Tutkimusetiikasta Juhani Pietarinen, Tutkijan ammattietiikan perusta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HYVÄ TIETEELLINEN KÄYTÄNTÖ JA SEN LOUKKAUSEPÄILYJEN KÄSITTELEMINEN
Advertisements

Aineistonhallintasuunnitelma osana tutkimuseettistä lausuntopyyntöä
Tutkimuksen eettiset pelisäännöt
Miten yritys höytyy korkeakoulutoiminnoista?
National Public Health Institute, Finland Mitä on riskinarviointi ? - erilaiset riskinarviointien lähestymistavat Jouni Tuomisto.
VANHEMPAINNEUVOSTO Kokoontuu n. 3 krt / lukuvuosi Kokoontuu klo 18 Mahdollisuus keskusteluun muiden huoltajien kanssa Korvaa johtokunnan Joka luokasta.
FAIRUTU Hyvän tieteellisen käytännön ohjaus ja seuranta Turun yliopistossa Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen
Hyvä tieteellinen käytäntö
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Moraalikieli Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Juristien kamppailu.
Tietohallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen perusteet
TAMPEREEN YLIOPISTOUNIVERSITY OF TAMPERE TIETOJENKÄSITTELYTIETEIDEN LAITOS DEPARTMENT OF COMPUTER SCIENCES Good evaluation practice guidelines for health.
TUTKIMUSETIIKKAA Laatinut: Tutkimuseettinen neuvottelukunta 2006.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsittely
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvitys Miten tukea opiskelijoiden opiskelukykyä? OpeVeivit Elina Lehkonen.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Seurakuntavaalit FB: Elina Seitz 145 elinaseitz.wordpress.com.
Irmeli Sinkkonen TkL, tutkija
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
ENG Masters, part 2, Citing
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
SoberIT Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon instituutti TEKNILLINEN KORKEAKOULU T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari Kontekstiherkkyydestä.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Analytiikka Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Ensimmäinen tapaus.
Prosessiongelmien analysointi- ja ratkaisupohjia Qualitas Fennica Oy Työkaluja | Qualitas Fennica Oy.
Ohjelmistotekniikka Vaatimustenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Vakiintuneet kustantajat ja uudet yrittäjät OA-monografiamaailmassa
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
IEA DSM Task XVI ESCO Project Register Pertti Koski.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut Outi Tasala
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Tekniikan alan kesäkandiseminaari 2017 Tiede ja tieteen pelisäännöt
Specification by Example – Vaatimukset ja testaus ketterissä projekteissa Marko Taipale.
Suomen Akatemian avoimen tieteen linjaukset
LEED projektityö ohjeet – Porvoo Campus
LENTISTÄ LIIKKARILLA LA 5.4.
Words of quantity Open Road 6 pp
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
Scientific/artistic competence; what does the student know in theory.
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
Yhdessätekemistä yli rajojen
UNIVERSITY EXAM L3 at 4.00 – 8.00 p.m.
Tulevaisuussuunnitelma Osa 3
Introduction to decision analysis
GLP-tukitoimintojen ulkoistaminen: QA, IT, Arkistointi
Miksi GLP? Pirkko Puranen.
Risk analysis, risk attitudes
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut
UNIVERSITY EXAM L3 at 4.00 – 8.00 p.m.
Työpaja avoimen tutkimusprosessin suunnittelusta
Pääsihteeri Sanna Kaisa Spoof ,
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Otsikko – Aiheen nimi tähän
Introduction to decision analysis
Tekijänoikeudet (Copyright)
NOFCA Meeting Stockholm NOFCA Meeting Stockholm
Hankalia (?) tilanteita Tammikuu 2014 Keke Tulomäki
The Icelandic model Bragi Gudbrandsson, General Director of the Government Agency for Child protection in Iceland.
Language proficiency requirements implementation in Finland
Kansainväliset sopimukset Luento 6
X-ROAD ENVIRONMENTAL MONITORING
Refernce: Reference: VA.EHS Version: 5.0 Gemalto Oy HSE Policy
Gemalto Vantaa HSE Policy
Hyvä tieteellinen käytäntö
LIBRARY RESEARCH SUPPORT Introduction to doctoral training 15. 3
Esityksen transkriptio:

Tutkimusetiikasta Juhani Pietarinen, Tutkijan ammattietiikan perusta http://www.minedu.fi/julkaisut/sisalto.html Tutkijan ammattietiikka tarkoittaa eettisiä periaatteita, sääntöjä, normeja, arvoja ja hyveitä, joita tutkijan tulisi noudattaa harjoittaessaan omaa ammattiaan. Tutkijan toiminta muodostuu tehtävistä, jotka tekevät siitä erityisen, muista ammateista erottuvan ammatin, ja tutkijan ammattietiikka koskee noita erityisiä tehtäviä.

1. Älyllisen kiinnostuksen vaatimus: Tutkijan on oltava aidosti kiinnostunut uuden informaation hankkimisesta. 2. Tunnollisuuden vaatimus: Tutkijan on paneuduttava tunnollisesti alaansa, jotta hänen hankkimansa ja välittämänsä informaatio olisi niin luotettavaa kuin mahdollista. 3. Rehellisyyden vaatimus: Tutkija ei saa syyllistyä vilpin harjoittamiseen. 4. Vaaran eliminoiminen: Sellaisesta tutkimuksesta tulee pidättäytyä, joka voi tuottaa kohtuutonta vahinkoa.

5. Ihmisarvon kunnioittaminen: Tutkimuksen tekeminen ei saa loukata ihmisarvoa yleisesti eikä kenenkään ihmisen tai ihmisryhmän moraalista arvoa. 6. Sosiaalisen vastuun vaatimus: Tutkijan tulee osaltaan vaikuttaa siihen, että tieteellistä informaatiota käytetään eettisten vaatimusten mukaisesti. 7. Ammatinharjoituksen edistäminen: Tutkijan tulee toimia tavalla, joka edistää tutkimuksen tekemisen mahdollisuuksia. 8. Kollegiaalinen arvostus: Tutkijoiden tulee suhtautua toisiinsa arvostavasti, ei vähättelevästi.

TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA http://www.minedu.fi/opm/asiantuntijat/tutkimuseettinen_neuvottelukunta/index.html hyvän tieteellisen käytännön loukkaukset ja vilppi tutkimuksessa (engl. misconduct and fraud in science) hyvä tieteellinen käytäntö (good scientific practice) yleinen huolellisuus ja tarkkuus tutkimustyössä ja tulosten esittämisessä muiden tutkijoiden työn ja saavutusten asianmukaista huomioon ottamista omien tulosten esittämistä oikeassa valossa tieteen avoimuuden ja kontrolloitavuuden periaatteiden kunnioittamista.

Esimerkkejä: muiden tutkijoiden osuuden vähättely julkaisuissa puutteellinen viittaaminen aikaisempiin tutkimustuloksiin tutkimustulosten tai käytettyjen menetelmien huolimaton ja siten harhaanjohtava raportointi tulosten puutteellinen kirjaaminen ja säilyttäminen samojen tulosten julkaiseminen useita kertoja näennäisesti uusina suuren yleisön tietoinen harhaanjohtaminen oman tutkimustyön suhteen.

Vilppi sepitettyjen, vääristeltyjen tai luvattomasti lainattujen havaintojen tai tulosten esittämistä tiedeyhteisölle esim. tieteellisessä kokouksessa pidettävässä esitelmässä, julkaistavaksi tarkoitetussa käsikirjoituksessa tai apurahahakemuksessa. Sepitetyt havainnot ovat keksittyjä havaintoja, joita ei ole tehty tutkimusraportissa kuvatuilla menetelmillä. Sepittämistä (fabrication) on myös tekaistujen tulosten esittäminen tutkimusraportissa. Havaintojen vääristelyllä (misrepresentation, falsification) tarkoitetaan alkuperäisten havaintojen tarkoituksellista muokkaamista tai esittämistä niin, että havaintoihin perustuva tulos muuttuu.

Tulosten vääristelyllä tarkoitetaan tieteellisesti perusteetonta tutkimustulosten muuttamista tai valikointia. Vääristelyä on tällöin myös johtopäätösten kannalta olennaisten tulosten esittämättä jättäminen. Vilppiä on myös alkuperäisen tutkimusidean, -suunnitelman tai -havaintojen anastaminen toiselta tutkijalta (misappropriation) tai jonkun toisen julkituoman tutkimussuunnitelman, käsikirjoituksen, artikkelin tai muun tekstin tai sen osan esittäminen omanaan (plagiarism). Vilppiin eivät kuulu aidot tieteelliset tulkinta- tai arviointierimielisyydet.

ACM Code of Ethics and Professional Conduct http://www.acm.org/constitution/code.html 1.1 Contribute to society and human well-being 1.2 Avoid harm to others 1.3 Be honest and trustworthy 1.4 Be fair and take action not to discriminate 1.5 Honor property rights including copyrights and patent 1.6 Give proper credit for intellectual property 1.7 Respect the privacy of others 1.8 Honor confidentiality 2.1 Strive to achieve the highest quality, effectiveness and dignity in both the process and products of professional work 2.2 Acquire and maintain professional competence 2.3 Know and respect existing laws pertaining to professional work 2.4 Accept and provide appropriate professional review 2.5 Give comprehensive and thorough evaluations of computer systems and their impacts, including analysis of possible risks 2.6 Honor contracts, agreements, and assigned responsibilities

2.7 Improve public understanding of computing and its consequences. 2.8 Access computing and communication resources only when authorized to do so 3.1 Articulate social responsibilities of members of an organizational unit and encourage full acceptance of those responsibilities 3.2 Manage personnel and resources to design and build information systems that enhance the quality of working life 3.3 Acknowledge and support proper and authorized uses of an organization's computing and communication resources 3.4 Ensure that users and those who will be affected by a system have their needs clearly articulated during the assessment and design of requirements; later the system must be validated to meet requirements. 3.5 Articulate and support policies that protect the dignity of users and others affected by a computing system. 3.6 Create opportunities for members of the organization to learn the principles and limitations of computer systems 4.1 Uphold and promote the principles of this Code 4.2 Treat violations of this code as inconsistent with membership in the ACM