AIKUISKOULUTUKSEN AJANKOHTAISKATSAUS Toimialaseminaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Koulutustilit – väliraportin johtopäätöksiä Ida Mielityinen Kansalaisopistojen rehtoripäivä.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Suomen koulutusjärjestelmä
AIKUISKOULUTUKSEN AJANKOHTAISKATSAUS Johtaja Marita Savola OPM 29. 9
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus – valmistelun periaatelinjaukset ja aikataulu Johtaja Marita Savola OPM Kohtaantoryhmä
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
1 OPSO Laatuseminaari Jyväskylä Pasi Rentola.
KORKEAKOULUT PARHAIMMILLAAN VUONNA 2012 Korkeakoulujen rooli alueellisessa kehittämisessä, Helsinki, Valtiosihteeri Heljä Misukka.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
VAPAAN SIVISTYSTYÖN KEHITTÄMISOHJELMASEMINAARI Valmisteluryhmän väliraportin esittely palautekeskustelun pohjaksi
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Valtionosuusuudistus 2010
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
1 Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen, työryhmän tuloksen esittely, rahoitusjärjestelmä ja muut ajankohtaiset asiat Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus Kouluneuvos Petri Pohjonen FT, DI Kokkola
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
1 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunnan kokous
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Taustaa vuotiaat suomalaiset osallistuvat koulutukseen vertailumaista kansainvälisessä vertailussa toiseksi eniten . Haasteena kuitenkin on, että.
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

AIKUISKOULUTUKSEN AJANKOHTAISKATSAUS Toimialaseminaari 17. 10 AIKUISKOULUTUKSEN AJANKOHTAISKATSAUS Toimialaseminaari 17.10.2008 Johtaja Marita Savola OPM

Aikuiskoulutukseen osallistuminen runsasta, mutta jakautuminen epä-tasaista – valtion rahoitus vuositasolla noin miljardi euroa plus etuudet vuosittain lähes 1,7 milj. henkilöä ja yli 50 % työikäisestä väestöstä osallistumisesta pääosa vst-opintoja ja henkilöstökoulutusta osallistumisen kasvu tasaantunut – suuntana työelämässä tapahtuva oppiminen, informaalit oppimismuodot vaikka yleinen osallistumisaste OECD-maiden kärkeä, tasa-arvo edelleen suuri haaste eniten osallistuvat: korkeastikoulutetut, hyvässä työasemassa olevat, naiset tavoitteena nostaa työikäisen aikuisväestön vuotuinen osallistumisaste 60 prosenttiin vuoteen 2012 mennessä sekä laajentaa osallistumispohjaa vanhat ja uudet ns. aliedustetut ryhmät paremmin kattavaksi aikuiskoulutukseen noin miljardi. euroa VTA 2008: OPM 790 Meuroa, TEM 210 Meuroa (plus opintosiaaliset etuudet ja tuet)

Aikuiskoulutuksen menot VTAE 2009 / opetusministeriön pääluokka yht Aikuiskoulutuksen menot VTAE 2009 / opetusministeriön pääluokka yht. noin 828 milj. euroa = yli 12 prosenttia ministeriön pääluokan menoista; noin 37 milj. euroa enemmän kuin 2008 vapaa sivistystyö, yleissivistävä aikuiskoulutus ja neuvontatoiminta (vst-vos, järjestö-vas, aikuisten perus- ja lukio-opetus) 198,5 milj. euroa ammatillinen aikuiskoulutus ja oppisopimuskoulutus (perus- ja lisäkoulutus, ammatilliset erikoisoppilaitokset) 350,7 milj. euroa ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutus (aikuisten amk-tutkintokoulutus, ylemmät amk-tutkinnot, ammatilliset erikoistumisopinnot ja avoin amk) 78,5 milj. euroa yliopistojen aikuiskoulutus (avoin yo, tk tuotekehitys ja hinnat, yli 25-vuotiaana aloittaneiden tutkintokoul./arvio) 182,1 milj. euroa opetustoimen henkilöstökoulutus ja aikuiskoulutuksen kehittäminen 18,2 milj. euroa

AIKUISKOULUTUKSEN VAIKUTTAVUUS- JA TULOSTAVOITTEET VTAE 2009 29. OPM pääluokka/yhteiskunnallinen vaikuttavuus vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä vähintään 60 % vuonna 2012 29.30. Aikuiskoulutus ja vapaa sivistystyö Yleiset tavoitteet lisätä työikäisen aikuisväestön osallistumista osaamista ylläpitävään ja ammatillista liikkuvuutta parantavaan aikuiskoulutuksen kilpailukyvyn ja työllisyyden turvaamiseksi aktivoida kaikille avoimen koulutustarjonnan ja verkko-opetuksen laajentamista ja kehittämistä koulutuksen saavutettavuuden turvaamiseksi parantaa aikuisväestön elinikäisen oppimisen edellytyksiä yhteiskunnallisen tasa-arvon ja kansalaisten sivistysmahdollisuuksien turvaamiseksi kehittää aikuiskoulutuksen laatua, alueellista vaikuttavuutta ja ohjausta kaikilla koulutustasoilla Toiminnallinen tuloksellisuus Työikäisen väestön osaaminen ja koulutustason kohottaminen Avoimet oppimismahdollisuudet Aikuisopiskelun ja elinikäisen oppimisen edellytysten parantaminen Aikuiskoulutuksen laatu, vaikuttavuus ja ohjaus

Hallituskauden keskeiset uudistukset Opetusministeriön hallinnonalalla Yliopistouudistus ja uusi yliopistolaki Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus Rakenteellinen kehittäminen: korkeakoululaitoksen rake-suuntaviivat ja ammattiopistostrategia Vapaan sivistystyön kehittämisohjelma 2008-2012 Opetushenkilökunnan osaaminen ja täydennyskoulutus PARAS-hanke ja VOS 2010 –uudistus Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen kannalta merkittäviä myös  Työ- ja elinkeinoministeriön perustaminen  Aluehallintouudistus  Sosiaaliturvauudistus  Kansallinen joustoturva  Työelämän kohtaantotoimenpiteet Maahanmuuttajien työllistyminen, koulutus ja integraatio Ikääntymispolitiikan selvityshanke Työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelma

Hallitusohjelman mukaan Toimeenpannaan ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonais-uudistus, jossa selkiytetään hajanainen hallinto, rahoitus, tarjonta ja etuudet Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus kattaa ammatillisen aikuiskoulutuksen, työvoimapoliittisen koulutuksen, korkeakoulujen aikuiskoulutuksen ja henkilöstökoulutuksen samoin oppisopimuskoulutuksen ja oppisopimustyyppisen koulutuksen laajentamisen korkeakoulutettujen täydennyskoulutukseen Kokonaisuudistuksen taustalla pyrkimys toimivaan aikuiskoulutusjärjestelmään, jolla vastataan työelämän ja aikuisväestön osaamistarpeisiin kattavasti ja joustavasti vahvistetaan nykyisen aikuiskoulutustoiminnan kysyntälähtöisyyttä lisätään työelämässä ja työn ohella tapahtuvaa kouluttautumista erityisesti muutostilanteissa edistetään ammatillista liikkuvuutta varmistetaan työvoiman saatavuutta ja luodaan edellytyksiä osaamisen jatkuvaan kehittämiseen tuetaan pyrkimyksiä työurien pidentämiseen ja työllisyysasteen nostamiseen 

AKKU-VALMISTELUTYÖN TILANNE JA ETENEMINEN kokonaisuudistuksen periaatelinjaukset ja valmisteluaikataulu hallituksen iltakoulussa 23.4.2008 johtoryhmän väliraportti kesäkuussa (OPM 20:2008): sisältää myös ehdotukset uuteen yliopistolakiin iltakouluaikataulutuksen mukaisesti kuusi jaostoa/ryhmää tekemään pohjavalmistelua keskeisistä ehdotuskokonaisuuksista AKKU-johtoryhmälle: etuudet, aluehallinto, rahoitus, maahanmuuttajat, korkeakoulujen aikuiskoulutus, tarjonta muutoin valmistelu AKKU-johtoryhmän toimesta ja virkatyönä.

AKKU-VALMISTELUTYÖN TILANNE JA ETENEMINEN AKKU-väliraportti ja jaostot: kts. www.minedu.fi => koulutus => aikuiskoulutus ja vapaa sivistystyö Keskeiset ehdotukset syksyn 2008 aikana ja 2009 alussa tavoitteena toimeenpano 1.1.2010 lähtien (TTS, KEHYS, VTAE 2010, HE:t) Haastavaa ehdotusten kytkeytyminen muiden uudistusten valmisteluun (ALKU, SATA, JOUSTOTURVA, VOS2010, YO-LAKI) Johtoryhmä kokoaa ehdotuksiaan väliraporteiksi tarpeen mukaan. Toimiaika 31.12.2010: loppukausi ehdotusten toimeenpanoa tukevaan valmisteluun ja seurantaan ja AKKU-loppuraportin valmisteluun.

JATKOVALMISTELUN ORGANISOINTI Aluehallintojaoston tehtävänä on hallituksen iltakoulut linjaus 2 sekä aluehallintouudistuksen toimeenpanoa koskevat päätökset huomioonottaen laatia akku-johtoryhmän käsittelyn pohjaksi tarvittavat selvitykset ja ehdotukset aluehallinnon aikuiskoulutustehtävistä. Pj. Heljä Misukka Akku-joryn linjaukset aikuiskoulutustehtävistä aluehallinnossa 7.10.2008 Rahoitusjaoston tehtävänä on linjaukset 4,7,8 ja 12 huomioonottaen laatia 30.11.2008 mennessä akku-johtoryhmän käsittelyn pohjaisi selvitykset ja ehdotukset 1) aikuiskoulutuksen rahoituksen tasosta, suuntaamisesta ja rahoituspohjasta, 2) eri ministeriöiden tehtävien ja aikuiskoulutuksen eri muotojen rahoitusta koskevan kokonaisuuden ja työnjaon selkiyttämisestä sekä 3) rahoitusperusteiden uudistamisesta niin, että ne tukevat kokonais-uudistukselle asetettuja aikuiskoulutuspoliittisia tavoitteita sekä aikuis-koulutusvoimavarojen käytön tehostamispyrkimyksiä. Pj. Marita Savola

JATKOVALMISTELUN ORGANISOINTI Tarjontajaoston tehtävänä on linjaukset 9-11 huomioonottaen laatia 31.1.2009 mennessä akku-johtoryhmän käsittelyn pohjaksi tarvittavat selvitykset ja ehdotukset 1) ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmien ja muun lisä- ja täydennyskoulutuksen kehittämiseksi siten, että ne vastaavat työelämän ja aikuisväestön tarpeisiin elinikäisen oppimisen periaatteella ja että aikaisemmin ja muualla hankitun osaamisen tunnustamista voidaan tehostaa, 2) aliedustettujen ryhmien, puutteellisen tai vanhentuneen koulutuspohjan omaavien, pk-yrittäjien, maatalousyrittäjien sekä vaihtuvissa tai lyhytkestoisissa työsuhteissa toimivien koulutusmahdollisuuksien parantamiseksi, sekä 3) työpaikalla tapahtuvan opiskelun sekä työn ja koulutuksen joustavan vuorottelun edistämiseksi aikuiskoulutuksessa. Pj. Mika Tammilehto

JATKOVALMISTELUN ORGANISOINTI Etuusjaoston tehtävänä on linjaukset 18 ja 19 huomioonottaen laatia akku-johtoryhmän käsittelyn pohjaksi tarvittavat selvitykset ja ehdotukset aikuiskoulutusetuuksien kehittämisestä sosiaaliturvan uudistamiskomitealle syyskuun 2008 loppuun mennessä (hyväksytty akku-joryssa ja toimitettu SATA-komitealle) sekä selvittää vuoden 2009 aikana erilaiset verotukselliset kannusteet, joilla toisaalta työnantajaa kannustetaan henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja jotka toisaalta kannustavat työntekijöitä osaamisensa omaehtoiseen kehittämiseen. Lisäksi selvitetään työehtosopimuksiin liittyvät kannusteet sekä erilaisten koulutusseteli-, koulutustili- ja vakuutusmallien sekä työelämän koulutusrahastojen käyttömahdollisuudet. Pj. Harri Skog - Akku-joryn etuuslinjaukset toimitettu SATA-komitealle 2.10.2008

JATKOVALMISTELUN ORGANISOINTI Jaostojen lisäksi opetusministeriö on asettanut AKKU-johtoryhmän aloitteesta työryhmän laatimaan linjausten 14-16 pohjalta selvitykset ja ehdotukset  ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen täydennyskoulutuksen, muun aikuiskoulutuksen sekä avoimen korkeakouluopetuksen kysynnän kehityksestä sekä kehittämistarpeista ja -toimenpiteistä, selvitykset ja ehdotukset näyttötutkintojärjestelmän hyödyntämisestä korkeakoulutasoisessa täydennyskoulutuksessa sekä selvitykset ja ehdotukset oppisopimustyyppisen koulutuksen laajentamisesta korkeakoulutettujen täydennyskoulutukseen. Työryhmän toimikausi päättyy 31.1.2009. Pj. Hannu Siren

JATKOVALMISTELUN ORGANISOINTI Sisäasiainministeriö on 19.5.2008 Akku-johtoryhmän ehdotuksesta asettanut ministeriöiden yhteisen (SM, OPM, TEM, STM) valmisteluryhmän, jonka tehtävänä on linjaus 17 huomioonottaen valmistella akku-johtoryhmän käyttöön 31.12.2008 mennessä konkreettiset suunnitelmat ja ehdotukset aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen valmistelun kannalta keskeisistä työperusteista maahanmuuttoa, maahanmuuttajien työllistymistä sekä koulutukseen sijoittumista edistävistä kiireellisimmistä toimenpiteistä. Valmistelutyössä otetaan huomioon eri ministeriöiden toimesta ja yhteistyönä jo laaditut sekä hallitusohjelman pohjalta valmisteilla olevat keskeiset ohjelmat ja suunnitelmat. Valmistelu yhteistyössä työelämän keskusjärjestöjen kanssa. Pj. Mervi Virtanen/SM

Korkeakoulujen aikuiskoulutusta koskevia kysymyksiä korkeakoulujen vastuu aikuisten tutkinto-opiskelusta sekä korkeakoulutettujen osaamisen kehittämisestä ja uusintamisesta aikuiskoulutustehtävän määrittely lainsäädännössä ja rahoitusjärjestelmässä  aikuiskoulutus tavoite- ja tulosohjauksessa aikuiskoulutus osana kolmatta tehtävää, alueellisia tehtäviä ja rake-prosessia avoimen korkeakoulun kehittämispolitiikka ja rahoitus yliopistokeskusten asema ja tehtävät aikuiskoulutuksen järjestäjinä oppisopimustyyppisen koulutuksen laajentaminen korkeakoulutettujen täydennyskoulutukseen täydennyskoulutuksen rahoituspohja, organisaatiot ja alueellinen yhteistyö uudistuvan työvoima- ja elinkeinopoliittisen koulutuksen rooli korkeakoulutasolla korkeastikoulutetut maahanmuuttajat, maahanmuuttajien koulutus ja työllistyminen tehtävät yhteiskunnan eheyden, tasa-arvon ja koulutuksen saavutettavuuden edistämisessä kansainvälistyvät koulutusmarkkinat ja koulutuksen myynti

AKKU-väliraportin kannanotto yliopistouudistukseen Uusista tutkinto-opiskelijoista suuri osa (30%) on yli 25-vuotiaita mikä vaikeuttaa uusien ylioppilaiden sijoittumista yliopistokoulutukseen, Syynä mm. tarjonnan puutteellisuus ja liiketaloudellisin perustetuin määrittynyt hinta. Ratkaisua haettava myös yliopistouudistuksen kautta. Yliopistolain uudistamisen on osaltaan tuettava kokonaisuudistuksen tavoitteita, kuten elinikäisen oppimisen edellytysten ja korkeakoulutettujen täydennyskoulutusmahdollisuuksien parantamista sekä korkeakoulutasoisen aikuiskoulutuksen vahvistamista. Yliopistolain ao. pykälässä tulee mainita elinikäisen oppimisen edistäminen. Aikuiskoulutustehtävän hoitaminen huomioon rahoituksessa ja ohjauksessa. Rahoitusmekanismeja kehitettävä siten, että aikuisille kohdentuva rahoitus voisi kohdentua nykyistä tarkoituksenmukaisemmin.

KORKEAKOULU-UUDISTUSTEN ETENEMINEN Lausunnot yliopistolaista 15.10./15.11.2008 - EK:lle kevätkaudella 2009 Rahoitusmallien ja asetuksen valmistelu käynnistetty Yliopistokiinteistöratkaisut ja mahdolliset uudet säätiöt loka-marraskuussa AMK-laki ja SA-laki lausunnolle lokakuussa 2008 ja EK:lle em. aikataulussa Uusi yliopistolaki voimaan 1.8.2009 - yliopistot uudessa oikeushenkilö-asemassa täydessä laajuudessa 1.1.2010 Yliopistojen pääomittaminen/maksukyky, vakavaraisuus ja luottokelpoisuus turvataan Yliopistojen henkilöstön palvelussuhde muuttuu työsopimussuhteiseksi Korkeakoulujen ohjauksen ja rahoituksen uudistaminen  Rake-toimenpiteet etenevät kevään 2008 suuntaviivojen ja tulosneuvottelujen pohjalta  -> korkeakoulujen strategiat 2010, joiden pohjalta rake-toimenpideohjelma vuosille 2010-2012  Rake-valmistelussa painotuksena profiloituminen, korkakoulujen yhteistyö, kansalliset ja kansainväliset kumppanuudet, koulutusalakohtaiset kehittämistarpeet, EIO

KORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS Korkeakoulut toimivat valtion hallinnon ulkopuolella vastaten itse toiminnastaan ja taloudestaan Ohjaus jatkossakin OPM:llä: edistetään koulutuksen ja tutkimuksen kehittämiselle asetettuja valtakunnallisia tavoitteita Voidaan soveltaa suurelta osin myös uudessa oh-asemassa toimiviin yliopistoihin Tavoitteena ohjausprosessin keventäminen ja sopimuskauden rytmittäminen hallituskausiin, tavoitteet neljälle vuodelle Sopimusneuvottelut kauden alussa, tarkistuksia kauden aikana, rahoitus ja tavoitteet vahvistetaan vuosittain Sopimus aiempaa strategisempi, vain keskeiset tunnusluvut ja tavoitteet, ei nykyisenlaista hankerahoitusta Valtionrahoitus pääosin laskennallisin perustein määräytyvää, seuranta vuosittain tulosindikaattoreilla ja avainluvuilla – vaikutukset aikuiskoulutuksen rahoitukseen? Kirjallinen palaute myös niinä vuosina joina ei neuvotteluja - myös muuta seurantaa ja tavoitteiden etenemisen varmistusta

YLIOPISTOJEN RAHOITUS/HAHMOTTELUA Toiminnan laatuun ja laajuuteen liittyvä laskennallinen perusrahoitus 70 % josta koulutus 55 % ja tutkimus/tutkijankoulutus 45 % koulutusta koskevassa rahoituksessa toiminnan laajuuden perusteella 85 % ja laadun ja vaikuttavuuden perusteella 15 % tutkimusta ja tutkijankoulutuksen rahoituksesta laajuuden perusteella 70 % ja laadun ja vaikuttavuuden 30 % Muihin koulutus- ja tiedepolitiikan tavoitteisiin liittyvä rahoitus 30 % josta strateginen kehittäminen 30 % ja koulutus- ja tiederakenteen kehittäminen 70 %

AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS/HAHMOTTELUA Kesun mukaan luovutaan aloituspaikoista sopimisesta ja siirrytään tutkintotavoitteista sopimiseen alakohtaisissa tutkintotavoitteissa mukana kaikki tutkintoon johtava koulutus (nuoret, aikuiset, opettajankoulutus/oma   koulutusala) Nuorten ja aikuisten koulutuksen säätely rahoituksessa ja sopimisessa: opiskelijamäärään perustuva vos-rahoitus sovitaan alakohtaisesti kokonaisopiskelijamäärinä: riittävät ohjausvälineet? kokonaisopiskelijamäärissä mukana kaikki tutkintoon johtava koulutus, erikoistumisopinnot, maahanmuuttajien valmentava koulutus sekä avoin amk-opetus: nuorten/aikuisten mitoitus, läpäisytavoitteet?

AMMTILLISEN KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄVERKKO Opetusministeriön linjaukset ja suositukset 5.4.2006 ja 18.10.2007: ammatillisen koulutuksen kokonaisuus ja järjestäjäverkon kokoaminen <=ammatillisen aikuiskoulutuksen tehtävät ja erityispiirteet, yksityisten oppilaitosten asema, valtakunnalliset tehtävät Yhteys PARAS-hankkeeseen: 50 000 asukkaan väestöpohja, aikataulujen synkronointi Koulutuksen järjestäjien suunnitelmat järjestäjäverkon kokoamisesta huhtikuussa 2008 Tämänhetkisen arvion mukaan 2009-2010 noin 15 fuusiohanketta, joissa mukana 40 järjestäjää Näiden toteutumisen jälkeen arviolta enää 6 kuntajärjestäjää ja 4 kuntayhtymäjärjestäjää ei täyttäisi väestöpohjatavoitetta Vuoden 2009 alusta myös 5 valtion ammatillista erityisoppilaitosta yksityisille järjestäjille Ministeriöltä tammikuussa 2009 uusi arvio ja tarvittavat linjaukset/suositukset ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkon tilasta vuonna 2012

Koulutuksen ja tutkimuksenvuosia 2008-2012 koskevan kehittämissuunnitelman (VN 5.12.2007) mukaan (Koulutuksen arviointineuvostolta tilatun) valtakunnallisen arvioinnin suositukset huomioonottaen laaditaan yhteistyössä alan valtakunnallisten järjestöjen kanssa vapaan sivistystyön kehittämisohjelma vuosille 2008–2012 . Suunnitelmakaudella toteutetaan kehittämisohjelman mukaiset vapaan sivistystyön tehtävien, toimintaedellytysten ja rakenteellisen kehittämisen kannalta tarvittavat rahoitusjärjestelmän ja lainsäädännön uudistukset Uudistetaan vapaan sivistystyön ohjausjärjestelmä vuosina 2005-2008 käyttöön otetun suuntaviivaohjauksen kokemukset ja hallitusohjelman linjaukset huomioonottaen; kanslais- ja työväenopistojen osalta suuntaviivaohjauksesta luovutaan vuonna 2009.

OPM asettanut 1.2.2008  virkamiesryhmän, jonka tehtävänä on laatia ehdotus vapaan sivistystyön kehittämisohjelmaksi vuosille 2008-2012; kehittämisohjelman tulee sisältää katsaus vapaan sivistystyön tilasta näkemys vapaan sivistystyön tehtävistä, kysynnästä ja kehittämistarpeista ehdotukset vapaan sivistystyön lainsäädännön, rahoituksen, oppilaitosrakenteen ja ohjauksen uudistamisesta; sekä toimenpideohjelma vapaan sivistyltyön uudistamisesta ja kehittämisestä kaudella 2008-2012. Toimeksiannon mukaan nykyiseen informaatio-ohjausjärjestelmään kansalaisopistoja lukuunottamatta ei muutoksia 2009; myös ohjausta koskevat uudistukset osana kehittämisohjelman valmistelua

Valmistelutyön organisointi ja aikataulu   Valmistelutyön organisointi ja aikataulu kehittämisohjelmaa valmistelevan virkamiesryhmän tukiryhmänä opetusministeriön asettama vapaan sivistystyön yhteistyöryhmä, jossa mukana eri työmuodot, Kuntaliitto ja OPH valmisteluryhmässä mukana neljä pysyvää asiantuntijaa; lisäksi työn tueksi tilattu useita asiantuntijaselvityksiä väliraportti opetusministeriölle 30.9.2008, palauteseminaari 16.10.2008, lausunnot 18.11.2008 ja loppuraportti 28.2.2009 kehittämisohjelman toimeenpano alkaa 1.1.2010 ja tarvittavien rahoitusta ja lainsäädäntöä koskevien uudistusten valmistelu vuoden 2009 aikana lausuntokierroksen ja poliittisten linjausten jälkeen

VST-kehittämisohjelman valmisteluryhmän väliraportti 6. 10. 2008 www VST-kehittämisohjelman valmisteluryhmän väliraportti 6.10.2008 www.minedu.fi=>koulutus=>aikuiskoulutus ja vapaa sivistystyö 1. NYKYTILAN KUVAUS lainsäädäntö, tehtävät, oppilaitokset, rahoitusjärjestelmä, tulorakenne, ohjausjärjestelmä kehittämisen painopisteet, opintotuki ja etuudet, osallistujamäärät, opetushenkilökunta, vst-tutkimus, VST Pohjoismaissa ja Euroopassa 2. TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSIA väestökehitys, vst-painopisteisiin vaikuttavia muutostekijöitä, tieto- ja viestintäteknologia, opitun tunnustaminen, PARAS ja VOS-uudistus, aluehallintouudistus, aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus, ammattiopistostrategia, yliopistouudistus ja rakenteellinen kehittäminen, verotus ja kilpailunäkökulma 3. NYTILAN ARVIOINTI Koulutuksen arviointineuvoston arvioinnit (oppilaitosrakenne ja palvelukyky, vaikuttavuus ja suuntaviivaopinnot) Tutkimus vapaan sivistystyön vaikuttavuudesta VST-toimijoiden omata näkemykset vahvuuksista ja kehittämistarpeista

VST-kehittämisohjelman valmisteluryhmän väliraportti 6. 10. 2008 www VST-kehittämisohjelman valmisteluryhmän väliraportti 6.10.2008 www.minedu.fi=>koulutus=>aikuiskoulutus ja vapaa sivistystyö 4. NÄKEMYKSIÄ VST-TILASTA JA KEHITTÄMISTARPEISTA 4.1. Vapaan sivistystyön tehtävät ja sisältö: uudet painopisteet, lainsäädäntö, nimi 4.2. Vapaan sivistystyön kysyntä ja tarjonta: muutokset ja johtopäätökset 4.3. Oppilaitos- ja ylläpitäjärakenne – rakenteellisen kehittämisen ohjelma 4.4. Rahoitus- ja ohjausjärjestelmä: perusrahoitus/tulos- ja kehittämisrahoitus 4.5. Toiminnan laadun ja vaikuttavuuden parantaminen - opetushenkilökunnan asema ja osaaminen - tutkimustoiminnan ja tutkijankoulutus - näyttötutkintojärjestelmä ja kielitutkintojärjestelmä - vapaan sivistystyön sähköinen opintokirja - vapaan sivistystyön opiskelijapalautejärjestelmä - tieto- ja viestintätekniikka ja uduet oppimisympäristöt - tilasto- ja tietopohja - vst-kehittämisohjelman seuranta ja arviointi

Ajankohtaista syyskaudella 2008 lisätietoja osoitteesta www. minedu Ajankohtaista syyskaudella 2008 lisätietoja osoitteesta www.minedu.fi=>koulutus=>aikuiskoulutus ja vapaa sivistystyö=>tutustu tarkemmin/ajankohtaista aikuiskoulutuksessa Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus/pääehdotusten valmistelu Vapaan sivistystyön kehittämisohjelma 2008-2012/väliraportti 6.10.08 ja loppuraportti 28.2.09 Aikuiskoulutus yliopistouudistuksessa, korkeakoululaitoksen rakenteellisessa kehittämisessä ja valtionosuusuudistuksessa 2010 - aikuiskoulutuksen asema: lainsäädäntö, rahoitus, ohjaus? VTAE 2009: oppiksen ja ammatillisen lisäkoulutuksen hinta ja volyymi, metsäalan koulutuksen tehostaminen, aikuisten lukion aineopiskelun rahoitus, mamu-koulutuksen tehostaminen Näyttötutkintojärjestelmän sähköisen opiskelijapalautejärjestelmän (AIPAL) käyttöönotto, ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämishanke ja osaamisen viitekehyksen valmistelu, ammatillisten erikoisoppilaitosten rahoitus ja asema, järjluvat ja tyke-tehtävät, SAKK-lainsäädäntö Ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkon kokoamisen eteneminen (ministeriön kirjeet 5.4.2006 ja 18.10.2007, järjestäjien suunnitelmat) – OPM: tilannearvio ja jatkosuositukset tammikuu 2009 Opetushenkilökunnan osaaminen: työryhmä (OPM 2007:45), talousarvio, ministeriön ohjauskirjeet 20.11.07 ja 13.10.08, neuvottelukunta 14.1.08; työnantajavelvoite/HO: työryhmä 15.9.08, OPEKO Kaksi toimeksiantoa Koulutuksen arviointineuvostolle: vst-opetushenkilökunnnan kelpoisuus ja osaaminen sekä ammatillisen aikuiskoulutuksen työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Ammatillisen lisäkoulutuksen tulosrahoitusta koskeva valmistelutyö: loppuraportti lokakuussa Aikuisopiskelun tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut, ESR-kehittämisohjelma ja EU-verkosto Maahanmuuttajien työllistymistä, koulutusta ja integraatiota koskevat toimenpiteet Komission aikuiskoulutustiedonannon toimeenpano, OECD:n aikuisten taitotasohanke PIAAC ja UNESCO:n aikuiskoulutuksen maailmankonferenssi 2009, Pohjoismainen yhteistyö