1. Luento 12.9.2013 T-111.5450 Tietokoneanimaatio (6 op L) Tassu Takala Mediatekniikan laitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nopein, helpoin, tuottavin tie 3D-maailmaan..  Käytön ja oppimisen helppoutta  Työskentelyn nopeutta  Suunnittelun joustavuutta ⇓ Lisää tuottavuutta.
Advertisements

OtaDigi Uusi-TV kilpailu VUODEN INNOVAATIO 2008 Espoossa
Julkaisuportaalin prototyyppi Tutki-ohjausryhmä, Jyrki Ilva
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Animaation tekeminen:
Monimedian työkurssi Projektien erityispiirteet Ilmari Laakkonen.
Opinnäytetyöprosessi
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
Tietokannan suunnittelu
Sami Salonen, Johannes Saarinen, Mikko Harju
Nuorten peliohjelmointi 2011
Mikko Tyrväinen InSitu –Luentopalautejärjestelmän tekninen evaluointi.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Kysy kirjastonhoitajalta -uudistus Vastaamisen konsepti • Kirjasto • Muut vastaajat • Kommentointi.
1. Luento T Tietokoneanimaatio ja mallintaminen Tassu Takala Teknillinen korkeakoulu Tietoliikenneohjelmistojen ja multimedian laboratorio.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Sovellusprojekti Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan laitos.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Tietokannat II Lasse Bergroth Turun yliopisto, IT-laitos Kevät 2013
Sisältö / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T op Lauri Savioja 1/06 Kurssin sisältö.
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
TassuAnimaatio luento 71 Tik Animaatio ja mallintaminen 7.luento: motion capture & editing.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
3D grafiikka ja animaatio
MUM8TM D-jatko Heikki Hietala. Kurssin rakenne 8 x 2 x 3 h lähiopetusta = 48 h Omaa työskentelyä 33 h Yhteensä 81 h = 3 op. Kurssi koostuu 3DS Maxin.
Rahoitusmarkkinat ja sijoitustoiminta
PowerPoint-esitys OHJE.
1 © Jukka Juslin Web-käyttöliittymä Jukka Juslin.
Teknodida 2008 Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma Juho Helminen.
Harjoituksissa tehdään digitarina
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Loppuesittely.
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
Oppimateriaalin käsikirjoittaminen Hyvän käsikirjoituksen edellytykset.
TassuAnimaatio luento 101 Tik Animaatio ja mallintaminen 10.luento: AI in motion, ALife, sound effects, real-time & interactive.
Optinen tukin pituuden mittausjärjestelmä Projektisuunnitelma Aki Nieminen AS
3D –animaatio ja simulaatio Morphing, animation. Morphing
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
3D-ohjelmat _graphics_software Kurssilla käytetään 3ds Maxia Ala hyvin laaja ja monipuolinen Huipputeknologiaa.
Adobe After Effects Sauli Lehtovaara Esitelmän rakenne: 1. osa –Mikä se on? Mitä sillä tehdään? –Ohjelman käyttö ja käyttöliittymä –Mitä tiedostoja.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Turkka Anttonen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Epälineaariset pienimmän neliösumman.
Sisältötuotanto LUENTO 1 Anssi Jääskeläinen VO: Tiistaisin 6606.
Ohjelmistotuotanto - kurssin yleiset asiat Kevät 2004 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Ohjelmistotekniikka - kurssin yleiset asiat Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTKK/Tite.
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
3D –animaatio ja simulaatio Kurssiasiaa. Kurssin suoritus Luennot 7x2h Labrat 7x3h Tentti Harjoitustyö Extratehtävät Mallinnuskilpailu.
Graafinen suunnittelu Graafinen suunnittelu on ulkoasun suunnittelua. Se on sovellettu taidemuoto, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä. Graafista.
3D-grafiikka Animaatio.
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Yhteenvetoa ja sovelluksia
T Signaalinkäsittelymenetelmät, 5 op
T Kuva- ja videosignaalien käsittely, 3 op
Sähköiset yo-kirjotukset
465104A Metallien lämpökäsittely ja hitsaus 5op
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Intro oyxLv64 3D-grafiikka, hahmo Intro oyxLv64.
Kuva- ja videosignaalinen käsittely / Kari Jyrkkä
Patentit Kon
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
Opettajan nimi | kurssin numero
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

1. Luento T Tietokoneanimaatio (6 op L) Tassu Takala Mediatekniikan laitos

Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu Sisältö •Henkilökunta ja suoritustapa •Kurssimateriaali •Animaation tuotantoprosessi •Teoreettinen näkökulma •Luentojen aihealueista •Liikkeen tallennus (motion capture) demo

Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu Yleistä •Suoritustapa –monta pientä harjoitustyötä, kullekin aikaa muutama viikko –tentti •Tarkka aikataulu sekä harjoitustöiden ja luentojen aiheet tulossa Noppaan •Kurssista vastaavat –luennot : Tassu Takala –harjoitustyöt : Klaus Förger

Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu Kurssimateriaali •Kirjallisuutta –Rick Parent: Computer Animation - Algorithms and Techniques (soveltuvin osin) –Watt&Watt: Advanced Animation and Rendering Techniques (myös hyödyllinen) •Luentomateriaali –tulee pääosin Noppaan •Valikoituja artikkeleita, tiedot www-sivuilla

Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu Kurssin tavoite Oppia tuntemaan riittävästi tekniikkaa, jotta ymmärtää syvällisesti animaatio-ohjelmien toimintaa ja rajoitteita, ja pystyy tarvittaessa toteuttamaan uusia toimintoja ja erikoistehosteita.

Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu Sovelluksia •Viihde: elokuvat / tv-ohjelmat, pelit, huvipuistot •Markkinointi: tv-mainokset, tuote/yritys-esittelyt •Tutkimus: tieteellinen visualisointi •Koulutus: havainnollistukset, oppimateriaali, simulaattorit •Käyttöliittymät ja palvelut: web-sivut, manuaalit, opasteet (mitä voi tehdä) •Suunnittelu (CAD), robotiikka

Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu Animaatioelokuvan tuotanto •Rooleja tuotantotiimissä: –tuottaja: managerointi –käsikirjoittaja: juonen kehittely –ohjaaja: näyttämötyö ja toiminnan ajoitus –graafinen suunnittelija: hahmot ja taustat –äänittäjä: vuorosanat, äänitaustat ja -efektit –animaattori(t): liikkeen täsmällinen toteutus •taiteilija (AD) + ohjelmoija (TD)

Perinteinen animaatio •Työn vaiheet: –Juonen käsikirjoitus –Kohtausten sommittelu –Taustan äänitys –Tarkka sommittelu –Ääninauhan jaksotus kuviksi –Liikkeiden ja hahmojen ääriasennot –Muutamien välikuvien piirtäminen –Kaikkien kuvien piirtäminen –Koekuvaus filmille (ääriviivat) –Kuvien kopiointi selluloidille –Kuvien väritys –Virheiden tarkastus –Lopullinen kuvaus filmille –Leikkaus ja viimeistely •Ongelmia: –Suuri materiaalimäärä •yksi kohtaus 5-30s x 25fps = •täysmittainen filmi (2h) = kuvaa –Paljon käsityötä  kallista Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu Mitä iloa tietokoneesta voisi olla tässä?

tämän kurssin fokus ! Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu Modeling Animation Rendering Post processing •Structural parameters (topology) •Coordinates & measures (geometry) •Other parameters (color, material, etc.) •Shape control points •Object paths •Camera paths •Light paths •Modeling transformation •View transformation & projection •Shading •Image processing effects, morphing •Title texts •Compositing •Sound: speech, foley effects, music •Editing, printing/encoding Tietokoneavusteinen animaatioprosessi

Mitä on animaatio? (teoriassa) •Aikariippuva systeemi, josta otetaan säännöllisin välein visuaalisia näytteitä –klassinen tapa rajoittuu valmiisiin kuviin sinänsä –simulaatio sallii kokeilevia muutoksia ohjausparametrit / näytetaajuus •Ohjausparametrit vaihtelevasti käyttäjän määräämiä –explicit control –keyframing + inbetweening –forward simulation –goal-directed inverse control –intercourse/dialogue with autonomous agents Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu

Parametrinen periaate (1) •Mahdollisia kohteita –Esineet / hahmot –Taustat –Kamerat –Valaisimet •Mahdollisia tekijöitä –liikerata –asento –muoto –väri –materiaali- ominaisuudet, jne. Minkä hyvänsä kohteen mitä tahansa tekijöitä voi animoida

Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu Parametrinen periaate (2) •Parametrit = –skalaareita –vektoreita •Funktioiden graafinen esitystapa liikekäyrinä •Mahdolliset arvot (liikerata) ja aikariippuvuus erotettavissa toisistaan ajan funktiona

Animaatio signaalinkäsittelynä •Animaatio = tasavälisiä näytteitä aikariippuvasta systeemistä –inkrementaalinen laskenta –aliasoituminen –liikedatan digitaalinen suodatus Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu

Kurssin aihealueita •keyframing, spline interpolation, time control •interpolating rotation, quaternions, slerp •forward and inverse kinematics •rigid body dynamics, physically based models, constraints •particle systems, vector fields, fluid dynamics •flocking, AI in motion •motion capture, tracking & editing •procedural generation: algorithmic shapes, L-systems, graftals, genetic algorithms, artificial life •shape deformation: non-linear transformations, flexible body physics •muita teemoja (sen verran kuin aikaa riittää): –sound effects, compositing, facial animation, lip-sync, real-time synchronization, interactive animation... ? *) *) riippuu osallistujien kokemuksesta

Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu Harjoitustöistä •ohjelmointiympäristö: C/C++ tai Java/Processing + OpenGL/OSG + muita kirjastoja •periaate: ohjelmoi tietynlainen liike, demonstroi se valmiita geometrisia malleja soveltaen –keyframing: position interpolation –keyframing: rotation –simple kinematics: walking legs –simple dynamics: particles and/or balls –flocking –algorithmic shapes –motion capture –virtual agents –etc. motion rendering models & shades images parameters aloitetaan tästä; muut teemat määritellään osallistujien taustasta riippuen

Tietokoneanimaatio 2013 / Tassu Videoita aiemmilta kursseilta –Football (Latto, Sarmanne & Siltanen 2004) •proseduraalista (ohjelmoitua) animaatiota • /2004/harjoitustyot/loppuharkat.phtmlhttp:// /2004/harjoitustyot/loppuharkat.phtml –Jazzclub (Berg, Käpyaho & Larjo 2010) •mocap-harjoitustyö (näyttelyä + käsityötä)

Animaatio - luento 8 / Tassu harjoitus: liikedatan kerääminen •Alustus –Kameroiden kalibrointi –Markkereiden kiinnitys näyttelijään •Datan keruu (valmis ohjelmisto) –Markkeripisteiden tunnistus –3D-pisteiden rekonstruktio –Datapisteiden sovitus hahmoon •Soveltaminen (tehtävä) –nyt: liiketiedon lukeminen tiedostosta ja piirtäminen näkyville –myöhemmin: datan muokkaaminen uuteen tarkoitukseen Demo