Alma Media - tieto elämään

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Oral Hammaslääkärit Oyj
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Mediamainonnan muutosmittari Tammi-huhtikuu 2009.
Mediamainonnan muutosmittari Mainostajien Liitolle Tammi-heinäkuu 2009.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansantaloutemme menestystekijät, uhat ja mahdollisuudet Tammikuun kihlaus –seminaari Pääjohtaja.
Yrityssaunailta Otaniemi
Reinforcing your business
Suhdannekatsaus maaseudun yritysten kannattavuuteen ja rahoitustilanteeseen 2009/2010 Perttu Pyykkönen Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos Maaseudulta.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Mediamainontaan käytetyn euromäärän kehitys kuukausittain ja kumulatiivisesti 2006 ja 2007 (muutos-% edellisen vuoden vast. ajanjaksoon)
Lohjan Puhelin Oy 2007 J. Välkkynen

Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
Osakesuositukset Rovaniemen Osakesäästäjät Ry:n 10-vuotisjuhla
Blogit osana strategista markkinointia
Aamulehti tavoittaa alueen kuluttajat
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
KONE Positiivisella ja kasvumahdollisuuksiin tarttuvalla asenteella eteenpäin Pörssiaamu, 1. marraskuuta 2012 Toimitusjohtaja Matti Alahuhta.
3.45 3.40.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Millä eväillä sanomalehti on mainostajalle tärkein media?
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Mediamainonnan muutosmittari Mainostajien Liitolle Tammi-Lokakuu 2009.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Mainonnan kiinnostavuus aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009 / kevät 2010.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
1 Mielipiteet mainonnasta aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009/kevät 2010.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Jakaumista. Frekvenssijakauma Mainostaja kysyy 200 asiakkaalta, kuinka monta kertaa viikossa he lukevat sanomalehteä. Päivät, jolloin luet lehden Frekvenssi.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
POHJOIS-SUOMEN ALUEJOHTORYHMÄ WEBROPOL –KYSELYJEN TULOKSET Margit Päätalo, alueellinen suunnittelija puh
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Työpaikat toimialoittain Lähde: Tilastokeskus
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
Rahoitus-markkinoiden muutostuulet – globaalin yhtiön uhka vai mahdollisuus Minna Helppi
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Yritysesittely Telecom alan kehitys ja trendit Mobiiliteknologiat ja päätelaitteet Palvelualustat Soneran tuotekehitysprosessi.
Kansantalouden ennustelukuja vuodelle 2014 Laitos Julkaisu- BKT,Inflaatio, Työttö-Ansiotaso muutos myys- indeksin % % aste, %muutos, % joulukuu 0,11,18,61,4VM.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Muuttuva työ digitalisaatiossa Kirjastonjohtajien neuvottelupäivät Perttu Kauppinen.
Esityksen transkriptio:

Alma Media - tieto elämään Alma Media Oyj Kai Telanne, toimitusjohtaja

Esityksen sisältö Alma Media lyhyesti Median markkinat ja trendit Alma Median strategia Median murros – esimerkkejä Almasta I: Kasvua digitaalisesta mediasta II: Sanomalehden kestävä kehittäminen Taloudellinen katsaus 6.4.2017

Alma Media lyhyesti

Alma Media – tieto elämään Alma Media on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä mediakonserni, joka tarjoaa ihmisille uutissisältöjen lisäksi hyötytietoa elämäntyylin, työuran sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Alma Media on laajentanut digitaalisia palveluitaan Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan sekä Keski-Euroopan markkinoille. 6.4.2017

Alma Media lyhyesti Digitaaliset kuluttaja-palvelut Liikevaihto 316,2 MEUR (2011) EBIT 13,6 % liikevaihdosta Henkilöstö noin 2 000 ilman lehdenjakajia Markkinaosuudet Suomessa: 1/5 sanomalehti-, 1/3 verkkomainonnasta Digitaalinen liikevaihto 23,4 % liikevaihdosta Digitaaliset kuluttaja-palvelut Ura, Asuminen ja muut kuluttajapalvelut Kauppalehti-ryhmä Talousmediaa ja tietopalveluja yrityksille Sanomalehdet Iltapäivälehti Viisi maakuntalehteä 28 paikallis- ja kaupunkilehteä Muut toiminnot Paino ja jakelu Raportointisegmentit 42 MEUR 57 MEUR 218 MEUR 14,9 % 13,0 % 14,1 % Liikevaihto 2011 EBIT-% 6 MEUR 6.4.2017

Alma Median tuotteet ja palvelut UUTISET ELÄMÄNTYYLI LIIKETOIMINTA TYÖURA Alman tunnetuimpia tuotteita ovat Aamulehti, Iltalehti, Kauppalehti ja Etuovi.com. 6.4.2017

Omistus ja osakkeen perustietoja Nasdaq OMX Helsinki (Nordic Mid-Cap); ALN1V Osakkeiden lkm: 75 486 853 Osakepääoma EUR 45 292 111,80 Omistuksen jakauma: Yritykset 55,1 % Julkisyhteisöt 11,0 % Rahoitus- ja vakuutuslaitokset 8,5 % Kotitaloudet 15,6 % Muut 10 % Suomen ulkopuolella alle 5 % osakkeista Suurimmat omistajat 30.9.2012 % 1. Ilkka-Yhtymä Oyj 29,79 2. Mariatorp Oy 10,07 3. Kaleva Kustannus Oy 7,95 4. Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 7,06 5. Kunnallisneuvos C. V. Åkerlundin säätiö 4,53 6. Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö 3,60 7. Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva 3,01 8. Oy Herttaässä Ab 2,87 9. Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Tapiola 2,45 10. Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 1,46 6.4.2017

Median markkinat ja trendit

Toimintaympäristössä kuhisee Hitaan kasvun ja epävakaan talouden jakso MEDIAN MURROS Kilpailukentän pirstaloituminen ja laajeneminen Elämän digitalisoitu-minen Teknologian kiihtyvä kehitys Taloudellinen ilmapiiri pysynee vaisuna: talousennusteet ennustavat Suomen BKT:n kasvavan vain hitaasti lähivuosina Perinteisten medioiden kannattavuus paineen alla, kehitystarpeet lisääntyvät, kasvu vaatii uutta liiketoimintaa Kilpailu lukijan ajasta ja rahoista kiristyy edelleen Yritykset hakevat suoraa, kustannustehokasta ja mitattavaa yhteyttä asiakkaisiin Markkinoille uusia ’medioita’ Internetistä uusi sosiaalinen ja kaupallinen infrastruktuuri; sosiaalisen median merkitys ja hyödyntäminen kasvavat Verkko- ja mobiiliteknologiat, päätelaitteet Vaatimustason nousu 6.4.2017

Verkosta tuli massamedia viidessä vuodessa Alman suurimpien sanomalehtien verkkokävijät 2007 1 306 000 2011 3 174 000 Muutos % + 143 % 2007 62 % Kaikkien sanomalehtien verkkokävijämäärien kehitys 2007 3 261 000 2011 7 444 000 Muutos % + 128 % 2011 76 % Päivittäin internetiä käyttävien osuus Suomessa Ohjeita Alma Median esityksen rakentamiseen löytyy sijainnista: Tukipalvelut à (Alma median yhteiset ohjeet..) Viestintä à Esitysmateriaalit Alma Median verkkopalveluista mukana Aamulehti.fi, Iltalehti.fi ja Kauppalehti.fi. Kaikissa lehdissä mukana ovat myös Helsingin Sanomat, Etelä-Suomen Sanomat, Ilta-Sanomat, Taloussanomat ja Turun Sanomat Lähde TNS Atlas. Lähde: Tilastokeskus 2011 6.4.2017

Mainostajat menevät kuluttajien perässä Vähittäiskaupan mainonta Sanomalehdet Verkko Muutos 2007 - 2012 +4 % +177 % Mainosväline Markkinaosuus2007, % Markkinaosuus 2011, % Sanomalehdet 52.5 41.5 Televisio 19.9 20.3 Verkkomedia 4.7 15.8 Aikakauslehdet 16.0 11.2 Radio 3.6 4.1 Muut 3.3 7.1 Yhteensä 100 Asuntoilmoittelu Sanomalehdet Verkko Muutos 2007 - 2012 -46 % +90 % Työpaikkailmoittelu Sanomalehdet Verkko Muutos 2007 - 2012 -33 % +34 % Lähde: TNS Media Intelligence 6.4.2017

Mainonnan määrä reagoi kansantalouden kehitykseen Lähteet: Tilastokeskus, Mainonnan Neuvottelukunta 6.4.2017

Mediamainonnassa heikko alkuvuosi Kuukausittain kumulatiivisesti (muutos-% edellisen vuoden vastaavaan aikajaksoon) Lähde: TNS Media Intelligence 6.4.2017

Eniten mainostaneet toimialat Q2/2012 6.4.2017

Eniten mainostaneet toimialat Q2/2012 6.4.2017

Alma Median strategia

Alma Median visio Alma Media on kiinnostavin tiedon, hyödyn ja elämysten tuottaja sekä median tulevaisuuden suunnannäyttäjä. Vision 1.osa viittaa perustehtäväämme mediatalona ja 2. osa kuvastaa tahtotilaamme toimialalla. Visio kattaa kaiken sen, mitä teemme tänään ja antaa tilaa huomisen uusille liiketoimintamahdollisuuksille. Mutta: Visio = tulevaisuuden tahtotila. Vision ei siis tarvitse tai pidäkään kuvastaa asioiden nykyistä tilaa, vaan tarjota sopivan korkealla oleva tavoite tulevaisuudesta.

Strategia: kasvua digitaalisista palveluista Digitaaliset kuluttajapalvelut Julkaisutoiminta Digitaaliset yrityspalvelut 6.4.2017

Strategiaa toteuttava organisaatio Alma Diverso (digitaalinen tuki ja tuotekehitys) Konsernitoiminnot Alma Manu Alma Aluemedia Kauppalehti-ryhmä Iltalehti Markkinapaikat Alma Diverso 6.4.2017

Strategian toteuttamisen elementit Vakaa kassavirta sanomalehti- liiketoiminnasta. Digitaalisen liikevaihdon kasvu monimediaisista uutiskanavista Kasvua ja kehitystä digitaalisista palveluista sekä kuluttajille että yrityksille. Yhteiset prosessit, kehittäminen ja tukitoiminnot Vahva alueellinen media Suomessa (Alma Aluemedia) Digitaalisten yrityspalveluiden kehittäminen (Kauppalehti-ryhmä) Vahva digitaalinen uutiskanava Suomessa (Iltalehti) Digitaalisten kuluttajapalveluiden kehittäminen (Markkinapaikat & Alma Diverso) Seuraavaksi katsaukset kaikkiin neljään alueeseen. 6.4.2017

Liiketoiminnan murros, osa I Kasvua digitaalisista palveluista

Digitaalinen Alma Media tänään 24 % Digitaalisen liiketoiminnan osuus Alma Median liikevaihdosta. 75 % Alma Median osuus Tsekin rekrytointi-ilmoittelun markkinasta. 1/3 Alma Median osuus verkkomainonnan markkinasta Suomessa (display ja luokitellut). 1. Alma Medialla on verkkosivustojen kävijämäärältään suurin verkosto Suomessa. 2,8 miljoonaa viikkokävijää Iltalehti.fi:ssä. Nyt olette toivon mukaan pystyneet laittamaan nämä makupalat paremmin osaksi yhtiön kokonaisuutta. 6.4.2017

Digitaalinen liiketoiminta kasvaa nopeasti 6.4.2017

Digitaalisen liiketoiminnan osuus eri segmenttien liikevaihdosta 6.4.2017

Case: Markkinapaikat Asuminen Työpaikat Autot & Koneet Strategia: Lisäpalveluita nykyisten markkinapaikkojen asiakkaille Nykyisiin kauppapaikkoihin mahdollisuus myös kuluttajien ilmoitteluun Kasvun kiihdytys yrityskaupoin Alman markkinapaikkojen vertikaalialueet 6.4.2017

Case: Markkinapaikat Työpaikat Autot & Koneet Asuminen Alma Media Markkinapaikat-yksikön liikevaihdon jakauma Q1 2012 Autot & Koneet Työpaikat Asuminen

Case: Digitaaliset yrityspalvelut Kauppalehti-ryhmä Liikevaihto 56,7 M€ Sisältöön keskittyvä markkinointiviestinnän toimisto Erikoistunut asiakas- ja yritysviestintään eri kanaviin Digitaalinen liiketoiminta kasvaa Baltic News Service Liikevaihto 4.6 M€ Toimintaa Virossa, Latviassa ja Liettuassa Täyden palvelun uutistoimisto Mediaseurantapalvelut Vahva markkina-asema Talousmedia ja yritystietopalvelut Liikevaihto 41,4 M€ Alma 360 asiakasmedia Liikevaihto 11,4 M€ 6.4.2017

PÄÄSY ERI TIETOVARANTOIHIN Case: Digitaaliset yrityspalvelut/Kauppalehti ePortti Hakupalvelu vain yritys- ja yhteisöasiakkaille Yli 5 000 asiakasta, lähes 50 000 (tunnistettua) käyttäjää Yli 10 miljoonaa tuotelatausta PÄÄSY ERI TIETOVARANTOIHIN 6.4.2017

Case: digitaaliset yrityspalvelut Osuus liikevaihdosta (2011) Tulovirran lähteet Yritystietopalvelut ePortti Balance Consulting Yrityshaku Uudet palvelut 19 % ePortti, lisenssit ja yritystiedon myynti 15 % 2010 13 % 2009 Mahdollistaa 15 % Verkkomedia Kauppalehti.fi Mainosmyynti Sisältömyynti 14 % 2010 14 % 2009 Mahdollistaa 66 % Painettu lehti Kauppalehti Kauppalehti Optio Vahva brändi Mainosmyynti Levikkimyynti 71 % 2010 73 % 2009 6.4.2017

Case: verkosta massamedia Kävijätiedot eri selaimia, kunkin vuoden viikolta 19. 6.4.2017

Case: verkosta massamedia Vahva tavoittavuus mahdollistaa paitsi hyvän mainosmyynnin myös: Sisältömyynnin tulot Komissiot verkkokaupasta Maksulliset verkkopalvelut Dia 2: Graafi IL:n levikinkehityksestä, verkkomainonnan ja ebitin kehityksestä 2006-2011. Lukujen ei tarvitse olla absoluuttisia eikä numeroita tarvitse näyttää. Olennaista on tässäkin kokonaiskuva. Circ.revenue Online revenue EBIT 2008 42624 5768 6135 2009 41295 7112 8162 2010 39761 9094 9538 2011 38332 9993 9516 6.4.2017

Case: Alma Diverso Alman verkkokauppakonseptien ja digitaalisten kuluttajapalveluiden koti Uusien digitaalisten palveluiden ja konseptien kehitysyksikkö Alman verkkomainontayksikön koti Alman verkostotuotteet (kohdennettu ja verkostomainonta), verkkopalveluiden mainonnanhallinta, verkkomainonnan järjestelmät Alman verkkopalveluita palvelevien, keskitettyjen toimintojen koti Teknologia-alustat ja työkalut, joita hyödyntävät useat Alman verkkopalvelut Verkkopalveluiden erityisosaajat, jotka palvelevat useita Alman verkkopalveluita Alman verkkopalveluiden välisen kävijäliikenteen ohjauskeskus 6.4.2017

Liiketoiminnan murros, osa II Sanomalehden kestävä kehittäminen

Muuttoliike vie kaupunkeihin ja länteen ++ + - - - 6.4.2017

Sanomelehtien levikit ovat olleet lievässä laskussa, lukeminen pysyy hyvällä tasolla Alma Median 7-päiv. sanomalehtien levikit 2007 273 562 2011 249 807 Muutos - 9 % CAGR - 2.2 % Alma Median aluelehtien lukijamäärät 2007 659 000 2011 621 000 Muutos - 5.8 % CAGR - 1.5 % 7-päiv- sanomalehtien levikit Suomessa 2007 1 619 414 2011 1 472 117 Muutos - 9 % CAGR - 2.4 % Kärkimedian aluelehtien lukijamäärät 2007 3 990 000 2011 3 696 000 Muutos - 7.4 % CAGR - 1.9 % Lähde: Levikintarkastus, KMT 6.4.2017

Sanomalehti monimuotoistuu vauhdilla Tabloidi Lapin Kansa, Pohjolan Sanomat, Kainuun Sanomat ja Satakunnan Kansa siirtyneet tabloidiin. Aamulehti harkitsee asiaa muun uudistamisen ohella syksyllä. Lukijat ja ilmoittajat ovat ottaneet tabloidikokoiset lehdet pääosin myönteisesti vastaan. Tabletti Kaikki Alma Median lehdet luettavissa näköislehtinä. Iltalehti ostettavissa irtonumerona. Telkkari IL-tv kerää keskimäärin 710 000 katsojaa (eri selaimilla mitattuna) viikossa. Helsingin Sanomat aikoo pienentää lehden tabloidikokoon vuodenvaihteessa. Toisaalta tarjoamme sisältöjämme useissa kanavissa. Kaikki Alma Median lehdet ovat esimerkiksi luettavissa myös tablettitietokoneilla näköislehtinä. Suurimmilla lehdillämme on myös kattavat älypuhelimilla käytettävät mobiilipalvelut. IL-tv:n kävijämäärät: IL-TV:ssä on käyty keskimäärin 710 000 eri selaimelta per viikko vuonna 2012. Viime viikko oli tähän mennessä korkein, selaimia oli 845 893! Eri kävijöiden määrä oli viime viikolla 657 682. Lähde:TNS Metrix 6.4.2017

Verkko lisää sanomalehden tavoittavuutta Peitto lähes 80% Aamulehti=yksi julkaisukerta, Aamulehti.fi=viikko, tuhatta lukijaa/kävijää Huom! Verkon kävijöiden laskutapa on muuttunut 2010. Aikaisemmin käytetyt eri selaimet korjataan nyt ns. korjauskertoimella eri kävijöiksi. Myös käytetty tutkimus on vaihtunut. Notkahdus vuoden 2010 kohdalla johtuu juuri tuosta verkkokävijöiden laskutavan muuttumisesta. KMT Lukija 2005-2011, TNS Gallup Oy TNS Atlas 2005-2009, TNS Gallup Oy KMT Kuluttaja 2010-2011, TNS Gallup Oy 6.4.2017

Alma Aluemedia yhdistää paikallisesti vahvat Alma Aluemedia –liiketoimintayksikkö perustettiin 1.1.2012 ja se yhdistää neljän yhtiön toiminnot: Kustannus Oy Aamulehti Satakunnan Kirjateollisuus Oy Pohjois-Suomen Media Oy Suomen Paikallissanomat Oy Julkaisut (painettuna ja sähköisesti): 5 alueellista sanomalehteä 18 tilattavaa paikallislehteä 11 ilmaisjakelulehteä (kaupunkilehdet) Liikevaihto ~ 160 MEUR (2011) Henkilöstö ~ 700 6.4.2017

Rakenteilla uusi malli lehtien toimittamiseen Yhteis- toimitukset Lapin Kansa KainuunSanomat Aamulehti Satakunnan Kansa PohjolanSanomat = Paikallislehdet YHTEINEN SISÄLTÖ, OSASTOT JA JOURNALISTISET TUKITOIMINNOT VAHVA PAIKALLISSISÄLTÖ 6.4.2017

Painoinvestointi auttaa sanomalehteä uudistumaan Investointi painolaitokseen Tampereella on käynnissä. Uusi paino otetaan käyttöön alkuvuodesta 2013. Investoinnin kokonaisarvo on 50 milj. euroa. Uusi tehokas painolaitos mahdollistaa muun muassa alueelliset painokset, erilaiset liitteet, uudet kansimateriaalit… 6.4.2017

Taloudellinen kehitys

Liikevaihto ja liikevoitto 2011 6.4.2017

Mainonnan väheneminen rasitti liikevoittoa Liikevaihto, MEUR IFRS Liikevoitto, MEUR IFRS 6.4.2017

Levikkimyynnin kehitys odotetun mukainen IFRS Levikkimyynti, muutos MEUR & % Ilmoitusmyynti, muutos MEUR & % 6.4.2017

Velat, netto IFRS 6.4.2017

Hyvä osinkohistoria yli suhdannekierron Osingot ja osinkotuotto * Osinko ja pääomanpalautus 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Osinko/osake, euroa 0,65* 0,65 0,90 0,30 0,40 0,70 Osinko, milj. euroa 48,5 67,2 22,4 29,8 52,5 30,2 Efektiivinen osinkotuotto 8,5 % 7,0 % 7,7 % 6,1 % 5,3 % 6,5 % 6.4.2017

Näkymät vuodelle 2012 20.7.2012 Makrotalouden epävarmuus konsernin päämarkkinoilla vaikeuttaa poikkeuksellisen paljon ilmoitus- ja levikkiliikevaihtojen kehityksen ennustamista. Digitaalisten palveluiden odotetaan edelleen kasvattavan osuuttaan mediamarkkinasta. Alma Media ennakoi, että vuoden 2012 alusta voimaan tullut arvonlisäveron muutos voi pienentää konsernin julkaisemien sanomalehtien levikkejä. Alma Media toistaa osavuosikatsauksessaan 27.4.2012 antamansa arvion, jonka mukaan yhtiö arvioi koko vuoden liikevaihdon kasvavan ensisijaisesti toteutuneiden yrityskauppojen johdosta vuoden 2011 tasosta. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan alittavan vuoden 2011 tason. Vuoden 2011 liikevaihto oli 316,2 milj. euroa, liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 42,9 milj. euroa ja liikevoitto 42,0 milj. euroa. 6.4.2017

Kiitos! Kysymyksiä? www.almamedia.fi/sijoittajille http://www.facebook.com/almamedia Alma.IR@almamedia.fi