Toimitusjohtaja Aki Ojanen Aspo ei pelkää Venäjää Toimitusjohtaja Aki Ojanen
Aspon strategia Aspo on monialayhtiö, joka omistaa ja kehittää liiketoimintojaan ja rakennettaan ilman ennalta määriteltyä aikataulua. Liiketoiminnat palvelevat B-to-B -asiakkaita. Toimii Pohjois-Euroopassa ja kasvumarkkinoilla. Keskittyy kauppaan ja logistiikkaan. Kokonaisuus tuottaa Aspon arvon. Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 2
ASPO ESL Shipping Leipurin Telko Teollisuuden merikuljetukset Kaukomarkkinat Aspon tytäryrityksiä yhdistää tavoite olla toimialansa markkinajohtaja toimiminen vahvaa erikoisosaamista vaativilla liiketoiminta-alueilla keskeinen asema asiakkaidensa arvoketjuissa vaativien B2B-asiakkaiden palveleminen vahva läsnäolo idän kasvumarkkinoilla Teollisuuden merikuljetukset ja palvelut Elintarviketeolli- suuden raaka- aineet ja laitteet Teollisuuden raaka-aineet ja palvelut Energia- tehokkuutta ja laitteita Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 3
Aspon liikevaihto 2001–2010 M€ * Jatkuvat toiminnot Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 4
Aspon etabloituminen kasvumarkkinoilla Valko-Venäjä Tanska Norja Puola Kiina Kazakstan Ukraina Venäjä Viro Ruotsi Latvia Liettua 1995 1996 1997 2003 2004 2007 2008 2010 Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 5
Aspon toimipisteet 2010 (lisätään pisteet) BKT:n kasvu 2014 Valko-Venäjä 6,9 Kiina 9,5 Tanska 2,3 Viro 4,0 Suomi 2,8 Latvia Liettua Norja 2,1 Puola Venäjä 5,0 Ruotsi 3,9 Ukraina 5,8 BKT:n kasvu 2016 Kiina 9,5 Valko-Venäjä 5,0 Latvia 4,0 Ukraina Liettua 3,8 Venäjä Viro Puola 3,6 Ruotsi 2,5 Norja 2,1 Suomi 2,0 Tanska 1,9 Yhtiökokous 5.4.2011 Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 6 6 Lähde: IMF
Lähdeaineisto: Rosstat Venäjän BKT:n jakautuminen alueille v. 2009 Pietari 5 % Muu Luoteisvenäjä 6 % Moskova 22 % Muu Keski-Venäjä 13 % Volgan alue 15 % Uralin alue 14 % Kaukoitä 5 % Siperia 11 % Etelä-Venäjä 6 % Pohjois-Kaukasia 3 % Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 Lähdeaineisto: Rosstat
Suomen ja Venäjän välinen kauppa 2001–2011 Lähde: Tullihallitus Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 8
Venäjän osuus Suomen tuonnista ja viennistä 2002–2011 (1–3) Lähde: Tullihallitus Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 9
Vienti Venäjälle tavararyhmittäin 2011 (1–6) Viennin arvo Venäjälle v. 2011 (1-6) oli 2,42 mrd. euroa (+27 %) Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 10
Tuonnin arvo Venäjältä v. 2011 (1-6) oli 5,83 mrd. euroa (+43 %) Tuonti Venäjältä tavararyhmittäin 2011 (1–6) Osuus tuonnista ja arvon muutos edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon (%) Lähde: Tullihallitus Tuonnin arvo Venäjältä v. 2011 (1-6) oli 5,83 mrd. euroa (+43 %) Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 11
YLE Uutiset Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 12
Case: Muuttaa ruokakulttuuria Raaka-aineet yleisesti saatavilla. Paljon toimijoita. Leipomoteollisuus perustuu joko vanhoihin NL:n aikaisiin yksityistettyihin leipomoihin tai uusinvestointeihin. Leipomot toimivat alueellisesti. Teollisuus kansallista, kansalliset makutottumukset. Leipä on ollut peruselintarvike ja oleellinen osa kansallista selviämistarinaa. Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 13
Case: Muuttaa ruokakulttuuria Väestön vaurastuminen muuttaa ruokailutottumuksia. Tuoreus, kuohkeus, maku, rakenne, näkö. Irtoleivästä monipuoliseen pakattuun, viipaloituun valintamahdollisuuteen. Vehnän lisäksi uusia vaihtoehtoja. Suomessa kansainvälisesti monipuolinen leipäkulttuuri. Vaurastuminen muuttaa kaupan rakennetta. Hypermarketit (kassoja 150 kpl!) vaativat monipuolisen leipätiskin ja hypermarket-leivonnan. Erikoisosaaminen Suomessa – ruis, kaura, lyhyet sarjat. Leipomot ovat sekä leipureita että kondiittoreita. Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 14
Venäjän vähittäiskaupan kasvu Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 15
Konsultaatio- ja reseptiikkapalvelut Leipurin leipomokonsultit ovat asiakkaiden käytettävissä niin leipomiseen liittyvissä perusasioissa kuin reseptiikan kehitystyössä. Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 16
Koeleipomo myynnin ytimenä Ytimenä koeleipomo elintarvikeyliopiston tiloissa (Moskova, Pietari, Novosibirsk, Ekaterinburg) Koulutusta Testausta yhdessä Uusien tuotteiden kehittämistä Globaalit parhaat päämiehet (tuotekehitys, reseptiikka, hintakilpailukyky, valuutat). Päämiesten sitoutuminen yhteiseen toimintaan. Oma branding-tuote noin 20 % liikevaihdosta. Tehokas Itämerilogistiikka; päävarastot, jakeluvarastot, selkeät logistiset mittarit ja johtaminen. Vahva luottamuksellinen asiakastyö. Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 17
Liikevaihto Venäjä, Ukraina + muut IVY-maat Milj. euro Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011
Venäjällä toimimisen ytimenä Johdon valinta Henkilökunnan rekrytointi Henkilökunnan koulutus Henkilöstön palkinta Reilu ja tasapuolinen johtaminen Mahdollisuus urakehitykseen Venäläiselle henkilökunnalle oltava mahdollista kaikki organisaatiopositiot (ei lasikattoja). Emoyhtiön pitää luoda painetta kasvaa – ei kyseenalaistaa kasvua. Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 19
Venäjällä toimimisen ytimenä Pitkäjänteisyys ja kestävyys. Takana jo useita kriisejä. Paikallinen osaaminen arvossa. Miten suomalainen osaaminen voidaan muuntaa menestykseksi Venäjällä? Kannattavuus kunnossa. Osingot emoyhtiöön. Kunnossa oleva tase suojaa valuuttojen heilahtelulta. Suomalainen yhtiö – Venäjä on kotimarkkina. Leipurin johto vahvasti läsnä asiakastyössä. Aspon palkinta ja etenemismahdollisuudet avoimesti saatavilla (tulovero 13 %). Joillekin yhtiöille paras Venäjästrategia on olla menemättä Venäjälle! Kauppa 2012 -seminaari 11.10.2011 20
Kiitos!