Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuArto Jokinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
23.-24.11.2006Kasvatustieteen päivät, Oulu Epävarmuus opintoalasta ja opintoihin kiinnittymättömyys yliopisto-opinnoissa Mirka Mäkinen Turun yliopisto Kasvatustieteiden laitos
2
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Taustaa Yliopisto-opintojen alkuvaiheessa opiskelijat kokevat usein epävarmuutta alanvalinnastaan (mm. Kuittinen, Rautopuro & Väisänen 1997). Sitoutumista yliopisto-opintoihin heikentää, jos opiskelija kokee olevansa väärällä opintoalalla (mm. Vuorinen & Valkonen 2005). Opintoihin kiinnittymisen on havaittu olevan yhteydessä sekä opintojen etenemiseen että opintojen loppuun saattamiseen (Rautopuro & Väisänen 2002).
3
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Menetelmä verkkokysely (Webropol) vastaajat satunnaisotannalla otos 4000 (perusjoukosta n=5649) perusjoukko vuosina 1997, 1999, 2001, 2003 ja 2005 Turun yliopistossa aloittaneet perustutkintoa suorittavat, läsnäolevaksi ilmoittautuneet opiskelijat, poislukien englanninkielisten maisteriohjelmien opiskelijat
4
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Varmuus alan valinnasta Muokattu Kuittisen, Rautopuron ja Väisäsen (1997) tutkimuksessa olleen kysymyksen pohjalta. Koetko olevasi oikealla opiskelualalla? Valitse yksi tilannettasi parhaiten kuvaava vaihtoehto. o Olen ep ä varma valinnastani; joku muu ala olisi voinut olla sopivampi. o Valinta tuntuu melko varmalta, mutta jokin toinenkin ala olisi voinut olla mahdollinen. o Valinta tuntuu ainoalta oikealta, muu ala ei tulisi kysymykseen. o En osaa sanoa.
5
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Opiskeluun kiinnittymättömyys Summamuuttuja rakentui seuraavista IGSO -mittarin kolmannen version kiinnostuksen puutetta mittaavista väittämistä (Mäkinen 2003). Vastaukset: viisiportainen Likert -asteikko, jossa 1 = täysin eri mieltä… 5 = täysin samaa mieltä. Opiskeluun kiinnittymättömyys –summamuuttuja (Cronbach α =.76) Minun on vaikea löytää opiskelulleni selvää merkitystä. Opintojeni sisällöt eivät jaksa motivoida minua. Koen olevani vieraantunut nykyisistä opinnoistani.
6
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu n=2258 vastausprosentti 56,7 71 % naisia keski-ikä (mediaani) 24 vuotta opintojen aloitus 1995 – 2006 69 % koki olevansa päätoimisia opiskelijoita 95 % oli suorittanut ylioppilastutkinnon Vastaajat
7
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu VARMUUS OPINTOALAN VALINNASTAn% epävarma29413 melko varma127457 ainoa oikea ala (täysin varma)63628 en osaa sanoa392 YHTEENSÄ2243100 Opiskelijoiden varmuus opintoalansa valinnasta
8
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Opiskelijoiden varmuus opintoalastaan ikäryhmän mukaan
9
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Varmuus opintoalasta suhteessa aiempiin opintoihin ja tieteenalaan Avoimessa yliopistossa opiskelu ennen yliopisto- opintoja näyttäisi lisäävän opiskelijan varmuutta oikean opintoalan valinnasta (Pearson Χ 2 : 23,2882, df=2, p=.000009). Eri tieteenaloilla opiskelevien opiskelijoiden kokemukset alan valintansa varmuudesta erosivat toisistaan tilastollisesti merkitsevästi (Pearson Χ 2 : 190,290, df=18, p=.00000).
10
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Tutkinnon suorittamisaikeet eriasteisesti opintoalastaan varmoilla opiskelijoilla n=2197
11
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Kiinnittymättömyys -väittämät
12
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Opintoihin kiinnittymättömyys eriasteisesti alanvalinnastaan varmoilla opiskelijoilla n=2198
13
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Opintoihin kiinnittymättömyys sen mukaan aikooko opiskelija suorittaa tutkinnon n=2233
14
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Lopuksi Alanvalinnan varmuuteen olivat yhteydessä mm. opiskelijan ikä, opintojen kesto, ennen yliopisto- opiskelua suoritetut avoimen yliopiston opinnot ja tieteenala. Varmuus oikealla opintoalalla olemisesta vaikutti olennaisesti aikomukseen suorittaa tutkinto nykyisessä koulutuksessa. Alanvalinnan varmuus ja opintoihin kiinnittymättömyys olivat yhteydessä toisiinsa.
15
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Lähteet Kuittinen, M., Rautopuro, J. & Väisänen, P. 1997. Joensuun yliopiston uusien opiskelijoiden opintokokemukset syksyllä 1995. Joensuun yliopisto. Hallintoviraston raportteja ja selvityksiä N:o 18. Mäkinen, J. 2003. University Students’ General Study Orientations. Theoretical background, measurements, and practical implications. Turun yliopisto. Turun yliopiston julkaisuja, sarja B, osa 262. Rautopuro, J. & Väisänen, P. 2002. Yliopisto-opintoihin sitoutumisen ja tavoiteorientaation merkityksestä. Kasvatus 33 (1), 6-20. Vuorinen, P. & Valkonen, S. 2005. Ammattikorkeakoulu ja yliopisto yksilöllisten koulutustoiveiden toteuttajana. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimusselosteita 25.
16
23.-24.11.2006 Kasvatustieteen päivät, Oulu Tutkimuksesta raportoitu aiemmin Mäkinen, Mirka 2006. Opiskelijaelämää vai opiskelua ja elämää. Raportti Turun yliopiston opiskelijakyselystä vuonna 2006. Turun yliopisto. Rehtorinviraston julkaisusarja 5/2006.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.