Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta 9. 10. 2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

1 Autoliikkeen aula Jussi Seppälä asentaja
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Muistiinpanojen tekeminen
OSAAMISEN OSOITTAMINEN
TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
TerveTie Tampereen ryhmä
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
Moodlen ohje opiskelijoille
MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN Ahlmanin ammattiopisto Esa Majava.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
MALLI: Osoite: Minulla on uusi … -> Minulla on uusi osoite. Jeg har en ny adresse. Osoite: Tiedätkö Liisan osoitteen?
Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013
VOA-oppimispäiväkirja
EXtensible Markup Language
Power Point – esitysgrafiikkaohjelma lyhyesti
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
(Kirjoita tähän tehtävän otsikko esim. Ti-te-tehtävä 2. PP:n kotitehtävä) (Kirjoita tähän oma nimesi ja päivämäärä)
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Ko-Ke-Va 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Kokeva 2013 – 16. Vaasa-opisto. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. kuvankäsittely . M.Tuomivirta
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Tekstin muotoilu Wordilla:
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Tehtävä 3: PowerPoint Mika Tuukkanen Mika T.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
SOSIAALINEN MEDIA VERTAISOHJAUKSEN VÄLINEENÄ Opinnäytetyö (AMK)
TUME II / Tilastollinen osuus
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Dokumenttien käsittely ja tietoverkot Wordin perusteet — kirjasimet ja kappaleet.
Tampereella Oma nimi Käy korjaamassa alatunnisteen päiväys ja oma nimesi Näytä/perustyyli/dian perustyyli Klikkaa muutettavia kenttiä Sulje perustyylinäkymä.
Kalevankankaan koulun mainosprojekti Mediavaikuttamisen parhaat eurooppalaiset käytännöt.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Tietotekniikka. Tietotekniikka yläkoulussa voidaan suorittaa 1-6 kurssia Kurssit 1 ja 2 suoritetaan 7. luokalla Kurssit 3 ja 4 suoritetaan 8. luokalla.
Tentti. Lausekielinen ohjelmointi | Syksy 2014 | Jorma Laurikkala2 Yleistä Torstaina klo D10ab (Päätalo). WENTTI-ilmoittautuminen sulkeutuu.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Luokan OneNote - muistikirja Jatko Sisältö 1. Apuohjelma 2. Työpöytäversio ja synkronointi 3. Materiaalin lisääminen muistikirjaan (PDF, Powerpoint,
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
Teknisiä ohjeita kirjallisten töiden tekemiseen
Laaja-alaisen oppimiskokonaisuuden julkaisut, raportit ja esitykset
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Työelämän tekstejä sähköposti.
KOTILEIKKI,KOULU-LEIKKI PIKKUVELI OMA PUHELIN DRAAMA-TUNNIT
Kirjallisuusterapia.
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Kirjoittaminen on ajattelemista
T Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
Otsikko Martti 21 pt Otsikko Martti 21 pt Otsikko Martti 21 pt
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
ESR Osaan! – Avaimia aikuisten perustaitoihin
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
Kaveritaidot.
Esityksen transkriptio:

Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta

Orientaatio - Tekstinkäsittely Sisältösuunnitelmasta: -a.)asiatekstin perusasetukset wordilla: fontin, marginaalien ja kappalejakojensäädöt. Taulukon, luettelon ja kuvatiedoston liittäminen tekstiin. Hyperlinkin tekeminen. -b.)info-tekstin perusteita: työohjeiden/järjestyksestä kirjoittaminen. Asian tiivistäminen ja oleellinen viesti. -c.)eläytyvä kirjoittaminen: työn prosessoinnin, oppimisen dokumentoitia. Puhekieli ja kirjoittaminen. Vaasa-opisto-2013-KOKEVA-Orientaatio_M:Tuomivirta 2 Mikä on olennaista kirjoittamisessa Ko-Ke-Va:a ajatellen? Tavoite – tehtävä: oppiminen, Eri tyylien tunnistaminen, Oman työtavan löytäminen.

Kokeva Kirjoittaminen asiatekstillä  Katso harjoitus Sote-katu –sivustolta (kohta A. 3.)Sote-katu ”Dokumentin tuottamisen malli lähihoitajille”  Käytä kuvatiedostoja, joihin sinulla on tekijänoikeus tai Creative commons –merkittyjä kuvatiedostoja.= tekijä/lähde mainittava  Creative commons images =>  Opettajan tekijänoikeus Opettajan tekijänoikeus  Mitä tarvitset Ko-Ke-Va:ssa asiatekstistä?  ”Tiedä säännöt ja sovella niitä”! -a.)asiatekstin perusasetukset wordilla: fontin, marginaalien ja kappale säädöt. Taulukon, luettelon ja kuvatiedoston liittäminen tekstiin. Hyperlinkin tekeminen. Vaasa-opisto-2013-KOKEVA-Orientaatio_M:Tuomivirta 3

Kokeva Kirjoittaminen – Informatiivisesti -b.)info-tekstin perusteita: työohjeiden ja - järjestyksen kirjoittaminen. Asian tiivistäminen :Mikä on oleellinen viesti? Kirjoituksen kohderyhmä? Esimerkkejä ohjeista: Martat. Ruokaohjeet Yhteishyvä>Neuleohjeet ja askartelu>Villasukataskartelu>Villasukat Vaasa-opisto-2013-KOKEVA-Orientaatio_M:Tuomivirta 4 Kun kirjoitat käsityöstä, infoa ovat: Työskentelytekniikka: esim. Paperimassan muotoilu. Materiaalit – tarvikkeet: selluloosa, vesi, liisteri. Koko, määrä tai mitta-asiat: puolet sanomalehdestä.. Työohje, -järjestys: yleensä sis. Luetteloita ja lyhenteitä. Esim. *2o, 2n.*Toista **. Mieti aina työohjeen luettavuutta: voiko infollasi toistaa tekemisen ja onnistua?!

Kokeva Kirjoittaminen Eläytyvä kirjoittaminen - c.)eläytyvä kirjoittaminen: ”vapaampi tapa, oma tapa” työn prosessoinnin, oppimisen dokumentointi. Puhekieli + kirjoittaminen. Esimerkkejä verkosta: Ajatusten miljoonalaatikko VMSomakoppa + hakusanalla ”Käsityöblogit” monia muita Nuorten ammattiin opiskelun esim. eri kirjoittamistyyleistä Opi työtä sote-alalla Vaasa-opisto-2013-KOKEVA-Orientaatio_M:Tuomivirta 5 Ko-Ke-Va:ssa Eläytyvää kirjoittamista on Oppimispäiväkirjassa ja portfoliossa: Tarvitaan taitoa a.)asiakirjoittamisesta sekä b.)info-kirjoittamisesta. Oman tavan löytäminen voi viedä aikaa. Oman työskentelytahdin löytäminen voi viedä aikaa: muistatko kirjoittaa muistiin?

Ko-ke-va:n Kirjoittamisen harjoituksia a.) Asiatekstiharjoitus Sote-katu –sivustolta (kohta A. 3.)”Dokumentin tuottamisen malli opiskelijoille”Sote-katu b.) Kirjoita työohje oppimispäiväkirjaasi. Esim. nimikylttisi tekemiseen. c.) tuota eläytyvää tekstiä aiheesta: mikä oli ajatukseni viimekerran kollaasissa ”Naisen eri roolit” koe-blogiimme >kokeva.blogspot.com.>. omaan oppimispäiväkirjaasi, paperille Tulevaa: Kokeva-Orientaatio kokoontumisissa Digikuvaus. (lk. 016). ”Arkikuvaamisen” perusteita ja kuvauskokeiluja. Oma kamera tai kännykkä mukaan! Kuvasarjaan idea?! Kuvankäsittely (lk. 217) Picasa 3:lla ja PP-harjoitus. Omat kamera/kännykkäpiuhat mukaan tiedostojen siirtämistä varten! Vaasa-opisto-2013-KOKEVA-Orientaatio_M:Tuomivirta 6