Viestimetsä Metropolis 2012. Mikä Metropolis?  Elokuun lopulla noin 85 kulttuurialan opiskelijaa kerättiin yhteen ja jaettiin ryhmiin.  Yhteistyökumppanina.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

makramee-tekniikalla
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Taivaassa tavataan Villen isoisä on kuollut.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Esimerkki digitaalisesta portfoliosta
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Entä jos… näköaisti surkastuu? Entä jos… ohikiitävä hetki pysähtyy? Entä jos… arki murtuu? Entä jos… aistit.
ALOITUSINFO TYÖKYKYVALMIUDET. JA ETTÄ MISTÄ OLIKAAN KYSYMYS..? • Laajuus 1ov • YV-valinnainen • Työkykypassin ”kolmososio” • Mikä ihmeen työkykypassi?
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ajatuksia elämästä..
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
Ajolista ja synopsis CoClap muodostuu videosta ja äänestä, jonka tavoitteena on saada kulttuuriratikassa matkustavat ihmiset osallistumaan ja tekemään.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Katso Aitolasta lisää:
Tunnemmeko jäsenemme? Järjestöpäivät Etappi 1: Rekrytointi.
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
NALLE PUH.
Päivän erikoinen ÄI1.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
 Kulttuuriratikassa Tiina Piiroinen Metropolis 2012 CoCreate Helsinki.
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Flavian tarina. Nimeni on Flavia. Olen 15 vuotta vanha ja asun Ugandassa. Pidän ompelemisesta, etenkin laukkujen tekemisestä ystävieni kanssa.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Kaksi nunnaa lähti luostarista kaupunkiin myymään pikkuleipiä
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
YHTEISTYÖSSÄ ON VOIMAA! Salon ammattistartin yhteisöprojekti; KOTIVÄENILTA
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Rastiseikkailutapahtuma peruskoulun suunnistuksen opetuksen tukena Pro gradu -tutkielma Sari Vääränen.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
OSAAMISINTENSIIVISEN YRITTÄJYYDEN EDISTÄMINEN JA UUDEN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMINEN = OiLi
SMILE By Ryhmä 6 Hanne Ek Sonja Lepistö Satu Honkala
Entä jos… näköaisti surkastuu? Entä jos… ohikiitävä hetki pysähtyy? Entä jos… arki murtuu? Entä jos… aistit.
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut Katja Savolainen
Mitä asenne tarkoittaa?
BOOT CAMP -palaute. Kysely Sähköpostitse, porkkanana leffaliput Surveymonkey-lomakkeella Kaksi monivalintaa (“valitse yksi tai useampi”) ja vapaat kentät.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Kotiin – Behind the Scenes
Toimintaohjeet opelle
Metropolis - innovaatioviikko järjestetään Metropolia Ammattikorkeakoulussa nyt neljättä kertaa. Innovaatioprojektia.
Ideoiden ituja Tiistaina
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Valomieliset Mieletöntä valoa
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Kotoutumiskoulutus verkossa
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
D-piirin lionspinssiviikko
Työkaluja tehtävien tueksi
Kankaisten kyläkoulun suuri lukuseikkailu:
Puhutaan rahasta Pieniä dialogeja.
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Esityksen transkriptio:

Viestimetsä Metropolis 2012

Mikä Metropolis?  Elokuun lopulla noin 85 kulttuurialan opiskelijaa kerättiin yhteen ja jaettiin ryhmiin.  Yhteistyökumppanina Helsinki Design Week, teemana CoCreate Helsinki: opiskelijoiden tehtävänä luoda Kulttuuriratikkaan moniaistinen kaupunkilaisia osallistava teos tai installaatio.  Toteuttamiseen aikaa viikko, esityspäiviä 1-3 seuraavalla viikolla.

Ryhmä nro 5.  Hanna-Mari Kuivalainen – Elokuva ja televisio  Jutta Jääskö – Kulttuurituotanto  Mimmi Heikkinen – Sisustusarkkitehtuuri  Nina Keinänen – Sisustusarkkitehtuuri  Noora Savolainen – Digitaalinen viestintä  Tatu Vassiljev – Musiikki  Tytti Shemeikka – Elokuva ja televisio  Vesa Heikkinen – Elokuva ja televisio

Idea  Viestimetsä: Hyppää urbaanin liikkuvan metsän kyytiin ja jätä sinne oma viestisi.  Ajatuksena pystyttää Kulttuuriratikan saranaosaan metsä, jonne saa jättää omia viestejä. Metsätunnelma luodaan havujen, oksien ja metsäisen äänimaiseman avulla. Havujen tuoksu vie tunnelman aivan uudelle tasolle.  Viestit kirjoitetaan lehden muotoisille Post-it – lapuille, joita liimataan ratikan seiniin.

Toteutus  Kävimme tekemässä koululta lainatulla pakettiautolla pari reissua metsään, josta keräsimme kuolleita oksia, havuja, pihlajanmarjoja ja tuohta.  Kiinnitystä varten ostimme mm. nippusiteitä, erilaisia teippejä, rautalankaa ja narua.  Hanna-Mari teki ratikassa soitettavaksi noin viiden minuutin mittaisen metsän äänistä koostuvan äänitteen.  Post-it –laput löytyivät rakentamisaamuna. Kirjoittamista varten ostimme kyniä, jotka kiinnitimme oksiin rautalangalla.

Lopputulos  Keskiviikkoaamuna kävimme vielä viimeisellä metsäreissulla ja menimme Koskelan varikolle rakentamaan metsää. Metsäämme sai ihailla Kulttuuriratikassa

Projektin plussat ja miinukset +  Kiva ryhmä, hyvät tyypit  Uusiin eri alojen opiskelijoihin tutustuminen, joilla erilaista näkökulmaa  Metsäretket  Toteuttaminen hauskaa  Kokonaisuudessaan hauska projekti -  Heikko motivaatio  Ryhmän hajoavaisuus, jäseniä “katosi”  Liian yksinkertaisen tuntuinen idea, pienellä viitseliäisyydellä olisi saanut enemmän aikaan  Pitkä ja tylsä alkuinfo, joka ei herättänyt innostusta

Ryhmätyön onnistuminen  Alun epäröinnin jälkeen ryhmä kokosi itsensä ja homma alkoi toimimaan. Vaikka jäsenillä oli muutakin menoa, saatiin aina riittävästi ihmisiä mukaan viemään projektia eteenpäin.  Meillä oli ryhmänä hauskaa ja demovaiheen pienen epätoivon jälkeen lopputulos vastasi alkuodotuksia. Sopivasti työtä, ei liian monimutkainen toteuttaa, joka olisi voinut laskea motivaatiota entisestään.  Oman Facebook-ryhmän perustaminen helpotti jäsenten välistä kommunikointia.

Mitä opimme? “Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.” – H-M.K. “Ei kannata mennä merta edemmäs kalaan.” –T.S. “Minäkin voin olla väärässä.” –J.J. “Opin työskentelemään ryhmässä.” – T.V. “Toivottavasti opin olemaan osana hieman haasteellisempaa ryhmätyötä.” – N.K. “Tällaisten projektien kautta oppii ottamaan vastuulleen mukavuusalueensa ulkopuolisia asioita.” –N.S “Opin, että lyhyelläkin aikataululla ja hieman puutteellisilla tiedoilla tehtävänannosta voi saada aikaan jotain kivaa ja näkyvää ihmisten iloksi, ennen projektia täysin tuntemattomien ihmisten kanssa.” – M.H. “Opin, että kuivunut savi ei lähde pelkällä vedellä.” – V.H.

Mitä voisi parantaa seuraavalla kerralla?  Selkeämpi ohjeistus, tehtäviin kaikki tarvittava info, jottei joudu jälkikäteen täydentämään puutteellisen tehtävänannon vuoksi.  Facebook-ryhmä tiedonvälityskanavana ajatuksena hyvä, mutta toteutus ei välttämättä yhtä hyvä. Oleelliset asiat hukkuvat viestimereen.  Alkuinfo saisi olla lyhyempi ja ytimekkäämpi, voisi esimerkiksi esitellä aikaisempien vuosien projekteja, ei leikkejä tai muuta asiaankuulumatonta. Suoraan asiaan.  Tehokkaampaa markkinointia.  Ratikan luomat tekniset rajoitukset hieman ristiriidassa “tehkää mitä vaan” –ohjeistuksen kanssa. Mieluummin sitten ihan oikeasti joku “tehkää mitä vaan” –juttu, jos sellaisena mainostetaan.