Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Nuoret, ulkopuolisuus ja minäpystyvyys
TYÖHÖNVALMENNUS Nina Erholtz Tampereen kaupunki
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Jokilaaksojen Nuorten Tuki ry.
SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 2012–2014 Reetta Pietikäinen, kehityspäällikkö.
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen osana palveluverkostoja
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Uusi Väylä Ammattiin 2- projektin aloitusseminaari
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
KUNTOUTUSKESKUS MENTAL OY SOSIAALINEN YRITYS. SOSIAALINEN YRITYS VAI YRITYS ? MENTAL OY ON PIRKANMAAN ENSIMMÄINEN REKISTERÖITY SOSIAALINEN YRITYS. TARKOITUKSENA.
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Kodin ulkopuolinen väkivaltatyö ja verkostoitumisen merkitys Oulun seudulla VIA VIS –VÄKIVALTATYÖN HANKKEEN PÄÄTÖSSEMINAARI – Miten väkivallan tekijää.
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Nuorten ohjautuminen Starttivalmennusverkoston tapaaminen Joensuu.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Uusi Väylä Ammattiin.
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
ETIIKKA LAATU- JA TULOSTAVOITTEIDEN PAINEESSA
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Sosiaalinen kuntoutus
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
Työllisyys, osaaminen, osallisuus - Miten kehittämistä jatketaan Välkkeen jälkeen? Rakennerahastoasiantuntija Jaana Niemi
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Nuorisotoimi Nuorten työpajatoiminta Lapissa 2009.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
sosiaalialan käytäntötutkimus porvoossa
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Nuorista voimaa ja osaamista alueelle Mikkelin Tiedepäivät 2010 Katja Komonen, tutkimusjohtaja Juvenia – Nuorisoalan osaamiskeskittymä.
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Yhteenveto palveluketjuseminaarisarjan keskeisestä sisällöstä Minna Anttila TtT, Projektitutkija Turun yliopisto hoitotieteen laitos
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
TYÖPAJOJEN STARTTIVALMENNUS VALTAKUNNALLISESSA JA AJANKOHTAISESSA VALOSSA Starttivalmennuksen Kumppanuusfoorumi Mea Hannila-Niemelä Projektipäälikkö Startti.
Olen Voimakas Voimavarakeskeisen tuen työtapoja Voimakas-projektissa Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä Kehittämiskeskus Tyynelä/Kirsi.
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Ohjaamot nuorisotakuuta toteuttamassa Nuorten osallisuus Ohjaamoissa Helsinki Titta Korpilauri Kohtaamo.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
TET =Työelämään tutustuminen
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
TET =Työelämään tutustuminen
Psykososiaalista tukea tarvitsevat
Nuorten työpaja- toiminta Lapissa vuonna 2017
Esityksen transkriptio:

Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen Alueelliset työpajapäivät 12.11.2013 Oulu Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 2012–2014 Reetta Pietikäinen, kehityspäällikkö Kristiina Lehmuskoski, asiantuntija 3.4.2017

Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 12/2012–12/2014 (OKM) Kehitetään OKM:n sosiaalisen vahvistamisen palvelukokonaisuutta Työpajatoiminta, etsivä nuorisotyö ja Nuotta-valmennus Määrittely (tutkija) Käsitteiden määrittely ja palveluiden yhteiskunnallinen asemointi Yhteisen kielen vahvistuminen, vaikuttamistyön helpottuminen Vaikuttavuus (asiantuntija & kehityspäällikkö) Palveluiden laadullisen vaikuttavuuden arvioinnin kehittäminen: mittari Tiedontuotannon kehittäminen: dokumentointi, tilastointi Vaikuttavuuden osoittamisen helpottuminen Yhteistyö (kehityspäällikkö & koordinaattori) Palveluihin liittyvien yhteistyökäytäntöjen kehittäminen: haasteet ja kehittämistarpeet Hyvien yhteistyökäytäntöjen leviäminen, palveluketjujen kehittäminen 3.4.2017

Sosiaalisen vahvistamisen määrittelystä Taustaa: 2006 nuorisolaki Lainsäädäntöön sosiaalisen vahvistamisen käsite Korvattiin syrjäytymisen ehkäisy Prosessi, jossa parannetaan asteittain nuoren elämäntilannetta ja -hallintaa Kokonaisvaltaista ja moniammatillista elämänhallinnan, hyvinvoinnin ja osallisuuden tukemista Tarkoituksena: yhteisölliseen toimintaan kiinnittäminen ja aktiiviseksi kansalaiseksi tukeminen (Mehtonen 2011) Tunnettu lähinnä nuorisotoimialalla 3.4.2017

Nuotta-valmennus työpajojen ja etsivän työn tueksi 9 nuorisokeskuksessa (vuodesta 2010) OKM:n rahoittamaa Yleisin malli: 3 pv, yöpyminen nuorisokeskuksessa Perustuu: toiminnallisuus, kokemuksellisuus, elämyksellisyys Tavoitteena: voimavarojen löytäminen, itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen vahvistuminen, arjenhallinnan kohentuminen Toiminnallisia aktiviteetteja: melonta, kiipeily, luonnossa liikkuminen, jousiammunta, gps-suunnistus, ruuanvalmistus, kädentaidot Maksuton työpajoille ja etsivälle nuorisotyölle Osallistuva taho vastaa matkakustannuksista Nuoret: itsensä ylittäminen, onnistumisen kokemukset, itseluottamus, oivallukset, motivaatio muutokseen Osallistuvat tahot: ryhmäytyminen, nuoren ja työntekijän suhteen syveneminen, nuorista esille uusia puolia, työkaluja omaan työhön Yhteys: www.snk.fi 3.4.2017

Näkemyksiä palveluketjujen kehittämisestä / pajatoimijat Pajoille ohjautumisesta Parantunut alkuvuodesta, paikoin yhä heikkoa TE-hallinnon uudistus… -> huono saavutettavuus Sosiaalitoimessa odotetaan usein liian pitkään pajalle ohjaamista Tarvetta kuntouttavan työtoiminnan ja starttivalmennuksen lisäämiselle Hyvä käytäntö: nimetyt pajayhteyshenkilöt, aktiivinen tiedotus Asiakaskunta yhä haasteellisemmissa tilanteissa – oikeat palvelut? Tarvetta yksilövalmennuksen lisäämiselle Ristiriita: työkokeilujaksot lyhentyneet Tutkinnon suorittaneille tarvitaan mahdollisuus työkokeiluun Haaste: yhteistyö perustuu henkilösuhteisiin Hyvä käytäntö: sopimuksellisuus, tiedotusvastaavat, verkostotapaamiset Etsivien ja pajojen yhteistyö toimii 3.4.2017 ALU-aineisto

Näkemyksiä palveluketjujen kehittämisestä / pajatoimijat Pajajakson aikaisesta sidosryhmäyhteistyöstä Ei TE-toimiston osoituksia pajajakson aikana Nuorille räätälöityjä mielenterveys- ja päihdepalveluja tarvitaan lisää Hyvä käytäntö: velkaneuvojan, terveydenhoitajan (mt) säännölliset vierailut / nimetyt työntekijät Nuotta-valmennus tukenut hyvin toimintaa Liian lyhyet jaksot hankaloittavat jatkopolkuihin panostamista Hyvä käytäntö: opinnollistaminen ja osaamistodistukset Tutkintojen osien suorittaminen ja näytöt ilman, että opiskelija 3.4.2017 ALU-aineisto

Näkemyksiä palveluketjujen kehittämisestä / pajatoimijat Jatkopoluista pajan jälkeen Heikko työllisyystilanne: vaikeus löytää työpaikkoja – yhä harvemman tavoite Työnantajien odotukset suuria Seinätön valmennus (osatyökokeilu: (paja/yritys?) Vaatii aikaa: henkilökohtaiset suhteet Hyvä käytäntö: tukipapereiden hoito, yhteiset tapaamiset (valmennus) Alihankintatyöt, edelleensijoittaminen Hyvä käytäntö: sähköiset palvelukartat Oppilaitosyhteistyö parantunut Hyvä käytäntö: etsivä tiedottaa vapautuneista opiskelupaikoista Nuorten aikuisten osaamisohjelmaa ei voida hyödyntää: tiukat kriteerit Tarvitaan joustavia työvaltaisia ja tuettuja koulutuspolkuja Aloitusmahdollisuus jatkuva Opitun tunnustaminen, tuettu oppisopimus 3.4.2017 ALU-aineisto

Näkemyksiä palveluketjujen kehittämisestä / etsivät Työpajojen ja etsivien yhteistyö toimii Mitä tarvitaan Matalan kynnyksen kuntouttavia palveluja Nuorille räätälöityjä mielenterveys- ja päihdepalveluita sekä asumispalveluita Toimintakeskustyyppisiä palveluita Etsivään työhön kytkeytyvää: ryhmätoimintaa ja starttivalmennusta Vahvaa yhteyttä terveyspalveluihin Kuntien välistä yhteistyötä ja monialaista yhteistyötä TE-palvelut lähemmäs nuorta (vrt. harvennettu toimistoverkko, sähköiset palvelut) Sosiaalisen vahvistamisen työotetta muihin palveluihin Aito, kohtaava tuki 3.4.2017 Etsivän työn selvitys

Nuorisotakuusta Rajautumassa hallitusohjelmaa ja alkuperäistä suunnitelmaa paljon kapeammaksi Palvelee huonosti niitä, joiden elämä ei ole edennyt tavanomaisena pidettyä reittiä Väliinputoajaryhmänä nuoret, jotka ovat jo pudonneet palvelujärjestelmän ulkopuolelle tai/ja tarvitsevat monialaisia palveluita Kuntoutuslupaus vailla katetta? Kermankuorintaa? Etsivän työn ja työpajatoiminnan rinnalle nuorille räätälöityjä mielenterveys-, päihde- ja asumispalveluita, starttivalmennusta Osaamisen kasvun tunnistamista ja näyttöjä varten tulee luoda mekanismi palvelemaan koulutusjärjestelmän ulkopuolella olevia Kaikkien nuorten nuorisotakuu? 3.4.2017

Sosiaalisen vahvistumisen mittaaminen työpajoilla Kristiina Lehmuskoski, TPY Alueelliset työpajapäivät Oulussa 12.11.2013 3.4.2017

Miksi? Vaikutusten arviointi pelkästään sijoittumisena koulutukseen tai työelämään on riittämätön ja yksipuolinen Työpaja-jaksolla paljon muita merkityksiä ja vaikutuksia nuoren elämänkulkuun Hyvän kehityksen näkyväksi tekeminen 3.4.2017

Miten mittari rakennetaan? Nykytilan kartoitus Sova-käsitteistä konkreettisiin kysymyksiin Nuorten kuuleminen Testiversio (nuoret, valmentajat) Pilotointi Asiantuntija-arviot Valmis mittari (1. versio) Mittarin jalkautus 3.4.2017

Nykytila Käytössä mm. VAT, RAND, IMBA ja MELBA, jotka toimivat parhaiten kuntoutusselvityksen ja diagnosoinnin apuvälineinä Pajoilla käytössä erilaisia arviointilomakkeita, joilla pyritään saamaan käsitys elämänhallinnan parantumisesta Ei kuitenkaan systematisoitua mittausta eri osa-alueista ja muutoksesta 3.4.2017

Vaikuttavuuden määritelmä sova-mittarissa Paja-jakso on interventio, jonka oletettu vaikutus on sosiaalinen vahvistuminen Alku- ja loppumittaukset Sekä valmentautujan että valmentajan arvio Väliin tulevia muuttujia ei pystytä eristämään Kysytään asiakkaan kokemus muutokseen vaikuttaneista syistä 3.4.2017

Mittaamisen haasteet Kokemuksen subjektiivisuus ”Ihmiset ovat tunnetusti monimutkaisia” (Colin Robson arviointitutkimuksesta sosiaalialalla) Tunnettava ihmisten omat käsitykset itsestä ja maailmasta Työpajalle tuleva nuori on valmentajalle tabula rasa 3.4.2017

Itsearvioinnin mahdollisuuden ja haasteet Tukee valmentautujan subjektiksi kasvamista Lisää realistista suhtautumista omiin kykyihin ja siten auttaa tavoitteiden asettamisessa ja saavuttamisessa Kyvyt ja potentiaali ovat ihmisen selän takana Omat taidot ja tahto täytyy tunnistaa ennen kuin niitä voi käyttää Tarvitaan kehityksen näkyväksi tekemistä – valmentajan rooli tärkeä! 3.4.2017

Sosiaalinen vahvistuminen Minäpystyvyys (minäkäsitys, identiteetti, itsetunto) Elämänhallinta (ulkoinen ja sisäinen) Kontrolliodotus tai hallintakäsitys Resilienssi l. pärjäävyys Sosiaalinen pääoma (luottamus) Osallisuus Koherenssin tunne 3.4.2017

Koherenssintunteen teoria Aron Antonovsky, israelilainen terveyssosiologi Mikä selittää sairauden puuttumisen? Salutogeenisyys Henkisen tason immunologinen järjestelmä Osa-alueet: ymmärrettävyys, hallittavuus, mielekkyys 3.4.2017

Koherenssin tunne, kokemus elämän eheydestä Lähikäsitteitä määrätietoisuus, tavoitteellisuus, sisäinen autonomia Kyky psyykkiseen työhön eli ongelmien käsittelyyn omassa mielessä Kokemus siitä, että ympäristön asettamat vaatimukset ja haasteet ovat sitoutumisen ja energian sijoittamisen arvoisia 3.4.2017

Koherenssin tunteen mittaaminen Paljon tutkimusta, Suomessa mm. nuorten ja työttömien parissa Mittaa kohtalaisen pysyvää asennetta, mutta koherenssin tunteeseen voidaan vaikuttaa interventioilla, erityisesti 30 ikävuoteen saakka 3.4.2017

Sova-mittariin sisältyy Erilaisia osioita, joista koherenssin tunne yksi Sekä itsearviointi että valmentajien arviointi tieto- ja taitoresurssein kasvamisesta Työelämävalmiudet Opiskeluvalmiudet Etsivän työn ja Nuotta-valmennuksen osiot 3.4.2017

Sova-mittarin hyödyt Mahdollisuus luoda valtakunnallisesti vertailukelpoista vaikuttavuustietoa ”Mitä mitataan, sitä nähdään” – mittarin merkitys omalle työlle Vaikuttavuuden arvioinnin tärkein hyöty koituu aina asiakkaalle 3.4.2017