Lentokoulutusseminaari 2007 Hilton, Vantaa Harrasteilmailun normivalmistelu 15.12.2007
Taustaa EU-asetusten tulevien muutosten, EASA:n antamien normien ja uuden ilmailulain, Suomen Ilmailuliitto ry:n sekä Ilmailuhallinnon esitysten perusteella oli tullut tarve muuttaa lentäjien lupakirjoja, kelpuutuksia ja koulutusta koskevia ilmailumääräyksiä. EASA:n perustamisasetus on muuttumassa lähiaikoina siten, että lupakirjoja ja koulutusta koskeva norminanto siirtyy EASA:lle EASA ilma-alusten osalta. Muutoshetkellä voimassaolevia normeja voidaan soveltaa siihen saakka kun EASA:n normit tulevat voimaan, huomioiden siirtymäajat (arvio 3-7v). Joka tapauksessa kansallisina normeina jäävät voimaan UL- ja autogyromääräykset. Keväällä 2006 Ilmailuhallinto asetti IH-TS:n kokoamaan työryhmän ja valmistelemaan nimettyjen harrasteilmailun ilmailumääräysten muutoksia.
Taustaa IH-TS sai valmistelukierroksella 1.8.2006 mennessä runsaasti muutosehdotuksia harrasteilmailun normistoon Valmisteltavien, tarkastettavien ja järjestelmästä poistettavien normien yhteismäärä on eri vaiheiden jälkeen noussut 51:een. Ensivaiheessa valmisteluun otettiin 12 kiireisintä normia. Normien valmistelu aloitettiin syksyn -06 ja talven -07 aikana SIL:n ja IH:n yhteistyönä. Harrasteilmailuyksikön 4 henkilön miehityksestä on käytettävissä normien laadintaan 1,5-2 henkilötyövuotta Tällä työmäärällä voidaan valmistella n. 10-12 määräystä vuodessa.
IH:n normivalmistelulle antamia periaatteita Yksinkertaistettava ja yhdistettävä ”yksi normi yhteen toimintaan” Normin on oltava helppolukuinen Normiin vain ne tarpeelliset vaatimukset, joita ei ole sanottu EU-asetuksessa tai ilmailulaissa Poikkeusluvista pitäisi päästä eroon Kansalliset normit eivät saa olla tiukempia kuin JAR / EASA vaatimukset Samantyyppiseen toimintaan samantasoiset vaatimukset Siirtyminen kansallisten oikeuksien sisällä oltava selkeää ja yksinkertaista IH:lle ei saa aiheutua lisäkustannuksia uusista normeista
Vaatimustasoltaan ja esitystavaltaan yhdenmukaistettavat normit PEL M2-41 Purjelentäjän lupakirja 16.12.1999 PEL M2-43 Purjelentäjän pilvilentokelpuutus, 16.12.1999 PEL M2-44 Purjelennonopettajan kelpuutus,16.12.1999 PEL M2-46 Moottoripurjelentäjän lupakirja,16.12.1999 PEL M2-47 Moottoripurjelennonopettajan kelpuutus, 16.12.1999 PEL M2-50 Kuumailmapallolentäjän lupakirja,12.1.2000 PEL M2-51 Kuumailmapallolennonopettajan kelpuutus,12.1.2000 PEL M2-70 Ultrakevytlentäjän lupakirja, 12.1.2000 PEL M2-71 Ultrakevytlennonopettajan kelpuutus, 12.1.2000 PEL M2-X Autogyrolentäjän lupakirja ( uusi määräys ) PEL M2- XX Autogyrolennonopettajan kelpuutus ( uusi määräys)
Yhdistettävät normit TRG M1-7 Purje- ja moottoripurjelentokoulutus, 24.2.2000 TRG M1-9 Ultrakevytlentokoulutus, 24.2.2000 TRG M1-10 Kuumailmapallolentokoulutus, 18.1.2000 Vaatimukset yhdenmukaistetaan, valmistellaan koko kansallisen koulutuksen kattava määräys jolla kumotaan vanhat normit. TRG M1 -7 Harrasteilmailun lentokoulutus GPL MGPL ULP BPL APL TRG M1-7
Seuraavia normeja esitetään poistettavaksi PEL M2-43, Purjelentäjän pilvilentokelpuutus, 16.12.1999 TRG M1-7, Purje- ja moottorilentokoulutus, 24.2.2000 TRG M1-9, Ultrakevytlentokoulutus, 24.2.2000 TRG M1-10, Kuumailmapallolentokoulutus, 18.1.2000 TRG T1-9, Koulutusohje purjelentäjän lupakirjaa varten, 26.1.1982 TRG T1-10, Koulutusohje moottoripurjelentokonekelpuutusta varten, 24.3.1980 TRG T1-14, Koulutusohje purjelentäjän pilvilentokelpuutusta varten, 3.4.1984 TRG T1-15, Tyyppikoulutusohjelma purjelentokoneita varten, 23.11.1982 OPS M8-8, Esittelylennot purjelentokoneella korvausta vastaan, 9.2.2000
Kaikkiin määräyksiin esitetyt muutokset Viittaukset Ilmailulakiin on muutettu Alkuun on lisätty sisällysluettelo Kaikkien määräysten kohdassa 1 on soveltamisala ja mahdolliset määritelmät Kohtien numerointi on sama kaikissa määräyksissä (paitsi jos on lisäoikeuksia) Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset lisätty määräyksen loppuun
Yksittäisten määräysten muutokset Seuraavaksi keskeisimmät muutokset esitettynä ilmailijan näkökulmasta vaatimusten helpottumisena tai kiristymisenä
PEL M1-7 Harrasteilmailun lentokoulutus + - Harrasteilmailun 5 eri koulutusmuotoa koottu yhteen määräykseen Luvanhaltijan vastuukysymyksiä selkeytetty > Vastuullinen johtaja Koulutuspäällikön ja päälennonopettajan vastuunjakoa selkeytetty Organisaatiota kevennetty, huoltotoiminnan johtaja poistettu Tietokoneavusteinen etäopiskelu mahdollista kaikissa lajeissa Sääminimien keventäminen oppilaan yksinlennolla moottoroidulla ilma-aluksella lentopaikan läheisyydessä Esittely- ja tutustumiskurssit mahdollisia kaikille harrastelajeille Ilma-aluksen huoltajalla on oltava mekaanikon lupakirja tai IH:n erillinen hyväksyntä Vaatimuksia koulutuksessa käytettäville ilma-aluksille tiukennettu Lisätty vaatimukset sisäisetävalvonnasta Koulutusohjelman mukaisille matkalennoille vaaditaan FPL ja OFP + pa- ja painolaskelmat Asiakirjojen säilytysvaatimus nostettu kahdesta viiteen vuoteen - Kohdasta Koulutusluvan hakeminen on poistettu perustuslain vastainen kohta ” Milloin on syytä, Ilmailuhallinto voi vaatia kohdassa 2 mainittujen selvitysten lisäksi myös muita tarpeelliseksi katsomiaan selvityksiä” Kohdasta Koulutuslupa, on poistettu samoin perustuslain vastainen kohta ” Ilmailuhallinto voi tarvittaessa asettaa koulutukselle rajoituksia ja muita ehtoja” Kohdasta Koulutuksessa käytettävät tilat ja lentopaikka, on poistettu varustevaatimusten jälkeinen kohta ” Ilmailuhallinto voi koulutustoiminnan laadun ja laajuuden huomioon ottaen määrätä kussakin tapauksessa erikseen, minkälaiset lisävaatimukset lentopaikan ja sen varustuksen on täytettävä ennen lentokoulutuksen aloittamista.
PEL M2-41 Purjelentäjän lupakirja + - Teoria- ja lentokoulutuksen hyvitykset muusta lupakirjasta ajanmukaistettu Hyvitys voimassaolevasta teoriakoulutuksesta muuta lupakirjaa varten lisätty Huomioidaan myös vanhentunut lupakirja sekä teoria- että lentokoulutuksessa Pilvilentokelpuutus määräys kumotaan ja muutetaan pilvilento-oikeudeksi tähän määräykseen. Uusia termi käyttöön PEREHDYTTÄMISKOULUTUS
PEL M2-44 Purjelennonopettajan kelpuutus + - Lupakirjan voimassaolovaatimus kelpuutuksen HAKIJALLA (aik. ennen lentokoulutuksen aloittamista) Viimeaikaisen kokemuksen vaatimus kelpuutuksen HAKIJALLA (aik. ennen kurssin aloittamista) Opettajaharjoittelijaksi vain, jos ei ole muuta opettajakelpuutusta Purjelennon opettajaharjoittelija, jolla on muu opettajakelpuutus tämän määräyksen voimaantullessa saa hakemuksesta purjelennonopettajan kelpuutuksen Muun opettajakelpuutuksen haltijan päällikkökokemusvaatimus purjelentokoneella nousee 30 tunnista 70 tuntiin
PEL M2-46 Moottoripurjelentäjän lupakirja + - Vaatimukset yhtenäiset UL-määräyksen kanssa Teoria- ja lentokoulutuksen hyvitykset ajanmukaistettu ( myös autogyrot ja hekot huomioitu) Voimassaoleva muu teoriakoulutus huomioitu Vanhentuneen muun lupakirjan huomioiminen teoria- ja lentokoulutuksessa ”Portaaton” hyvitys 17-35 tunnin lentokokemuksen omaavalle purjelentäjälle Lisätty hinauslentäjäoikeus Lentokoulutusta lisätty 5 tunnilla vähintäänä150 km matkalento valvotulle lentopaikalle sen auki ollessa Kaksi koululentoa valvotulta lentopaikalta sen auki ollessa Purjelentäjän lupakirjan haltijoille 2 tuntia lisää lentokoulutusta ja muuten samat vaatimukset kuin edellä Uusia termejä käyttöön (eroavuus- ja perehdyttämiskoulutus) Lisätty ns. 90 vrk sääntö koskien matkustajien kuljettamista
PEL M2-47 Moottoripurjelennonopettajan kelpuutus + - Lupakirjan voimassaolovaatimus kelpuutuksen HAKIJALLA (aik. ennen lentokoulutuksen aloittamista) Viimeaikaisen kokemuksen vaatimus kelpuutuksen HAKIJALLA (aik. ennen kurssin aloittamista) Muun opettajakelpuutuksen haltijalta ei edellytetä uutta opettajakurssia Päällikkökokemus yhteensä moottoroidulla ilma-aluksella Opettajaharjoittelijaksi vain, jos ei ole muuta opettajakelpuutusta Moottoripurjelennon opettajaharjoittelija, jolla on muu opettajakelpuutus tämän määräyksen voimaantullessa saa hakemuksesta moottoripurjelennonopettajan kelpuutuksen Purjelennonopettajan päällikkökokemusvaatimus kiristyy 10 tunnista mopulla 70 tuntiin moottoroidulla ilma-aluksella Voimassaolon jatkamisen vaatimuksia ”kiristetty” JAR-FCL:n suuntaan (kaksi kolmesta, kerautauskoulutus)
PEL M2-70 Ultrakevytlentäjän lupakirja + - Vaatimukset yhtenäiset MGPL-määräyksen kanssa Teoria- ja lentokoulutuksen hyvitykset ajanmukaistettu ( myös autogyrot ja hekot huomioitu) Voimassaoleva muu teoriakoulutus huomioitu Vanhentuneen muun lupakirjan huomioiminen teoria- ja lentokoulutuksessa ”Portaaton” hyvitys 17-35 tunnin lentokokemuksen omaavalle purjelentäjälle Lentokoulutusta lisätty 5 tunnilla 150 km matkalento valvotulle lentopaikalle sen auki ollessa Kaksi koululentoa valvotulta lentopaikalta sen auki ollessa Purjelentäjän lupakirjan haltijoille 2 tuntia lisää lentokoulutusta ja muuten samat vaatimukset kuin edellä Uusia termejä käyttöön (eroavuus- ja perehdyttämiskoulutus) Lisätty ns. 90 vrk sääntö koskien matkustajien kuljettamista
PEL M2-71 Ultrakevytlennonopettajan kelpuutus + - Lupakirjan voimassaolovaatimus kelpuutuksen HAKIJALLA (aik. ennen lentokoulutuksen aloittamista) Viimeaikaisen kokemuksen vaatimus kelpuutuksen HAKIJALLA (aik. ennen kurssin aloittamista) Muun opettajakelpuutuksen haltijalta ei edellytetä uutta opettajakurssia Päällikkökokemus yhteensä moottoroidulla ilma-aluksella Opettajaharjoittelijaksi vain, jos ei ole muuta opettajakelpuutusta UL-lennonopettajaharjoittelija, jolla on muu opettajakelpuutus tämän määräyksen voimaantullessa saa hakemuksesta UL-lennonopettajan kelpuutuksen Purjelennonopettajan päällikkökokemusvaatimus kiristyy 10 tunnista ultralla 70 tuntiin moottoroidulla ilma-aluksella Voimassaolon jatkamisen vaatimuksia ”kiristetty” JAR-FCL:n suuntaan (kaksi kolmesta: kerautauskoulutus, kokemus, tarkastuslento) Vesi- ja hinauslento-oikeuden vaatimuksiin lisätty teoriakoulutusta koskeva kohta Hinauslentäjäoikeuden vaatimukset vastaava TOW-kelpuuutuksen vaatimuksia
PEL M2-50 ja 51 Kuumailmapallolentäjän lupakirja ja -opettajakelpuutus + - Lupakirjamääräykseen lisätty uusi alakohta, jossa vaatimukset kaasupallo-oikeutta varten Opettajamääräyksessä otettu myös huomioon kaasupallo-oikeuden opettaminen ?
Määräykset tulevat voimaan 15.1.2008 ?
Mitä sitten ? Käynnissä oleva koulutus jatkuu vanhojen määräysten mukaan Koulutus suoritettava loppuun 31.12.2009 mennessä Koulutusluvat ovat voimassa niissä mainituin ehdoin luvan päättymispäivämäärään saakka poikkeuksena ilma-alusten huoltotoiminta Jos ilma-aluksella on EASA lentokelpoisuustodistus, on huoltotoiminnassa ja lentokelpoisuuden valvonnassa noudatettava 28.9.2008 ( ellei tule lisäaikaa) jälkeen EASA:n huoltotoiminta-asetuksen liitteen (OSA- M) vaatimuksia Jos ilma-aluksella on ICAO lentokelpoisuustodistus, rajoitettu lentokelpoisuustodistus tai lupa ilmailuun on huoltotoiminnassa ja lentokelpoisuuden valvonnassa 28.9.2010 jälkeen huoltajalla oltava asianomaisen ilma-alusryhmän huoltomekaanikon lupakirja ( OSA-66) tai ilmailuhallinnon hyväksyntä 31.12.2008 jälkeen koulutuslupaan lisättävän kaksipaikkaisen ilma-aluksen kuormattavuus on oltava vähintään 165 kg Lentokoulutusluvan hakijan on esitettävä koulutusorganisaation sisäisenvalvonnanjärjestelmä tai laatujärjestelmä 31.12.2008 jälkeen tehtävän lupahakemuksen liitteenä
EASA määräykset tulevat ?