Pilkkasi näytelmissään demokratiaa, poliitikkoja, sofisteja ja kollegansa Euripidesta Kansa tykkäsi Aristofaneen hauskuuden muotoon kätketystä kritiikistä. Poliitikot eivät aina… Tunnetuimpia Näytelmiä: ”Linnut”, ”Pilvet”, ”Sammakot”

Kreikkalaisen kirjallisuuden vaikutus: Perustyylilajit komedia ja tragedia Teatterin synty Näytelmien teemat kiinnostavia yhä edelleen! Juonenkehittelyn keinoja, muita tehokeinoja (Deus ex Machina, Sofokleen traaginen ironia sekä idea katsojan ja päähenkilön erilaisista tiedoista juonen suhteen) Keskiajalla teatteri taantui, vasta renessanssiajalla se elpyi uudelleen (esim. Shakespeare)