Joulututkimus 2009
2 Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat Jouluun sijoitettava oman rahan määrä Eräiden seikkojen vaikutus valintoihin ostettaessa joululahjoja Tutkimusaineisto kerättiin 17. – välisenä aikana Gallup Kanavalla Tutkimukseen osallistui henkilöä Aineisto edustaa maamme vuotiasta väestöä pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat Tilastollinen virhemarginaali on keskimäärin n. 2,6 prosenttiyksikköä suuntaansa
Joulussa eniten paineita aiheuttavat asiat
4
5
6
7
8 Painotukset ovat varsin samantyyppiset kaikissa väestöryhmissä, mutta… Pääkaupunkiseudulla vierailut stressaavat enemmän kuin pienillä paikkakunnilla Pienten lasten vanhemmat saavat vierailuista keskimääräistä enemmän paineita Vähiten ansaitsevilla paineita rahojen riittämisestä, paine neljä kertaa suurempi kuin hyvätuloisilla Lasten lukumäärän kasvu lisää huolta rahojen riittävyydestä Yksin tai kaksin puolison kanssa asuvat stressaavat joulua hieman keskimääräistä vähemmän Joulussa eniten paineita aiheuttavat asiat
Joululahjatoiveet ja lahja-aikeet
10 Joululahjatoiveet ja lahja-aikeet: aikoo antaa lahjaksi…
11 Joululahjatoiveet ja lahja-aikeet: aikoo antaa lahjaksi…
12 Joululahjatoiveet ja lahja-aikeet: aikoo antaa lahjaksi…
13 Joululahjatoiveet ja lahja-aikeet: aikoo antaa lahjaksi…
14 Joululahjatoiveet ja lahja-aikeet: toivoo saavansa…
15 Joululahjatoiveet ja lahja-aikeet: toivoo saavansa…
16 Joululahjatoiveet ja lahja-aikeet: toivoo saavansa…
17 Joululahjatoiveet ja lahja-aikeet: toivoo saavansa…
18 Ylempi keskiluokka antaa keskimääräistä useammin lahjaksi herkkuja, ruokaa ja juomia Hyvätuloiset ja johtavassa asemassa olevat antavat keskimääräistä enemmän koruja joululahjaksi Kirjat ja lehdet ovat taajamien toimihenkilöväestön suosimia lahjoja Varsinkin teini-ikäisiä lapsia aiotaan ilahduttaa musiikilla ja elokuvilla ”Pehmeät paketit” l. vaatteet ja kengät keskimääräistä useammin lapsiperheiden pukinkonteissa, samoin harrastusvälineet, pelit ja lelut Hyvätuloisissa talouksissa ei anneta vain enemmän lahjoja, pukinkontin sisältökin on jonkin verran monipuolisempi Rakkaus ja hellyys toivelistan kärjessä kaikenlaisissa talouksissa ympäri koko maan Hemmottelu keskimääräistä hieman enemmän keskiluokan toive Annettavista lahjoista ja joululahjatoiveista…
19 Annettavista lahjoista ja joululahjatoiveista…
20 Annettavista lahjoista ja joululahjatoiveista…
Mieluisimmat tavat viettää joulunpyhät
22 Mieluisimmat tavat viettää joulunpyhät
23 Mieluisimmat tavat viettää joulunpyhät
24 Mieluisimmat tavat viettää joulunpyhät
Eräiden asioiden vaikutus joululahjoja hankittaessa
26 Eräiden asioiden vaikutus joululahjoja hankittaessa
27 Laatu on kaikille tärkeä tekijä Hyvätuloistenkin enemmistö tarkkailee hintoja, hinnan merkitys on kuitenkin selvästi sitä suurempi, mitä pienemmät tulot Nuoret vähät välittävät lahjan kotimaisuudesta, iän karttuessa tekijästä tulee yhä tärkeämpi Alle 25-vuotiaista 20 % pitää kotimaisuutta tärkeänä, 60 vuotta täyttäneistä 60 % ajattelee vastaavasti Tuotteen helppo saatavuus on nuorille hieman keskeisempi tekijä kuin varttuneille, houkutteleva mainiontakin tehoaa nuoriin jonkin verran enemmän (vain harvat kuitenkaan tunnustavat mainonnan tehoavan itseensä) Lahjan tuottaminen lähellä tai sen työllistävä vaikutus Suomessa ovat nuorille toisarvoisia asioita. Iän lisääntyessä niiden merkitys kasvaa, mutta vain jonkin verran Eräiden asioiden vaikutus joululahjoja hankittaessa
Joulun valmisteluun ja joululahjojen hankintaan käytettävät omat rahat
29 Joulun valmisteluun ja joululahjoihin käytettävät rahat
30 Joulun valmisteluun ja joululahjoihin käytettävät rahat
31 Joulun valmisteluun ja joululahjoihin käytettävät rahat
32 Joulun valmisteluun ja joululahjoihin käytettävät rahat