Ohjausryhmän 3. kokous 1.9.2005 Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Advertisements

Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
1 Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011 Liikenneturvallisuuskyselyn tuloksia Työn aluksi selvitettiin liikenteen ongelmakohteita mm.
Liikennevalojen vaihejako HARJOITUS. Vaihejako Pelisäännöt – Lainsäädännön vaatimus 1. Suoraan ajavien keskenään risteävien ajosuuntien ja suojateiden.
Ohjausryhmän 2. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
LIIKENNETURVALLISUUDEN TEHOKAS PARANTAMINEN, Tepa Tieliikenteen turvallisuustoimenpiteiden arviointi ja kokemukset turvallisuus- suunnitelman laatimisesta.
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
4. Liikenneturvallisuuskysely •Katukanavassa •Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Savonlinnan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma Kyselyiden yhteenveto.
ZEF-kysely yrityksille Maankäyttö, Asuminen, Liikenne
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Liikenneturvallisuus kaavoituksessa
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Helsingin uudet tyyppipiirustukset 2014
VAARANPAIKKOJA KOULUMATKALLA
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
Käyttösuhdelaskenta …Liikenteellisen toimivuuden arviointi.
1 Liikenneturvallisuuden periaatepäätöksen toteutuminen Harri Peltola, Juha Luoma ja Niina Sihvola Tutkimusraportti : VTT-R
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Keskikaide vastakkaisten ajosuuntien välissä vähentää merkittävästi kohtaamisonnettomuuksia vähentää suistumisonnettomuuksia.
4C Liikennevalojen yhteenkytkentä - yhteenkytkentäkaavio.
Länsi-Suomen lääninhallitusLänsi-Suomen lääninhallitus Liikunnan ja kulttuurin PARAS Kokkola Liikunnan edellytysten kehittäminen.
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Arjen turva –kysely Miehikkälän asukkaiden vastaukset EK-ARTU –hanke Etelä-Kymenlaakson turvallisuussuunnitelma
Tieliikenteen haasteet
Arjen turva –kysely Pyhtään asukkaiden vastaukset EK-ARTU –hanke Etelä-Kymenlaakson turvallisuussuunnitelma
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Ohjausryhmän 4. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Arjen turva –kysely Virolahden asukkaiden vastaukset EK-ARTU –hanke Etelä-Kymenlaakson turvallisuussuunnitelma
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Ravinto nuoren urheilijan harjoittelussa
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien Tampereen.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (1 – Liikenteen pysäyttäminen) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun liikenne joudutaan pysäyttämään tietyissä tapauksissa.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (3 – Työ ajoradalla) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työkoneet tai muu kalusto on sijoitettuna joko osittain tai.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (2 – Liikkuva työ) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työ on luonteeltaan liikkuvaa, esim. kaapeleiden auraaminen.
Kysely koulukuljetusten järjestelystä lukuvuonna
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Työn tavoite Laaditaan liikenneturvallisuussuunnitelma
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Imatran seudun liikenneturvallisuussuunnitelma
Askolan koulun koulureittien ja koululaisten liikenneturvallisuus
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Lielahden päiväkodin asemakaavahanke
Tähän tarvittaessa otsikko
Tähän tarvittaessa otsikko
Askolan koulun koulureittien ja koululaisten liikenneturvallisuus
Esityksen transkriptio:

Ohjausryhmän 3. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma

Slide Edellisen kokouksen jälkeiset tapahtumat  Ongelma-analyysin täsmentäminen  Tavoitteiden täsmentäminen  Kuntien liikenneturvallisuusryhmien 1. kokoukset (18 ja 24.5)  Lapualla ”fyysisen ryhmän” kokoontuminen (17.5)  Maastotarkastelut ja toimenpide-ideointi (touko-kesäkuu)  Tiedote 2 (17.6)  Seudullisten hallintokuntaryhmien kokoontuminen (23.8 Ylihärmässä)  nettisivuja päivitetty

Slide Yhteenveto ongelmista  Paljon kevyen liikenteen onnettomuuksia (hevat), keskittyy taajamiin  Yksittäisonnettomuudet suurin yksittäinen onnettomuusluokka  Maankäytön ja liikennejärjestelyjen yhteensovittamisessa puutteita  Turvalaitteiden käyttö vähäistä  Ylinopeudet  Kevyen liikenteen väylien puute, teiden ja katujen kapeus  Koulujen lähiympäristössä ongelmia  Liikenneturvallisuuden arvostus heikkoa, työ organisoimatta (Alahärmä, Kauhava, Ylihärmä)  nuoret

Slide

Slide Mitä ihmiskeho kestää?  Jalankulkija selviää yleensä jos auto ajaa 30 km/h:n nopeudella päälle  Sivuttaistörmäyksessä kestämme n. 50 km/h:n nopeutta  Kohtaamistörmäyksessä kestämme n km/h:n nopeutta

Slide Tavoitteet  Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien vähentäminen  Turvalaitteiden käytön lisääminen, liikennesääntöjen noudattaminen ja muiden tienkäyttäjien parempi huomioonottaminen  Nopeusrajoitusten noudattamien  Turvallisuutta lisäävien liikennejärjestelyjen toteuttaminen  Koulumatkojen, -kyytien ja -ympäristöjen turvallisuuden parantaminen  Liikenneturvallisuuden kytkeminen maankäytön suunnitteluun  Liikenneturvallisuustyön organisointi kaikissa hallintokunnissa sekä jatkuvan seudullisen toiminnan käynnistäminen Härmänmaalla  Liikenneturvallisuustyön arvostuksen lisääminen toiminnassa ja päätöksenteossa  Onnettomuusuhrien korkeatasoinen auttaminen: laitteet ja verkosto,muotoilu

Slide Henkilövahinko-onnettomuuksien määrän kehitys ja vähentämistavoite

Slide Lapuan onn. väh.tavoite

Slide Painopistealueet  Turvalaitteiden käytön lisääminen  Nuorten liikenneonnettomuuksien vähentäminen  Nopeustason alentaminen taajamissa vaikuttamalla tienkäyttäjiin  VT 19 parantaminen: maankäyttö ja liik.järj.

Slide Liikenneturvallisuustyön kehittämistilanne  Liikenneturvallisuusryhmät perustettu, 1 kokous/kunta pidetty  Perustelut liik.turv.työlle  Organisointi  Seudulliset hallintokuntaryhmät kokoontuneet 1.kerran  Perustelut liik.turv.työlle  Eri hallintokuntien mahdollisuudet liik.turv.työssä  Ohjeet toimintasuunnitelmien laatimiseksi

Slide

Slide Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos Onnettomuuksien syitä Vaikuttamisen keinot Kaavoitustietekninen suunnittelu tiedotus, valistus, kasvatus Ajoneuvo- kehitys Liikenne- verkon hoito liikenteen ohjaus, säätely, valvonta Vaarallinen tienkohta tai risteys XXX Vaarallinen ylityspaikka (tai suojatie) XXX Huono näkyvyysXXXX Huono keli tai pimeysXXXXX Kuljettajan virheX1X1 X1X1 XX Liian suuri tilannenopeusX2X2 X2X2 XX YlinopeusX2X2 X2X2 XXX Aluetta tuntemattoman kuljettajan toiminta X1X1 X1X1 X

Slide Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos 8/2005  Riskejä taajamaympäristössä :  Leveä suora tie  Suurten liikennevirtojen risteäminen samassa tasossa  Raskasta liikennettä keskustassa tai asuinkaduilla  Suuri liittymätiheys pääkadulla  Vilkkaat nelihaaraliittymät  Klv:n puuttuminen tai epäloogisuus  Puutteelliset jk-yhteydet la-pysäkeille  Kev.liikenteen risteäminen autoliikenteen kanssa, etenkin jos nopeusrajoitus o korkeampi kuin 40 km/

Slide Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos 8/2005  Riskejä päätieverkolla:  Pitkämatkaisen ja paikallisen liikenteen sekoittuminen  Liikennevirtojen risteäminen samassa tasossa  Laatutasoltaan vaihtelevat liikennejärjestelyt päätiellä  Nelihaaraliittymät päätiellä tai seututiellä  Tienkäyttäjälle yllättävät olosuhteet

Slide Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos 8/2005 Maanteillä liikenteen turvallisuudelle tärkeää Yhdyskuntarakenteen eheydestä huolehtiminen, liikenteen kasvun hillintä Järkevä työnjako kuljetusmuotojen välillä Päätieverkko (valta- ja kantatiet) ja sen kehittäminen  Matalat nopeudet taajamakeskustojen läpikuluilla  Taajamien ja taajamakeskustojen ohikulkuteiden luonteen tukeminen  Pitkä- ja lyhytmatkaisen liikenteen erottelu, rinnakkaistiet  Tienvarsiasutuksen hallinta  Tienvarsiasutuksen turvallisuus (rinnakkaistie- ja yksityistiejärjestelyt, kävelyn ja pyöräilyn väylät, alikulut, nopeudet)  Kohtaamisonnettomuuksien torjuminen (vastakkaisten ajosuuntien erottaminen, kaiteet, nopeudet)  Suistumisonnettomuuksien lieventäminen (kaiteet, ympäristön pehmentäminen, nopeudet)  Liittymät (mahdollisimman pitkiä liittymävapaita tiejaksoja; liikenteellisiä vaatimuksia vastaavia turvallisia liittymiä) Muu tieverkko (seutu- ja yhdystiet)  Taajamien läpikulkujen matalat nopeudet  Tienvarsiasutuksen turvallisuus; liittymät, nopeudet, jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt  liittymien parantaminen ja tieympäristön pehmentäminen

Slide Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos Taajamien turvallisuudelle tärkeää Maankäytön ja liikenteen suunnittelun yhteensovittaminen  Liikenteen kasvun hillintä  Joukkoliikenteen edistäminen  Jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden edistäminen Keskustan ja asuinalueiden liikenteen rauhoittaminen. Liikenneverkon jäsentely ja porrastetut nopeusrajoitukset Liittymien turvallisuus Tavara- ja huoltoliikenteen konfliktien estäminen Nopeutta alentavat järjestelyt

Slide Maankäyttö ja liikenneturvallisuus, lähde: Etelä-Pohjanmaan liikenneturvallisuustyön kehittäminen 2003 (SESELI 2015) Huomioitavaa:  liittymien lisääminen lisää yleensä onnettomuuksia  erityisesti nelihaaraliittymät ovat onnettomuuksille alttiita  nauhamaisen rakenteen lisääminen erityisesti pääteiden varsilla lisää liikenneturvallisuusjärjestelykustannuksia ja onnettomuusriskiä Päätöksissä suositeltavaa:  liikenneverkkoa on tarkasteltava riittävän laajasti, ja että uusi verkko liittyy olemassa olevaan turvallisesti. Tavoitteena tulisi olla, että uusia liittymiä ainakaan pääteille ei tarvita  selvitä, aiheuttaako kaavan toteuttaminen liikenteellisiä pullonkauloja  varmista, että kevyen liikenteen verkot uusille toiminnoille ovat jatkuvia ja että ne voidaan toteuttaa  varmista, että turvalliset eritaso- ja liittymäjärjestelyt voidaan toteuttaa  vaadi kirjallista liikenneturvallisuuslausuntoa kaavasta  kaavamääräykset on tarkistettava yhtä huolellisesti kuin kaavakarttaa

Slide Liikennejärjestelyjen kehittämismahdollisuudet  Liikenteen rauhoittaminen  Kevyen liikenteen järjestelyt  Ajoneuvoliikenteen järjestelyt  Esteettömyyden lisääminen  Muut toimenpiteet (piha-, tori- ym järjestelyt)

Slide Liikennejärjestelyjen parantaminen  Liikenteen rauhoittaminen  Hidasteet (korotukset, töyssyt, sivusiirtymät, kavennukset)  Taajamaportit  Ajorataan maalataan nopeusrajoitus  Heräteraidat  Liikennemerkkien ryhmittely  Valaistus  Valvonta

Slide Dynaaminen töyssy  2 teräspalkkia  hydraulinen nosto  etäisyys 60 cm  korkeus 4 cm

Slide Dynaaminen töyssy

Slide Kevyen liikenteen järjestelyjen kehittäminen  Tien ylitykset:  Korotettu suojatie/liittymä  Keskisaarekkeellinen suojatie  Ali- tai ylikulkukäytävät  Suojatien havaittavuuden parantaminen (herätevarsi)  Kevyen liikenteen reitistö  Näkemien parantamien  Tievalaistus

Slide Ajoneuvoliikenteen järjestelyjen kehittäminen  Liittymien parantaminen:  Kiertoliittymä  Väistötilat  Saarekkeet (turvasaareke)  Nelihaaraliittymän muuttaminen kahdeksi T-liittymäksi  Näkemien parantaminen  Liittymän korottaminen (taajamassa)  Tie- tai katujaksot:  Keskikaiteellinen/ohituskaistallinen tie (taajamanulkopuolella)  Reunaympäristö pehmentäminen (taajaman ulkopuolella)  Tievalaistus  Jäsentely, kaista- ja p-järjestelyt (taajamassa)

Slide Esteettömyyden lisääminen ”Esteettömässä ympäristössä kaikille liikkujaryhmille turvataan helppopääsyiset ja turvalliset liikkumismahdollisuudet”  Pituus- ja sivukaltevuudet  Kulkupinnat  Suojatien reunat  Luiskat  Opaslaatat, pinnat  Pysäköintipaikkojen leveydet ja sijainti  Pysäkit

Slide Seurantajärjestely L-S:n läänin lt-työn toiminnassa

Slide Seurantajärjestelmä Härmänmaalla/mittarit  Liikenneturvallisuustyön vaikuttavuus  Henk.vah.johtaneiden onnettomuuksien määrä  Viestintä, valvonta ja pelastus  Turvavyön, heijastimien ja pp-kypärien käyttöaste (oma seuranta)  Koulut, joissa tehty vaaranpaikkakartoitus  Liikennetiedotus ja koulutustilaisuudet  Tienpito ja yhdyskuntarakenne  Liik.turv.suun. esitettyjen tmp:den toteuttaminen (%)  Asemakaavan ulkopuolelle myönnettyjen rakennuslupien määrä  Kuntalaisilta tullut palaute kunnossapidosta …………..

Slide …mittarit  Liikenneturvallisuustoiminnan uudistaminen ja kehittäminen  Liikenneturvallisuusryhmien kokoontumiset  Seudullisen liikenneturvallisuusryhmän kokoontumiset  Toimintasuunnitelmientoteutumisen arviointi ja päivittäminen  Liikenneturvallisuusasian sisällyttäminen henkilöliikenteen (koulu-, palvelukuljetukset) osto- ja tilaustoimintaan

Slide Jatkotyöskentely  Liikenneturvallisuusryhmät:  Ylihärmän liikenneturvallisuusryhmä klo 10-  Alahärmän liikenneturvallisuusryhmä klo 14-  Kauhavan liikenneturvallisuusryhmä klo 9  Seud.hall.ryhmät ma , Kauhavalla  Klo 9-11 sos.+terv.  Klo tekn+kaavoitus+hallinto  Klo opetus, vapaa-aika, poliisi

Slide Jatkotyöskentely  Ohjausryhmän 4. kokous klo 9:30 Kauhavalla  Seminaaritilaisuus ?  Tiedotusvälineille  Luottamushenkilöille  Sidosryhmille