KT Jukka Lerkkanen Tampere 28.10.2010.  Käsitteet  Opintojen keskeyttämiseen yhteydessä olevat tekijät  Päätelmät: Miten voimme ehkäistä opintojen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OHJAUSTARPEEN ARVIOINTI
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Koulutuksesta työhön –ryhmien vaikutuksia ja seutukunnallisuus
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
PALAUTE PIRKO:N TOISEN VUODEN OPISKELIJOIDEN OHJAUSTARVEARVION TULOKSISTA JUKKA LERKKANEN & RIITTA VIRTANEN.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Kasvatustieteen päivät, Oulu Epävarmuus opintoalasta ja opintoihin kiinnittymättömyys yliopisto-opinnoissa Mirka Mäkinen Turun yliopisto.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Yrittäjyys HAAGA-HELIAssa Arenen yrittäjyysstrategia, miksi juuri nyt Jari Laukia.
Polkuja –hankkeen näkökulma toisen asteen motivaation mittaamiseen Sami Määttä Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti Elisa Salmi Niilo Mäki Instituutti.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Hyvät mallit opintojen edistämisessä Leipuri-kondiittorit 05.
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
Organisational justice and health of employees: prospective cohort study M Kivimäki, M Elovainio, J Vahtera, J E Ferrie (2002)
The Balance of Give and Take: Toward a Social Exchange Model of Burnout Wilmar B. Schaufeli Tiina Markkanen & Petra Tiihonen
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Opettajatutoreiden info Opiskelijoiden kansainvälistymistä tukevat mahdollisuudet tekniikan yksikössä Tekijä, pvm.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
5/2004 CIMO Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Taulukot: Suomesta ulkomaille lähtevät vaihto- opiskelijat suhteessa uusiin opiskelijoihin.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
Yhtäköyttä-hankkeen esittely Jouni Tuomisto THL, Kuopio.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari Kuopio.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia Simo Aho Ari Mäkiaho.
OIVA-Hanke Ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen.
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN VALINTAPERUSTEET
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
TERVETULOA To Koulutusmessut.
OP
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Ammatillinen koulutus
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Väyläopintoihin ohjautuminen
OP
Lukiolaisen jatko-opinnot
Esityksen transkriptio:

KT Jukka Lerkkanen Tampere

 Käsitteet  Opintojen keskeyttämiseen yhteydessä olevat tekijät  Päätelmät: Miten voimme ehkäistä opintojen keskeyttämistä?  “Elämänsuunnittelua sekä koulutus- ja ammattiuranvalintaa haittaavat ajatukset ovat yhteydessä opintojen ennalta suunnittelemattomaan keskeyttämisen” Jukka Lerkkanen2

 = Career management skills  ”Career management skills refer to a whole range of competences which provide structured ways for individuals and groups to gather, analyse, synthesise and organise self, educational and occupational information, as well as the skills to make and implement decisions and transitions” Peter Plant in idance_eng/2010/october/front.php Jukka Lerkkanen3

 … on dysfunktionaalinen ajatellen elämänsuunnittelua sekä koulutus- ja ammattiuranvalintaa (ks. edellinen dia)  “ En vieläkään tiedä, millaisen työpaikan haluaisin.” - vs. ”Minulla on nyt hyvä tilaisuus pohtia, millaiseen työpaikkaan haluaisin” +  ”Minua kiinnostavat niin monet työpaikat, että en osaa valita niistä parasta.” - vs. ”Minulla on monia hyviä työpaikkavaihtoehtoja”+  Haittaavien ajatusten kolme ryhmää: ◦ Päätöksenteon vaikeus ◦ Sitoutumisen vaikeus ◦ Ulkoinen vaikeus Jukka Lerkkanen4

 Negatiivinen opintojen keskeyttäminen - ei-tavoitteellinen ja suunnittelematon: ajautuu ulos opinnoista, negatiivinen elämäntilannemuuttuja  Positiivinen opintojen keskeyttäminen - virhevalinnan korjaaminen - tavoitteellinen ja suunniteltu: pääsy ensisijaiseen vaihtoehtoon, positiivinen elämäntilannemuuttuja Jukka Lerkkanen5

◦ Yhteiskunnan näkökulma ◦ Oppilaitoksen näkökulma ◦ Yksilön näkökulma ◦ Tilapäinen vs. lopullinen keskeyttäminen = ei ole ennen keskeyttämistään suorittanut tutkintoa tai siirtynyt toiseen koulutukseen. ◦ Koulutusalan tai-ohjelmanvaihto ◦ Opintojen keskeyttäminen ei ole synonyymi syrjäytymiselle Jukka Lerkkanen6

 Työntö- ja vetotekijät: ◦ Päätöksentekoon liittyvät tekijät: siirtyminen toiseen oppilaitokseen tai töihin ◦ Ulkoiset tekijät: kumppani, raha, terveys…  Akateeminen ja sosiaalinen vuorovaikutus ja sitoutuminen oppimisen tavoitteisiin. ◦ Voimakas päämääräorientaatio voi johtaa tutkinnon suorittamiseen, vaikka akateeminen ja sosiaalinen sidos on heikko ◦ Kustannus-hyöty-analyysi Jukka Lerkkanen7

 Tyytymättömyys koulutusvalintaan, opetukseen tai toimintatapoihin  Kiinnostumattomuus alaa kohtaan  Sukupuoli (Honkonen 1997) Jukka Lerkkanen8

 Epäselvät, epärealistiset ja epävarmat koulutus- ja uratavoitteet  Haittaavat ajatukset  Pohjakoulutus (Lerkkanen 2002) Jukka Lerkkanen9

Jukka Lerkkanen10

 Opintojen aloitusvaiheessa ilmenneet ja mitatut haittaavat ajatukset olivat yhteydessä tulevaan opintojen keskeyttämiseen  Erityisesti päätöksenteon vaikeus (kiinnostuksen vähyys, aloittamisen vaikeus, tiedon puute) olivat yhteydessä tulevaan suunnittelemattomaan ja ei-tavoitteelliseen opintojen keskeyttämiseen (eroaminen, koulutusalan tai –ohjelman vaihto) Jukka Lerkkanen11

 Ylioppilaista 69,9 % ja toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittaneista 80,1 % jatkoi ammattikorkeakouluopintojaan ilman opinto- ja urasuunnitelman muutoksia  Pohjakoulutusryhmien välillä oli tilastollisesti merkitsevä ero (χ 2 = 24,663; p=0.000), mutta ero oli pieni (C=0.168).  Ammattikorkeakoulu oli ”kakkosvaihtoehto”  Lukion opinto-ohjauksen tila Jukka Lerkkanen12

 Opintojen keskeyttämisen sijasta voidaan puhua “muutoksesta opiskelupolussa” - keskeyttäjää ei tule leimata syrjäytyjäksi - missä määrin vallitsee “joko-tai –ajattelu” - onko sallittua pohtia keskeyttämistä Jukka Lerkkanen13

 Holistinen käsitys opiskelijan hyvinvoinnista. ◦ Oppilaitoksen toiminnot, onko oppiminen keskiössä? ◦ Akateeminen ja sosiaalinen sidos. ◦ Kuinka hyvin tno-palvelut (tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut) toimivat? ◦ Missä määrin voidaan vaikuttaa ulkoisiin tekijöihin? Jukka Lerkkanen14

 Negatiivisen keskeyttämisen ennakointi arvioimalla ohjaustarpeita. ◦ Tyytyväisyys valintaan ◦ Tulohaastattelu, hops-keskustelu, ohjauskeskustelu ◦ Niveltiedon hyödyntäminen ◦ Ohjaustarvearvio Jukka Lerkkanen15

 Lisätietoja: Lerkkanen, J Koulutus- ja uravalinnan ongelmat. Jamk julkaisu 14. Tilattavissa: ut.net/kauppa/product _catalog.php?c=11&pa ge= Jukka Lerkkanen16