Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
Oppimisaihiot ”kartalla” Kurssi Moduuli Opetuskerta Oppimisaihio Opetuskerta Moduuli
Oppimisaihioiden käyttö •Opetuksen virikemateriaali, aktivointi •Kontekstin luonti, ongelman asettaminen •Tietolähde •Havainnollistaminen, simulointi •Oppimisprosessin ohjaaminen ja ylläpito •Reflektio •Arviointi
Oppimisaihion synonyymejä oppisisältö, oppimismoduuli, oppimisobjekti, opetusolio, oppimisdokumentti, opetusmateriaali learning object (LO), shareable content object, reusable learning object (RLO), modular building block, learning material
Oppimisaihion määritelmiä 1/3 Oppimisaihio on yksittäinen ja kompakti multimedia- tai hypermediapohjainen "oppimateriaalipalanen", jota voidaan käyttää erilaisissa oppimisprosesseissa ja oppimisprosessien eri vaiheissa. Silander, 2003
Oppimisaihion määritelmiä 2/3 Learning objects are small electronic units of educational information that are flexible, reusable, customizable, interoperable, retrievable, facilitate competency-based learning, and increase the value of content. University of Wisconscin-Extension: Glossary,
Oppimisaihion määritelmiä 3/3 Learning Objects are defined here as any entity, digital or non-digital, which can be used, re-used or referenced during technology supported learning. IEEE, LTSC, 2003
Oppimisaihioiden etuja •Tarkoituksellisuus, täyttää tietyn oppimistavoitteen •Itsenäisyys, eheä kokonaisuus •Monikäyttöisyys, soveltuu erilaisiin konteksteihin •Uudelleenkäytettävyys •Siirrettävyys, siirrettävissä eri oppimisympäristöihin
Oppimisaihioiden tyyppejä •Tietoa sisältävät aihiot, jotka tukevat oppimista. Esimerkkinä www-sivu, jossa on tieto- objekti(Information object) tai opettajan opas. •Työkalu-aihiot, joita käyttämällä oppimisprosessia tuetaan, esimerkkinä java-sovelteet. •Valvonta-aihiot (Monitor objects), jotka tarjoavat tietoa oppimisprosessin etenemisestä, niillä voi seurata omaa tai muiden oppimisen etenemistä. •Testi-aihiot, joilla voidaan testata oppimista, esimerkkeinä pienet vuorovaikutteiset testit ja tehtävät. •Materiaalia järjestävät aihiot. Nämä aihiot kokoavat tekstit ja kuvat kappaleisiin, kappaleet jaksoihin ja jaksot lukuihin. nämä aihiot sisältävät tietoa muun muassa materiaalin viitteistä. (Koper, 2003)
Oppimisaihioiden ongelmia •Tekniikoiden moninaisuus (www, video, multimedia) •Oppimisympäristöjen moninaisuus •Tietokantapohjaisuus vs. tiedostopohjaisuus •Avoimet vs. suljetut tekniikat •Monikielisyys TARVITAAN YHTEISIÄ STANDARDEJA
Oppimisaihion koostumus OPPIMISAIHIO Metatieto nimi, aihe, oppimistavoite, muoto, hakusanat, ym. Sisältö Arviointi Harjoitukset
Oppimisaihion metatieto •Nimi ja aihe •Tavoite, tehtävä •Sijainti (URL) •Suhde muihin oppimisaihioihin •Tekijänoikeustiedot (tekijä, lisenssi) •Kuvaus oppimisaihiosta •Indeksointitiedot: haku- ja avainsanat •Pedagoginen metatieto