Liikenteen kytkennät seudun maankäyttöön

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Advertisements

Hirvionnettomuuksien kehitys
Tilahallintajärjestelmä Mikä? Miksi? Miten? Janne Koskenniemi, pääsihteeri.
Kanta-Hämeen liikenne-järjestelmäsuunnitelma
Tulevaisuuden henkilöliikenneselvitys
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
Henriika Weiste, WayStep Consulting Ky
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Miehikkälän kunnan, Länsi-Savo Oy:n, ja Kaakonkulman ideointitilaisuus
” Julkisen liikenteen uudistamiseen julkisin hankinnoin ” Mikko Jokinen,Ympäristötoimenjohtaja Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirasto TEKES-aamukahvit.
Jyväskylän seudun rakennemalli 20X0
Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
SYNTYYKÖ UUSI LIIKENNEMUOTO ? HISTORIA •Aikojen kuluessa ja teknologian kehittyessä on otettu käyttöön montakin uutta liikennemuotoa (laiva, juna, auto,
TASE 2025 JOUKKOLIIKENTEEN - Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen - liikennejärjestelmänäkökulma.
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
TASE Tampereen seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma
ZEF-kysely yrityksille Maankäyttö, Asuminen, Liikenne
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015.
Ari Tuovinen Joukkoliikenne, talousarvio 2013 Kaupunkilipputuki 2009 on tehty kaupunkiliikenteen vuoroista siirtymäajan liikennöintisopimus Siirtymäajan.
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä Toimintastrategia 2025 Liite 2: Tausta-aineisto.
Tuusulan kunta- ja organisaatiostrategia
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Vantaan kuntalaiskuuleminen
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Esteettömyys joukkoliikenteessä
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
Täydellinen koulu.
Liikennepolitiikan näkökulmia
Kaupunkiseudun maankäytön tavoitteet Rakennesuunnitelma 2040 Seutufoorumi Kimmo Kurunmäki seutusuunnittelupäällikkö.
Rakennesuunnitelma 2040 Kjk Sh TYÖ- SUUNNI- TELMA TAVOIT- TEET VAIHTO- EHDOT LUONNOS EHDOTUS.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Valtatien 4 kehittäminen Keski-Suomen alueella
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Kainuun runkoliikenteen kehittämissuunnitelma Runkoliikennesuunnitelman sisältö Ostoliikenteen rahoitus Liikennetarjonta ja sopeuttaminen Koordinointi.
HSL-kuntayhtymän perustaminen Strategiaperusta Ohjausryhmä
MILLAISEEN METROPOLIIN? Espoon kuntalaiskuuleminen Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Matinkylä Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Kannelmäki-Lassila-Pohjois-Haaga renessanssi Keskustelutilaisuus klo 17 Tervetuloa Renessanssi Kannelmäen, Lassilan ja Pohjois-Haagan alueella CADDIES.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
LÄHTÖKOHDAT Alueiden ominaispiirteet –Inventointi –Analyysi –Synteesi TAVOITE Laatu –Rakennettu ympäristö –Viherympäristö –Palvelut –Saavutettavuus –Kestävä.
Valtion asema verkoston ylläpitäjänä Lentoasemaverkosto - sidosryhmätilaisuus Liikenneneuvos Lassi Hilska.
Valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus 2010– 2011 Keskeisiä tuloksia.
ASUKASKYSELYN TULOKSET 4/2016 FORSSAN SEUDUN JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON MÄÄRITTELYTYÖ.
Uudenmaan liitto // Nylands förbund // Helsinki-Uusimaa Regional Council Seppo Lampinen / Hämeen AMK Tulevaisuuden liikkuminen, liikenteen teknologinen.
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
Tienpito Nykytilan kartoitus
1.6. Matkakeskus 1. Keskustan kehittäminen Kustannukset: Aikataulu:
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Liikkumistutkimuksen 2012 keskeiset tulokset
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
UUSI HENKILÖKOHTAINEN JOUKKOLIIKENNEPALVELU
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Rakennemallin sisältö teemoittain
Moni- ja yksivuotinen haku
Oulun seudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma Kempele
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Esityksen transkriptio:

Liikenteen kytkennät seudun maankäyttöön JYSELI 2025 – Rakennemalli 20X0 Liikenteen kytkennät seudun maankäyttöön

Lähtökohtina liikenteen nykytila ja Jyväskylän liikennejärjestelmän tavoitteet ja toimintalinjat

Liikennejärjestelmän päämäärä Jyväskylän seudun keskeisten alueiden saavutettavuus kaikilla kulkutavoilla on hyvä ja liikennejärjestelmän avulla on edis-tetty toimivan, turvallisen ja viihtyisän kaupunkirakenteen syntymistä. Jyväskylän keskusta, aluekeskukset ja kuntakes-kukset ovat seudun houkuttelevimpia kaupallisten palvelujen ja työpaikkojen sijoittumispaikkoja. Jyväskylän seudun henkilöliikenteen kehittämisen painopiste on siirretty ympäristöä vähemmän kuormittaviin liikenne-muotoihin – kävelyyn, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen. Henkilöautojen osuus kaikista matkoista on alentunut ja kevyt- ja joukkoliikenteen osuus ja houkuttelevuus on lisääntynyt. Seudun ulkoiset yhteydet on parannettu tasolle, joka turvaa Jyväskylän seudun saavutettavuuden valtakunnantasolla ja luo edellytykset elinkeinotoiminnan kehittämiselle alueella.

Liikennejärjestelmän kehittämistavoitteet Yhdyskuntarakenne 2. Liikenteen ja liikkumisen hallinta 3. Joukkoliikenne 4. Kävely ja pyöräily 5. Jyväskylän keskus-tan kehittäminen 6. Liikenneverkkojen kehittäminen

Trendikehitys on katkaistava!

Paikallisliikenteen matkustajat Jyväskylän seudulla (milj Paikallisliikenteen matkustajat Jyväskylän seudulla (milj. matkustajaa / vuosi)

Palvelut ja asuminen määrittävät liikkumistarpeen ~ 80% määräpäistä

Kevytliikenne - etäisyys ratkaisee käytön

Liikennesuorite eri maankäyttövyöhykkeillä

Neljä palvelutasoluokkaa (4) Joukkoliikennekaupunki (paras luokka) => pyritään keskittämään maankäyttöä Luokka 2: Seutuliikenteen laatukäytävät (seutuliikenteen parhaat yhteysvälit), parhaat maankäyttö-alueet kaupunkialueen ulkopuolella Luokka 3: Muut säännöllisen reittiliiken-teen vaikutusalueella olevat alueet, voi lisätä maankäyttöä harkiten Luokka 4: Säännöllisen joukkoliikenteen ulkopuolella olevat alueet, ei lisää maankäyttöä

Nykytrendi

Yhdistelmämalli

Liikenteellisiä vaikutuksia

Maankäyttö tiivistyy nykytilanteeseenkin nähden

Joukkoliikenne parempi kuin trendivaihtoehdossa

Henkilöauton käyttö vähenee

YHDISTELMÄMALLI - Joukkoliikennehuomioita Yhdistelmämallissa joukkoliikenteen kehittämis- ja säilymis-edellytykset ovat oleellisesti nykytrendiä paremmat, koska asutusta keskitetään ja tiivistetään joukkoliikenteen runkoyhteyksien varsille. FLOW– ja KNOW -vyöhykkeet tukeutuvat joukkoliikenteen kehittämiskäytäviin ja kaupunkiliikenteen runkolinjoihin. Tälle alueelle pystytään järjestämään jopa henkilöauton kanssa kilpailukykyisiä joukkoliikennepalveluja. Asutuksen keskittäminen tälle alueelle edesauttaa joukkoliikenteen edelleen kehittämistä. GROW –alueet tukeutuvat Saviota ja Kuhanniemeä lukuunottamatta pääosin oivallisesti nykyiseen pidempimatkaisen vakiovuoroliikenteen verkkoon. Joukkoliikenteen saavutettavuus riippuu kuitenkin viime kädessä asutuksen sijoittumisetäisyydestä runkolinjoilta sekä kevytliikenne- ja pysäkkijärjestelyistä. SLOW –alueet ovat henkilöautoalueita, eikä näille alueille pystytä järjestämään säännöllistä joukkoliikennettä. Perusasiointiyhteyksiä ja lakisääteisiä kuljetuksia hoidetaan mahdollisesti kutsu- tai palveluliikenteellä.

Joukkoliikenteen palvelutaso eri alueilla FLOW ja KNOW: Säännöllinen ja tiheävuoroinen joukkoliikenne kaikkina päivinä ympäri vuoden. Vuoroväli pääosin 60 minuuttia tai vähemmän. Kesällä tarjontaa hieman talvikautta vähemmän. GROW: Pitempimatkaisen joukkoliikenteen ansiosta kohtuulliset tai hyvät joukkoliikennepalvelut . Koulupäivinä noin 5-10 vuoroa/suunta. Aikataulut eivät ole säännölliset. Kesällä ja viikonloppuisin tarjonta selvästi koulupäivätarjontaa vähäisempää.  SLOW: Minimipalvelutaso ja lakisääteiset koulu- ja sosiaalitoimen kuljetukset hoidetaan yhteiskunnan tukemina. Joukkoliikenne kutsuliikennettä, palveluliikennettä, asiointitakseja tai koululaisvuoroja. Minimipalvelutaso on kaksi edestakaista asiointiyhteyttä/viikko. Palvelutasoon vaikuttaa oleellisesti joukkoliikenteen tulevaisuuden hoitomalli. Oletettavasti ainakin FLOW- ja SLOW vyöhykkeillä tulee käyttöön malli, jossa viranomainen päättää palvelutasosta.

Ennustetilanteen verkkovaihtoehdot Perusverkko (Vt4, Vaajakosken ohitus, Kuokkalan kehätie, Laukaantien parantaminen, Vt4 Kirri-Vehniä) Tieverkko- ja joukkoliikennesuunnittelu käynnissä. Trendiennusteen liikennemäärät Yhdistelmämallin liikennemäärät

Ennusteiden ”Yhdistelmämalli” ja ”Nykytrendi” erot perusverkolla

Alustavat päätelmät Yhdistelmämalli parantaa kestävän liikkumisen (joukko- ja kevytliikenteen) toimintaedellytyksiä ja vähentää henkilöautoliikenteen matkoja (käytön tarvetta) Yhdistelmämalli luo edellytyksiä joukkoliikenteen nykyisten runkoyhteyksien tarjonnan kehittämiselle (KNOW ja FLOW). Yhdistelmämallissa matkojen keskimääräinen pituus nykytilanteeseen verrattuna kasvaa jonkin verran mutta on lyhyempi kuin trendimallissa. Liikenneverkon kuormitus lisääntyy erityisesti Laukaa-Jyväskylä-Muurame –akselilla.