E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
Advertisements

SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Tietojärjestelmistä 1. Termejä  Data  usein luonteeltaan kvantitatiivista  helppo siirtää, jäsentää ja tallentaa koneisiin  tietokone käsittelee dataa.
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Holvi.com -maksutili 1 Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Yksilö ostajana.
VESIKANSAFOORUMI YHTEISÖPROJEKTI LÄHIPALVELUALUEELLA.
Liite 4: Prosessi- ja liittymäkuvaukset
Turvallinen ja tehokas kertakirjautuminen webbipalveluihin Pekka Lindqvist
PK-kehittämispalvelut
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
© 2010 IBM Corporation1 Etusivun muokkaaminen  Portaalisivut ja niihin määritetyt komponentit muodostavat varsinaiset internet-sivut.  Etusivu muodostuu.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
Tietokanta.
Ohjaaja: Ville Hentilä, Elisa Oyj Valvoja: Prof. Jukka Manner
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Tietojen hallinta Alkuperäinen teksti:
Esitelmä YOUTUBE.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Pupesoft myyntireskontra
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Saatavuus kilpailukeinona
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Tiedon esitysmuoto E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Tietojärjestelmän suunnittelu
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Verkkokaupan perustaminen
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
ECM by SYSOPENDIGIA - APPETITE ©2007 E.S.A. Tietokanta Timo Holm Mika Kilpeläinen.
Hankintasuunnitelma.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
#CMAX.gg Messuprojekti. Strategia #CMAX.gg ja strategia: toimii internet pelipalvelinten kauppapaikkana johtava pelipalvelinpörssi, josta asiakkaat haluavat.
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Alueraportti, Pohjanmaa 1.
Internet – liiketoimintamallit Internet - strategia Miten yritys voi hyödyntää nettiä liiketoiminnassa.
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Tietokoneiden luokitus E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010.
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Avoin lähdekoodi - Open Source.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Verkkohuutokaupat Huutokauppojen yhdistäminen.
Liikeidean esittelyohje
Liiketoimintaverkostojen hallintapaneeli HABA 2004: Ahti Kare Antti Mäki Marko Lähde Mika Stenberg Riina Henriksson Teemu Virtanen.
SÄHKÖINEN LASKUTUS Lähde: Taloushallinnon taitajaksi, 2014.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Verkkokauppa ja sähköinen asiointi Suomessa
19 Yritys tavoittelee voittoa s
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Vinkkejä sähköiseen viestintään
21 Kansantalous on koko Suomen talous s
FIRMANI PAHIMMAT KILPAILIJAT
www-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Osto- ja myyntiprosessi
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
Esityksen transkriptio:

E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Verkkoliiketoiminta E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010

Verkkoliiketoiminta Verkkokauppa on yrityksen ulospäin näkyvä osa sen liiketoimintaa, joka tapahtuu sähköisessä muodossa, tietoverkkoja hyödyntäen. Verkkokauppa ei ole kokonaisuus joka toimii erillään muusta yrityksen toiminnasta, vaan se on integroitu osaksi yrityksen perus liiketoimintaa. Yrityksen toiminta kuvataan nykyisin prosesseina ja e-kauppapaikka on nivottu osaksi liiketoimintaprosesseja.

Yrityksen liiketoimintaprosesseja ja e-kauppa sen osana (esimerkki) Lähde: http://www.veini.net/liiketoimintaprosessit.html

Verkkoliiketoiminnan viitekehys Kaikki yrityksen toiminta tarvitsee viitekehyksen. Tässä viitekehyksellä tarkoitetaan niitä verkossa tapahtuvan liiketoiminnan taustalla olevia liiketoiminnan onnistumiseen vaikuttavia asioita, kuten infrastruktuuria, tukipalveluita ja sähköisen kaupan sovelluksia.

Verkon infrastruktuuri muodostuu mm. maksamiseen, asiakkaiden tunnistamiseen, tietoturvaan, laitteisiin, luetteloihin ym. liittyviä asioita. Lisäksi siihen kuuluu mm. viestinnän menetelmät ja standardit, multimedia ja julkaisumenetelmät, tietoverkot ja niiden tekniikat sekä rajapinnat ja niiden määrittelyt.

Tukipalvelut Koostuvat mm. ihmisistä, julkisista politiikoista (verot, yksityisyys jne.), markkinointi ja mainonta, tukipalvelut (logistiikka, sisältö ym.) ja yrityspartnerit (mm. rahoittajat, toimittajat, alihankkijat).

Sovellukset mahdollistavat liiketoiminnan verkossa. Ne muodostuvat verkossa tapahtuvan liiketoiminnan eri osa-aluista, kuten maksamiseen, markkinointiin, tietoturvaan liittyviä, mutta myös itse kauppapaikan ja sen teknologiat. Uusimpana osina sosiaaliset verkot ja mobiililiiketoiminta.

Verkkoliiketoiminnan tapoja Liiketoiminta luokitellaan sen mukaan ketkä ovat liiketoimintasuhteessa. Eri toimijoista yleisimmät ovat B2B, C2C B2C, missä B = business ja C = consumer. Perinteinen verkossa toimiva kauppapaikka on useimmin tyyppiä B2C, eli yritykset myyvät kuluttajille.

Click-and-mortar NetAnttila.fi on tyypillinen esimerkki myös sellaisesta kauppapaikasta, jolle on olemassa myös vastaava fyysinen kauppa (Anttila). Nimitys click-and-mortar tulle juuri siitä. Click kuvaa verkko-osaa ja mortar (muurauslaasti) fyysistä kauppaa. Ulkomaisia vastaavia yrityksiä on mm. walmart.com Perinteinen pelkkä fyysinen kauppa ilmaistaan verkkoliiketoiminnan yhteydessä käsitteellä brick-and-mortar (tiili ja laasti).

Click-and-mortar Huuto.net ja sen iso ja alkuperäinen kaima eBay.com ovat pääasiassa kuluttajien välistä kauppaa (C2C). Poikkeuksina ovat tapaukset joissa huudettavan tuotteen tarjoaa yritys. Kuitenkin, suurimman osan verkossa tapahtuvasta kaupasta tekevät yritykset. Etenkin B2B tyyppinen, yritysten kauppa on markkina-arvoltaan suurinta, ehkä juuri kauppatapahtumien suuruuden vuoksi.

Virtuaalinen organisaatio - pure-click Pelkästään verkossa toimivia yrityksiä, ilman fyysistä kauppaa ovat mm. cdon.fi ja amazon.com. Kuitenkin näillä yrityksillä on fyysiset varastot. Tähän luokkaan voidaan ehkä lukea myös viime vuosina hyvin menestynyt yritys NetFlix.com joka ”suoratoistaa” elokuvia ja TV sarjoja asiakkailleen. Esimerkki puhtaasti digitaalisesta kaupasta on spotify.com, jonka tuotteet ovat digitaalisia, maksu tapahtuu digitaalisesti ja myös tavaran toimitus.

Muita luokitustapoja Yhteisöllinen kauppa (collaborative commerce) missä yksilöt, yhteisöt tai yritykset yhdessä suunnittelevat tuotteen (esim. Boeing). E-oppiminen (e-learning) käytetään paljon yrityksissä työntekijöiden koulutuksessa ja valmennuksessa (esim. VY LIN1, LIn2 ja LIN3) Sähköinen hallinnointi (e-government) Valtion hallinnon yksiköt tarjoavat tavaroita, palveluita tai informaatiota yrityksille tai kansalaisilleen.

Ansaintamalleja Näihin e-kaupan tapoihin liittyy erilaisia ansaintamalleja, tapoja tehdä rahaa verkossa. Yleisin on tietenkin suora tuotteiden ja / tai palvelujen myynti verkossa. Toinen suosittu tapa ansaita on mainokset. Kun raha tulee mainoksista, niin sivustolla ei tarvitse myydä mitään. Tärkeää sen sijan on houkutella asiakkaita. Facebook.com, twitter.com

Ansaintamalleja Kumppanuussopimukset (affiliate) on myös hyvin yleinen tapa ansaita. Tässäkään ei myydä mitään, vaan tarkoituksena on ohjata asiakkaita jonkun toisen, myyvän yrityksen sivuille. Sopimus-kumppani Sopimus-kumppani Myyvä yritys Sopimus-kumppani Sopimus-kumppani liikenne Sopimus-kumppani Sopimus-kumppani maksu

Ansaintamalleja Tilausmaksut (lehdistä ym.). Tapahtumamaksut, esimerkiksi huutokaupassa. Huutokauppa sivuston pitäjä ottaa usein mm. tapahtumamaksun siitä, että yritys mahdollistaa tavaroiden vaihdon, mutta myös muita huutokauppaan liittyviä maksuja, kuten huutojen maksupalvelun (paypal) ja vakuutukset.

Verkkoliiketoiminnan osalliset Verkkoliiketoiminta muodostuu osista joita ovat toimittajat, yritys ja asiakkaat. Toimittajat Kuluttajat Suunnittelu, tuotanto, hallinto, varasto, myynti (verkossa) Yritys

Verkkokaupan komponentit Verkkokaupassa voidaan erottaa komponentteja. Ne ovat mukana kaupassa joko kaikki, tai vain osa niistä. Yleisimpiä komponentteja ovat ostoskori, hakukone, maksaminen, luettelo, tietoturva. Myös muita komponentteja on saatavana (kieliversiot, kalenteri, videot ym.), mutta niiden liittäminen kauppapaikkaan on valinnaista.

Esimerkkejä kauppapaikoista Verkkokauppapaikkoja on saatavilla useita, myös ilmaisia. Jos ajatellaan pelkkää kauppapaikkaa, niin tärkeintä on miettiä mitä kaupassa aikoo myydä (OsCommerce, Magneto, PrestaShop, Zen Cart, UberCart) Jos ei myy mitään (mainokset, kumppanuus sopimukset) niin varsinaisen kaupan sijasta voidaan miettiä blogia (WordPress) tai julkaisujärjestelmää (Joomla).

Liittyminen perinnejärjestelmiin Jokaisen verkossa toimivan järjestelmän pitää liittyä yrityksen ns. perinnejärjestelmiin jollain tavalla; joko suoraan tai jonkun kolmannen osapuolen kautta.

Liittyminen perinnejärjestelmiin Tuotteen tai palvelun ostaminen liitetään yrityksen varsinaisiin järjestelmiin esimerkiksi tietokannan kautta. Tuotteen tiedot noudetaan tietokannasta ja samoin varastosaldon päivitykset tehdään sinne. Tuotetiedot Asiakastiedot Varastotiedot ym. asiakas Yritys Tietokanta Suora liitos

Verkkokaupan komponentit Maksutapahtumien liittäminen yrityksen järjestelmiin. Kirjanpito, Laskutus, Reskontrat, asiakas Tietokanta Pankki Myyvä yritys

Verkkokaupan komponentit Verkon tapahtumien liittämisen on onnistuttava myös silloin kun asiakkaat käyttävät eri laite ja sovellusteknologiaa Kirjanpito, Laskutus, Reskontrat, Tietokanta Kuluttaja tai yritys väliohjelmisto

Yritykset sosiaalisissa verkoissa (verkkoliiketoiminnan edistäjänä) E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010

Sosiaaliset verkot … …. ovat varmaankin kaikille tuttuja; facebook, twitter, Google+, flikr, myspace ym. Alun alkaen ne on suunniteltu tiettyyn tarkoitukseen, mutta tarkoitus on myöhemmin muuttunut ja laajentunut. Yhä useammat yritykset ovat alkaneet käyttää sosiaalisia verkkoja oman brändinsä tunnettavuuden parantamiseen (ja asiakkaiden ohjaamiseen omille sivuilleen), mutta myös mainostamiseen.

Sosiaaliset verkot Lisäksi yrityksillä on keskenään on omia sosiaalisia verkkoja tai työyhteisöön liittyviä verkkoja (Linkedin, Xing, Ryze, Viadeo, APSence jne.). Yritysten sosiaalisten verkkojen tarkoitus on lisätä yritysten välistä yhteistyötä, samoin kuin työtekijöiden (omien ja kumppaneiden) välistä verkostoitumista.

Tuloja web 2.0 sovelluksilla Kahvilat ja vastaavat voivat käyttää sosiaalisia verkkoja saadakseen esim. omasta kahvilasta jonkun tapahtuman kohtauspaikan. Hinchcliffe - 2006

E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Yrittäjyys verkossa E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010

Yrittäminen verkossa Verkosta on muodostunut paikka, missä yrittämisen kynnys on matalampi. Yrittämiseen pätee tienkin samat lainalaisuudet kuin ennenkin, mutta verkko on monelle innostuksen lähde ja se koetaan helpommaksi paikaksi yrittää. Kustannukset verkossa ovat myös pienemmät ja kuten edellä todettiin rahaa voi ansaita monella tavalla, myös ilman fyysistä tuotetta.

Alkuun pääseminen Ennen aloittamista on syytä tarkkaan miettiä mitä halutaan tehdä (myydä) ja suunnitella koko prosessi mitä myydään, missä myydään jne. hyvin. Tähän vaiheeseen kannattaa hankkia tietoja joltain, joka asiasta tietää jo ennestään.

Tässä muutama lähtökohta Alkuun pääseminen Tässä muutama lähtökohta Idea (aina) Perusilmoitukset (aina) Kotisivutila, verkkotunnus, verkkosivut (aina) Yhteistyökumppanit (toimittajat) (myynnissä) Maksutavat (myynnissä) Toimitustavat (myynnissä) Mainostus (myynnissä, ??) CASE: Verkkokaupan perustaminen