Pukeutuminen
KMT Kuluttaja 2008 Pukeutumisväittämien ryhmittely Pukeutumiseen liittyvien asenteiden ryhmittely on TNS Gallupin tekemän ryhmittelyanalyysin tulos Aikakausmedian omista KMT Kuluttaja 2008 kysymyksistä. Ryhmittelyssä etsittiin mahdollisimman homogeenisia, toisista ryhmistä mahdollisimman paljon poikkeavia ryhmiä. Neljä vastaajaryhmää erottautui toisistaan ja ne nimettiin seuraavasti: Ryhmät: •Asialliset pukeutujat 25 % •Käytännölliset 30 % •Intohimoiset shoppailijat 23 % •Nuoret huolettomat 21 % Seuraavilla sivuilla esitellään näiden ryhmien tyypillisimpiä piirteitä.
Pukeutuminen Asialliset pukeutujat 25 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista pukeutumiseen: - Ostan vaatteita tai kenkiä vain kun välttämättä tarvitsen uusia - Tiedän tarkkaan kuinka paljon rahaa käytän vaatteisiin - Vaatetuksen tulee olla käytännöllistä ennemminkin kuin muodikasta Kuvaa keskimääräistä vähemmän suhtautumista pukeutumisee n: - Teen usein vaatteiden tai kenkien heräteostoksia - Kiertelen kaupoissa / shoppailen mielelläni Ovat keskimääräistä useammin: • yli 45-vuotiaita • 2 hengen talous • ylempiä toimihenkilöitä / johtotehtävissä olevia Käytännölliset 30 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista pukeutumiseen: - Vaatetuksen tulee olla käytännöllistä ennemminkin kuin muodikasta - Voin aivan hyvin lähteä ostoksille / kauppoihin miettimättä mitä minulla on päälläni -Vaatteissa mukavuus on minulle tärkeintä Kuvaa keskimääräistä vähemmän suhtautumista pukeutumiseen: - Minulle on tärkeää pukeutua hyvin Ovat keskimääräistä useammin: • vuotiaita • työntekijöitä
Pukeutuminen Nuoret huolettomat 23 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista pukeutumiseen: - Vaatemainokset saavat minut usein tutustumaan vaatteisiin kaupassa - Ostan usein vaatteita itselleni sovittamatta niitä itse - Luotan vaateostoksissa myyjän ammattitaitoon - Perheenjäseneni / ystävät vaikuttavat ostopäätöksiini Ovat keskimääräistä useammin: • vuotiaita • työntekijöitä Intohimoiset shoppailijat 21 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista pukeutumiseen: - Haluan vaatteillani ilmentää persoonallisuuttani - Minulle on tärkeää pukeutua hyvin - Kiinnitän huomiota siihen että kengät sopivat asukokonaisuuteeni - Kiertelen kaupoissa / shoppailen mielelläni -Kuvaa keskimääräistä vähemmän suhtautumista pukeutumiseen: -Vaatetuksen tulee olla käytännöllistä ennemminkin kuin muodikasta - Vaatteissa mukavuus on minulle tärkeintä - Ostan vaatteita tai kenkiä vain kun välttämättä tarvitsen uusia Ovat keskimääräistä useammin: • vuotiaita • ylempiä toimihenkilöitä (ei johtotehtävissä)
6 Lorem ipsum • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit • Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua • Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation • Ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat Lorem ipsum dolor sit amet. KMT Kuluttaja 2008 % Suhtautuminen pukeutumiseen -ryhmittely Ryhmien profiilit, %
7 Lorem ipsum • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit • Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua • Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation • Ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat Lorem ipsum dolor sit amet. KMT Kuluttaja 2008 % Suhtautuminen pukeutumiseen -ryhmittely Ryhmien profiilit, %
Suhtautuminen pukeutumiseen KMT Kuluttaja 2008 Kaikki Asialliset pukeutujatKäytännölliset Intohimoiset shoppailijat Nuoret huolettomat En halua erottua pukeutumisellani muista Haluan vaatteillani ilmentää persoonallisuuttani En juurikaan ajattele vaatteitani tai pukeutumistani Minulle on tärkeää pukeutua hyvin Valitsen aamulla vaatteet mielialani mukaan Voin aivan hyvin lähteä ostoksille / kauppoihin miettimättä mitäminulla on päälläni Suosin pukeutumisessani ajatonta tyyliä Vaatetuksen tulee olla käytännöllistä ennemminkin kuin muodikasta Vaatteissa mukavuus on minulle tärkeintä Muutan asusteilla vaatteet aina uuden näköisiksi Kiinnitän huomiota siihen että kengät sopivat asukokonaisuuteeni Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Suhtautuminen pukeutumiseen KMT Kuluttaja 2008 Kaikki Asialliset pukeutujatKäytännölliset Intohimoiset shoppailijat Nuoret huolettomat Viimeisimmän muodin seuraaminen ja sen mukainen pukeutuminen on minulle tärkeää Olen valmis maksamaan hieman enemmän kotimaisesta vaatteesta Perheenjäseneni / ystävät vaikuttavat ostopäätöksiini Tiedän tarkkaan kuinka paljon rahaa käytän vaatteisiin Kiertelen kaupoissa / shoppailen mielelläni Haluan selviytyä pukeutumiseen liittyvistä asioista mahdollisimmanvähällä ajalla Käytän mielelläni arvostettuja vaatemerkkejä Käytän mieluiten vaatteita jotka on valmistettu ekologisista ja/tailuonnon materiaaleista Haluan pukeutua hyvin juhlia / ulkonakäyntiä varten Pukeutuminen ja ulkonäkö on merkittävässä roolissa työssäni Vaateostoksissa suosin muutamaa merkkiä Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Suhtautuminen pukeutumiseen KMT Kuluttaja 2008 Kaikki Asialliset pukeutujatKäytännölliset Intohimoiset shoppailijat Nuoret huolettomat Vaatteissa ja jalkineissa tuotteen laatu on hintaa tärkeämpi Ostan lähinnä edullisia vaatteita Luotan vaateostoksissa myyjän ammattitaitoon Ostan vaatteita joskus postimyynnistä tai verkosta (internetistä) Joku muu ostaa useimmiten vaatteeni Ostan usein vaatteita itselleni sovittamatta niitä itse Ostan vaatteita tai kenkiä vain kun välttämättä tarvitsen uusia Teen usein vaatteiden tai kenkien heräteostoksia Vaatemainokset saavat minut usein tutustumaan vaatteisiin kaupassa Ostan usein vaatteen, jonka olen nähnyt lehdessä Ostan edullisia muotivaatteita, jotta voin aina olla trendeissä mukana Ostan kalliinkin vaatteen jos todella haluan sen Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Pukeutuminen KMT Kuluttaja 2008 Asialliset pukeutujatKäytännölliset Intohimoiset shoppailijat Nuoret huolettomat Kaikki Perhelehdet Naisten yleislehdet Naisten erikoislehdet Asuminen, rakentaminen Autoilun ja tekniikan lehdet Harrastelehdet Tiede- ja kulttuurilehdet Lasten ja nuorten lehdet Tietotekniikka- ja pelit –lehdet Talous- ja yrityselämän lehdet Ammattilehdet Asiakaslehdet Klustereihin kuuluminen lehdittäin (lukijoista %) (n=4604) Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa / ei tilastollisesti merkitsevää eroa Parempi kuin kokonaistulos
Pukeutuminen KMT Kuluttaja 2008 Kaikki Asialliset pukeutujatKäytännölliset Intohimoiset shoppailijat Nuoret huolettoma t Perhelehdet Naisten yleislehdet Naisten erikoislehdet Asuminen, rakentaminen Autoilun ja tekniikan lehdet Harrastelehdet Tiede- ja kulttuurilehdet Lasten ja nuorten lehdet Tietotekniikka- ja pelit – lehdet Talous- ja yrityselämän lehdet Ammattilehdet Asiakaslehdet Lehtien lukijapeitto (%) klustereittain (n=4604)