Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä, 3.5.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hakukoneet Kotimaiset hakukoneetPortaalit Ulkomaisia hakukoneitaMetahakukoneet.
Advertisements

Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani Terho Kontioinen Joensuun yliopisto.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Virtuaaliammattikorkeakoulu OPPIMISAIHIOT - ituja oppimiselle
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
EA:n rooli eri viitekehyksissä. Eri viitekehyksiä ja EA Aikataulun ja kustannusten hallinta Ihmisten johtaminen Resurssien hallinta Toteutus Ohjelma-,
VOA-oppimispäiväkirja
Nämä kalvot on lisensoitu Creative Commons Attribution-ShareAlike 1
Mikko Tyrväinen InSitu –Luentopalautejärjestelmän tekninen evaluointi.
Oppimisaihioista Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Sisältö • Visiointipäivän satoa • ACSI leirin tuloksia • Miten jatketaan eteenpäin.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Projekti: Paikallisten innovaatioiden jakaminen ja kehittäminen yhteisöjen verkostoissa /Pirkanmaan Kulttuurirahasto.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Wifi direct hakusanalla Viktor Azim (MTTT10S)
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Pientalon 3Dmalli-pilottiaihio Mikkelissä Pientalon 3Dmalli-pilottiaihio Mikkelissä Olli Ilveskoski.
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Hunch A Tool of an Intelligent Tester Juha Itkonen & Mika Mäntylä SoberIT TKK.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
ENG Masters, part 2, Citing
Veli-Pekka Lifländer VERKKOPOHJAISEN OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU SISÄLTÖ: Opetussuunnitelman yleinen osa Opetuksen sisältöideat Opetussuunnitelman erityinen.
Digitaalitekniikka (piirit)Täsmätehtävät Fe/AKo Luku 1 ?1?1 Sivu 4Luku 1Sivu 1Opetuskerta 1 ?2?2.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Opetuksen ja opiskelun verkkopalvelujen kehittämishanke Aallon kurssien aikaisen toiminnan verkkopalveluiden kehittäminen Aalto Virtual Learning Environment.
1 Verkko-oppiminen Anniina Salmi. Sisältö 1.Verkko-oppimisen hallinta 2.Historia 3.Hallintajärjestelmiä 4.Sisällön standardointi 5.Yhteenveto.
1 eLearning Anniina Salmi. Contents 1.eLearning management 2.History 3.Conent management tools 4.Content standardisation 5.Summary.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO InBCT Agora Exploratory Environment for Knowledge Discovery (A-KIT) + Digitaalisen materiaalin sisällöntuotantoprosessin.
A rural experience - launching community network Tuija Riukulehto, CEO, Verkko-osuuskunta Kuuskaista a rural experience - launching community network Tuija.
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut Outi Tasala
KNX - DALI harjoitus 2 Ryhmä ECG-ohjaukset TEHTÄVÄNANTO
Specification by Example – Vaatimukset ja testaus ketterissä projekteissa Marko Taipale.
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
KNX - DALI harjoitus 2 Ryhmä ECG-ohjaukset RATKAISU
Yhden bitin asettaminen Javalla
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
UNIVERSITY EXAM L3 at 4.00 – 8.00 p.m.
Risk analysis, risk attitudes
UNIVERSITY EXAM L3 at 4.00 – 8.00 p.m.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Anna Alftan Heikki Hannula
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
Matri-kokous Fao ja Agris
X-ROAD ENVIRONMENTAL MONITORING
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
Kari Systä Tampere University of Technology / Software Systems
Sulautuvan opetuksen/oppimisen jatkumo
Esityksen transkriptio:

Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,

Oppimisaihiot ”kartalla” Kurssi Moduuli Opetuskerta Oppimisaihio Opetuskerta Moduuli

Oppimisaihioiden käyttö •Opetuksen virikemateriaali, aktivointi •Kontekstin luonti, ongelman asettaminen •Tietolähde •Havainnollistaminen, simulointi •Oppimisprosessin ohjaaminen ja ylläpito •Reflektio •Arviointi

Oppimisaihion synonyymejä  oppisisältö, oppimismoduuli, oppimisobjekti, opetusolio, oppimisdokumentti, opetusmateriaali  learning object (LO), shareable content object, reusable learning object (RLO), modular building block, learning material

Oppimisaihion määritelmiä 1/3  Oppimisaihio on yksittäinen ja kompakti multimedia- tai hypermediapohjainen "oppimateriaalipalanen", jota voidaan käyttää erilaisissa oppimisprosesseissa ja oppimisprosessien eri vaiheissa.  Silander, 2003

Oppimisaihion määritelmiä 2/3 Learning objects are small electronic units of educational information that are flexible, reusable, customizable, interoperable, retrievable, facilitate competency-based learning, and increase the value of content. University of Wisconscin-Extension: Glossary,

Oppimisaihion määritelmiä 3/3 Learning Objects are defined here as any entity, digital or non-digital, which can be used, re-used or referenced during technology supported learning. IEEE, LTSC, 2003

Oppimisaihioiden etuja •Tarkoituksellisuus, täyttää tietyn oppimistavoitteen •Itsenäisyys, eheä kokonaisuus •Monikäyttöisyys, soveltuu erilaisiin konteksteihin •Uudelleenkäytettävyys •Siirrettävyys, siirrettävissä eri oppimisympäristöihin

Oppimisaihioiden tyyppejä •Tietoa sisältävät aihiot, jotka tukevat oppimista. Esimerkkinä www-sivu, jossa on tieto- objekti(Information object) tai opettajan opas. •Työkalu-aihiot, joita käyttämällä oppimisprosessia tuetaan, esimerkkinä java-sovelteet. •Valvonta-aihiot (Monitor objects), jotka tarjoavat tietoa oppimisprosessin etenemisestä, niillä voi seurata omaa tai muiden oppimisen etenemistä. •Testi-aihiot, joilla voidaan testata oppimista, esimerkkeinä pienet vuorovaikutteiset testit ja tehtävät. •Materiaalia järjestävät aihiot. Nämä aihiot kokoavat tekstit ja kuvat kappaleisiin, kappaleet jaksoihin ja jaksot lukuihin. nämä aihiot sisältävät tietoa muun muassa materiaalin viitteistä. (Koper, 2003)

Oppimisaihioiden ongelmia •Tekniikoiden moninaisuus (www, video, multimedia) •Oppimisympäristöjen moninaisuus •Tietokantapohjaisuus vs. tiedostopohjaisuus •Avoimet vs. suljetut tekniikat •Monikielisyys  TARVITAAN YHTEISIÄ STANDARDEJA

Oppimisaihion koostumus OPPIMISAIHIO Metatieto nimi, aihe, oppimistavoite, muoto, hakusanat, ym. Sisältö Arviointi Harjoitukset

Oppimisaihion metatieto •Nimi ja aihe •Tavoite, tehtävä •Sijainti (URL) •Suhde muihin oppimisaihioihin •Tekijänoikeustiedot (tekijä, lisenssi) •Kuvaus oppimisaihiosta •Indeksointitiedot: haku- ja avainsanat •Pedagoginen metatieto