Liikennevirasto ja Espoon kaupunki Infra 2012 - Infrajohtamisen tulevaisuuspäivä 6.3.2012 Liikennetunneleiden rakentaminen case Kehä I Vallikallio ST-urakka 90 M€, 2008-2011 Liikennevirasto ja Espoon kaupunki Kokonaisvastuullinen päätoteuttaja YIT Mestarintunneli 530 m, 4+4 kaistaa 6.3.2012 Suunnittelupäällikkö Jere Keskinen
Haastava ja vaativa osa liikenneverkkoa Positiivinen vaikutus liikenteeseen ja ympäristöön Rakentamis- ja ylläpitokustannukset Monimutkainen tekninen ja toiminnallinen kokonaisuus Haastava - teknisesti, toiminnallisesti ja taloudellisesti - sekä toteutus- että ylläpitovaiheessa
Tekninen erityisosaaminen toteutuksen perusta Kalliorakentaminen ja tunnelin sisustus Suunnittelijana Fundatec
Tekninen erityisosaaminen toteutuksen perusta Kaivantotuennat ja pohjavedensuojaus Vaativat betonirakenteet - tunneli ja sillat Suunnittelijana FCG Suunnittelijana Suunnittelukide
Tekninen erityisosaaminen toteutuksen perusta Väylärakentaminen ja kunnallistekniikka Suunnittelijana FCG Telematiikka ja tunnelitekniikka Toimittajina Sabik, YSP Suunnittelijoina Trafix, AIRIX, Etteplan
Työnsuunnittelu ympäristön ja ihmisten ehdoilla Tässä: ensin johtosiirrot, sitten ponttiseinä jonka jälkeen kiertotie ja vasta sitten oikeisiin töihin Melu, pöly, tärinä, pohjavesi, työnaikaisten vesien johtaminen, kunnallistekniikka ja kaapelit
Työmaan logistiikan hallinta Nostot, siirrot, betoninpumppaukset suunniteltava huolella ja ajoissa Louheen varastointi ja murskaus tunnelihankkeessa tärkeää
Turvallisuus ja sujuvuus ykkösasiat 70 000 ajon/vrk Liikennejärjestelyjen toteutus ja liikenneympäristön kunnossapito YIT 70 000 ajon/vrk Liikenne- ja työturvallisuus Kevyt liikenne ja erityiskohteet (koulut yms.) Merkittävä osa hankkeen toteutuskustannuksista, vaikuttaa myös työtehoihin Suunnittelijoina FCG ja Trafix
Ennakoiva ja aktiivinen viestintä antaa työrauhan
Teknisten järjestelmien merkitys liikenneväylillä korostuu Järjestelmien yhteistoiminta ja käytettävyys Automaatio varmistaa toiminnan poikkeustilanteissa Suunnittelun, hankintojen, asennusten ja testausten hallittavuus osana projektia
Käyttöönotto ratkaisee Ennakointi ja suunnitelmallisuus Kokonaisuuden hallinta - tekninen laajuus ja monimutkaisuus - lukuisia osapuolia Oikeat menetelmät ja työkalut → simuloinnista nopeutta ja varmuutta Kehitystyötä jatketaan
Yhteinen tavoite = yhteinen projekti Tilaajan, rakennuttajan, urakoitsijan, alihankkijoiden ja suunnittelijoiden yhteistyö Hanke valmistui lähes vuosi etuajassa!
Muita YIT:n toteuttamia liikennetunneleita Hakamäentie, Helsinki, Kivihaan betonitunneli 300 m (Destia) Vuoli tunneliurakat TU2 ja TU5, rata- ja ajotunnelit (KU louhinta) Vt3 Hämeenlinna, moottoritien kattaminen keskustan kohdalla, betonitunneli 280 m, kokonaistoteutus (ST) E18/Vt7 Koskenkylä-Kotka ja Haminan ohitus Markkinamäen kalliotunneli 500 m, kokonaistoteutus (PPP, EKM) Husulan betonitunneli 500 m (KU) Kolsilan kalliotunneli 180 m (KU) Länsimetro, Espoo Keilaniemen ratatunnelit ja asema (KU louhinta) Lauttasaarensalmi, ratatunneli (KU louhinta) Niittykumpu, rata- ja ajotunnelit sekä asema (KU louhinta) Kehärata, Vantaa Aviapolis, ratatunneli ja asema (KU louhinta)
Käynnistä Mestarintunnelin esittelyanimaatio tästä. Kiitos! Käynnistä Mestarintunnelin esittelyanimaatio tästä.