OpenGL ES Mobiili 3D. 13.4.2005Rauli Granberg Lähtökohdat Mobiililaitteiden huikea kehitys mahdollistaa yhä monipuolisemmat graafiset esitykset Mobiililaitteiden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Prosessiteollisuus monessa mukana.
Tietokannat: MySQL ja PostgreSQL. Yleistä • Relaatiotietokantaohjelmisto, jolla voidaan luoda, ylläpitää ja muuttaa ja hallinnoida tietokantoja • Avoin.
Tietokoneen käyttöjärjestelmä
Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien neuvottelupäivät Kulttuuriviennin rahoitus Neuvotteleva virkamies Kimmo Aulake OPM/KUPO/KVY.
Moniasiakasympäristön etäyhteysratkaisujen vertailu
Tuoteen ominaisuudet. Voit luoda ratoja ilman pisteiden poimintaa Ei tarvetta robotin opettamiseen.
Johdatus Linuxiin Mauri Heinonen
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
SAP Yksi ERP-sovellus.
IBM WebSphere Application Server Mediatekniikan Seminaari Mikko Matilainen.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Älypuhelimet. Tietoisku  Älypuhelimiksi luetaan puhelimet joissa on kämmentietokoneen ominaisuuksia normi toimintojen lisäksi.  Ensimmäinen älypuhelimeksi.
 Mobiilisuus on tietoa paikasta riippumatta  Mobiililaitteella voidaan siis lähettää ja vastaanottaa tietoa paikasta riippumatta  Nykyään monelle ihmiselle.
Toimittaja – Sovellusarkkitehtuuritas on pilkkominen Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Linuxin rakenne ja ominaisuudet
Ipon Laajakaistapuhelin
Novell-kuulumiset Pekka Lindqvist
Web Services ©Reino Aarinen, Miksi?  Web Services tekniikalla voi muuttaa valmiit sovellukset Web sovelluksiksi.  Sovellus voi julkaista toiminnon.
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
REALXTEND-YMPÄRISTÖ Koulutuskeskus Salpaus Mikko Liukkonen.
Sulautettu tietokone. Miten tähän on tultu? • ”varsinaisen” tietokoneen historiassa – Tavoitteena on ollut laskutoimitukset – Toimistosovellukset, merkkien.
Toimisto-ohjelmat Linuxissa
Java-ohjelmointikieli -Javasta ohjelmointikielenä -ohjelmontivälineistä -opasteista.
Suse / OpenSuse Antti Hartikainen. Terminologiaa SUSE = Saksalainen monikansallinen yritys, asiakkaina yritykset. SUSE Linux Enterprise = SUSEn kehittämä.
Ubuntu A LINUX DISTRIBUTION. Perustietoja  Debian pohjainen Linux käyttöjärjestelmä.  Julkaistiin 20 lokakuuta  Viimeisin julkaisu on Ubuntu.
Perhevapaiden käyttö ja suorat kustannukset yrityksille Sami Napari (Etla) Perhevapaiden kustannukset –seminaari, Helsinki
Windows Presentation Foundation UxE:n näkökulmasta
LINUX Anniina Fagerström, Valtteri Karttunen, Tuukka Koivisto, Niko Liukka, Joonas Salminen ja Janne Strömberg 25/10/2013 LINUX.
A Linux -järjestelmät WINE-API SEKÄ VIRTUALISOINTIOHJELMISTOT
Tietokone Koostuu keskusyksiköstä, näytöstä, näppäimistöstä, hiirestä sekä muista mahdollisista lisälaitteista. Pöytäkoneiden lisäksi on kannettavia tietokoneita.
GNU-ohjelmointityökalut Jussi Raunio TI09OHJ
Gentoo Linux Niina Salmi Oh5. Yleistä Línux levitysversio Gentoo alunperin kehitetty olemaan –nopea –luotettava –vakaa Kaikki sen ohjelmat asennetaan.
Liiketoimintamallit avoimessa ohjelmistokehityksessä Timo Heubach, Marja-Kaarina Markkanen, Mika Pennanen, Ville Qvist.
Emulaattorit Wine Wine Cedega Cedega Win4Lin Win4Lin.
Sähköisen työskentelyn ja verkostoitumisen palveluympäristö.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Saako halvalla hyvää? Linux kotistudiossa FM Sami Kainulainen
Linuxissa pelaaminen TEEMU KOIKKALAINEN. Yleistä PC-Pelejä dominoivalla Windowsilla pyörii oikeastaan kaikki tietokonepelit. Mutta myös Linuxille on saatavilla.
Susanna Ylä-Himanka Tuomas Pihlajakoski. Historia Ensimmäinen julkaisu heinäkuu 2004 Ted Kulp.
GIMP ja muut kuvankäsittelyohjelmat
Langaton lähiverkko ja mobiilipalvelut Oulun kaupunginkirjastossa Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto Maija Saraste
IHANAT APPIST ja MONIPUOLISET MOBIILIT Ei takerruta protekniikkaan Syventäjä, ei itsetarkoitus Aina syntyy uutta Jo valokuva tuo mahdollisuuksia; kävelyt,
WMware, Wine, Win4Lin & Bochs Voiko windows-ohjelmia käyttää Linuxissa ?
Mandriva Linux eli Mandrake Linux Toni Näppi EL2.
Jaakko Markkanen & Ari Laine. Yhteisö, joka kehittää työpöytäympäristöä KDE SC (Software Compilation) Avoimen lähdekoodin ja voittoa tavoittelematon yhteisö.
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Tietokoneiden luokitus E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010.
Tutkimusdatapalvelut. Kehitystyön periaatteita Ketterän kehityksen periaatteet Jatkuva kehittäminen Tiivis yhteistyö sidosryhmien kanssa Datalab työpajat.
LISÄÄ POTKUA TEKSTIVIESTEIHIN Näkökulmina käytettävyys ja toiminnallisuuden aukot Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen Viitteet [1]Nielsen, 1997 [2]Norman,
Palvelun käyttöliittymätasonpalvelun toteutus osaksi TIPTOP portaalia prosessin kulku EduGUI komponenttikirjasto on käytettävissä open sourcena, Eduix.
C-418/01 - IMS Health T-201/04 - Microsoft v. komissio Immateriaalioikeus vs. kilpailuoikeus Millaisessa tilanteessa immateriaalioikeuden lisensoinnista.
Pekka Paananen Toni Valkonen OH3. Historia 1994 NCSA:n HTTPd pääkehittäjä erosi NCSA:n palveluksesta syntyi Apache - A Patchy Server sekä Apache Group.
Windows 2000 Jukka Stranden Marko Suhonen Käyttöjärjestelmät Seminaari 2006.
MS-DOS Tekijät: Antti Pohjonen Juho Vartiainen Ville Varma.
Linux-käyttöjärjestelmä. Mitä Ubuntu tarkoittaa ? Mitä Ubuntu on ? ● Afrikkalainen sana → zulu- ja xhosa-kielistä ● Kuvaa yhteisöllisyyttä ● Voidaan suomentaa.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
RASPBERRY PI Yhden piirilevyn tietokone.. SISÄLLYS  Yleistä tietoa  Teknistä höpinää  Käyttöjärjestelmät  Pelaaminen Raspberryllä  Yhteenveto  Kysymykset.
Tietovarastointikoulutus Mitä asiantuntija tarvitsee tulevaisuudessa? Tapani Lahti Sovelto Oyj.
Ylivieskan lukion sähköiset oppimisympäristöt. Miksi lukiossa siirrytään sähköisiin oppimisympäristöihin?
Käsitemallin suunnittelutyökalut
Tietokantamoottorit Suosittuja tietokantamoottoreita: MySQL SQLite
Finton kehittäminen yhteisten sanastojen palveluna
Kirjastoautotoiminta murroksessa – yhteenveto kirjastoautojen tilanteesta Suomessa
Pahimmat kilpailijat Pirkanmaalla
Linux pelikäytössä Simo-Pekka Taurama.
Linux-pelikäytössä Olli Vainionpää.
Petteri Lillberg TI15SPeli
GIMP ja muut grafiikkaohjelmat
Riku Heino ja Milo Hakalahti
Kansallinen palveluväylä
Esityksen transkriptio:

OpenGL ES Mobiili 3D

Rauli Granberg Lähtökohdat Mobiililaitteiden huikea kehitys mahdollistaa yhä monipuolisemmat graafiset esitykset Mobiililaitteiden penetraatiotaso luo valmistajille ja ohjelmistokehittäjille paineita markkina-aseman säilyttämiselle ja kaikkien mahdollisuuksien käyttämiselle

Rauli Granberg Lähtökohdat: 3D ohjelmointi Varsinkin PC-ympäristössä pitkät perinteet Pelinkehittäjät kehityksen pää vetureina Pelkästään näytönohjaimien ympärillä valtava business Jakautunut käyttäjäkunta

Rauli Granberg DirectX, Direct3D Windows-ympäristön pääasiallinen 3D ohjelmointirajapinta (API) Käytössä laajalti (vrt. Windows levikki) Rajattu käyttöjärjestelmään (Windows, Windows CE) Laajan tuen puute: MS toimii veturina OpenGL:n kilpailija Liian laaja mobiilikäyttöön

Rauli Granberg OpenGL Avoin ohjelmointirajapinta Tuettu monilla alustoilla (Windows, Linux, Mac) Riippumaton kehitysryhmä (noh, jos unohdetaan sponsorit…) Liian laaja mobiilikäyttöön

Rauli Granberg Rauta: HW Toistaiseksi mobiililaitteiden grafiikasta vastannut puhelimen oma prosessori, joka vastaa kaikesta muustakin toiminnallisuudesta Suorituskyky vaatimaton (riittämätön 3D käyttöön) Näytöt tukeneet vain harmaasävyjä

Rauli Granberg Softatoteutukset Uusien älypuhelimien tulon myötä ohjelmointimahdollisuudet kasvaneet  tuotettu softapohjaisia renderöinti moottoreita Vaativat huomattavasti enemmän suorituskykyä toimiakseen Eivät saa ”erityistä” tukea raudalta

Rauli Granberg Historia OpenGL ES syntyi vasta kun ilmaantui tarvetta sulautettujen järjestelmien 3D rajapinnalle OpenGL ES on OpenGL:n alijoukko, jossa on mukana vain tärkeimmät ja tehokkaimmat ominaisuudet

Rauli Granberg Historia: OpenGL Esitelty vuonna 1992 Laaja käyttöalue  CAD  Pelit Nousi esiin avoimuuden, tehokkuuden ja laitetuen takia

Rauli Granberg Quake: The OpenGL Case Quake muistetaan Käytti OpenGL:ää Oli hämmästyttävän hieno ja nopea verrattuna kilpailijoihin Hyvä rautatuki (tupla voodoo kortit)

Rauli Granberg OpenGL ES:n historia 2003  Versio  Rautapohjainen tuki  Versio  Versio 2.0

Rauli Granberg OpenGL ES 1.0 Salli softa ja rautatoteutukset Fixed point-aritmetiikka Pohjautuu OpenGL 1.3:seen

Rauli Granberg OpenGL ES 1.1 3D liukuhihnoitus Videotuki Pohjautuu OpenGL 1.5:n

Rauli Granberg OpenGL ES 2.0 Ohjelmoitavat varjostimet Pohjautuu OpenGL 2.0:n Tuettu uusimmissa mobiililaitteiden 3D piireissä (esim. BitBoys G40)

Rauli Granberg OpenGL ES tarkemmin Mitä sillä voi tehdä? Tämän hetkinen rautatuki? Markkina-asema? Sitoutuneet yritykset/organisaatiot?

Rauli Granberg Mitä sillä voi tehdä Yleisin alue jo penetraation vuoksi on puhelimet Tarkoitettu monipuolisiin sulautettuihin järjestelmiin matalan tason grafiikka työkaluksi Tarjoaa kustannustehokkaan liitynnän rautaan grafiikan esittämiseksi

Rauli Granberg Esimerkki 1 Safety critical sovellukset (Oma joukkonsa joka koostuu pääasiassa OpenGL ES:n osista.  Lentokoneen HUD (Heads Up Display)  Autojen näytöt  Mittausdatan esittäminen

Rauli Granberg Esim.2 Käyttöliittymät  Puhelimien käyttöliittymä  Kauko-ohjauksen havainnollistaminen  Havainnollisemmat karttapalvelut

Rauli Granberg Esim.3 Pelit  Mobiilipeleihin aito 3D-grafiikka  Erillisellä rautatason ratkaisulla huomattava säästö virrankulutuksessa  OpenGL ES:ä tukevien piirien kautta valmistajien on helppo lisätä tuki valmistamiinsa puhelimiin.  Kännykät, kannettavat pelikonsolit ja kioski mikrot

Rauli Granberg Laitetuki OpenGL ES:n rautapuolen tuki on vielä toistaiseksi suurten massojen ulottumattomissa Softa toteutukset asennettava itse, vain muutamassa puhelimessa valmiina (ei Suomen markkinoilla) Valmiita renderöintipiirejä jo markkinoilla (mm. BitBoys) Laaja levikki vain ajan kysymys

Rauli Granberg Laitetuki Nykyajan alustoja

Rauli Granberg Markkina-asema OpenGL ES tulee hyvin todennäköisesti olemaan ensimmäinen laajassa mittakaavassa läpi lyövä mobiili 3D toteutus Kehitys organisoitua Taustalla iso joukku suuria yrityksiä, joiden toiveita kuunnellaan ja joiden mukaan kehitystä suunnataan

Rauli Granberg Tärkeimmät organisaatiot Khronos Group  Konsortio, joka kehittää OpenGL ES:ää  Rahoitus jäsenyrityksiltä  Tuotokset avoimia (OpenML, OpenVG, OpenMAX)

Rauli Granberg Khronos: tärkeimpiä jäsenyrityksiä Yli 45 jäsenyritystä  ARM  ATI  Motorola  Ericsson  Sun  NVIDIA

Rauli Granberg Yhteistyö yrityksiä Suomalaisia  NOKIA •Matkapuhelimet  BitBoys •Piirit  Hybrid •Piirit ja toteutukset  Futuremark •Testipenkki

Rauli Granberg Tulevaisuus 3D ympäristöiltä odotetaan tulevaisuudessa paljon Havaittavissa hypeä mobiili 3D:n ympärillä Yllättävän keskitetty kehitys 3D tulee olemaan osa jokapäivästä mobiililaitteen käyttöä hyvinkin pian

Rauli Granberg Visiot Visioita tärkeimmille sovellusalueille mobiilissa 3D maailmassa  Pelien 3D kehitys  Mobiilit käyttöohjeet  Sulautettujen järjestelmien näyttöjen 3D

Rauli Granberg 3D:n rooli tulevaisuuden mobiililaitteissa Jos ja kun 3D rautatoteutusten virrankulutus saadaan tarpeeksi pieneksi, on erilaisten navigaatiorakenteiden toteuttaminen 3D:llä mielekästä Pienelle näytölle saadaan enemmän tavaraa 3D muodossa

Rauli Granberg 3D jäsentely

Rauli Granberg Panostus Rahallinen panostus merkittävä (yritysten lukumäärä konsortiossa) Olemassa olevan tekniikan kuristaminen lisää kiinnostusta Osaamista 3D alalla paljon Tuttu API PC puolelta

Rauli Granberg Odotukset Suuren yleisön (maksajien) odotukset ei vielä tiedossa Yrityksillä kovat odotukset (vrt. panostukset) N.100 miljoonaa myytyä mobiililaitetta vuodessa nostaa odotuksia

Rauli Granberg OpenGL ES vs. X3D OpenGL ES  selkeä ohjelmointirajapinta  Juuret raa’assa ohjelmoinnissa  Rautatason tuki  Riippuvaisempi alustasta  Pääkehitysalueet •Pelit •Käyttöliittymät

Rauli Granberg OpenGL ES vs. X3D X3D  3D ympäristön kuvaamiseen käytettävä kuvauskieli  Juuret VRML:ssä (XML)  Vaatii pluginin tai ajoympäristön  Hyvä alustariippumattomuus  Pää kehitysalueet •CAD •Lääketiede •Simulaatio

Rauli Granberg Linkit