Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Advertisements

Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
OHJAAMINEN.
MOTIVAATIO.
LAZARUKSEN TUNNETEORIA
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Nuoruus kehitysvaiheena
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
Psykologian koulukuntien ihmiskuvat
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
Kognitiivinen psykologia tutkii
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Oppimisorientaatioita
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Ops seminaari Askola.
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
PSYKOLOGIAN TEORIASUUNTAUKSET….. BEHAVIORISMI Ärsyke-reaktio Klassinen ehdollistuminen Välineellinen ehdollistuminen Mallioppiminen Ulkoisesti havaittava.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
PSYKOLOGIA JA KEHITYS LAJINKEHITYS eli FYLO-GENEESI
1. Tietoinen tiedonkäsittely
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Psykologian perustiedot 1
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Motorinen kehittyminen
Havainnointi ja maailmankuva
SOSIOKOGNITIIVINEN TEORIA
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Eksperttien tiedonkäsittely
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Psykologia tutkii.
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
opiskeluorientaatio (+)
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
10. Ajattelu.
Behaviorismi tavoitteena PSYKOLOGIAN TIETEELLISTÄMINEN kaikenkarvaisen ihmismieltä koskevan spekulaation (vrt. psykoanalyysi) sijaan ratkaisuna keskittyminen.
Kognitiivis-konstruktivistiset teoriat
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Elämänkaarinäkökulma
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Skeema Psykologia tutkii ihmisen toimintaa Opetusvinkki 2: Tutustuminen psykologian eri suuntauksiin.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010 Oppiminen ja opiskelu Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010

Mitä oppiminen on? Oppimisella tarkoitetaan kokemuksesta johtuvaa suhteellisen pysyvää toiminnan muutosta Oppimista ei tällöin ole: Biologinen kypsyminen Synnynnäiset refleksitoiminnot Aistien adaptoituminen Oppimista voidaan tarkastella sekä prosessina että prosessin tuloksena

Oppiminen prosessina Prosessina oppimista voidaan tarkastella taitona ja kestona (jatkumona) Oppiminen taitona on kehitettävissä – oppimaan oppiminen Oppiminen kestona on lähes koko elämänkaaren mittainen – elinikäinen oppiminen Oppiminen on yksilön keino sopeutua ympäristöönsä ja osittain hallita sitä Oppiminen on ihmislajin välttämätön mahdollisuus luoda itselleen maailma Yhteiskunnan jatkuva muutos (<- taloudellis-teknologinen prosessi) -> elinikäisen oppimisen korostuminen

Oppiminen tuloksena Oppiminen tuloksena merkitsee uusien muistijälkien syntymistä ja uusien hermoyhteyksien syntymistä Opitun soveltaminen on välttämätöntä ihmiselle yksilönä ja lajina Oppimisen tulos voi olla myös jokin uusi oivallus Miten oppimistulokset ovat arvioitavissa? Suhteessa yleiseen normiin? Suhteessa yksilöön itseensä?

Oppimistutkimuksen näkökulmia 1. KÄYTTÄYTYMISEN TUTKIMUS OPPIMISTEOREETTISET LÄHESTYMISTAVAT (BEHAVIORISMI, SOSIAALISEN OPPIMISEN TEORIA) OPPIMINEN ON SUHTEELLISEN PYSYVÄ KÄYTTÄYTYMISEN MUUTOS OPPIMINEN TAPAHTUU EHDOLLISTUMISEN JA VAHVISTAMISEN KAUTTA 2. INFORMAATION (TIEDON) KÄSITTELYN TUTKIMUS KOGNITIIVINEN PSYKOLOGIA OPPIMISEEN LIITTYVIEN KOGNITIIVISTEN PROSESSIEN JA SISÄLTÖJEN TUTKIMUS (TARKKAAVAISUUS, HAVAINNOT, MUISTI, AJATTELU, STRATEGIAT, OPPIJAN MINÄKÄSITYS) OPPIMINEN ON AKTIIVISTA INFORMAATION MUOKKAUSTA YKSILÖLLISEKSI TIEDOKSI (KONSTRUKTIVISMI) 3. NEUROPSYKOLOGINEN TUTKIMUS OPPIMISPROSESSIN AIKAANSAAMAT MUUTOKSET HERMOSTOSSA

Oppimisen muodot: vahvistaminen Oppiminen on ehdollistumisprosessi: ärsyke-reaktio- vahvistaminen (negatiivinen ja positiivinen) Taustalla massatuotannon ideologia Pavlovin koirakokeet Watson: klassinen ehdollistuminen Skinner: väline-ehdollistuminen Olennaista vahvistaminen, joka vaikuttaa mikäli Toistetaan Vahvistamisen ajankohta ei ole kohteen ennustettavissa Lyhyt aika reaktiosta Riittävän voimakas ja selkeä Kritiikki: sisäiset tekijät ohitetaan, tavoitteellisuus (haaveet), itsensä toteuttamisen tarve, psyyken dynamiikka, sisäiset mallit, motiivit ja emootiot

Oppimisen muodot: sosiaalisen oppimisen teoria Oppiminen syntyy sosiaalisen havainnoinnin tuloksena A. Bandura: mallioppiminen Viivästetty jäljittely Samaistuminen Sijaisvahvistaminen (miten mallin käy?) Lisäksi vaikuttaa minäpystyvyys –uskomukset: Miten selviydyn? Bandura ennakoi kognitiivista teoriaa Tutkimuksia esim. Väkivaltaisten elokuvien ja aggressiivisen käyttäytymisen yhteydestä eri ikäisillä Kritiikki: mallioppimisen pysyvyys? Mallioppiminen vaihtelee yksilöstä toiseen ja kehitysvaiheesta toiseen?

Oppimisen muodot: kognitiivinen oppiminen Ihminen pyrkii aktiivisesti ja tietoisesti kohti tavoitteita Ihminen hakee ja muokkaa tietoa (informaatiota) tavoitteidensa ja käsitysten mukaan Sisäisten mallien vaikutus ja muutos (vrt.) havaintokehä Oppimisen tulokseen vaikuttaa olennaisesti oppimisprosessi Oppimisprosessissa vaikuttavat: Sisäiset mallit ja tavoitteet Motivaatio Emootiot Muut kognitiiviset prosessit oppimisympäristö

Oppimisen muodot: kognitiivinen oppiminen Oman oppimisen ohjaaminen -> metakognitiot -> oppimaan oppiminen Tietoisuus omista kognitiivisista toiminnoista tuottaa metakognitiivista tietoa ja prosesseja, jotka tekevät mahdolliseksi kognitiivisten prosessien kehittämisen Erityisesti tietoisessa oppimisessa eli opiskelussa kognitiivisilla prosesseilla ja niiden ohjaamisella on ratkaiseva merkitys (vrt. Esim. muistin toiminta)

Muistimalli Sensorinen muisti: - kesto lyhyt - kapasiteetti laaja Säilömuisti: - suht. pysyvä infovarasto - kapasiteetti eritt. laaja - tieto- ja elämänkerta muisti Mieleenpalauttaminen Tarkkaavaisuus Muistimalli Työmuisti: - kesto n. 20 s - kapasiteetti n. 5-9 yks. Työstäminen: - infon käsittely - info säilömuistiin

Oppimisen muodot kognitiivinen oppiminen tilanne  palautusvihjeet  skeema  muistiaines  oppimisprosessi (sisäisten mallien luominen ja muokkaaminen) oppiminen: muistitoiminnot <- havaitseminen <- tarkkaavaisuus <-motivaatio + sisäiset mallit (<- oppiminen)

Muistimalli ja opiskelu Oppiminen Sensorinen muisti: - kesto lyhyt - kapasiteetti laaja Säilömuisti: - suht. pysyvä infovarasto - kapasiteetti eritt. laaja - tieto- ja elämänkerta muisti Mieleenpalauttaminen Motivaatio Tavoitteet Sosiaalinen ympäristö+ Fysiologinen tila Tarkkaavaisuus Itsesäätely Tunteet Muistimalli opiskelustrategiat Työmuisti: - kesto n. 20 s - kapasiteetti n. 5-9 yks. Työstäminen: - infon käsittely - info säilömuistiin

Konstruktivismi Yksilön oppiminen rakentuu yksilön aikaisempien tietojen ja sisäisten mallien kautta Yksilö muokkaa tiedostetusti tai tiedostamattaan aktiivisesti opittavaa aineistoa sisäisten malliensa mukaan -> Oppimistulokset ovat yksilöllisiä -> oppimisen arviointi pitäisi aina suhteuttaa yksilöön, yleinen (normiin kiinnitetty arviointi) arviointi ei ole mielekästä

Taitava oppiminen Korkea motivaatio Oppimistaidot ja –strategiat tehtävän mukaan Aikaisempien oppimiskokemuksien hyödyntäminen Omien vahvuuksien ja heikkouksien tunteminen Opiskelun kehittäminen Sosiaalinen tuki Tehtäväorientaatio Oppimista tukeva ympäristö fyysisesti ja sosiaalisesti

Oppimisstrategiat (Marton) Pintasuuntautunut strategia: Tavoitteena opiskeltavan aineiston toisto Ulkoluku Sanakokeet (?) Syväsuuntautunut strategia: Tavoitteena aineiston ymmärtäminen Kokonaisuuksien hahmottaminen Yhteyksien luominen Reaaliaineen hallinta Taitava opiskelija valitsee oppimisstrategian opiskeltavan tehtävän ja omien tavoitteiden mukaan

Suuntautuminen opiskelussa Mihin opiskelija suuntautuu opiskeluprosessissa? Tehtäväorientaatio: Taustalla korkea sisäsyntyinen motivaatio Opiskelu suuntautuu kohti oppimistavoitetta Muiden suorituksilla tai opettajalla vähän vaikutusta Riippuvuusorientaatio: Opiskelu suuntautuu kohti toisten opiskelutavoitteita ja – tuloksia ”Muutkin lukevat ja tekevät muistiinpanoja, siis minäkin teen” Opiskelumotivaatio riippuu vertaisten toiminnasta

Suuntautuminen opiskelussa Minää puolustava orientaatio: Opiskelu suuntautuu kohti minäkuvan johdonmukaisuutta Esim. Minäkuva: ”olen hyvä opiskelija” => minun on saatava hyvä numero ”numeronkalastus” Suuntautumaton: Ilmenee opiskelun satunnaisuutena Häiritsevä käyttäytyminen Usein taustalla muita ongelmia

Tehtävä Mitä oppimiseen liittyviä tutkimuksia muistat? Listaa lähellä istuvien kanssa mahdollisimman monta tutkimusta Vinkki: tee lista keskeisiin aiheisiin (oppiminen, motivaatio, tunteet, luovuus jne.) liittyvistä tutkimuksista Vastauksen arvoa nostaa viittaukset aiheeseen liittyviin tutkimuksiin

Oppimiseen ja opiskeluun liittyviä tutkimuksia H. Ebbinghausin (1850-1909) muistikoe F. Bartlettin muistikokeet 1920-luvulla Unohtamisen motivationaalisuus (Freud 1930-) Eläinten oppimisen tutkimusta 1930- (esim. Pavlov, Skinner) Muistijärjestelmien tutkimus (1950-) Miller työmuistin koko (1956) Neisserin havaintokehä (1967) Atkinson & Schifrin muistimalli (1968) Oppimisstrategiat (Marton 1980) Godden & Baddley (1980-) muistin (oppimisen) kontekstuaalisuus, työmuistin toimintamalli Muistin ja oppimisen neuraalinen perusta (1990-)

Oppiminen on muistiinpalauttamista; psyyke tulee tietoiseksi unohtamastaan Platon