TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Masri, Marjut Lahtela ja Katariina Lauronen KIRAVO-projekti 2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi sivu. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Advertisements

Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen KIRAVO-projekti 2011.
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Internet-tiedonhaussa tarvitaan  Hakukone tai tietokanta  Hakusanoja tai asiasanoja  Hakulause.
TWITTER YRITYSTOIMINNAN TUKEMISESSA Kiravo-projekti 2012.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Kiravo-projekti 2011.
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
IGOOGLE YRITTÄJILLE Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
Tunne lääkkeesi Toimiiko lääkehoitosi?
TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen KIRAVO-projekti 2011.
Etsi ja kysele – löydä tiedon lähteet!
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Krista Auvinen 2011.
Maaseutu.fi on uudistunut -
Tiedonhaun työkalupakki - tiedonhaun tekniikka haltuun
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina Lauronen KIRAVO-projekti 2011.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta Äidinkielen opetus 2.0.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Tieto haltuun –hanke Heidi Eriksson Syksy Aloita perusteista Tietosanakirjat, esim. Wikipedia Tietosanakirja sisältää yleistietoa  ei sovi lähdeluetteloon.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Medialukutaito Kuva: Tussitaikurit.
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Otsikko Ingressiin kirjoitetaan kortin sisältö tiivistettynä.
Kirjasampo – kirjallisuuden tiedonhaku
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Makupalat.fi: Miksi linkkihakemistoja taas tarvitaan?
Digiopastus kirjastossa – googlen kaikki mahdollisuudet
Esityksen transkriptio:

TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Masri, Marjut Lahtela ja Katariina Lauronen KIRAVO-projekti 2011

Lämmittelytehtäviä (aikaa 10 minuuttia)  Kuinka monta näyttelijää tällä hetkellä näyttelee Salatut elämät -televisiosarjassa?  Kenen ja missä laulussa sanotaan ”Hukutit itsetuntoa, hukutit materialla”?  Kuka on tällä hetkellä Suomen naisten jääkiekkomaajoukkueen kapteeni?

Internet-tiedonhaun keveys  Googlaamisen helppous.  Arkipäiväinen tiedonhaun mekaanisuus.  Vähimmän vaivan periaate.  Omia hakutaitoja ei pysähdytä miettimään.  Hakukoneiden mekanismeja ei tunneta.  Lähdekritiikki tai sen puute.

Internet-tiedon olemus  Matala julkaisukynnys, sensuuri  luotettavuus?  Sisältää mm. kaupallista, tieteellistä ja yhteiskunnallista tietoa.  Päivittämisen nopeus: ajankohtaiset aiheet, mielipiteet ja trendit.  Julkista, salasanoin suojattua sekä maksullista tietoa.  Paljon materiaalia englanninkielisiltä alueilta.

Kaksi tapaa haravoida nettiä  HAKUKONEET  google  ym.  Etsi hyvä yläkoululaisille sopiva kielenhuollon testi netistä.  AIHEHAKEMISTOT  kirjastot.fi/linkkikirjasto  makupalat.fi  Etsi hyvä yläkoululaisille sopiva kielenhuollon testi netistä.

Verkkoa haravoivat Googlen robotit ”ottavat haavinsa” kirjoituksesi. Hakiessasi tietoa Googlella, et hae tietoa koko verkosta vaan Googlen välimuistissa olevasta sisällöstä. Googlen robotit seuraavat nettisivujen linkkejä. Jos nettisivulle ei ole linkkejä, sitä ei haravoida säännöllisesti. Käytät google- hakua. Google ehdottaa avainsanoja kirjoittaessasi hakutermejä. Hakutulos. Kirjoitat tekstiä jollekin internet-sivulle. Google indeksoi sivun.

Hakutulokseen sovelletaan Googlen omia suodatuksia. Google lisää hakutulosten joukkoon viitteitä uutisista, tuotteista, videoista, kirjoista ym., joka voi olla relevanttia tiedonhakijalle. Google tuo hakutulokseen verkkosivuja, joissa on aiemmin vierailtu. Google voi painottaa trendikkäitä hakutuloksia. Voit estää tämän poistamalla verkkohistorian käytöstä.

Hakutuloksen ranking-järjestys  Tavallisessa internet-tiedonhaussa hakukoneet seulovat internet-sivuja ja ajan myötä sivustoille kehittyy ranking- järjestys.  Perinteiset hakukoneet eivät pysty ranking- toimintaperiaatteen takia luotaamaan sitä, mitä on juuri nyt julkaistu internetissä.  reaaliaikaisen aineiston hakukoneet tai Googlen reaaliaikainen haku.

Ranking-järjestyksen muodostuminen  Linkitykset  sivuston sisäiset linkitykset  sivustolle johtavien linkitysten määrä  sivustolle johtavien linkitysten kävijämäärä  linkkejä kirjanmerkkipalveluissa?  linkkejä sosiaalisessa mediassa?  Wikipedia nousee hauissa yleensä kärkeen.  Sivun sisältö  sivuston, hakemiston ja yksittäisten sivujen nimeäminen  otsikot  tekstin määrä ja laatu  kuvien, videoiden, ladattavien tiedostojen nimeäminen Kari Taura, hakukoneoptimointi-esitys, Helsingin kaupunginkirjasto

Hakuhistoria muovaa hakutulosta  hakuhistoria = hakulaatikkoon kirjoittamasi sanat sekä auki klikkaamasi nettisivut.  Oletko kirjautunut sisään google-tiliisi (esim. Gmail)?  Google tallentaa hakuhistoriasi.  Katso google-tilisi hakuhistoria: google.fi/history

Hakuhistoria muovaa hakutulosta  Jos et ole kirjautunut google-tiliisi, hakuhistoria kattaa enintään 180 päivää.  Hakuhistoria tallentuu käyttämäsi selaimeen (esim. Internet Explorer, Mozilla) tai google-työkalupalkkiin.  Hakuhistorian poisto: 5&ctx=cb

Tehtävä: kysy googlelta Kirjoita hakulaatikkoon: 1. Mihin kaikkiin kieliin J.R.R Tolkienin haltiakieli pohjautuu? 2. Mikä on Kiinan kansalliseepos? 3. Jacob af Forsellesin suvusta mitä tahansa 4. internetin vaikutus kieleen

Mitä kirjoitan hakulaatikkoon?  Google Instant (ennakoiva tekstinsyöttö) • Google ymmärtää osittain sanojen taivutusta sekä synonyymeja • esim. muodin historiaa •vrt. helmet-haku: muodin historiaa • Helsingin historia = hgin historia

Googlea edistyneesti 1/3 Scholar = tieteellinen aineisto suurennuslasi = visuaalinen esikatselu Uutuus: reaaliaikainen haku

Googlea edistyneesti 2/3 Mistä? Milloin?

Googlea edistyneesti 3/3  Tarkennettu haku  kaikilla sanoilla  täsmällisellä ilmauksella, vastaa lainausmerkkien käyttöä  vertaa: nuorten lukeminen – ”nuorten lukeminen”  millä tahansa sanoista  esim. hydrobic, vesijumppa, vesivoimistelu  ilman sanoja  tiedostomuoto  esim. pdf = tutkimusten julkaisumuoto?

Laajat internet-tehtävät 1. Ota selvää, kuinka monta sukunimi-kaimaa sinulla on. 2. Etsi lista yhdenpäivänromaaneista. 3. Etsi tietoa vampyyrikirjallisuudesta. Ei arvosteluita! 4. Etsi tietoa Kari Hotakaisesta. Etsi vähintään viisi nettilähdettä. 5. Etsi tutkimustietoa nuorten rahapelaamisesta internetissä.

Internet-tiedonlähteiden arviointi 1/4  Luotettavuus  Tekijä/ toimittaja? Tietoa tekijän taustasta/ pätevyydestä? Tekijän yhteystiedot?  Onko sivu laajemman sivuston osa ja millainen tämä sivusto on luotettavuudeltaan?  Maksaako tai sponsoroiko joku sivun?  Onko sivusto asiantuntijoiden arvioima tai suosittelema? (onko mukana hyvissä aihehakemistoissa tai tunnetussa verkkolehdessä)

Internet-tiedonlähteiden arviointi 2/4  Tiedon oikeellisuus  Onko sivulla oleva tieto paikkansa pitävää, luotettavaa ja virheetöntä?  Ovatko tulkinnan sivustolla järkeviä?  Perustellaanko sivulla olevat väitteet?  Onko sivustolla lähdeluetteloa?  Onko lähteet mainittu?  Onko sivusto virheetön kieliasullisesti?  Löytyykö vastaava tieto muista lähteistä?

Internet-tiedonlähteiden arviointi 3/4  Objektiivisuus  Mikä tarkoitus tiedon tuottamisella on ollut?  Kenelle sivu on suunnattu?  Onko tekijän tarkoitusperät ilmaistu?  Onko tieto puolueetonta?  Onko sivustolla ideologisia ja poliittisia painotuksia?  Onko sivulla mainontaa?  Onko mielipiteet, mainonta ja faktat eroteltu toisistaan?  Yritetäänkö tiedolla vaikuttaa mielipiteisiin?

Internet-tiedonlähteiden arviointi 4/4  Ajantasaisuus  Milloin sivu on tehty?  Milloin se on julkaistu internetissa?  Milloin sisältöä on muokattu viimeksi?  Päivitetäänkö sivustoa säännöllisesti?  Milloin tiedot on kerätty?  Toimivatko linkit?

Tehtävä: nettisivujen arviointi  Kuka, mitä, miksi ja milloin?

Vaihtoehtoja Googlelle 1/2  Ihmisten valitsemat ja etukäteen arvioimat sisällöt  Makupalat ja Linkkikirjasto  Metahakukoneet: hakee samaan aikaa monien eri hakukoneiden avulla  Semanttiset hakukoneet ymmärtävät paremmin asioiden välisiä yhteyksiä ja synonyymeja  Hakia  Klusteroivat hakukoneet: luo erilaisia kategorioita, joista voit kaventaa tai laventaa hakutulosta  Yippy ja Carrot Clustering

Vaihtoehtoja Googlelle 2/2  Reaaliaikaisen verkon hakukoneet  Googlen reaaliaikainen haku, Twitter Search, Collecta  Visuaaliset hakukoneet esittävät hakutulokset visuaalisessa muodossa  oSkope, Quintura ja RedZ  Sosiaalisten yhteisöjen sisäinen haku  Slideshare, Delicious, Facebook, Twitter  Sosiaalisen median hakukoneet  Collecta ja Omgili  Kuva- ja videohaku

Syvä verkko  Mikään hakukone ei löydä kaikkea verkosta.  Googlen kaltaisten hakukoneiden perushaku ei löydä aineistoa, joka sijaitsee esim. kirjautumista vaativassa tietokannassa, organisaation sisäverkossa, tilastotietokannassa tai kirjastojärjestelmässä.  Tällaista aineistoa varten on olemassa ns. syvän verkon hakukoneet, kuten Complete Planet ja Yippy. Scirus ja Intute löytävät syvän verkon tieteellistä aineistoa.