Suomen työn linja 2019 - Keskusteluasiakirja työn tarjonnan rakenteellisista uudistuksista Sture Fjäder 6.2.2013
Toimeksianto Akavan strategia 2012–2019: Akava on aloitteellinen uudistaja, jonka näkemykset johtavat yhteiskunnalliseen kehitykseen ja muutoksiin. Pääministerin ja valtiovarainministerin viesti työmarkkinajärjestöille tammikuussa: ”Joko rakenteellisia uudistuksia tai lisäleikkauksia”
Akavan yhteiskuntavisio 2019 Akavan strategia 2012 – 2019 Akavan yhteiskuntavisio 2019: Suomen työn linja – keskusteluasiakirja (tammikuu 2013) Veropoliittinen kannanotto (helmikuu 2013) Elinkeinopoliittinen ohjelma (helmikuu 2013) Terveyspoliittinen ohjelma (kevät 2013) Eläkepoliittinen kannanotto (syksy 2013) Akavan hallitusohjelmatavoitteet 2015
Akavan visio ja strategiset valinnat 2012–2019 Verotus kannustaa työn tekemiseen ja osaamisen kehittämiseen. Julkinen talous tasapainotetaan korkealla työllisyydellä, pitkillä työurilla ja tuloksellisella ja tuottavalla julkisen sektorin toiminnalla. Yhteiskunta kannustaa jokaista ottamaan vastuuta itsestään ja läheisistään. Turvaverkot ovat kannustavia ja toimivia. Työnteko on ensisijainen keino turvata toimeentuloa. Hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohja on pitkällä aikavälillä kestävä.
Millaisen Suomen haluamme? Akavan linjauksia taloudesta ja työstä Työllisyysastetavoitteeksi vähintään 75 % (2025) Eläkkeelle myöhemmin Keskimääräiseksi eläkkeelle jäämisiäksi vähintään 62,4 vuotta (2025) Työkyvyttömyyseläkkeelle olennaisesti myöhemmin kuin nyt (keskimäärin 52 vuotta) Työurat pidemmiksi; 33–35 vuotta ei riitä Valtion ja kuntien talous tasapainoon Veroaste pidettävä EU15-maiden tasolla Osaamisen kokonaistasoa kohotettava
Akavalaisten palkansaajien ja veronmaksajien haasteet
Suomen väestöllisen huoltosuhteen muutokset vuosina 1970–2040 Eläköityminen vauhdittuu Hoivatarve kasvaa 2010 2030 2020 2000 Talous kiristyy 1990 1980 1970 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentamis- vaiheessa oli edullinen huoltosuhde 70 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti 50 60 70 80 2040 60 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti vuosi indeksi 40 Lähde: Ministeri Henna Virkkunen, 17.11.2011 Kauppakamarifoorumi
Suomen työllisyysaste kansainvälisessä vertailussa Lähde: Eurostat
Veronmaksajien ja valtion ansiotuloveron jakauma tuloluokittain 2011 Tuloluokka, 1 000 e/v Akavalaisista koko vuoden työssä olevista palkansaajista vuonna 2011 90 prosenttia arvioidaan sijoittuneen tulovälille 28 500–97 500 euroa vuodessa Lähde: Verohallitus, verotilasto 2012 6.2.2013 12.01.2013 Akava, Yhteiskunta- ja talouspolitiikka, Koev
Suomen työn linja 2019 Keskeiset haasteet ja rakenteelliset toimenpiteet
Työuran alussa Kunnille selkeämpi vastuu 3000– 5000 vuosittaisesta pudokkaasta Oppivelvollisuuden nosto 18 ikävuoteen Oppisopimusten hyödyntäminen Huomioitava valtionosuusuudistuksessa Tutkintorakenteen vahvistaminen 80 % valmistuu tavoiteajassa – nyt vain 10– 30 % Kaikille kandidaattittutkinto, maisteriksi osittain työn ohessa Täydennyskoulutusta uran aikana yliopistoilla Ei kaksivuotisille diplomitutkinnoille
Työuran alussa: Nopeammin työelämään Opintotuki kannustavammaksi Parantaa opintojenaikaista toimeentuloa Lainapainotteisemmaksi kuin nyt Korkeammat tulorajat
Työuran keskellä: Kannustinloukut poistetaan Ansiotuloverotusta alennettava Työn vastaanottamisen tulee aina olla kannattavaa Suunnattuja toimenpiteitä tietyille ryhmille Asumistuen jatkuminen työllistymisen jälkeen Työtulovähennystä lasten lukumäärän mukaan pienempituloiselle puolisolle tai yksinhuoltajalle
Työuran keskellä: Kannustinloukut poistetaan Työttömyysturva kannustavammaksi Kohti Pohjoismaista mallia: korkeampi taso, mutta lyhyempi kesto Työurasopimuksen jatkoa: selkeämpi kytkös tukitoimiin osallistumisen ja etuuksien tason välille
Työuran keskellä: Aktiivisuudesta etua – kaikille reilu työelämä Perhevapaajärjestelmän uudistus Vanhempainvapaajärjestelmästä 6+6+6 –malli ja osa-aikatyön mahdollistaminen Kotihoidontuen merkitys vähenee Päivähoidon maksut käytön mukaan
Työuran loppupäässä: Työelämään laatua, jotta urat pitenevät Irtisanominen ei saa olla liian helppoa Yhteistoimintalakia ja työsopimuslain irtisanomiskriteereitä tiukennetaan Työnantajan omavastuun korottaminen ikääntyneiden irtisanomisissa Työttömyysputken merkitys vähenee
Kokonaisuus – jostain luovutaan, jotain lisätään
Vielä lopuksi… Kyse on kokonaisuudesta, jossa opitaan luopumaan yhdestä osasta, jotta saadaan parempi ja kannustavampi osa tilalle. Akava ei aja työttömyysturvan keston lyhentämistä, kotihoidontuen lyhentämistä eikä opintotukeen lainapakkoa, vaan Akava ajaa ansiopäivärahan korottamista, perhevapaajärjestelmän pidentämistä ja opintojenaikaisen toimeentulon korottamista.