S Ihminen ja tietoliikennetekniikka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
Advertisements

Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka
3.45 3.40.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
TU Suomalaiset työmarkkinat ja niiden toiminta Kurssin käytännön järjestelyt
S Laskennallinen tiede Tentit ja uusinta Arvostelu Kertausta tenttiin Palaute.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Tietokannat II Lasse Bergroth Turun yliopisto, IT-laitos Kevät 2013
Sisältö / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T op Lauri Savioja 1/06 Kurssin sisältö.
Verkkopankin käytettävyys
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet- SYKSY 2001-kurssi 2 1 TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet Ennakkotietoa Vastaava opettaja Pekka Makkonen.
Vakuutusmaksutulo yhteensä 9,1 mrd € Työeläkevakuutusyhtiöiden markkinaosuudet 2007.
Turun perusopetuksessa
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Japanin alkeiskurssin kevätlukukausi 2014 AIKATAULU (ma – ke 9.4): ma klo – ke klo – Portti Japaniin –luentosarjan takia.
Mittaustekniikka (3 op)
Tilastollisen tutkimuksen perusteet - 6 op
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n= v n=63 Yli 45.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Rahoitusmarkkinat ja sijoitustoiminta
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Analyysi II Katsaus.
Arvostelu Teppo Räisänen, Principal Lecturer Oulu University of Applied Sciences, School of Business and Information Management
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
TUOTTEEN LAATUMUUTTUJA
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käytettävyystestaus Oppijan verkkopalvelukokonaisuudessa Hanketiimi Satu Meriluoto.
Tilinpäätös 2004.
Return on Investment for Usable Interface Design: Examples and Statistics A. Marcus Ilari Pulkkinen.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Karhulan uimahalli Aukioloajat
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ohjelmistotuotanto - kurssin yleiset asiat Kevät 2004 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Monimedian työkurssi Johdantoluento Ilmari Laakkonen Huone 6535
Ohjelmistotekniikka - kurssin yleiset asiat Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTKK/Tite.
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Käytettävyysseminaari OAMK Tekniikan yksikössä torstaina klo
TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation.
Säteilysuojelu-kurssi 0,5 op
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Jesper, Jessica ja Taneli
Patentit Kon
Luennot : Esa Muurinen Harjoitukset : Tiina Pääkkönen ja Ari Vuokila
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
elokuun virtuaalivesijumpat
Esityksen transkriptio:

S-72.1510 Ihminen ja tietoliikennetekniikka S-72.1510 Ihminen ja tietoliikennetekniikka, 2 op S-72.1510 Ihminen ja tietoliikennetekniikka Luento1: Mitä on tietoliikennetekniikka käyttäjän näkökulmasta?

Luennon rakenne Johdanto kurssin teemoihin Kurssin suorittaminen ja käytännöt

Kurssin tavoitteet Ymmärtää, miksi käyttäjän huomioiminen on tärkeää tuotekehityksessä? Hallita perusteet ihmisen ja laitteen vuorovaikutukseen liittyvistä tekijöistä mitä tulee ottaa huomioon, jotta ihminen haluaa ja pystyy käyttämään tiettyä laitetta Tutustuttaa (lyhyesti) käyttäjäkeskeisen suunnittelun prosessiin ja siihen liittyviin menetelmiin Nimenomaan käyttäjäkeskeinen näkökulma - ei markkinointi, tai tekninen

Kurssin sisällöt Kurssin aihepiirejä: palvelun laatu (Quality of Service) käyttäjäkokemus (user experience) ja tuotteen/palvelun hyväksyttävyys käytettävyys (usability) ihminen havaitsijana ja tiedonkäsittelijänä emootiot ja viestintä käyttäjäkeskeinen suunnitteluprosessi ja sen menetelmät

Pohdintatehtävä (1/2) 1 2 3 4 5

Pohdintatehtävä (2/2) Mitkä asiat helpottavat tai vaikeuttavat ko. kaukosäätimen käyttöä? Mitä asioita olisi voitu parantaa suunnittelussa käytön helpottamiseksi?

Menestykseen vaikuttavat: Käytettävyys kuinka helppo oppia käyttämään Kuinka helppo muistaa kuinka tehokas kuinka miellyttävä käyttää vähän virheitä syntyy Hyväksyttävyys Käyttäjäkokemus

Mistä hyväksyttävyys koostuu (Nielsen, 1993) Hyväksyttävyys Sosiaalinen hyväksyttävyys Käytännöllinen hyväksyttävyys Hyödyllisyys Muut tekijät Hyödynnettävyys Luotettavuus Hinta Käytettävyys Yhteensopivuus

Quality of Service 1) Tuotelähtöinen suorituskyky, toiminnallisuus, kestävyys 2) Käyttäjälähtöinen esteettisyys, havaittu laatu “vanha” QoS mittaa mm. viivettä, hävikkiä, tiedonsiirron kapasiteettia, yhteyden pystystä myöhemmin mukaan tullut käyttäjän kokemuksen mittaaminen (User Experience) vaikeampaa mitata

Ihmisen ja laitteen vuorovaikutus Fyysinen todellisuus ihmisen tekemä/ “luonnon lait” Subjektiivinen, kokemusmaailma Sosiaaliset järjestelmät, kulttuuri

Ihmisen suhde tekniikaan? (1/2) 1920-1930 –luku: ihmisen kyky sopeutua koneisiin 1940 –luku: Koneita alettiin sopeuttaa ihmisen havaintokykyyn. Fyysinen ergonomia 1950-1960 –luku: Fyysinen ergonomia teollisuuden prosessinohjauslaitteissa. 1970 –luku: Sääntöjä helppokäyttöisten tuotteiden tekemiseen. Human Computer Interaction (HCI), Human Factors Engineering –käsite.

Ihmisen suhde tekniikaan? (2/2) 1980 –luku: Ihminen tekee työtään, koneen tulee avustaa. Kognitiotiede. Iteratiivinen prototyyppejä käyttävä tuotekehitys. Testaamismenetelmät. 1990 –luku: Järjestelmien sopivuus työhön, johon se on suunniteltu. Käytettävyyden mittausmenetelmiä: miten työ tehdään, olosuhteet, mitä osataan, tunteet 2000 – luku: Käytettävyystestauksen lisäksi koko tuotekehitysprosessin eri vaiheet. Käyttäjälähtöinen tuotekonseptointi. (Eeva Pitkälä, Polysteekki 4/2004)

Tuote kehittyy - asiakaskunta muuttuu Norman, 1999: The Invisible Computer

Aikaiset ja myöhäiset omaksujat Norman, 1999: The Invisible Computer

Tuotekehityksen kolme jalkaa Norman, 1998

Miten voidaan ryhmitellä käyttäjiä? Suomalaiset informaatioteknologian käyttäjäryhmät erään tutkimuksen mukaan: Peruskäyttäjät 23 % Teknologiapassiiviset 24 % Arjen hyötykäyttäjät 28 % Monipuoliset käyttäjät 25 % Lähde: eMedia / RISC Monitor, MDC RISC International Oy

Miksi käytettävyys on tärkeää? Käyttäjälle: nopeus, tarkkuus, sujuvuus, turvallisuus, virheettömyys Yritykselle: myyntiargumentti, imago, taloudellisesti erittäin kannattavaa Ostajalle: tuottavuus ja henkilöstön tyytyväisyys Yhteiskunnalle: tuottavuus, tasavertaiset mahdollisuudet, syrjäytymisen ehkäisy

Käytettävyyssäästöt –mistä ja miten Käyttäjien tuottavuuden kasvu Käyttäjien tyytyväisyyden kasvu Tuotteen toimivuuden kasvu Tuotteen toiminallisuuden tarkentuminen Tuotteen suunnittelun parantuminen Myynnin ja tuottojen kasvu Tuotekehityskustannusten lasku Tuotekehitysajan lyheneminen Ylläpitokustannusten aleneminen Alentuneet henkilöstökustannukset Tuotteiden säilytyskustannusten aleneminen Koulutus- ja help desk kustannusten aleneminen (Karat 1997)

Käytettävyyssäästöt – milloin Unit of Cost 120 100 80 60 40 20 Konsepti- vaihe Varhainen prototyyppi- vaihe Koko järjestelmän testaus Julkista- misen jälkeinen vaihe (Pressmann 1992)

Kurssin käytännöt (1/5) : luennot Luennot pidetään ke klo 14-16, 14.9 – 12.10 Aihepiirejä: palvelun laatu (Quality of Service) Luento ke 21.9 peruttu! käyttäjäkokemus (user experience) ja tuotteen/palvelun hyväksyttävyys käytettävyys (usability) ihminen havaitsijana ja tiedonkäsittelijänä emootiot ja viestintä käyttäjäkeskeinen suunnitteluprosessi ja sen menetelmät

Kurssin käytännöt (2/5) : harjoitustehtävät Kurssin aikana tehdään kolme harjoitustehtävää. Tehtävät tehdään 4 hengen ryhmässä. 1. tehtävä: Palautetaan tietokoneluokassa harjoitustilanteen päättyessä. 1. tehtävään liittyy myös esiselvitys, joka palautetaan harjoituksen yhteydessä. Läsnäolo tietokoneluokkaharjoituksessa on pakollinen. 2. tehtävä: ke 5.10 klo 12.00 mennessä 3. tehtävä: ke 12.10 klo 12.00 mennessä Tarkat tehtävä- ja palautusohjeet ovat kurssin web-sivulla!

Kurssin käytännöt (3/5) : laskarit Ensimmäinen harjoitustehtävä tehdään ohjatusti tietokoneluokassa to 22.9 – ti 27.9 välisenä aikana. Läsnäolo on pakollinen ja tehtävää ei voi tehdä ilman osallistumista! Ilmoittautumislistat 1.harjoitustehtävän suorittamiseen tulevat to 15.9 klo 12.00 labran ilmoitustaululle. Kukin 4 hengen ryhmä ilmoittautuu samaan harjoitusryhmään. Harjoitustehtäviä 2. ja 3. ohjataan laskareissa, joka kokoontuu to 29.9 ja 6.10 klo 10-12, salissa E110. Näihin laskareihin osallistuminen on vapaaehtoista.

Kurssin käytännöt (4/5) : arvostelu Kurssin arvosana määräytyy tentin (70%) ja harjoitustehtävien (30%) arvosanan mukaan. Tentti arvostellaan asteikolla 0-5. Tentti alueeseen kuuluvat luennot, artikkelikokoelma ja harjoitustyöt Harjoitustehtävät arvostellaan kaikkien kolmen tehtävän kokonaisuutena (erillisiä arvosanoja harjoitustehtävistä ei anneta!)

Kurssin käytännöt (5/5) : yhteystiedot Kurssin suoritus- ja tehtäväohjeet ovat kurssin web-sivulla: (http://www.comlab.hut.fi/opetus/1510/ ) Kurssia koskevat kysymykset tulee esittää eeForum –ryhmässä ( http://tltpc12.hut.fi/cgi-bin/mwf/forum_show.pl ). Pääassistentti vastaa kysymyksiin ma 12-14, to 8-12 välisenä aikana Kurssista vastaa ja kurssin luennoi Johanna Leppävirta, johanna.leppavirta (a) tkk.fi Kurssin pääassistentti on Maria Hyytiäinen, maria.hyytiainen (a) tkk.fi

eeForum -ryhmä

Jakautuminen ryhmiin Harjoitustehtävät tehdään 4 hengen ryhmissä Ilmoittautumislistat 1. harjoitustehtävän suorittamiseen tietokoneluokassa tulevat ti 15.9 klo 12.00 labran ilmoitustaululle (S-osasto, 2.kerros, E-siipi).