Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Ajankohtaista 3.3.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO ATIK Projekti /Esa Keränen.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI.
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI:n arkkitehtuurityö,
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI-kehityshanke:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
- TiedeKOTA työryhmä (pj. Poropudas): tiedonkeruun kehittämisen kannalta ongelma on yliopistojen julkaisutietokantojen erilaisuudessa ja erillisyydessä,
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen TKI-käsitemallinnustyöpaja klo Esittäytyminen 5 min Käsitemallin.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Ilmoittautuminen korkeakouluihin ja opetushallitus RAKETTI-OPI:n TIETO-asiantuntijaryhmä Antti Mäki,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Mitä.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Ajatuksia TUTKIn suuntaamisesta Tuija Raaska
Tiptop – product visio Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE.
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Haku- ja valintatiedot tietovirtojen kokonaisuudessa Tietovirta- ja sanastotyön koordinaatioryhmän kokous Laila.
Yhteistyö kokonaisarkkitehtuurityön teknologiatasolla RAKETTI-päätösseminaari Tommi Kangasaho, Päijät-Hämeen koulutuskonserni -kuntayhtymä.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen TKI-työpaja klo Esittäytyminen Käsitemalli 1.0, T&K&I-osuus, laajennusperiaatteet.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Ilmoittautuminen korkeakouluihin ja opetushallitus
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
KOOTuki-ryhmän kuulumiset
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Ajankohtaista Mikko Markkola Tampereen yliopistoraketti.csc.fi

RAKETTI-organisaatio

Mikko Markkola, Tampereen yliopisto Kaikille yhteisiä moduuleja, esimerkkejä Kevät 2009: Hahmottelua perusjärjestelmän ja moduulien suhteesta (visio) AMKHAKU/ AMKOREK eHOPS Korkeakoulun perusjärjestelmä Opiskelijat, opinto-oikeudet, tutkinnot, opintosuoritukset Palvelu xPalvelu y Opetuksen suunnittelu eHOPS Oppimis- ympäristö eHOPS?Palvelu xPalvelu y Opetuksen suunnittelu Joillekin yhteisiä moduuleja Korkeakoulukohtaisia moduuleja Opintohallinnon virkailijan perustoiminnot Avoin yo/amk FUNIMA YSHJ/ HAREK = korkeakoulujen yhteisten standardien mukainen WebService -rajapinta Opetustarjonta Opiskelija- liikkuvuus Opintotuen järjestelmä (KELA) ym… Joillekin yhteisiä moduuleja

Siirtyminen tulevaan Jne… Mikko Markkola, Tampereen yliopisto

Siirtyminen tulevaan Jne… Mikko Markkola, Tampereen yliopisto

RAKETTI-ohjausryhmä –XDW –Käsitemallin kustannukset katetaan OPM:n ja CSC:n vuosisopimuksella, joten korkeakoulukohtaisia kustannuksia ei synny •Käsitemallista valmistunut versio 1.0. Tietovaraston rakennushankkeissa saadaan oikeata dataa, jonka perusteella mallia täsmennetään ja laajennetaan. •Lisäksi mallia laajennetaan tietovaraston raportointitarpeiden (ja myöhemmin operatiivisten järjestelmien) tarpeiden mukaan. •Mallin muutosprosessi: –Varmistetaan, että tietoa oikeasti tarvitaan –Tarkistetaan, ettei tietoa ole jo mallissa –Lisätään tieto noudattaen keskitettyä muutosprosessia •M-määritykset on tarkoitus yhdistää samaan ylläpitoprosessiin XDW-käsitemallin kanssa. –Tietovarastopalvelun toimittajaksi CSC. Hinnoittelumalli valmisteilla, ja siihen vaikuttaa mm. korkeakoulun valitsema palvelutaso sekä mukaan lähtevien korkeakoulujen lukumäärä –Tietovaraston palvelutarpeet määritelty OPM:n indikaattoritarpeiden ja korkeakoulujen tietotarpeiden näkökulmasta. Uutena näkökulmana korkeakoulujen välinen vertailu  raportointitarpeiden määrittely.

RAKETTI-ohjausryhmä –KOKOA –Koordinaatioryhmän perustaminen •Kokonaisarkkitehtuurityön koordinoiminen •Kokonaisarkkitehtuuriosaamisen lisääminen korkeakoulusektorilla •Ohjaa IT benchmarking-pienryhmän toimintaa. •Ryhmään kutsutaan –kokonaisarkkitehtuuripilotin, -koulutuksen ja -asiantuntemuksen edustajia –osahankkeiden puheenjohtajat –molemmilta korkeakoulusektoreilta korkeakoulun johdon edustajat –laatutyön edustaja –koordinaattoritahon CSC edustusta –IT-pääsihteerit edustamaan IT-johtoa. •Ohjausryhmä nimitti koordinaatioryhmän puheenjohtajaksi Ilmari Hyvösen opetusministeriöstä. –Tietohallinnon benchmarkingin valmisteluryhmän asettaminen –Kokonaisarkkitehtuurikäsikirjan toinen versio

RAKETTI-ohjausryhmä –TUTKI, JURE –Osahanke erittäin ajankohtainen syksyllä julkaistujen arviointien vuoksi (Kv. arviointi tutkimus- ja innovaatiojärjestelmästä, Suomen tieteen tila ja taso 2009) –UNIFI:n raportti tutkimuksen laadunarvioinnista julkaisujen laadunarvioinnin näkökulmasta. Raportissa esitetään JURE-projektiin liittyviä askelmerkkejä. –”Tutkimuksen tietohallinto tutkijan tukena” -seminaari OPM:ssä

RAKETTI-ohjausryhmä –OPI –OPI:n tavoitetila valmisteltu ja odotukset korkealla  osahankkeen nopeuttaminen esim. ostamalla korkeakouluilta työtä? –Jatkorahoitus hankkeelle esim. SADe-ohjelmasta tai ESR-hankkeesta –Tarvitaan hakijataho, joka jatkossa vastaa opintohallinnon perusjärjestelmän kehittämisestä ja palvelun tuottamisesta –OPI-palvelukokonaisuudelle lähdetään hakemaan kotiorganisaatiota kevään aikana •Osahankkeessa syntyvät palvelut: perusjärjestelmä, määrittelyjen ylläpito, kehityksen koordinointi, ohjelmisto- ja osaamispooli (+ nykyisin käytössä olevia järjestelmiä tapauskohtaisesti, esim. Joopas) –CSC laatii seuraavaan kokoukseen (6/2010) pohjaesityksen sellaisesta OPI- palvelukokonaisuudesta, johon CSC pystyy sitoutumaan –Ensin mukaan lähteville rahoitusporkkana? –OPI:n kustannusarviot tarkentuvat kevään aikana

Fokus –OPI-osahankkeessa määritellään ja toteutetaan kaikille korkeakouluille yhtenäiset sähköiset palvelut tarjoava opintohallinnon perusjärjestelmä sekä opintohallinnon viitearkkitehtuuri tukemaan korkeakoulujen koulutustehtävän hoitamista. –Osahankkeessa tuotetaan kaikille korkeakouluopetukseen osallistuville ja hakeutuville, mukaan lukien tutkinto-opiskelijat, erillisiä opintoja suorittavat, täydennyskoulutukseen osallistuvat ja avoimen yliopiston opiskelijat, yhtenäiset kattavat sähköiset palvelut. –Palveluita ovat muun muassa –Kaikkien korkeakoulujen opetustarjonnan selailu –Lukukausi-ilmoittautuminen –Opetukseen ilmoittautuminen –Opintosuunnitelman tekeminen –Korkeakoulusta toiseen korkeakouluun hakeutuminen –Yhteystietojen muutokset –Opintojen hyväksilukuhakemukset –Todistuspyynnöt –Ei-tutkinto-opiskelijoiden osalta myös opiskelemaan hakeutuminen –Palvelut toteutetaan yhteisen perusjärjestelmän sisältämien tietojen varaan ja niiden toteutuksessa hyödynnetään mahdollisimman paljon aiemmin tehtyä työtä.

Eteneminen –tuotetaan kuvaus opintohallinnon alueen kokonaisarkkitehtuurista (palvelut ja prosessit, keskeiset tiedot ja tietovarannot sekä järjestelmäarkkitehtuuri) –tunnistetaan nykyisistä järjestelmämoduuleista käyttökelpoiset ja organisoidaan niiden sovittaminen uuteen kansalliseen järjestelmäarkkitehtuuriin ja sen rajapintavaatimuksiin –tunnistetaan keskeiset kehittämiskohteet yhdessä korkeakoulujen edustajien kanssa –määritellään tarvittavat uudet järjestelmämoduulit –hankitaan tai kehitetään tarvittavat uudet järjestelmämoduulit

OPI-osahanke ajankohtaista 1/2 –OP I-ohjausryhmä –Aikuiskoulutuksen asemointi osana OPI-osahanketta •yhtenäiset sähköiset palvelut, ei enää erillispalveluita –OPI-PELISÄÄNTÖ toimeksianto + nimittäminen, •aloittanut toimintansa –OPI-LIIKKUVUUS toimeksianto + nimittäminen •Käynnistymässä

OPI-osahanke ajankohtaista 2/2 –Osahankkeen toiminta kanavoituu asiantuntijaryhmien kauttaasiantuntijaryhmien –OPI-TIETO ja OPI-TEKNOLOGIA •opiskelijan perustiedot tarjoavan kansallisen tietopalvelun vaatimusmäärittelytyö (XDW- tietovaraston hyödyntäminen, opintohallinnon tietotarpeiden kartoittaminen korkeakoulujen sisällä ja välillä) •opiskelijan perustietoja käsittelevien operatiivisten järjestelmien kokonaisarkkitehtuurin luominen •kansallisen tietojärjestelmäarkkitehtuurin mukaisten järjestelmäosien vaatimusmäärittelyiden luominen •Työ käynnistynyt tammikuussa. Lähdetty liikkeelle opintohallinnon palveluista ja prosesseista sekä tavoitearkkitehtuurin tarkastelusta suhteessa korkeakoulujen nykytilanteeseen. –OPI-PELISÄÄNTÖ •Ehdotusten tekeminen osahankkeen aikana syntyvien palveluiden hallinnasta, rahoituksesta ja kehittämisestä. •Keskeistä mm. korkeakoulujen järjestäytyminen asiakkaaksi suhteessa palveluntarjoajaan •Lähdetty liikkeelle referenssikohteiden tarkastelusta –OPI-LIIKKUVUUS •Opiskelijaliikkuvuuden erityiskysymyksiin paneutuminen. Työ käynnistyy maaliskuussa. –Raportointi OPI-ohjausryhmälle, toiminta aikataulutettu 2010