Www.nuorisuomi.fiwww.slu.fi Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

MOTIVAATIO JA LIIKUNTA
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2014
Nuorten liikuttamista vuodesta 2003 Jorma Fisk
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Innostaa, uudistaa ja yhdistää. Annetaan jokaisella lapselle mahdollisuus…
Urheilun Pelisäännöt vanhempien illassa
GOLF HARRASTUKSENA Tietoa Vanhemmille
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Valmennusosaamisen malli
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2013 Hae liikuntaluokalle, jos kaipaat: Samanhenkisiä kavereita Lisää kuntoliikuntaa Piristäviä lajikokeiluja.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Kilpailutoiminnan suositukset
Harrasteliikuntatuote Poweraction Nuorten liikuttamista vuodesta 2003 Liikuntapalvelukeskus Blomberginaukio 4, Turku Lasten ja nuorten.
Suositusopas ladattavissa osoitteesta:
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Suomen Suunnistusliitto Reilua peliä rasteilla Suunnistuksen eettiset reitinvalinnat.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
JOUKKUEJELPPI Harjoittelukulttuurin kehittäminen Mäntyharjun Virkistyksessä.
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
MINÄ URHEILEVAN LAPSEN VANHEMPANA!
 Hyvinvointi on ihmisen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista, emotionaalista ja hengellistä hyvää oloa  Hyvinvointi syntyy ihmisen itsensä, hänen läheistensä,
AUNELAN KOULUN KOKEMUKSIA KOULUT LIIKKEELLE-HANKKEESTA Taustaa: 1. Koulun välituntipihat on koettu ongelmallisina: - kolme erillistä rakennussiipien väliin.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Valmennusosaamisen malli Kirsi Hämäläinen Suomen Olympiakomitea.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset Valmentajakoulutuksen taso.
ME-hengen kehittäminen
Unelma hyvästä urheilusta
VOK- valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittäminen
Terveyden määritelmät
Konstruktivismi Tekijä Bogi
VALINNAINEN LIIKUNTA 8. lk 2h/viikko 9.lk 2h/viikko
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TET =Työelämään tutustuminen
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2017
Sosioemotionaalinen kehitys
SUOMEN SOTILASURHEILULIITON
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Urheilun Pelisäännöt vanhempien illassa
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset
- fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
TET =Työelämään tutustuminen
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2018
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Lasten ja nuorten urheilun Tähtiseura
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2019
Esityksen transkriptio:

Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto

• Yhteiskunnallinen huoli lapsista ja nuorista • Urheilun lisääntyvät ongelmat • Tarvitaan keskustelua lasten urheilusta Eettiset linjaukset auttavat löytämään • Mitä on kasvua ja kehitystä tukeva urheilu • Oman lajikulttuurin vahvuudet • Oman lajikulttuurin heikkoudet Miksi tarvitaan eettisiä linjauksia?

Urheilu on lasten ja nuorten oma juttu Urheileminen edistää henkistä hyvinvointia Urheileminen edistää fyysistä hyvinvointia Urheileminen innostaa elinikäiseen liikuntaan Kuva: Suomen Hiihtoliitto Kuva: Suomen TaitoluisteluliittoKuva: Suomen Koripalloliitto Kuva: Suomen Urheiluliitto

• Urheilu pohjautuu leikkiin • Tunne ja kokemukset tärkeitä: ilo, mielihyvä, jännitys, tunne vapaudesta… Mitä leikki on? Miksi leikki katoaa murrosikäisten urheilusta? Onko lajin toimintakulttuuri liian organisoitua ja autoritääristä? Lapselle ja nuorelle urheilu on leikkiä Kuva: Suomen Judoliitto

• Urheiluseura on tärkeä kasvuympäristö perheen, koulun ja kaverien rinnalla • Urheilu tarjoaa aikuisten ja lasten yhteistä aikaa • Urheiluseura kiinnittää sosiaaliseen ympäristöön • Vanhempien tärkein toive: Urheiluseura olisi hyvä paikka kasvaa! Onko urheilun kasvatuksellisuus jo romutettu myytti? Lapselle ja nuorelle urheilu on arvokas osa kasvua Kuva: Suomen Hiihtoliitto

Lapsella ja nuorella on tarve… • Leikkiä • Olla rakastettu ja arvostettu • Olla turvassa ja suojeltu • Kehitystasonsa mukaiseen toimintaan Onko lajikulttuurissanne ongelmia, joilta harrastavia lapsia ja nuoria tulee suojella? Urheilu ottaa huomioon lapsen ja nuoren tarpeet Kuva: Suomen Suunnistusliitto

• Tunteet ovat olennainen osa urheilua • Urheilulla on hyvä mahdollisuus kehittää tunne-elämää, tunneälyä ja tunteiden säätelytaitoja • Ohjaaja voi auttaa lapsia ja nuoria tunnistamaan erilaisia tunteita ja helpottaa ristiriitaisten tunteiden käsittelyä • Tappion ja voiton hetket ovat hyviä tilaisuuksia tunteiden käsittelyn harjoitteluun Miten voi lasten kanssa valmistautua tappion ja voiton kokemuksiin? Urheileminen edistää tunteiden käsittelytaitoa Kuva: Suomen Pesäpalloliitto

• Hyvä itsetunto rakentuu paljolti sen varaan, mitä lapsi kokee osaavansa ja miten kyvykkääksi lapsi kokee itsensä sosiaalisen, älyllisen, tunne-elämän ja fyysisen pätevyyden alueilla • Itsetunto joutuu uhatuksi kilpailutilanteissa, jos fyysistä kyvykkyyttä verrataan toistuvasti muiden suorituksiin Millaisia kilpailutapahtumia lajissanne järjestetään? Vahvistuuko vai mureneeko lapsen ja nuoren itsetunto? Kuva: Suomen Taitoluisteluliitto Urheileminen edistää itsetuntoa

• Sosiaaliset tilanteet opettavat yhteiskunnan ja lähiympäristön sääntöjä • Urheilussa ryhmän etu ja työskentely yhteisen tavoitteen hyväksi on tärkeää sosiaalistumisen kannalta • Joukkueessa tai ryhmässä toimiminen eivät automaattisesta edistä sosiaalista kasvua • Erilaisuuden suvaitseminen tärkeää mm. sosiaalinen ja etninen tausta, sukupuoli ja erityisryhmät Milloin ryhmähenki menee liiallisuuksiin? Urheileminen edistää sosiaalisia taitoja Kuva: Suomen Palloliitto

• Urheilussa lapsi sisäistää herkästi oikean ja väärän rajat • Jos sääntöjen valvonta on vain aikuisten asia voi seurauksena olla kaksinaismoraalin kehittyminen • Ohjaajan oma rooli tärkeää reilun pelin hengelle Onko oma lajikulttuurinne ”reilun pelin” laji? Miten säännöt ja tuomaritoiminta tukevat oikean ja väärän hahmottamisessa? Urheileminen edistää kykyä ottaa vastuuta Kuva: Suomen Koripalloliitto

• Monipuolinen rasitus ja riittävä palautuminen edistävät fyysistä terveyttä • Turvalliset olosuhteet ja taitotason mukainen harjoittelu ehkäisee vammoja • Lajien alakulttuureissa päihteiden käyttö vaihtelee Onko ylirasitus ja vammat ongelma lajissanne? Onko alirasitus ongelma? Urheileminen edistää fyysistä terveyttä Kuva: Suomen Urheiluliitto

• Monipuolinen liikunta kehittää myös kognitiivisia ja sosiaalisia taitoja • Motorisesti monipuolinen lapsi löytää aikuisena helpommin mieluisan liikuntaharrastuksen • Laadukas ohjaus ja mahdollisuus osallistua muidenkin lajien harjoitteluun takaavat monipuolisuuden Harrastavatko lajinne lapset ja nuoret myös muita lajeja? Liikkuvatko lajinne lapset ja nuoret myös omaehtoisesti? Urheileminen edistää liikkumisen taitoja monipuolisesti Kuva: Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon liitto

• Myönteiset elämykset ja läheisten ihmisten arvot vaikuttavat yksilöllisen liikuntamotivaation syntymiseen • Sisäinen motivaatio liikuntaan syntyy, kun lapsi kokee olevansa pätevä, kuuluvansa ryhmään ja olevansa mukana vapaaehtoisesti • Itsenäisyys ja osallistuminen toiminnan suunnitteluun auttavat elinikäisen liikunta-aktiivisuuden omaksumisessa Kuinka liikunnan harrastaminen jatkuu, kun murrosikäinen nuori lopettaa lajinne harrastamisen? Urheileminen innostaa elinikäiseen liikuntaan Kuva: Suomen Taitoluisteluliitto