Teollisuuden odotukset ammattitaitokilpailutoiminnalta - Ruukin näkökulma Toimitusjohtaja Sakari Tamminen Rautaruukki Oyj Skills Finland 2006
Ruukki lyhyesti
Ruukki tänään Prosessointi Myynti ja palvelukeskukset Tuotanto • Metalliin perustuvat tuotteet, komponentit, järjestelmät ja kokonaistoimitukset • Tärkeimmät asiakastoimialat rakentaminen ja konepaja- teollisuus • Liikevaihto 3,7 miljoonaa euroa vuonna 2005 • Teräksen tuotantokapasiteetti 3.5 milj. tonnia; valssauskapasiteetti 3.7 milj. tonnia
Ruukin tuotteita, osia, komponentteja ja järjestelmiä Rungot ja muut kantavat rakenteet, vesikatteet Julkisivut, esivalmistetut seinäelementit Paalutus, perustukset Levyt Osat Kelat Rakentamisen liiketoimintaKonepajateollisuuden liiketoimintaMetallituotteet Asiakaskohtaisesti suunnitellut ohjaamot liikkuviin työkoneisiin Ohjaamot, toimilaitteet ja rungot metsäkoneisiin Rungot, nostolaitteet, puomit ja ohjaamot materiaalin- käsittelylaitteisiin
Ruukin henkilöstö maittain ja divisioonittain ruukkilaista 23 maassa
Ammattiosaajat ja Ruukki
Ammattiosaamisen tarpeiden muutosten syyt Ruukissa 1.Liiketoiminnan muutoksesta johtuvat osaamisen muutostarpeet –Uudet roolit ja tehtävät • Asiakas- ja myyntitehtävät -> asiakasteollisuuksien tuntemus • Asiantuntijatehtävien kasvu –Kansainvälinen osaaminen • Kielitaito ja kulttuuriosaaminen –Yhden yhtiön ja yhteisten toimintatapojen mukaan toimiminen • moniosaajat • prosessi- ja projektityöskentely 2.Eläköityminen voimakasta osassa yksiköitä 3.Yritysostojen kautta uutta osaamista Muutokset näkyvät henkilöstörakenteessa, henkilöstömäärissä ja osaamisen sisällöissä.
Esimerkkejä määrällisestä muutoksesta • Ruukki Productionissa vuosien rekrytointitarve noin 250 työntekijää ja 120 toimihenkilöä. • Liiketoiminnan kasvu edellyttää rekrytointeja erityisesti CEE ja EE –alueilla. • Vuoden 2005 aikana yritysostojen kautta n uutta ruukkilaista.
Ruukin haasteita 1.Pula työntekijätason ammattiosaajista –tuotannossa, kunnossapidossa, konepajateollisuudessa ja teräsrakentamisessa 2.Teräsrakentamisen haasteet –ammatillinen peruskoulutus puuttuu –ammatti- ja erikoisammattitutkinnot puuttuvat –suunnittelijoita koulutetaan liian vähän 3.Työnjohtotason esimiesten heikko saatavuus –esim. tuotannon työnjohto, rakennusmestarit 4.Kansainvälistä yhteistyötä osaavat ja tekevät ammatilliset oppilaitokset ja yhteistyöverkostot CEE ja EE alueilla
Ruukkilaisia ratkaisuja 1. • Ruukki teollisuusoppilaitos –Ammatilliset opinnot tai lukion suorittaneita nuoria rekrytoidaan 40 – 60 vuosittain (koulutettujen määrä yht. yli 2000). –Rekrytointimäärää tarkoitus kasvattaa tulevaisuudessa, hakijamäärät olleet hyviä, alle 10 % valitaan. –Joukossa nykyisin aina Taitaja-kilpailuissa menestyneitä. • Teräsmestarivalmennus –Valmennetaan työntekijöistä ensimmäisen asteen esimiehiä, samalla suoritetaan tekniikan erikoisammattitutkinto. –Ruukki on toiminut Suomessa pilottina. • Teräsrakentamisen opettajien koulutus –Käynnistetty Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa v • Young professionals –trainee-ohjelma –Palkattiin 13 korkeakoulutettua nuorta n. 400 hakijan joukosta. –Intensiivinen perehdytysohjelma Ruukkiin ja ammatillisiin haasteisiin.
Ruukkilaisia ratkaisuja 2. • Työnantajakuvan systemaattinen kehittäminen –Ruukki on osallistunut ja tukenut Skillsin T9- ja Taitaja -kilpailuja sekä Ammattitaidon MM -kilpailuja (WorldSkills Competition). Selvitetään mahdollisuutta toimia huippuosaamisen valmennusyksikkönä. –Opinnäytetyöt ja harjoittelumahdollisuudet oleellisia. Kesätyöntekijöiksi rekrytoidaan Suomessa 1500 – 2000 nuorta vuosittain. • Omaa ammattihenkilöstöä kehitetään –Osaamisen siirtäminen kokeneilta ohjauksen, työssäoppimisen tai/ja mentoroinnin avulla. –Hyväksi koettu linjaesimiesten haalariharjoittelu tuotannossa otetaan uudelleen käyttöön. –Tarjolla runsaasti koulutusta, esim. tekniikan ammatti- ja erikoisammattitutkinto sekä johtamisen erikoisammattitutkinto.
Tavoitteemme kilpailutoiminnalle • Löydetään lahjakkaita nuoria osaajia Ruukkiin –koulutukseen ja sen jälkeen töihin –suoraan töihin • Vahvistetaan Ruukin työnantajakuvaa ja brandiä • Markkinoidaan Ruukin ratkaisuja, tuotteita ja palveluita sekä osaamista • Ammattiosaamisen arvostuksen nostaminen
Odotukset ammattitaitokilpailutoiminnalle • Kilpailulajien on oltava relevantteja ja muututtava suhteessa teollisuuden tarpeisiin • Kilpailutehtävät suunniteltava yhteistyössä yritysten kanssa todellisuutta vastaaviksi • Kilpailujen markkinointi hoidettava ammattitaitoisesti, jotta saadaan imagohyödyt ja positiivista nostetta ammattiosaajille näkyvyyttä yrityksille enemmän nuoria ammatilliseen koulutukseen • Itä-Euroopan uudet EU-maat mukaan kilpailuihin