Lyhyt oppimäärä väriopista ja suunnittelusta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Sommittelusta.
AH 2006 Paint Shop Pro X -kuvankäsittelyä alusta alkaen Anne Hakanen.
Fysiikan ja kemian perusteet ja pedagogiikka Kari Sormunen Kevät 2012
Mustikkatrio.
-ilman valoa ei ole värejä.
Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Tilkkuilijan värit Saana Karlsson.
Taianomaiset revontulet
Heijastuminen ja taittuminen
Tyypillinen esimerkki suorasta häikäisystä on suojaamaton ikkuna katsekohteessa. Opastekylttiä ei pysty lukemaan koska silmät sopeutuvat voimakkaaseen.
Vuorovaikutuksesta voimaan
Valosta 1.
Näkyvyys Värien huomionherättämiskyky.
Punainen Yksi pääväreistä.
Käytä oikein värejä Michele Heikkilä.
MAINOKSEN LAATIMINEN Aluksi selvitetään mainoskampanjan ja/tai yksittäisen ilmoituksen tavoitteet, tuotteen/palvelun ominaisuudet, kohderyhmä, aikataulu.
Miten otetaan hyvä valokuva?
Ammatillinen pukeutuminen
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Valo ja ääni Valon ominaisuuksia heijastuminen värit taittuminen
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
TEREMOK-TALO.
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Opettele seuraavat vesilintulajit (oppikirjassa s )
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Temperamentti on näkyvää
Tulkinnan perusteita Fysiologiset perusteet
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
Kuinka monenteen diaan asti pysyt perässä? Koita sanoa ääneen monennessako diassa olet ja minkä värinen sen tausta on. Jos sinulla on kaveri vieressä,
Tietokonegrafiikan perusteita
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Teemakartta ja sen ominaisuudet
SATE2010 DYNAAMINEN KENTTÄTEORIA
16. Aistit.
Versio Kanta graafinen ohje. Kansallinen Terveysarkisto 2 Sisältö  Kirjoitusasu  Tunnus  Värillinen, musta – valkoinen, värillisellä taustalla.
14. Useamman ominaisuuden periytyminen. Dihybridiristeytys Tutkitaan kahden ominaisuuden periytymistä yhtä aikaa. Voi muodostua uusia ominaisuusyhdistelmiä.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
Valon ominaisuuksia Valo kulkee suoraviivaisesti. Varjo = alue, johon ei pääse valoa. Valaistus heikkenee, kun etäisyys valonlähteestä kasvaa. Valovoima.
Sateenkaari. Mikä on sateenkaari? -Sateenkaari on spektrin väreissä esiintyvä ilmakehän ilmiö. -Spektri eli kirjo tarkoittaa yleisesti havaitun suuren.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Nonverbaalinen viestintä Elekieli – puhumisen lahjomattomin taso.
 Koulussa oli liikunta- ja rentoutumistila, jota kutsuttiin ”pommariksi”. Ankea ja virikkeetön huone muuttui projektin edetessä aisteja stimuloivaksi.
Hei! Minä olen Mustafa. Minä tulen Syyriasta. Kuka sinä olet? Mistä sinä tulet?
Helsingin normaalilyseo Jani Kiviharju Syksy 2016
VÄRI.
T y ö h v i n o t a s A j e l ONGO®School – Aktiivista oppimista liikkeessä Ihminen on luotu liikkumaan. Samaa voidaan sanoa ihmisen aivoista. Liike lisää.
OPETUSMATERIAALIA KÄSITYÖN SUUNNITTELUUN
NÄYTÄ KIELTÄ! PUR kauppa/ Tiina Maija Petäjä, lääkäri
9. Havaintojen lainalaisuuksia
1. Energia liikeilmiöissä
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
esimerk ki- kansi 1 Esirivi Otsikkoesimerkki 1
AISTIT *tehtävä: välittää tietoa ympäristöstä sopeu-
Tähden kehityksen loppuvaiheet
Päihdyttäviä aineita.
VÄRIT.
MUSTA KAPPALE.
Tilavaikutelman luominen väreillä
PERISKOOPPI.
Jos sinulla vain on hieman aikaa keskittyä...
Tehtävä 3: PowerPoint Jouni Koski.
Lämpöenergia Energian säilymislaki: energia muuttaa muotoaan, muttei häviä. Lämmön säilymislaki: kun kylmä ja lämmin kappale koskettavat, kylmä vastaanottaa.
Tilavaikutelman luominen väreillä
VARIS 1. Pituus n. 50 cm, SV n. 90 cm 2. Mustaharmaa väritys
SINISORSA Pituus n. 55 cm KOIRAS JUHLAPUVUSSA 1. Sinivihreä pää
Esityksen transkriptio:

Lyhyt oppimäärä väriopista ja suunnittelusta Tarpeellisia näkökulmia käsitöiden ideointiin, suunnitteluun ja toteutukseen

Päävärit Keltainen Punainen sininen Välivärit Oranssi violetti Vihreä Ei voida sekoittaa muista väreistä Välivärit Oranssi violetti Vihreä Kahden päävärin sekoitus Murretut värit ovat 3 päävärin sekoituksia eli väriin lisätään sen vastaväriä Taitettuun väriin on lisätty vielä väriä musta – valkoinen - harmaa - skaalalta

Väri Valööri Sävy Kylläisyys = värin aallonpituus, paikka spektrissä  Esim. harmaata lisätessä sävy säilyy, vaikka puhtaus ja kirkkaus heikkenee mutta vastaväriä sekoittamalla sävy muuttuu  Sävy heikkenee murtaessa, sekoittaessa ja taittaessa Valööri = Värin vaaleus-tummuusaste eli miten paljon se heijastaa valoa  Esim. keltaisella ja violetilla suurin valöörikontrasti spektrissä Kylläisyys =määrittyy värin puhtauden ja määrän mukaan, mitä lähempänä spektrin värejä, sitä kylläisempi  Mustalla ja valkoisella taittaminen vähentää kylläisyyttä, lopputulos on esim. synkkä tai heikko

Vastavärit Korostavat toisiaan (suurin valöörikontrasti) Sekoitettuna neutraloituvat Tasavahvuisesti rinnastettuna (kumpikin väri yhtä hallitseva) vastavärit vievät toistensa tehon ja alkavat ”kilpailla tilasta” Ratkaisu: 1) Toinen väri päärooliin 2) Värien vaalennus tai tummennus 3) Värien murtaminen Tiesitkö? Jälkikuvat (silmän havaitsema kuva, kun esim. ensin katsoo kuvaa ja sitten siirtää katseensa valkoiselle pinnalle) näkyvät vastaväreinä

Värin vaikutuksia O O O Lämmin väri Kiihdyttää pulssia, aktivoi, herättää ruokahalua Väri tuntuu nousevan, lähenevän ja laajenevan Kylmä väri Rauhoittaa, passivoi Väri tuntuu laskevan, pakenevan ja supistuvan  Lämmin väri kaipaa rinnalleen jotain kylmää, muuten se vaikuttaa tunkkaiselta tai ahdistavalta. Samoin myös kylmä kaipaa lämpimän värin rinnalleen, ettei se vaikuta elottomalta ja mitättömältä - Joskus voi olla vaikea sanoa, onko väri lämmin vai kylmä - Tietyt värit herättävät tietynlaisia mielleyhtymiä  Huomioitava suunnittelussa

Sommittelu Pätee erityisesti kuvataiteessa. mutta on sovellettavissa Sommittelu Pätee erityisesti kuvataiteessa mutta on sovellettavissa käsitöihinkin Rytmi  Säännöllinen toisto, vapaa tai sidottu rytmi Dynamiikka Osatekijöiden suhteet, liike, jännite, lepo, toiminta ja jatkuvuus, vaihtelut Tasapaino  Staattinen (pysäyttää katsojan) tai jännitteinen eli dynaaminen (Henki ja liike syntyy) Jännite  Vastakohtien rinnastus

Koko Määrä Tiheys Suuri muoto koetaan voimakkaammin ja painavana Pienikin voi olla tehokas, jos sijainti ja väri on hyvin valittu Määrä Muutama täytyy sijoitella harkitusti Runsas määrä ryhmitellään Tiheys Yksiköiden määrä ja koko pinnassa (Otettava huomioon esim. kankaita sommiteltaessa)

Värisommittelu eri värivalinnoilla erilaisia tunnelmia Mahtava Melankolinen/Apea Luonnollinen/Puhdas Kirkas Vakava Seesteinen/Kuulas

Kolmiulotteisuus Vaikutelmaa voi luoda yhdistämällä 1) Yksinkertaisia geometrisia muotoja 2) Värisävyjä 3) Eri valöörejä ja kylläisyyksiä Käsitöissä syvyysvaikutelmaa luodaan… Neuleissa vaihtamalla neulepinnan kuviointia (nurin- oikein tai palmikkokuvio) Ryijyssä ja ristipistotöissä värin vaihdon avulla

Lähteet Värivaaka, Hannele Wetzer (2004) + Oma harkinta, tieto ja kokemus