Palvelut ja tiedot käytössä Kriittinen polku: Kansallisen palveluarkkitehtuurin luominen Palvelujen maksullisuus Väestötietojärjestelmän hyödyntäminen korkeakoulujen kokonaisarkkitehtuurin osana
• Tamk ja Metropolia määrittelevät opintohallintojärjestelmä seuraavaa sukupolvea. • Me puhumme perusrekisteristä, koska huomattava määrä palveluita siirtyy Pepin ja TIPTOPin myötä pois perinteisen opiskelijahallinnon toiminnoista. • Yhtenä tärkeänä tavoitteena olisi saada online-tyyppiseen käyttöön valtakunnalliset tietovarannot ja palvelut.
Ituja Virta-projektin tuotos on jo hyvällä mallilla. Kaksi muuta tärkeää ovat • OPH:n koodistot • VRK:n henkilötiedot Koodistot-projekti etenee ja odotamme sen valmistuvan kahden vuoden kuluessa. Järjestelmämme hyödyntäisi joko suoraan koodistotietoja verkon kautta tai lokaalisti kunhan koodistodata saataisiin ylläpidettyä masterdata-paikasta.
Opiskelijan henkilötietojen sijaintipaikka • Emme enää haluaisi ylläpitää tietoja lokaalisti, koska ajantasaisemmat tiedot ovat Väestörekisterikeskuksessa. • Nykyinen vrk-tietojen välitystekniikka (erämuotoinen, välikäden kautta hoidettu, erittäin harvoin hoidettu) ei vastaa tarpeita. • Luonnollisesti olemme varautuneet pitämään yllä ei- suomalaisten henkilötietoja omassa tietokannassamme. • Tiedon suojaukset voivat olla ristiriitaisia tai puutteellisia.
Välitystekniikkavaihtoehto • Jos suora ylläpito vrk:n järjestelmistä ei jostain arvattavissa olevasta tai arvaamattomasta syystä ei onnistu, niin ehdotamme, että valtakunnallisen tietovarannon yhteyteen tehdään opiskelijatietopalvelu, jota uudet opintohallintajärjestelmät käyttävät. • Ylläpito tapahtuisi vain tietovarannon ja vrk:n välillä.
Perusteluja • Tavoitettamme voidaan katsoa kahdelta kantilta: • julkishallinnon tietovarantojen avaaminen ja • master datan hallinta. Lisäksi painotamme, että julkishallinnossa pitäisi välttää moninkertaisten henkilörekisterien käyttöä. Suomen kansalaisesta on lukuisia henkilötietoesiintymiä, jotka kertaantuvat iän, opiskelupaikan, asuinpaikan, työpaikan tms muutosten johdosta. Osaltamme haluamme vähentää taakkaa.
Turvallisuus • Tavoitteemme kuitenkin on, että uudet järjestelmät ovat yksikertaisempia, halvempia ja turvallisempia. • Turvallisuuden otan erityisesti esiin sen takia, että opiskelijatietojen osalta korkeakoulut eivät tallettaisi enää henkilötunnusta omaan tietokantaansa vaan käyttäisimme Virta-projektissa kaavailtua opiskelijatunnusta. Opiskelijatunnus yhdistettäisiin hetuun vain, kun hetu täytyisi olla mukana esimerkiksi viranomaisraportoinnissa tai todistusta tai vastaavaa kirjoitettaessa.
3.2. Avoin tieto ja tiedon yhteiskäyttö • Tiedon avaamisen periaatteet on hyväksytty valtioneuvoston periaatepäätöksessä julkisen sektorin digitaalisten tietoaineistojen saatavuuden parantamisesta ja uudelleenkäytön edistämisestä ( ). • Keskeisimmät julkisen hallinnon tietovarannot tulee olla avoimesti saatavilla verkosta vuoden 2014 loppuun mennessä • Tiedot pyydetään käyttäjältä ja tallennetaan vain kertaalleen yhteen paikkaan, josta ne ovat koko julkisen hallinnon käytettävissä • Palveluiden kapasiteetti ja saatavuus mitoitetaan siten, että kaikki julkisen hallinnon toimijat voivat käyttää rajapintoja osana järjestelmäarkkitehtuuriaan tallentamatta perusrekisterien tiedoista kopioita omiin tietojärjestelmiinsä. Palvelut ja tiedot käytössä. Ehdotus julkisen hallinnon ICT:n hyödyntämisen strategiaksi 2012 – VM,
Kansallisen palveluarkkitehtuurin luominen • ICT-2015 –työryhmä: kriittiset polut • Avoin palvelujärjestelmä • Palveluita viranomaisten välisistä rajoista riippumatta • Perusta jo 06/2013