Ää nielokuvan l ä pimurto 1926-1932. Varhaisvaiheita • Ajatus äänielokuvasta edelsi elokuvan keksimistä (Edison) • W.K.L Dicksonin kokeellinen äänielokuva.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Innovatiivista tekniikkaa Dimplex - esittely. Glen Dimplex Group Irlantilainen omistaja Tehtaita 17:ssa maassa Myynti yli 80:ssa maassa Omia myyntikonttoreita.
Advertisements

Poimintoja Suomen lääketeollisuuden historiasta
ELOKUVAN TEKEMISEN VAIHEET
KDK:n Kansallisen näkymän ryhmän työskentelystä
Tietokoneen osat v.2.5 Ohjelman avulla perehdyt tietokoneen sisältämiin osiin. Liikuta hiirtä kuvien päällä. Osan löytyessä ja nimen tullessa näkyviin,
@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
LUMA-viikko 2005 Kemia Kemian 4. kurssin ryhmä teki julisteita, joissa pohdittiin keinoja kasvihuoneilmiön heikkenemiseen.
Johdatus Linuxiin Mauri Heinonen
Kulttuuria massoille.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Kiintolevyn osiointi.
Rin Tin Tin, typerä piski, joka murisi mulle! Jos etsit kadonnutta aikaa, jotain josta jouduit luopumaan, liian usein huomaat ei se totta ollutkaan. Ja.
Äänen pakkaaminentMyn1 Äänen pakkaaminen •Äänen enkoodaaminen ja mahdollinen pakkaaminen on ratkaistava jotenkin monissa arkipäivän sovelluksissa ja tuotteissa:
Äänen tallennuksen historiaa
Radio.
CHEERLEADING Tiina Määttä.
Listening comprehension
USA: Kohti Hollywoodia
Lentokone Lentokone pysyy ilmassa sen kantopintojen, kuten siipien aiheuttaman nostovoiman ansiosta, mutta lentokoneet vaativat ilmassa pysyäkseen myös.
Ohjeita animaation tekoon:
Hitlerin ulkopolitiikkaa – kysymyksiä:
Ystävä hyvä kuulespa tätä…
Prosenttilaskua, tiivistelmä
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Kulta-ajan (n ) studiot ja nykybisnes
Teräväpiirtotekniikka Jussi Koskela Santeri Lehtonen IT-06.
miten teet rytmisoittimen ilmapallosta ja sanomalehtipaperista
NEVILLE CHAMBERLAIN Saku Huhmo 2B. Nuori Neville Chamberlain.
Innovatiivista tekniikkaa Dimplex - esittely 2009.
Kansainvälinen valuuttajärjestelmä:
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
SYKE projekti. Missä mennään? Partnership agreementit roikkuvat vielä Raportointi loppusuoralla, jotain puuttuu vielä Palkkaukset ja suunnittelu.
4. Attribuutit 4.1. Sisällys Yleistä attribuuteista. Näkyvyys luokan sisällä ja ulkopuolelta. Attribuuttien arvojen käsittely aksessoreilla. 4.2.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
1 Ohjelmointikielten varhaishistoria Esa-Matti Miettinen
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Tango Suomessa aikajana
VOIP &LINUX & SKYPE. VoIP Voice over Internet Protocol tekniikka jolla siirretään verkon yli reaaliaikaista ääntä ja kuvaa –internet tai lähiverkko.
Radion ja TV:n historiaa
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Merkistöstandardeista
Liikeidean esittelyohje
kaakao kahvi tee viini tupakka
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Kirjautuminen Opiskelijat kirjautuvat yleensä sisään vieraana. Kirjoita nimesi kenttään ja kirjaudu sisään. Voit kirjautua sisään myös omilla tunnuksilla.
MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? Teoshaku käynnissä Amos Anderssonin näyttelyyn Generation 2017, joka esittelee –vuotiaiden taidetta Generation 2017.
Kissa Onni Salminen.
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
Institutionaalisen sosiaaliturvan pitkä linja Suomessa
Energiantuotannon riskit/tulevaisuus s. 90
Kurssipäiväkirja Valokuvaus ja graafinen suunnittelu
Modernin kulttuurin synty
Siirtolaisuus Tessa ja Jenna.
DOKUMENTTIELOKUVA.
RADIO ja televisio suomessa
Keisari kannustaa uudistuksiin
Kultakaudesta uudelle vuosituhannelle
Finna.fi:n somemarkkinointi
Elämää kolmannessa valtakunnassa
14. Hyvä ohjelmointitapa.
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Televisio Televisiosta on monissa maissa tullut nopeasti tärkein joukkotiedotusväline. Mitä etelämmäksi menneen, sitä tärkeämpi mainosväline televisio.
Marttojen powerpoint esityspohja 2019
Esityksen transkriptio:

Ää nielokuvan l ä pimurto

Varhaisvaiheita • Ajatus äänielokuvasta edelsi elokuvan keksimistä (Edison) • W.K.L Dicksonin kokeellinen äänielokuva Edisonille 1894 tai 1895 • Pariisin maailmannäyttely 1900: mm. Gaumontin Chronophone • Eugene Lauste kehitteli 1904 alkaen äänielokuvaa; n jo kohtalaisen toimiva systeemi (äänen tallennus filmille) • Ongelma: vahvistaminen • Suomalaisen Eric Tigerstedtin äänielokuvapatentti ja esittely Saksassa 1914

Lausten ääniprojektori ja -kamera ( )

Käyttöönoton esteitä luvuilla • kaupalliset syyt: mykkäelokuva oli tuottoisaa sinällään – ei kannattanut investoida uuteen tekniikkaan • ”taiteelliset” syyt: mykkäelokuvan tekijät eivät halunneet luopua kehittämästään ilmaisusta; pelkäsivät ”filmatun teatterin” (puheen) paluuta • Ensimmäinen maailmansota hidasti kehitystä

Äänen käyttöönotto USA:ssa The Jazz Singer (1927)

Kaksi äänijärjestelmää Sound-on-film (filmi ää ni, optinen ää ni): • ää ni valoaalloiksi jotka valokuvattiin filmille • 1923: Lee De Forest esitteli nimell ä Phonofilm • ää nen ja kuvan synkronia; jos filmi katkesi, my ö s sama m ää r ä ää nt ä pois (toisin kuin erilliselle levylle tallennetussa ää ness ä ) Sound-on-disc (levy ää ni) • Elokuvan ää ni erillisell ä ää nilevyll ä, joka synkronoidaan kuvan kanssa • 1925 : American Telephone&Telegraphin (AT&T) tyt ä ryhti ö Western Electric kehitt ä m ä systeemi

Miksi Warner Brothers siirtyi ääneen? • Warner Brothers -yhtiöllä yhteistoimintaa AT&T:n kanssa 1920-luvun puolivälissä (radiotoiminta) - WB kiinnostui myös äänilaitteista • WB:n intressi: äänen avulla voitiin leikata kuluja • lyhyillä äänielokuvilla voitaisiin korvata elokuva- esityksiin liittyvät elävät musiikkinumerot • kustannussäästö: samaa materiaalia voitaisiin myydä myös muille • pitkät elokuvat oli tarkoitus esittää vanhaan tapaan

Warner Brothers aloittaa äänikauden • WB:n valitsema systeemi sound-on-disc; nimeksi Vitaphone • Ensimm ä inen julkinen esitys • 8 lyhytkuvaa, mm. elokuvatuottajien j ä rjest ö n johtajan Will Haysin puhe ja ooppera-aaria • p ää kuva Don Juan (ohj. Alan Crosland, p ää os. John Barrymore); ää nitetty ä musiikkia, mutta ei dialogia  menestys

Warnerin alkuvaiheen menestyksiä • The Jazz Singer (1927, ohj. Alan Crosland) • p ää osassa Al Jolson • p ää asiassa mykk ä elokuva v ä litekstein (sek ä nauhoitettu orkesteris ä estys) • muutamassa kohtauksessa Al Jolson lauloi ja jopa puhui jonkin verran. • Lights of New York (1928, ohj. Bryan Foy) • ensimm ä inen ” 100% all-talkie ” : kaikki dialogit ää nell ä, ei v ä litekstej ä • The Singing Fool (1928, ohj. Lloyd Bacon) • Al Jolson p ää osassa; ensi-illan liput 11$ / kpl • ” Sonny Boy ” : ensimm ä inen elokuvalaulu, joka myi yli miljoona levy ä • tuotantokulut $ , tuotot $ • my ö s kansainv ä linen menestys

The Jazz Singerin juliste

Al Jolson

Äänijärjestelmien kilpailu • Fox-yhtiö ottaa käyttöön sound-on-film -järjestelmä Movietonen 1927 • uutisfilmejä: ”Movietone News” • RCA (Radio Corporation of America) esittelee sound- on-film -järjestelmä Photophonen 1927 • AT&T esittelee oman sound-on-film -järjestelmänsä > alan standardiksi • Vitaphone-tyyppiset sound-on-disc järjestelmät vielä käytössä n. vuoteen 1931 asti sound-on-film systeemien rinnalla

Äänen leviäminen • monilla teattereilla ei ollut varaa äänilaitteistoihin, varsinkin kun lama iski samoihin aikoihin kun äänielokuvat tulivat • monet ensimmäiset äänielokuvat levitykseen sekä ääni- että mykkäversioina • kuitenkin n. v puoliväliin mennessä siirtyminen äänielokuvaan oli USA:n elokuvateattereissa käytännöllisesti katsoen täysin toteutunut

Varhainen äänielokuvan kuvasuhde 1.17:1 (1.2:1) -> kuvaa kavennettiin, jotta ääniraidalle jäisi tilaa (William Wellman, Public Enemy, USA 1931)

Varhaisen äänitekniikan ongelmia • Mikrofonit omindirektionaalisia (”pallomikrofoneja”): tallettivat äänet joka suunnasta, ei vain puhetta • kamerat piti sijoittaa äänieristettyihin koppeihin • mikrofonin sijoitus rajoitti kuvattavaa toimintaa (roikkui yleensä yläpuolella, voitiin liikutella rajoitetusti) • mikrofonit eivät olleet herkkiä, joten näyttelijöiden tuli puhua selvästi • puheopetusta tarvittiin • hidastempoisuus; ei tavallisen puheen rytmiä

Varhaisen äänitekniikan ongelmia • Ei miksausmahdollisuutta • kaikki äänet oli nauhoitettava samalla kertaa • jos musiikkia piti olla, se piti soittaa samalla kun kuvattiin • mikrofoneja saattoi olla useampiakin (1 keskustelijoille, pari orkesterille); kaikki kuitenkin nauhoitettiin samalla kertaa (ts. miksaus tallennettaessa)

Varhaisen äänitekniikan ongelmia • Koppikameroiden rajoitukset • kamerakopeissa oli pyörät, mutta lähinnä siksi, että niitä voitiin siirtää kohtausten välillä. Kamera-ajoihin ne olivat kömpelöt; lisäksi kamera-ajoista tuli niin paljon ääntä, että niitä ei voinut käyttää • rajoitettu panorointi (uudelleenrajaus) oli mahdollista, koska kameraa voitiin liikuttaa kopin sisällä.

Varhaisen äänitekniikan ongelmia • Mykkäelokuvan aikana kehitetystä kuvakerron-nasta ei haluttu luopua: yksi ratkaisu monikameratekniikka • 3-4 kameraa; yhdessä esim. normaaliobjektiivi otti kokokuvia, muissa teleobjektiiveilla otettiin puolikuvia • huulisynkronin takia kohtaus oli kuvattava eri kulmista samaan aikaan; olisi ollut mahdollista käyttää vain yhtä pitkää otosta, mutta omaksutusta jatkuvuusleikkaussysteemistä ei haluttu luopua (esittelyotokset, cut-ins, kuva-vastakuva) • kuvakulmat eivät täysin vastanneet mykän elokuvan kuvakulmia, koska kameroiden sijoittelu oli sen kannalta vaikeaa.

Äänielokuva ja kielimuuri • Äänielokuva synnytti uuden ongelman: miten levittää puhuttuja elokuvia kielimuurien yli? • alussa riitti pelkkä äänen uutuus (ääni sinänsä oli attraktio) • musiikkinumerot eivät vaatineet kielitaitoa • äänielokuvan vakiintuessa kysymys puheen ymmärrettävyydestä nousi kuitenkin keskeiseksi

Alkuvaiheen ongelmia Miksauksen vaikeudet • uuden äänen dubbaaminen vaikeaa ja kallista • kaikki musiikki tuli nauhoittaa samalla kuin dialogi • huulisynkronia vaikea saavuttaa Ratkaisuja: • tekstitys (ei kaikkien suosiossa) • juonitiivistelmät erillisissä ohjelmalehtisissä (hankala) • puheen korvaaminen väliteksteillä (ei enää äänielokuva) • selostaja (sama ongelma)

Ensimmäinen ratkaisu: erikieliset versiot • 1929 monet tuottajat päätyivät tekemään samasta elokuvasta useita erikielisiä versioita • kielitaidosta riippuen samat tai eri näyttelijät • MGM perusti suuren monikielisen tuotanto-ohjelman • Paramount teki monikieliset elokuvansa Ranskassa (jopa 14 kieltä) • Ajatus: monikielisten tekeminen halpaa, koska voitiin käyttää samoja lavasteita, valoja, käsikirjoituksia, jne. • Ongelmia: • monien kielten markkina-alueet liian pienet • tuntemattomia näyttelijöitä ei haluttu korvaamaan suuria tähtiä

Tilanteen vakiintuminen • 1931 mennessä miksausongelma ratkaistu: dubbaus mahdollistui • oli mahdollista säilyttää alkuperäinen musiikki ja äänitehosteet ja dubata sekaan vain dialogi • myös dubatun dialogin ”synkronointi” kehittyi • myös tekstitys alettiin hyväksyä aiempaa laajemmin • 1932 mennessä nämä kaksi keinoa vakiintuneet • äänen tulo kuitenkin lisäsi kansallisesti painottunutta elokuvatuotantoa (omankielinen puhe)

Merkittäviä varhaisia äänielokuvia Euroopassa • Saksa: • Josef von Sternberg: Sininen enkeli (1930) • Fritz Lang: M (1931) • Ranska: • Jean Grémillon: La petite Lise (1930) • Jean Renoir: La Chienne (1931) • René Clair: À nous la libérté (1931) • Britannia • Alfred Hitchcock: Puhtauden lunnaat (Blackmail, 1929)

Sininen enkeli

M – kaupunki etsii murhaajaa

La Chienne

A nous la libérté

Blackmail

Analoginen ääni • Levyääni ("sound on disc"; käyttössä ) • Optinen ääni ("sound on film"; 1920-luku) • Magneettiääni (1950-luku) • 1940-luvulta lähtien erilaisia monikanavaäänisysteemejä • Fantasound (Disney 1940) • Cinerama (1952) • Sensurround (1970-luku) • Dolby Stereo (1975 alkaen) • Aluksi musiikkipainotteisissa elokuvissa (Tommy, Nahsville), mutta yleistyi elokuvien Star Wars (1977) ja Kolmannen asteen yhteys (1978) jälkeen

Digitaalinen ääni (1990-l alkaen) Dolby Digital • Dolby Digital on Dolby laboratorion kehittämä digitaalinen monikanavaäänisysteemi • 1992: Batman Returns • yleensä 5.1-kanavaista versiota (3 eteen, 2 taakse ja subwoofer). • Dolby Digitalin data sijaitsee filmin reikien väleissä, mistä se luetaan optisesti DTS (Digital Theatre Systems) • DTS on amerikkalaisen Digital Theatre Systemsin (alkujaan Universal Studioiden perustama yhtiö) kehittämä digitaalinen 5.1-kanavainen äänisysteemi. • 1993: Jurassic Park • DTS-ääni on esitetään teatterissa erillisiltä DTS-levyiltä, • Itse filmin laidassa optisten ääniraitojen ja kuvan välissä kulkee aikakoodiraita (muistuttaa morsekoodia), joka tahdistaa kuvan ja levyltä tulevan äänen • Varalla filmillä oleva optinen ääniraita (Dolby stereo)

Digitaalinen ääni (1990-l alkaen) SDDS (Sony Dynamic Digital Sound) • Sonyn kehittämä digitaalinen elokuvien monikanavaäänisysteemi. • 1993: Last Action Hero • 5.1 tai 7.1 -kanavainen elokuvaäänentoisto. • SDDS-raidat ovat filmin molemmissa ulkoreunoissa rei’ityksen ulkopuolella. Toinen on toisen varmuuskopio ja ne on viivästetty hiukan toisistaan. • Vasta kun molempien luku epäonnistuu, kytketään Dolby Stereo valoääni päälle. THX • THX ei ole varsinainen äänijärjestelmä, vaan Lucasfilmin kehittämä elokuvateatterien äänistandardi • THX –sertifikaatti voidaan myöntää saleille, jotka vastaavat vaatimuksia (kaiuttimet, sijoittelu, istuimien sijoittelu, akustiikka, jne.)