Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tuusulan kunta- ja organisaatiostrategia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tuusulan kunta- ja organisaatiostrategia"— Esityksen transkriptio:

1 Tuusulan kunta- ja organisaatiostrategia 2013-2017
Arvot sekä visio, missio ja perustehtävä Kunta- ja organisaatiostrategia Strategiset kehittämishankkeet

2 Tuusulan arvot KESTÄVÄSTI KEHITTYVÄ Palvelu- henkinen
Suunnitelmallinen KESTÄVÄSTI KEHITTYVÄ Kehitys- myönteinen Luotettava Palvelu- henkinen

3 Tuusulan visio – millainen on tulevaisuuden Tuusula?
Tuusula – palveleva, kestävästi kehittyvä kotikunta Tuusula tunnetaan kestävästi kehittyvänä kulttuurikuntana metropolialueella. Vakaa kasvu varmistetaan yhdyskuntarakenteen ja palvelujen vastuullisella kehittämisellä. Tuusulan missio kuvaa, mitä Tuusula kuntana haluaa pitkällä aikavälillä tarjota kuntalaisilleen: Tuusula antaa mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä turvallisesti hyvään elämään kaupunkimaisessa kulttuurikunnassa metropolialueella.. Tuusulan perustehtävänä on rakentaa yhteisö, jossa ihmisillä on hyvät edellytykset ottaa vastuu itsestään ja ympäristöstään ja yrityksillä on mahdollisuus menestyä.

4 Tavoitteemme - kuntastrategian päämäärät
Palvelumme ovat asiakaslähtöisiä. Palvelujen taso määritellään sellaiseksi, että ne voidaan rahoittaa tuloilla. Talouttamme hoidetaan niin, että talous on kestävällä pohjalla. Verotustaso ja velkaantuminen ovat hallitusti suunniteltuja. Tarjoamme kilpailukykyisen toimintaympäristön kunnassa toimiville ja kuntaan sijoittuville yrityksille. Uudisrakentamisen painopiste on keskuksissa ja taajamissa. Tämä luo edellytykset joukkoliikenteelle ja monipuolisemmille palveluille. Vastaamme erilaisten ja eri-ikäisten väestöryhmien asumistarpeisiin. Edistämme monimuotoista asumista viihtyisässä kulttuuriympäristössä. Liikennejärjestelmää kehitetään aktiivisesti seudullisena kokonaisuutena. Erityistä huomiota kiinnitetään matkustamisen sujuvuuteen. PALVELUIDEN KEHITTÄMINEN TALOUDEN TASAPAINO ELINKEINOT MAANKÄYTTÖ ASUMINEN LIIKENNE

5 Tavoitteemme - organisaatiostrategian päämäärät
Tarkastelemme asiakkuuksia kokonaisuuksina ja varmistamme oikein kohdennetut ja ajoitetut palvelut. Varmistamalla oikein mitoitetun, hyvinvoivan ja osaavan henkilöstöresurssin, vahvistamme kunnan hyvää työnantajakuvaa. Johtamisella luomme hyvät työnteon toimintaedellytykset ja tuemme kunnan palvelutehtävän toteuttamista. JOHTAMINEN ASIAKAS- LÄHTÖISYYS HENKILÖSTÖ JA UUDISTUMINEN

6 Tuusula – palveleva, kestävästi kehittyvä kotikunta
Kuntastrategian päämäärät ja niihin liittyvät keinot PALVELUIDEN KEHITTÄMINEN Kunnan palvelut määritellään asiakaslähtöisesti ja taso sellaiseksi, että ne voidaan rahoittaa tuloilla. LIIKENNE Tuusulan liikennejärjestelmää kehitetään aktiivisesti seudullisena kokonaisuutena kiinnittäen erityistä huomiota matkustamisen sujuvuuteen. TALOUDEN TASAPAINO Tuusulan taloutta hoidetaan niin, että talous on kestävällä pohjalla. Verotustaso ja velkaantuminen ovat hallitusti suunniteltuja. ELINKEINOT Tuusula tarjoaa kilpailukykyisen toimintaympäristön kunnassa jo toimiville ja kuntaan sijoittuville yrityksille keskustoja kehittä- mällä ja työpaikka- tonttien tarjontaa lisäämällä. MAANKÄYTTÖ Tuusula suuntaa uudisrakentamisen painopistettä keskuksiin ja taajamiin, mikä luo edellytykset joukkoliikenteen toteuttamiselle ja palvelurakenteen monipuolistumiselle. ASUMINEN Tuusula vastaa erilaisten ja eri ikäisten väestöryhmien asumistarpeisiin ja edistää monimuotoista asumista viihtyisässä kulttuuriympäristössä. Pitkän aikavälin suunnittelu ohjaa jatkuvaa palvelurakenteidemme kokonaisuuden kehittämistä ja palveluidemme priorisointia. Tuusula – palveleva, kestävästi kehittyvä kotikunta Tuemme kuntalaisia aktiiviseen omaehtoiseen toimintaan hyvinvointinsa edistämiseksi. Määrittelemme palveluille ja palveluiden saamiselle kriteerit ja periaatteet. Hyödynnämme vaihtoehtoisia palveluiden tuotantotapoja ja kuntayhteistyötä. Teemme pitkän aikavälin investointisuunnitelman ja taloussuunnitteluvuosina otamme huomioon suunnitteluvuosien inves-tointien ja toimintaympäristön vaikutukset käyttötalouteen. Sitoudumme taloudellisiin päätöksiin siten, että ne ovat johdonmukaisia ja näkyvät palvelutason linjauksina. Vuosittaisissa talousarvioissa vuosikate kattaa vähintään poistot ja mahdolliset pitkäaikaisten lainojen lyhennykset. Varmistamme kunnan omaisuuden tehokkaan käytön. Olemme mukana Helsingin seudun kilpailukyky- ja kehittämissopimuksissa. Tuusulassa tarjottavat yrityspalvelumme muodostavat tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden. Laadimme Tuusulan vahvuuksiin perustuvan strategisen yleiskaavan. Sujuvoitamme kaavoitusprosessia kokonaisuutena. Palveluidemme kehittäminen, investointimme ja maankäytön suunnittelumme ovat johdonmukaisessa yhteydessä toisiinsa. Suunnittelemme maankäytön niin, että joukkoliikennepalveluille on hyvät edellytykset. Varmistamme asuinympäristön laadun ja liikenneratkaisut osana metropolialuetta kestävän kehityksen mukaisesti. Kannamme vastuumme Helsingin seudun yhteisistä asumisen tavoitteista ottamalla asuntotuotannossa huomioon erilaiset väestöryhmät. Tuemme joustavilla palveluilla erilaisia asumisratkaisuja, kun ne ovat kokonaisuuden kannalta perusteltuja. Kehitämme ja parannamme tie- ja katuverkkoa kokonaisuutena. Kehitämme joukkoliikennettä koko kunnassa huomioiden sisäisen joukkoliikenteen, raideliikenteen ja liityntäliikenteen. Kehitämme jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita. Työpaikkaomavaraisuuden nostamisella ja etätyön edellytysten kehittämisellä vähennämme liikkumisen määrää ja tarvetta. Edistämme elinkeinoelämää palvelevia väylähankkeita. Kehitämme keskusten palveluita yhdessä kaupallisten toimijoiden ja hanketoteuttajien kanssa. Tuotamme uudenlaisen kokonaisvaltaisen asumisen toimintakonseptin Tuusulan Rykmentinpuistossa.

7 Tuusula – palveleva, kestävästi kehittyvä kotikunta
Organisaatiostrategian päämäärät ja niihin liittyvät keinot ASIAKASLÄHTÖISYYS Tarkastelemme asiakkuuksia kokonaisuuksina ja varmistamme oikein kohdennetut ja ajoitetut palvelut Pitkän aikavälin suunnit-telu ohjaa jatkuvaa palvelurakenteidemme kokonaisuuden kehittä-mistä ja palveluidemme priorisointia. Tuusula – palveleva, kestävästi kehittyvä kotikunta Tuemme kuntalaisia aktiiviseen oma-ehtoiseen toimintaan hyvinvointinsa edistämiseksi. Määrittelemme palveluille ja palveluiden saamiselle kriteerit ja periaatteet. Hyödynnämme vaihtoehtoisia palveluiden tuotantotapoja ja kuntayhteistyötä. Teemme pitkän aikavälin investointisuunnitelman ja taloussuunnitteluvuosina otamme huomioon suunnitteluvuosien inves-tointien ja toimintaympäristön vaikutukset käyttötalouteen. Sitoudumme taloudellisiin päätöksiin siten, että ne ovat johdonmukaisia ja näkyvät palvelutason linjauksina. Vuosittaisissa talousarvioissa vuosikate kattaa vähintään poistot ja mahdolliset pitkäaikaisten lainojen lyhennykset. Varmistamme kunnan omaisuuden tehokkaan käytön. Otamme käyttöön työhyvinvointi-suunnitelman mukaiset osaamisen kehittämis-, henkilöstösuunnittelu- ja palkitsemisjärjstelmät. Tuemme innovointia ja uudenlaisten toimintamallien kokeilua ja käyttöönottoa. Levitämme hyviä toimintamalleja. Uudistamme organisaation rakennetta niin, että se palvelee strategian toteuttamista. Määrittelemme johtamisjärjestelmän, -tavan ja -käytännöt kunnan tasolla yhtenäisiksi. Kehitämme kokonaisvaltaista palveluohjausta ja asiakaspalvelua. JOHTAMINEN Johtamisella luomme hyvät työnteon toimintaedellytykset ja tuemme kunnan palvelutehtävän toteuttamista HENKILÖSTÖ JA UUDISTUMINEN Varmistamalla oikein mitoitetun, hyvinvoivan ja osaavan henkilöstö-resurssin vahvistamme kunnan hyvää työnantajakuvaa PALVELUJEN KEHITTÄMINEN Kunnan palvelut määritellään asiakaslähtöisesti ja taso sellaiseksi, että ne voidaan rahoittaa tuloilla. TALOUDEN TASAPAINO Tuusulan taloutta hoidetaan niin, että talous on kestävällä pohjalla. Verotustaso ja velkaantuminen ovat hallitusti suunniteltuja. Kehitämme palveluita yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

8 Suunnitelmallisesti kohti visiota
Strategiakaudelle on valittu vuositeemat, joiden ympärille kulloisenkin vuoden vuositavoitteet painottuvat. 2017 MENESTYVÄ KULTTUURIKUNTA Hyvinvoivat kuntalaiset ja henkilöstö 2015 KEHITTYVÄT PALVELUT Asiakaslähtöisten palveluprosessien ja johtamisen kehittäminen 2014 TERVE TALOUS Palvelurakenteet taloudellisesti kestävälle pohjalle 2016 VETOVOIMAISET KESKUKSET Menestyvät yritykset ja vetovoimaiset kuntakeskukset

9 Strategiset kehittämishankkeet
5-10 m€/v Skenaariot: Sopeuttamistarve TUOTTAVUUSOHJELMA Sopeuttamistoimenpiteet Sopeuttamistoimenpiteet 2014 (sopeutus 1,5 me/v) 1,5 m€/v PALVELURAKENTEIDEN UUDISTAMINEN STRATEGISET KEHITTÄMISHANKKEET - Palveluverkkosuunnitelma - Kiinteistöverkon uusiminen toimintamenojen alentamiseksi pitkällä aikajänteellä Strategiset kehittämishankkeet (sopeutus pitkällä aikavälillä 5-10me/v) Kuntalaislähtöinen palvelumuotoilu Hankkeen keskeiset tavoitteet ovat 1) Kuntalaisen palvelukokemuksen parantuminen 2) Tuottavuuden parantaminen ja kustannusten kasvun hillintä ICT kehittämisohjelma Tavoitellaan kustannussäästöjä tukemalla tuotantoprosessien uudistuksia ICT:llä Kattavat sähköiset palvelut kuntalaisille Johtamisen ja osaamisen kehittäminen Palvelujen uudistaminen muuttuvassa toimintaympäristössä edellyttää uudenlaista johtamista ja osaamista 2014 2024


Lataa ppt "Tuusulan kunta- ja organisaatiostrategia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google