Elämänkatsomustieto tutuksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustieto tutuksi
Advertisements

Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Barometri 2009 Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Vastaajia 59.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Susanna Lehtonen Erityisasiantuntija Romaniväestön koulutustiimi
ASUNTOJEN VUOKRAT 2008 Yliaktuaari Paula Paavilainen
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Elämänkatsomustieto tutuksi
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
13. Modernisaatio haastaa perinteen
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
IHMISARVO JA YHDENVERTAISUUS
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
1 Yksilö yhteiskunnassa s
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Elämänkatsomustieto tutuksi Käsiteltävät aiheet Oppiaineen historiaa Katsomusaineiden lainsäädäntöä Katsomuskasvatus päiväkodissa Elämänkatsomustietokasvatus Elämänkatsomustieto peruskoulussa Elämänkatsomustiedon uudet oppikirjat www.et-opetus.fi:n esittely Kysymyksiä ja vapaata keskustelua Materiaalin tekijä: www.et-opetus.fi –työryhmä. 30.3.2009

Elämänkatsomustiedon historiaa Uskonnon opetus oli kaikille pakollista vuoteen 1923 asti. Vuosina 1923-1985 uskontokuntiin kuulumattomien oli mahdollista anoa vapautusta uskonnon opetuksesta ja opiskella ”uskonnon historiaa ja siveysoppia”. Oppiaine oli vahvasti sidoksissa evankelis-luterilaiseen uskontoon. Elämänkatsomustiedon opetus aloitettiin 1985. Edelleenkin uskontokuntiin kuulumattomien piti anoa ensin vapautusta uskonnon opetuksesta. Oppiaine oli katsomuksellisesti neutraali. Vuonna 2000 elämänkatsomustietokasvatus tuli mukaan esiopetukseen tasapuoliseksi uskontokasvatuksen rinnalle. Vuonna 2003 elämänkatsomustieto tuli täysin tasavertaiseksi oppiaineeksi evankelis-luterilaisen uskonnon opetuksen ja ortodoksisen uskonnon opetuksen kanssa. 30.3.2009

Suomen perustuslaki 6 §Yhdenvertaisuus “Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.” “Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.” “Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.” 30.3.2009

Suomen perustuslaki - jatkoa 11§ Uskonnon ja omantunnon vapaus “Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.” “Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.” 30.3.2009

Katsomuskasvatus päiväkodissa ”- - Lapsen iän ja yksilöllisten tarpeiden mukaisesti päivähoidon tulee yleinen kulttuuriperinne huomioon ottaen edistää lapsen fyysistä, sosiaalista ja tunne-elämän kehitystä sekä tukea lapsen esteettistä, älyllistä, eettistä ja uskonnollista kasvatusta. Uskonnollisen kasvatuksen tukemisessa on kunnioitettava lapsen vanhempien tai holhoojan vakaumusta.” (Laki lasten päivähoidosta 19.1.1973/36, 2 a §) Päiväkodin on kunnioitettava vanhempien toiveita. Valitettavan usein päiväkodin puolelta on oletuksena, että kaikki osallistuvat uskontokasvatukseen (seurakuntien tilaisuudet). Vanhemmilta vaaditaan selkeä ilmoitus omista toiveista. Uskontokuntiin kuulumattomille tilalle omaa opetusta. 30.3.2009

Elämänkatsomustietokasvatus Vapaaehtoista esiopetusta annetaan peruskoulun aloittamista edeltävänä vuotena. Toteutuspaikkana koulu tai päiväkoti. Esiopetuksessa eettinen kasvatus sisältyy kaikkeen toimintaan ja on koko ryhmälle yhteistä. Toisin kuin päivähoitopuolella esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on selvästi säädetty uskontokasvatuksen vaihtoehdoksi elämänkatsomustietokasvatus. Elämänkatsomustietokasvatusta ei ole pakko järjestää, jos esim. oppilasmäärät ovat pienet. Esiopetuksen järjestäjän on annettava muuta ohjattua opetusta mahdollisen uskontokasvatuksen ajaksi. 30.3.2009

Elämänkatsomustietokasvatuksen tavoitteet “Uskontokasvatuksen tavoitteena puolestaan on mahdollisuus kohdata uskontoon liittyviä asioita ja tutustua uskonnollisiin juhliin sekä siihen, miten ja miksi niitä vietetään. Tavoitteena on myös antaa mahdollisuus tutustua oman uskonnon keskeisimpiin sisältöihin.“ “Elämänkatsomustietokasvatuksen tavoitteena on kehittää valmiuksia kohdata vakaumuksellisia kysymyksiä, jotka liittyvät ihmissuhteisiin, kulttuuri-identiteettiin, ihmisen ja luonnon suhteeseen ja yhteisöön. Opetuksessa käsitellään suvaitsevaisuutta ja kohtuullisuutta, oikeudenmukaisuutta ja reiluutta, rohkeutta ja omaa identiteettiä sekä hyväntahtoisuutta ja huolenpitoa.“ 30.3.2009

Elämänkatsomustieto - lainsäädäntöä Nykyisen lainsäädännön mukaan uskontokuntiin kuulumattomille opetetaan elämänkatsomustietoa. Aiemmasta vapauttamismenettelystä on luovuttu eli enemmistön uskonnonopetuksesta ei enää haeta vapautusta. Opetusryhmä on perustettava, jos opetuksen järjestäjän alueella on kolme uskontokuntiin kuulumatonta (vaikka kaikki eivät edes osallistuisi elämänkatsomustiedon opetukseen). Opetuksen järjestäjän tulee sijoittaa ev.lut. kirkkoon kuuluvat automaattisesti uskonnon opetukseen (samoin ort. oman uskonnon opetukseen) ja uskontokuntiin kuulumattomat elämänkatsomustiedon opetukseen. Poikkeukset: Jos oppilaan omaa uskontoa ei opeteta, voi hän osallistua huoltajan pyynnöstä ET:n opetukseen. Uskontokuntiin kuulumaton voi huoltajan ilmoituksella osallistua myös enemmistön uskonnon (yleensä ev.lut.) opetukseen. 30.3.2009

Elämänkatsomustieto – mitä se on? Perustaltaan monitieteinen peruskoulun ja lukion katsomusaine, jossa opetuksen lähtökohtana on lapsen oma elämismaailma. Elämänkatsomustieto ei pohjaudu mihinkään yhteiskunnalliseen instituutioon tai katsomukseen, vaan siihen kuuluu aineksia filosofiasta, yhteiskunta-, uskonto- ja kulttuuritieteistä. Opetus on katsomuksellisesti neutraalia. Kasvatuksellisten periaatteidensa ja opetussuunnitelmansa perusteella elämänkatsomustieto sopii kaikille lapsille, myös uskontokuntiin kuuluville. Nykyisen lainsäädännön mukaan evankelisluterilaisen tai ortodoksisen kirkon jäsenet eivät voi opiskella elämänkatsomustietoa peruskoulun katsomusaineenaan. 30.3.2009

Elämänkatsomustieto – luokat 1-6 Keskeistä elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteissa on vastuullisuus, toisten huomioiminen, itsenäinen ajattelu ja suvaitsevaisuus. Ala-asteella ET:ssä käsitellään mm. seuraavia aiheita: ihmissuhteet ja moraalinen kasvu itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti yhteisö ja ihmisoikeudet ihminen ja maailma Myös erilaisiin uskontoihin ja uskomuksiin tutustutaan lapsen ikään sopivalla tavalla sekä opitaan erilaisia tapoja toimia ryhmässä. Tunneilla tutustutaan oman paikkakunnan historiaan ja kulttuuriin, voidaan tehdä retkiä museoihin, taidenäyttelyihin ja muihin oman kotiseudun nähtävyyksiin. http://www.feto.fi/et_dida_ala_teemoja.htm 30.3.2009

Elämänkatsomustieto – Luokat 6-9 Yläasteella keskeisiä aihepiirejä opetuksessa ovat: Kulttuuri (ihminen ja kulttuuri, eurooppalainen kulttuuri, suomalainen kulttuuri ja monikulttuurisuus), Etiikka ja hyvä elämä (moraali ja etiikka, miten pitäisi elää, ihmisoikeusetiikka ja ympäristöetiikka) ja Tulevaisuus (tulevaisuuden tutkiminen, tulevaisuuden yhteiskunta, ympäristö tulevaisuuden tekijänä ja oppilaan oma tulevaisuus). Yläasteen opintoihin kuuluu myös tutustuminen erilaisiin uskontoihin. Lukiossa syvennetään peruskoulussa opittuja asioita. 30.3.2009

Katsomusaineiden opetuksen haasteita Opetusjärjestelyt ja pätevät opettajat Suomessa opetetaan noin kymmentä eri uskontoa Perusopetuksen rahoitus ET:n oppilaiden määrä vaihtelee kouluissa 0-50% välillä. Pääkaupunkiseudulla ja isoissa kaupungeissa suuret ryhmät, muualla pienet opetusryhmät. ET:n oppilaiden määrä on kasvussa. Perusopetuksessa vuonna 2007 opiskeli ET:tä 2.69 ja lukiossa 4.49 prosenttia kaikista oppilaista. Yhteensä noin 20000 opiskelijaa. Aikuislukioissa opiskelijoiden määrä on isompi, koska yli 18- vuotias saa valita vapaasti uskonnon ja elämänkatsomustiedon välillä. 30.3.2009

Katsomusaineiden opetuksen haasteita - jatkoa Koulujen on huolehdittava myös siitä, että ”… Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. ”(perustuslaki). Oppilaiden vakaumuksen huomioinen opetusjärjestelyissä ja koulun yhteisissä juhlissa. Voisiko yhteiset tilaisuudet olla yleiseettisiä? Nykyinen uskonnon opetus edelleenkin jossain määrin ”tunnustuksellista” (eikä siis tietopohjaista). Tulevaisuudessa kaikille yhteinen katsomusaine vai ET:n valinta vapaaksi riippumatta kulttuuritaustasta? Perusopetuksen järjestäjät eivät aina sijoita uskontokuntiin kuulumattomia elämänkatsomustietoon. 30.3.2009

Luokkien 1-6 oppikirjoja Miina, Ville ja vintiöt - elämänkatsomustieto, Opetushallitus, 2006, Satu honkala, Kimmo Sundström ja Ritva Tuominen (opettajan opas verkossa). Miina, Ville ja kulttuurin arvoitus - elämänkatsomustieto, Opetushallitus, 2008, Satu Honkala, Kimmo Sundstrom ja Ritva Tuominen. Mina, Ville och filurerna - Livsåskådningskunskap 2007. 30.3.2009

Luokat 6-9 ja lukio Katse - Kulttuuri, Etiikka ja hyvä elämä, Tulevaisuus. Antti Honkanen, Eino Huotari, Eero Salmenkivi ja Jari Tirkkonen, Edita Publishing, 2007. Kattaa yläasteen kurssit. Dialogi-sarja Dialogi hyvästä elämästä. Titus Hjelm ja Sebastian Slotte, Tammi, 2007. Dialogi tiedosta ja maailmankuvista. Tuukka Tomperi, Sebastian Slotte ja Titus Hjelm, Tammi, 2007. Dialogi yksilöstä ja yhteisöistä. Tuukka Tomperi ja Juhani Niemelä, Tammi, 2007. 30.3.2009

Lisätietoja Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajien liitto FETO ry. http://www.feto.fi Vapaa-ajattelijoiden liitto ry (uskonnottomien etujärjestö): http://www.vapaa-ajattelijat.fi Elämänkatsomustiedon www-sivusto: http://www.et-opetus.fi Opetushallituksen elämänkatsomustiedon sivut: http://www.edu.fi/SubPage.asp?path=498,1329,1522 Humanistiliitto: http://www.humanistiliitto.fi Koulujen opettajat ja rehtorit, kunnan sivistys- tai koulutoimi. 30.3.2009