Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä
Pro-Source Oy •Resursointi- ja konsultointiyritys •Toimialoina markkinointi ja tietotekniikka •Perustettu 2002 •6 henkilöä •Liikevaihto 1.5 M€
Asiakkaita
”Tulevaisuutta on helpointa ennustaa tekemällä se!” Alan Kay
Kombinaattitalous •Taustalla luonnontieteiden kehitys ja teolliset innovaatiot •Suuret investoinnit tuotantoon •Työvoima halpaa, alhainen koulutusaste •Runsaasti kilpailunrajoituksia •Kriittiset tekijät Markkinan ymmärtäminen Tiedon saatavuus Pääomien riittävyys
Verkostotalous •Taustalla teknologian kehitys ja immateriaaliset innovaatiot •Olemattomat valmistuskustannukset •Työvoima kallista, korkea koulutusaste •Globaali kilpailu •Kriittiset tekijät Markkinan ymmärtäminen Tiedon hyödyntäminen Myynti ja markkinointi
Pelisäännöt muuttuivat.
Kolme esimerkkiä •Puolustusvoimat •Nokia •SOK
Yritysten menestystekijät •Ideat •Toteuttavat ihmiset •Rahoitus
Yritysten menestystekijät •Ideat •Toteuttavat ihmiset •Rahoitus Näistä ei ole pulaa Näistä on aina pulaa Järjestelykysymys
Miten tehdä tulevaisuus?
Unelma tulevaisuudesta...
Miten tulevaisuus tehdään Nykytila Tavoitteet
Strategia ja toteutus Nykytila Tavoitteet “Miten tavoitteeseen päästään” Strategia
Strategiaa totetuttavat ihmiset
Miksi ihmiset menestyvät? •Koulutus •Kokemus •Motivaatio
Miksi ihmiset menestyvät? •Koulutus •Kokemus •Motivaatio
Yksilön tulevaisuuden tavoitteet Nykytila Tavoitteet “Miten tavoitteeseen päästään” Motivaatiotekijät
Löytyykö yhteisiä tavoitteita? Nykytila Tavoitteet “Miten tavoitteeseen päästään” Motivaatiotekijät Strategia
Digitaalisuus
Digitaalinen tulevaisuutemme •”Kaikki asiat, joista voi tulla digitaalisia tulee digitaalisia” •”Kaikki, jotka voivat olla yhteydessä toisiinsa, tulevat olemaan” •”Kaikki laitteet tulevat olemaan vuorovaikutteisia” Wired, 1998
Palvelut Suomessa •90-luku: palvelut tuottivat <50% BKT:stä •2007: palvelut n. 70%. –70% yksityisiä palveluja –30% julkisia •Palvelutuotannon digitalisoituminen on Suomessa ”valmis” vuonna 2020 (EK) –Mikä on Kainuun markkinaosuus 2020?
Palvelujen vienti •15% bruttokansantuotteesta •Mikä on Kainuun markkinaosuus?
Digitaalisia palveluesimerkkejä •Monikielinen asiakaspalvelu •Matkailupalvelujen verkkokauppa •Nettisaittien ylläpito •Keskustelupalstojen moderointi •Tekninen dokumentointi ja käyttöohjeet •Lääketieteellisten tutkimusten analysointi •Sisällöntuotanto •Edellisten tietojärjestelmien toimittaminen •Edellisten tietojärjestelmien operointi
Mitäpä tehdä? •Digitaaliset palvelut voidaan tuottaa missä tahansa –vaikkapa Kainuussa •Palveluissa ei tarvitse olla mitään Kainuulle tyypillistä •Kriittiset menestystekijät –Infrastruktuuri –Kielitaito –Osaaminen –Myynti ja markkinointi
Miksi yritykset eivät menesty?
Miksi ihmiset eivät menesty? •Laiskuus •Tyhmyys •Välinpitämättömyys
Täydellinen suunnitelma -toteutus tökkii Nykytila Tavoitteet
Tehdään vääriä asioita hyvin Nykytila Tavoitteet
Resurssipula tai epärealistinen tavoite Nykytila Tavoitteet
Väärin arvioitu nykytila Todellinen nykytila Tavoitteet Arvioitu nykytila
...todellisuus
Miksi yritykset eivät menesty? •Koska niitä johtavat ihmiset •Koska niissä on töissä ihmisiä
Miksi ihmiset eivät menesty? •Laiskuus •Tyhmyys •Välinpitämättömyys Voi vaikuttaa motivaatiolla
Kainuun tulevaisuuden menestystekijät •Ideat •Toteuttavat ihmiset •Rahoitus
Kainuun tulevaisuuden menestystekijät •Ideat •Toteuttavat ihmiset •Rahoitus Näistä ei ole pulaa Näistä on aina pulaa Järjestelykysymys
Opetelkaamme •Ymmärtämään asiakkaiden tarpeita •Motivoimaan itseänne ja toisianne •Myyntiä ja markkinointia •Ruotsia, venäjää, kiinaa... •Suvaitsemaan epäonnistumisia
Kiitos!