Esimerkkejä potilasohjeista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääotsikko – Rivi alaotsikkoa varten. ©2012 VJS. Otsikkorivi Vantaan Jalkapalloseura eli VJS on Länsi- ja Keski-Vantaalla toimiva jal- kapalloon erikoistunut.
Advertisements

Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Eeva-Leena Aittoniemi
Ykkönen Yhteistyössä 1Y
Nokia 6630 puhelimen musiikkiominaisuudet
Standardimääritykset
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Lapset näkyviin – alkuarviointi ja lasten osallisuus lastensuojelussa
Rakennusautomaation KÄYTTÖLIITTYMIEN KÄYTETTÄVYYS
TEKNILLINEN KORKEAKOULU / VAASAN YLIOPISTO Diplomityöesitelmä Web-sovelluksen kehittäminen sähkönjakeluverkon suojareleisiin Timo Ahola 2006.
Tehtävä 3: PowerPoint Hans Laihia Hans Laihia.
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Työssä kirjoittaminen
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Titta Kostjukova PRO GRADU-TUTKIELMA Marraskuu 2006
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Tekstin muotoilu Wordilla:
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
Tehtävä 3: PowerPoint Mika Tuukkanen Mika T.
Palautetaidot ja opponointi
METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä.
Kotisivukoulutus Ohjeet alasivujen tekoon ja kuvien lisäämiseen © SVS Länsi-Suomi.
Power point -esitys * Lyhyt oppimäärä.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Palautetaidot ja opponointi
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Matkailun nettisivujen analysointi
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
Ensiohjaus Päivi Salonen, Endoproteesihoitaja
Tehtävä 3: PowerPoint Anneli Tirkkonen 4/2/2015Anneli Tirkkonen1.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
…Raportit kuosiin… Näin teet sivunumeroinnin ja sisällysluettelon
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
PowerPoint 2002 esitysgrafiikka
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Huomautus: Tämä esite on suunniteltu tulostettavaksi. Ennen kuin ryhdyt tulostamaan korttikartongille, tee koetulostus tavalliselle paperille ja varmista,
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Onko suosituksemme helppo ottaa käyttöön?
Tutkielman teko-ohjeet
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Diaesitys ja hyvä esitystapa
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
AI8 muistiinpanot Ti
OTSIKKO Alaotsikko.
Otsikko kuvien asettelun kanssa
E-aineistojen saavutettavuus Mitä sisällöntuottajien pitäisi tietää?
Tekstipaja II Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017
Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta
Kirjoittamisen perusoppeja
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Esityksen transkriptio:

Esimerkkejä potilasohjeista Tehtävä: tarkastele ohjeita viestinnän näkökulmasta Miten asiakas lukisi viestiä? Mitä tietoja hän haluaa saada ja miten hyvin ne löytyvät ohjeesta? Kuinka ohjeessa toteutuu silmäiltävyys, luettavuus ja käytettävyys? 23.2.2006

tarkastele ohjetta viestinnän näkökulmasta, Potilasohje, esimerkki 1, diat 3 - 8: Polven tekonivelleikkaukseen valmistautuminen ja leikkauksesta kuntoutuminen (Huom. tämä ohje on hyväksytty käyttöön Kuopion yliopistollisen sairaalan fysiatrian klinikassa 16.12.2004 – myöhempiä päivityksiä tässä ei ole otettu huomioon) tarkastele ohjetta viestinnän näkökulmasta, eräänä esimerkkinä potilasohjeesta 23.2.2006

tekonivelleikkauksesta Polven tekonivelleikkauksesta kuntoutuminen 23.2.2006

23.2.2006 Arviointia, ks. dia 10, otsikot Dia 11 ja 12, Dia 13, Kappaleet, luetelmat Dia 13, marginaalit

Esitystavan yhtenäisyys 23.2.2006 Arviointia, ks. dia 12, luettelot Dia 13, marginaalit Dia 16, Tekstin sävy Dia 16,Tiedon tarkkuus, Esitystavan yhtenäisyys

Arviointia, ks. dia 12, luettelot 23.2.2006 Dia 13, Dia 16, marginaalit Dia 16, yhteystiedot

23.2.2006

23.2.2006

Ohjeet analysointia/arviointia varten: Polven tekonivelleikkaus –ohjeiden analysointia viestinnän näkökulmasta: (Diat 9 – 17) Ohjeet analysointia/arviointia varten: Analysoi ohjeiden silmäiltävyyttä, luettavuutta ja käytettävyyttä. Vertaile omia käsityksiäsi seuraavilla dioilla esitettyihin arviointeihin. Ohjeiden analysoinnissa voi käyttää erilaisia kriteerejä, mutta tulkinta riippuu monista seikoista, muun muassa siitä, kuinka paljon ohjeen lukijalla on asiasta aiempaa tietoa ja millä tavalla hän on tottunut lukemaan tekstejä. 23.2.2006

Arviointia 1/8: Otsikointi: Alkusivulta lukija saa tietoonsa asian: mikä on ohjeen aihe ja tarkoitus eli kenelle se on suunnattu. Alun kuvat ovat tunnelmaltaan myönteisiä ja antavat perusohjeet havainnollisesti. Jatkosivuilla otsikot ohjaavat lukemista. Otsikoissa (diat 4 ja 5) on käytetty samantyyppistä fonttia ja esitystapa on yhtenäinen. 23.2.2006

Kappalejako ja kappaleiden aloitukset Arviointia 2/8: Kappalejako ja kappaleiden aloitukset Valmistautumisohjeissa (dia 4) kappalejako tukee asian jäsentelyä: kullakin kappaleella on oma teemansa ja kappale selvittää sitä. Leikkauksen jälkeistä kuntoutumista koskeva selostus (dia 5) koostuu lukuisista yksittäisistä ohjeista. Ne on kerrottu havainnollisesti, mutta selvempi ryhmittely ja alaotsikointi olisi lisännyt silmäiltävyyttä ja luettavuutta. Toimintaohjeissa (diat 6, 7 ja 8) tekstikappaleet tukevat kuvan informaatiota. 23.2.2006

Arviointia 3/8: Luetelmien käyttö: Harjoitusohjelman (diat 6, 7 ja 8) tavoitteiden selostus luetelman muodossa on helppolukuinen ja looginen. Samoin kuvien selostuksessa luettelomuoto on kätevästi käytössä. Luetelmien käytöstä olisi voinut olla hyötyä kuntoutumisohjeiden (dia 5) selostuksessakin. 23.2.2006

Marginaalit, rivivälit, kirjasinkoko Arviointia 4/8: Marginaalit, rivivälit, kirjasinkoko Harjoitusohjelmasivulla marginaali on sopivan leveä. Tekstin ja kuvien väljä asettelu tukee silmäilyä ja ohjaa lukemista levollisesti. (Diat 6, 7 ja 8.) Valmistautumis- ja kuntoutumisohjeiden selostuksessa tekstipalsta on leveä, mikä tekee lukemisen vaivalloiseksi. Teksti antaa silmäiltäessä raskaan vaikutelman, vaikka kappaleet ovatkin lyhyitä ja sisältö havainnollisesti esitetty. (Diat 4 ja 5.) 23.2.2006

Arviointia 5/8: Kuvat, värit Ohjeen kuvat ovat selkeitä ja konstailemattomia informaatiokuvia. Kuvien yleisvaikutelma on positiivinen. Värit ovat kannen kuvia lukuun ottamatta musta ja valkea, monistettavaksi helppo ja edullinen. 23.2.2006

Arviointia 6/8: Tekstin sävy Valmistautumisohjeissa ja harjoitus- ohjelmassa teksti alkaa selkeällä ja yksinkertaisella perustelulla, mikä motivoi lukijaa perehtymään asiaan. Perustelut arvostavat lukijaa vetoamalla hänen ymmärrykseensä ja ottamalla hänet tasa-arvoisena osapuolena omaan hoitoonsa. Ohjeiden puhuttelu on kohtelias sinuttelu. Ohjeiden kirjoittaminen ehjiksi, neutraaleiksi lauseiksi antaa asiallisen ja objektiivisen sävyn tekstille. Teksti on asiallisuudessaan lukijaystävällinen ja myönteinen. (Dia 5) 23.2.2006

Informaation riittävyys, asioiden perustelu Arviointia 7/8: Yhteystiedot Yhteystiedot on kerrottu tarkkaan sivun ylä- ja alatunnisteessa. Valmistautumisohjeissa on lisäksi erillinen yhteystieto. Yhteydenottomahdollisuuden tuominen esille olisi ollut paikallaan vielä kuntoutumisohjeidenkin lopussa. (Esim. dia 6.) Informaation riittävyys, asioiden perustelu Ohjeissa on runsaasti yksityiskohtaista tietoa asioista, joita polven tekonivel- leikkauksessa olleen pitää ottaa huomioon. Ohjeita on perusteltu tarkkaan. 23.2.2006

Esitystavan yhtenäisyys, tekstin ”juoni” Arviointia 8/8: Esitystavan yhtenäisyys, tekstin ”juoni” Esitystyyli pysyy riittävän yhtenäisenä, mutta tekstin asettelussa on vaihtelua. Alkupuolella palsta on leveämpi ja tekstin asettelumalli (esim. tunnistetietojen ilmoittamatta jättäminen) on erilainen kuin harjoitusohjeiden sivulla. (Esim. diat 5 ja 6) 23.2.2006

Esimerkki 2, dia 19 (Tehtävä: analysoitava esimerkki) Leikkaushaavan kotihoito-ohje (Tämäkin ohje on Kuopion yliopistollisen sairaalan potilasohje. Se on hyväksytty käyttöön 20.8.2004 ortopedian osastolla. Ohjeen myöhempiä päivityksiä ei tässä ole otettu huomioon.) HUOM! Tässä ohje on tarkoitettu vain harjoitus-tehtäväksi, viestinnän näkökulmasta tutkittavaksi esimerkiksi! Analysoi ohjetta edellisen esimerkin tapaan! 23.2.2006

23.2.2006