Www.ruukki.com 9.3.2006 Teollisuuden odotukset ammattitaitokilpailutoiminnalta - Ruukin näkökulma Toimitusjohtaja Sakari Tamminen Rautaruukki Oyj Skills.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Koulutuksen määrälliset indikaattorit 2010 OPH:n koulutuksen seurantaraportit 2010: Matti Sippola1.
Advertisements

Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
Ammatillinen koulutus elinkeinoelämän näkökulmasta
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Yli puolella metsäteollisuuden henkilöstöstä tekniikan alan koulutus LÄHDE: EK:n palkkatilasto, 2. neljännes 2012.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Varsinais-Suomessa on noin asukasta. Se on Suomen väkirikkain maakunta heti Uudenmaan ja Pirkanmaan jälkeen. Varsinais-Suomi on myös perinteisesti.
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Yrityssaunailta Otaniemi
” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”. Abilympics-kilpailujen pääperiaatteet •Esteettömyys •Yhdenvertaisuus •Ammatillinen koulutus •Ammattitaito •Työvoimaa.
Warkop Oy Hengitysliitto Heli ry Varkauden kaupunki Työtä KoulutustaKuntoutusta.
Hyvät käytännöt arkikäyttöön – huippuosaamisen tulevaisuuden haasteet Timo Lankinen Skills Finland ry Silja Serenade
Osaava Uusimaa Työpaja Kooste organisaatioiden osaamistarpeista.
Miten Skills Finland vastaa tulevaisuuden haasteisiin Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja Skills Finland ry.
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Skills Trainers’ Academy tuottaa koulutusta kilpailuasiantuntijoille Leikkimielinen kisa yhdeksäsluokkalaisille Kansainvälinen.
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
Taitajamästare 2011 Kuopio Vuoden 2011 Taitaja-kilpailut järjestää Savon koulutuskuntayhtymä ja Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä yhdessä alueen.
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
KANSAINVÄLISTYVÄN YRITYKSEN OSAAMISHAASTEET
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Helsingin käsityö- ja teollisuusyhdistys ry Helsingin Käsityö- ja Teollisuusyhdistys ry on perustettu vuonna Käsityöyrittäjyys on pohjimmiltaan yhä.
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
Projektin nimi: Iso rinkeli
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Nyt haetaan tositekijöitä!
Metalliteollisuuden yritysten ja aikuiskoulutuskeskusten verkosto (METEKADULT) TYKE –projekti Väliraportti.
Miten turvata infraosaaminen 2020 Turku
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Suomen koulutusjärjestelmä
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
Kokkolan ammattiopisto
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Kyselyn taustatiedot Kesätyöpaikkakysely lähetettiin 430:lle jäsenyritykselle sekä lähikunnille Kyselyaika oli Yhteensä kyselyyn vastanneita.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
” Osaavana pidempään työelämässä”
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Jorma Hanhiala/TT Turku1 Teollisuuden merkitys Rauman seudun hyvinvoinnille.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Koulutuskeskus Sedu Lapua Koulutuskeskus Sedu, kauhajoki Evijärven lukio Lappajärven lukio Härmän lukio Vimpelin lukio Yrittäjäopisto Koulutuskeskus.
Työvoimatilanne Hok-Elannon ravintoloissa
Oppilaitosyhteistyö Outokumpu Tornio Worksissä 2011.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Agnico-Eagle Mines Limited1 Kittilän kaivos Agnico-Eagle Finland Oy.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia
Koulutusvienti käyntiin
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Kari Tuutti Yksikönjohtaja, Long Products Outokumpu
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Esityksen transkriptio:

Teollisuuden odotukset ammattitaitokilpailutoiminnalta - Ruukin näkökulma Toimitusjohtaja Sakari Tamminen Rautaruukki Oyj Skills Finland 2006

Ruukki lyhyesti

Ruukki tänään Prosessointi Myynti ja palvelukeskukset Tuotanto • Metalliin perustuvat tuotteet, komponentit, järjestelmät ja kokonaistoimitukset • Tärkeimmät asiakastoimialat rakentaminen ja konepaja- teollisuus • Liikevaihto 3,7 miljoonaa euroa vuonna 2005 • Teräksen tuotantokapasiteetti 3.5 milj. tonnia; valssauskapasiteetti 3.7 milj. tonnia

Ruukin tuotteita, osia, komponentteja ja järjestelmiä Rungot ja muut kantavat rakenteet, vesikatteet Julkisivut, esivalmistetut seinäelementit Paalutus, perustukset Levyt Osat Kelat Rakentamisen liiketoimintaKonepajateollisuuden liiketoimintaMetallituotteet Asiakaskohtaisesti suunnitellut ohjaamot liikkuviin työkoneisiin Ohjaamot, toimilaitteet ja rungot metsäkoneisiin Rungot, nostolaitteet, puomit ja ohjaamot materiaalin- käsittelylaitteisiin

Ruukin henkilöstö maittain ja divisioonittain ruukkilaista 23 maassa

Ammattiosaajat ja Ruukki

Ammattiosaamisen tarpeiden muutosten syyt Ruukissa 1.Liiketoiminnan muutoksesta johtuvat osaamisen muutostarpeet –Uudet roolit ja tehtävät • Asiakas- ja myyntitehtävät -> asiakasteollisuuksien tuntemus • Asiantuntijatehtävien kasvu –Kansainvälinen osaaminen • Kielitaito ja kulttuuriosaaminen –Yhden yhtiön ja yhteisten toimintatapojen mukaan toimiminen • moniosaajat • prosessi- ja projektityöskentely 2.Eläköityminen voimakasta osassa yksiköitä 3.Yritysostojen kautta uutta osaamista  Muutokset näkyvät henkilöstörakenteessa, henkilöstömäärissä ja osaamisen sisällöissä.

Esimerkkejä määrällisestä muutoksesta • Ruukki Productionissa vuosien rekrytointitarve noin 250 työntekijää ja 120 toimihenkilöä. • Liiketoiminnan kasvu edellyttää rekrytointeja erityisesti CEE ja EE –alueilla. • Vuoden 2005 aikana yritysostojen kautta n uutta ruukkilaista.

Ruukin haasteita 1.Pula työntekijätason ammattiosaajista –tuotannossa, kunnossapidossa, konepajateollisuudessa ja teräsrakentamisessa 2.Teräsrakentamisen haasteet –ammatillinen peruskoulutus puuttuu –ammatti- ja erikoisammattitutkinnot puuttuvat –suunnittelijoita koulutetaan liian vähän 3.Työnjohtotason esimiesten heikko saatavuus –esim. tuotannon työnjohto, rakennusmestarit 4.Kansainvälistä yhteistyötä osaavat ja tekevät ammatilliset oppilaitokset ja yhteistyöverkostot CEE ja EE alueilla

Ruukkilaisia ratkaisuja 1. • Ruukki teollisuusoppilaitos –Ammatilliset opinnot tai lukion suorittaneita nuoria rekrytoidaan 40 – 60 vuosittain (koulutettujen määrä yht. yli 2000). –Rekrytointimäärää tarkoitus kasvattaa tulevaisuudessa, hakijamäärät olleet hyviä, alle 10 % valitaan. –Joukossa nykyisin aina Taitaja-kilpailuissa menestyneitä. • Teräsmestarivalmennus –Valmennetaan työntekijöistä ensimmäisen asteen esimiehiä, samalla suoritetaan tekniikan erikoisammattitutkinto. –Ruukki on toiminut Suomessa pilottina. • Teräsrakentamisen opettajien koulutus –Käynnistetty Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa v • Young professionals –trainee-ohjelma –Palkattiin 13 korkeakoulutettua nuorta n. 400 hakijan joukosta. –Intensiivinen perehdytysohjelma Ruukkiin ja ammatillisiin haasteisiin.

Ruukkilaisia ratkaisuja 2. • Työnantajakuvan systemaattinen kehittäminen –Ruukki on osallistunut ja tukenut Skillsin T9- ja Taitaja -kilpailuja sekä Ammattitaidon MM -kilpailuja (WorldSkills Competition). Selvitetään mahdollisuutta toimia huippuosaamisen valmennusyksikkönä. –Opinnäytetyöt ja harjoittelumahdollisuudet oleellisia. Kesätyöntekijöiksi rekrytoidaan Suomessa 1500 – 2000 nuorta vuosittain. • Omaa ammattihenkilöstöä kehitetään –Osaamisen siirtäminen kokeneilta ohjauksen, työssäoppimisen tai/ja mentoroinnin avulla. –Hyväksi koettu linjaesimiesten haalariharjoittelu tuotannossa otetaan uudelleen käyttöön. –Tarjolla runsaasti koulutusta, esim. tekniikan ammatti- ja erikoisammattitutkinto sekä johtamisen erikoisammattitutkinto.

Tavoitteemme kilpailutoiminnalle • Löydetään lahjakkaita nuoria osaajia Ruukkiin –koulutukseen ja sen jälkeen töihin –suoraan töihin • Vahvistetaan Ruukin työnantajakuvaa ja brandiä • Markkinoidaan Ruukin ratkaisuja, tuotteita ja palveluita sekä osaamista • Ammattiosaamisen arvostuksen nostaminen

Odotukset ammattitaitokilpailutoiminnalle • Kilpailulajien on oltava relevantteja ja muututtava suhteessa teollisuuden tarpeisiin • Kilpailutehtävät suunniteltava yhteistyössä yritysten kanssa todellisuutta vastaaviksi • Kilpailujen markkinointi hoidettava ammattitaitoisesti, jotta saadaan imagohyödyt ja positiivista nostetta ammattiosaajille  näkyvyyttä yrityksille  enemmän nuoria ammatilliseen koulutukseen • Itä-Euroopan uudet EU-maat mukaan kilpailuihin