Esitys Juha Mieskolainen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

Etelä-Savon Raittiuspiiri ry:n seminaari Mikkelissä
SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Mika Niemelä Riikka Helin
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Projektisalkun hallinta
Sosiaalihuollon laajan väestöpohjan erityispalveluiden organisointi Keski- Suomessa Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenneseminaari.
Airi Partanen Kehittämispäällikkö
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Päiväkeskustoiminnan tulevaisuus Lahti Kari Haavisto, STM PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto.
Etelä-Karjalan hyvinvointistrategia 2010 Terveyden ja sairaanhoidon kehittämisalue.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Päihdetyön kehittäminen kunnissa ja seutukunnissa Orivesi Matti Mäkelä Pikassos Oy.
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Terveyden edistäminen
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Päiväkeskus osana kuntien päihdetyötä Matti Mäkelä Pikassos Oy
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Hiiden alueen hyvinvoinnin tila Eija Tommila.
Valtakunnallisen alkoholiohjelman rahoituksen saanut kehittämishanke
Päihde- ja mielenterveystyö kuntoutujan näkökulmasta
Ylä-Pirkanmaan Seutupäihdetyö -hanke
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
0 Yhteiset palvelut: perusperiaatteet  Ihminen ja hänen omat voimavaransa keskiöön (”Ratkaisun avaimet ovat asiakkaan taskussa”)  Palveluohjaus on avainasemassa.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Imatra Kansallinen mielenterveys- ja päihdesuunnitelma.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
Ritva Väisänen ja Satu Turkka
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnan tehtävänä
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aluekierros Joensuu
Verkkokoulutuksen tietoisku
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Pirkanmaan HYTE-teemaryhmän toimeenpanosuunnitelma Maakuntien HYTE-vertaisfoorumi Ylilääkäri Maarit Varjonen-Toivonen 1.
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Päihdetapauslaskenta 2011
Pirkanmaan LAPE JUURRUTTAMISSUUNNITELMAN KESKEISET ELEMENTIT
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
päihdeindikaattorihanke
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Osatyökykyisille tie työelämään
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Ehkäisevän päihde työn KOORDINAATIO Evijärvi – Kauhava – Lappajärvi
Ehkäisevän päihdetyön rakenTEET Evijärvi – Kauhava – Lappajärvi
Esityksen transkriptio:

Esitys 8.3.2007 Juha Mieskolainen Kuntien Paras ja päihdetyö Stakesin tukimateriaali kunnille alueellisen päihdetyön järjestämiseksi Esitys 8.3.2007 Juha Mieskolainen Juha Mieskolainen 22.1.2007

Päihdetyön tukimateriaali kunnille Tarkoituksena tukea kuntia päihdetyön järjestämisessä yleensä sekä palvelurakenneuudistuksessa Päihdetyön turvaaminen Palvelurakennemuutos on myös mahdollisuus Tiivistetysti esille asiat, jotka hyvä ottaa huomioon päihdetyötä organisoidessa ja toteuttaessa Koskee sekä ehkäisevää että korjaavaa päihdetyötä Otetaan erityisesti esille näkökulmat mm. Päihdetyön seudulliseen järjestämiseen Päihdetyön johtamiseen Päihdetyön ulkoistamiseen Juha Mieskolainen 22.1.2007

Päihdetyöhön pitää ja kannattaa panostaa Päihteiden käyttö ja haitat kasvussa Päihdetyöhön panostaminen tuottaa monikertaiset säästöt päihdehaittojen vähentymisenä Välittömät päihdehaittakustannukset n. 1,2 miljardia euroa Lainsäädännön asettamat velvollisuudet mm. perustuslaki, päihdehuoltolaki, raittiustyölaki Juha Mieskolainen 22.1.2007

Päihdetyön suunnitelmallisuus, seuranta ja arviointi Päihdestrategia, jossa päihdetyön tavoitteet, sisältö, vastuut, resurssit ja seuranta määritelty ja sovittu Kunnan päihdetilanteen arviointi ja seuraaminen Päihdeindikaattorien hyödyntäminen Puitelain mukainen palvelutarveselvitys Juha Mieskolainen 22.1.2007

Päihdetyön johtaminen ja koordinaatio Ehkäisevää ja korjaavaa päihdetyötä on järkevä suunnitella ja johtaa kokonaisuutena Kunnan tai yhteistoiminta-alueen päihdetyön johtamisen ja koordinaation perusrakenteet ovat päihdetyöstä vastaava johto, strategiatyö, monialainen työryhmä, seutukoordinaattori ja/tai ehkäisevän päihdetyön yhdyshenkilö Luonteva vastuutaho on kunnan sosiaali- ja terveystoimi Ehkäisevän päihdetyön johtaminen prosessien johtamista Strategiatyö ja monialainen työryhmä oleelliset elementit hallinnonalat ylittävän työn johtamisessa ja koordinoinnissa Ehkäisevä päihdetyö osana terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä Mielenterveystyön kytkeminen mukaan hyvinvointiohjelman kautta, josta vastaa kunnan hyvinvointityöryhmä Juha Mieskolainen 22.1.2007

Ehkäisevän päihdetyön alueelliset rakenteet Myös ehkäisevässä päihdetyössä yleiset ja erityispalvelut Pääosa ehkäisevästä työstä tapahtuu osana kunnan yleisten palvelujen työtä – ehkäisevä näkökulma Ehkäisevän päihdetyön erityispalveluina ehkäisevän päihdetyön koordinaattori ja muu erityishenkilöstö, monialainen työryhmä ja ehkäisevän päihdetyön yhdyshenkilö Erityispalvelujen tehtävänä huolehtia yhteistyöverkostojen toimivuudesta ja yleisten palvelujen työlle järjestettävästä tuesta Kunnan päihdetyöryhmällä oltava toimivat yhteydet alkoholihallinnon ja muiden tarvittavien yhteistyötahojen kanssa Juha Mieskolainen 22.1.2007

Päihdepalvelujen alueelliset rakenteet Kuntalaisten tarvetta vastaavat, monipuoliset palvelut Yleisten palvelujen riittävä valmius päihdetyöhön Otettava huomioon ne palvelut, jotka turvattava lähipalveluna Seudullisesti keskitetty erityisosaaminen tarjottava kuntien lähipalvelujen käyttöön mm jalkautuvan päihdetyöntekijän, konsultaation ja koulutuksen avulla Akuutit palvelut myös päihtyneille Kunta tai yhteistoiminta-alue (puitelain 5 §): varhaisvaiheen palvelut, avohoito, päivätoiminta, päihtyneiden palvelut, katkaisuhoito, matalan kynnyksen palvelut sekä huono-osaisuuteen liittyvät tukipalvelut Juha Mieskolainen 22.1.2007

Päihdepalvelujen alueelliset rakenteet Laajaa väestöpohjaa edellyttävät palvelut (puitelain 6 §): A-klinikka-, laitoskatkaisu-, kuntoutus- ja asumispalveluja Vaativan tason päihdehuollon palvelut Asiantuntija- ja konsultaatiopalveluja Tutkimus- ja kehittämistoiminta Juha Mieskolainen 22.1.2007

Päihdepalvelujen ulkoistaminen Päihdetyön johtamis-, koordinaatio- ja suunnitteluvastuu tulee olla kunnassa Kumppanuus ja yhteinen suunnittelu Ehkäisevä päihdetyössä otettava huomioon mm: Yhteistyötä kokoavalla taholla tulee olla valtuutus sopia yhteistyöstä tarvittavien tahojen kanssa Ostettavista toiminnoista on päätettävä päihdetyötä koordinoivalla taholla ja varmistettava, että palvelujen tuottaja toimii tarvittavissa yhteistyöverkostoissa ja kunnan päihdestrategian tavoitteiden mukaisesti Seutukoordinaattori mieluiten kunnan omasta organisaatiosta Juha Mieskolainen 22.1.2007

Päihdepalvelujen ulkoistaminen 2 Päihdepalveluissa otettava huomioon mm. Kunnalla vastuu riittävistä ja tarpeen mukaisista palveluista Päihdepalvelut eivät voi koostua vain ostettavista erityispalveluista vaan on huolehdittava myös yleisten palvelujen riittävästä päihdetyön osaamisesta Jos päihdehuollon erityispalvelut on keskitetty yhteistoiminta-alueen keskuskuntaan, on turvattava alueen kuntien lähipalveluina saatava avohoito Juha Mieskolainen 22.1.2007