Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
INAn Messuseminaari Tutkijapalvelut kirjastossa
Advertisements

AMKIT & Linnea2 – konsortioiden kustannustenjakoryhmä Tilanne / VP.
Rakenteellisen kehittämisen vaikutus lisenssipolitiikkaan Ari Alkio Ajankohtaista kirjastojuridiikasta, STKS,
Kohti uusia malleja: muuttuuko lisensiointi toimintaympäristön mukana? Erikoissuunnittelija Arja Tuuliniemi, Kansalliskirjasto.
KIRJASTOPALVELUT 2010-LUVUN SUOMESSA Lahti Hannu Sulin.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Yliopistolaki ja kirjastojen kokoelmat ─ Näkökulmia ja kysymyksiä Harri Ahonen Suomen tieteellinen kirjastoseura, kokoelmatyöryhmä.
1 TEKIJÄNOIKEUDET TIETEELLISTEN LEHTIEN VERKKOJULKAISEMISESSA Jukka-Pekka Timonen KOPIOSTO.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
SUOMEN YLIOPISTOKIRJASTOJEN NEUVOSTON STRATEGIA VUOSILLE TUTUKSI! SUOMEN YLIOPISTOKIRJASTOT ▬ TUTKIMUKSEN JA OPPIMISEN INFRASTRUKTUURIN YDIN.
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
Erikoiskirjastojen neuvoston ajankohtaiset kuulumiset
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen hanke
Kuluttajapoliittinen katsaus
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri UUSI ARKKITEHTUURI – PAREMMAT PALVELUT Järjestelmäarkkitehtuurihankkeet Ari Rouvari ja Esa Kurki.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
FinELib-päivä Johtaja Anita Lehikoinen
Viitelistat tietopalvelusta tilauksesta –kenelle ja miten Leena Koivula HY:n käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kirjasto Arja Niskala HY:n oikeustieteellisen.
MUUTOS ON MAHDOLLINEN – MUTTA MILLAINEN? FinElib –päivä Rakenteet muuttuvat – entä yleiset kirjastot? Hannu Sulin.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
TURUN YLIOPISTON OSAORGANISAATIOPILOTTI Turun yliopiston kirjasto Leena Järveläinen
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
FinElib-päivä Kai Ekholm. Strategiset teesit 1.Digitaalinen kirjasto kansalaisten käyttöön 2.Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen digitoinnilla.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Korkeakoulujen tietomalli: Tutkimus
Tiedon ja tiedon käytön merkitys työelämän arjessa tänään ja huomenna Marjo Huovinen-Tervo Ylihoitaja Kainuun maakunta –kuntayhtymä, Sosiaali-
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
Yliopistouudistus Rehtori Aino Sallinen
Yliopistokirjastojen näkemys Kirjastoverkkopäivät, Helsinki, Leena Järveläinen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Miten vaikutuksia mitataan?
Kirjastot ja Google Ari Muhonen ylikirjastonhoitaja Teknillisen korkeakoulun kirjasto
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
KORKEAKOULUJEN RAKENNEUUDISTUS Johtaja Anita Lehikoinen
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Ajankohtaista FinELib-konsortiossa, kevät 2007 Yleisten kirjastojen neuvosto Arja Tuuliniemi
Ajankohtaista yliopistosektorilla MYR Koulutusjaosto Riitta Pyykkö.
Keskuskirjastokokous , Pasila. Ajankohtaista Valmistautuminen tulevaan hallituskauteen Yleisten kirjastojen vaikuttavuus tutkimus KIRJO Kansalliskirjaston.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Miten FinELib-neuvottelut edistävät avointa julkaisemista?
Päivän yhteenveto ja loppusanat
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Sensitiiviset aiheet ja tutkimusetiikka
Kansallisesta kokoelmapolitiikasta ja Varastokirjaston roolista siinä
Mikko Lahtinen Tunne itsesi
Esityksen transkriptio:

Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos - seminaari Jarmo Saarti

Mitä tapahtuu?  globaalit ympäristö- ja väestöhaasteet  yliopisto- ja ammattikorkeakoululain muutos vuoteen 2010  korkeakouluverkon laajuus /aloituspaikat Suomessa  tuottavuusohjelma – kilpailu pienenevistä ikäluokista  palvelukeskushankkeet  kansainvälistyminen tieteessä ja opiskelussa  tutkimus- ja koulutusyliopistopuhe  kuntakentän rakennemuutos

Korkeakoululaitoksen uudistuksen tavoitteet  kansainvälistyminen  yliopistojen autonomian lisääminen – normiohjauksen vähentäminen  yliopistojen resurssien lisääminen  kilpailun ja kilpailukyvyn lisääminen  kriittisen massan tavoittelu – yksikkökoon kasvattaminen  duaalimallin selkeyttäminen

Korkeakoulujen palveluiden uudistuksen tavoitteet  tuottavuuden lisääminen  kriittisen massan tavoittelu – yksikkökoon suurentaminen  palveluiden yhteistuotto ja työnjako  keskitettyjen palveluiden rooli

Seuraukset yliopistokirjastoille  keskittyminen oman organisaation peruspalveluihin ja erikoistuminen oman organisaation opiskelun ja tutkimuksen tukemiseen  verkostoituminen ja työnjaon selkeyttäminen  ammattimainen johtajuus ja lobbaaminen  siirtyminen itseisarvosta enemmän välinearvoksi vai siirtyminen keskeiseksi akateemiseksi ”tiedekunnaksi”  erilaisuuden ja profiilien tunnustaminen: erilaiset aineistot, asiakkaat jne.  kilpailukykyisten tietoaineistojen korostaminen osana tutkimusinfrastruktuuria  informaatiolukutaidon haasteet

Seuraukset yliopistokirjastojen strategioihin  tietohallintostrategia: uudet työkalut, tiedon saavuttamisen helpot ja käyttäjäystävälliset välineet  arjen tietoyhteiskunta: asiakaskunnan muutos: elinikäinen oppiminen, etäopiskelu, monikulttuurisuus; käyttäjien koulutuksen pitkä linja koululaisesta eläkkeellä olijaan  kilpailukykyisten tutkimusten tietoaineistojen turvaaminen  kirjastojen tärkeys (pohjoismaisen) demokratian peruspilarina  rakenteellisen kehittämisen ohjelma: rakenteelliset muutokset

Rakenteellisen kehittämisen hanke ja sen tavoitteet 1. hahmotella korkeakoulukirjastojen organisoituminen uudistuvassa korkeakoululaitoksessa siten, että korkeakoulujen yhdistymiset ja yhteistyösopimukset tulevat huomioon otetuiksi kirjastojen lukumääriä vähentäen, yhteistyötä lisäten ja toimintoja tehostaen; sekä 2. selvittää erityisesti yliopistolakiuudistuksen aiheuttamat muutokset ja niiden vaikutukset korkeakoulukirjastojen toimintaan liittyvissä säädöksissä, rahoituksessa ja muissa menettelyissä siten, että kirjastojen palvelukyky turvataan ja lisäksi; 3. selvittää, miten korkeakoulukirjastojen ylläpito- ja muita kustannuksia voidaan vähentää vahvistamalla Kansalliskirjaston asemaa keskitettyjen palvelujen tuottajana; sekä 4. kartoittaa korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen vaikutukset Varastokirjastoon, sekä selvittää Kansalliskirjaston ja Varastokirjaston yhteistyön tiivistämismahdollisuudet.

Missä asioissa kirjastosektoreiden pitäisi tiivistää yhteistyötä?  edunvalvonta  tekijänoikeusasiat  yhteistyö muihin muistiorganisaatioihin, oman alan seuroihin  selkeät pelisäännöt yhteisesti tuotettaviin ja ylläpidettäviin palveluihin (Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalveluiden merkitys)  kustannusten jakaminen aiheuttamisperiaatteen mukaan

Mitä maailmassa tapahtuu ja miten se vaikuttaa kirjastojen toimintaan

Mitä korkeakoulukirjasto on jatkossa?  opiskelijoiden oppimisen kotipesä  tutkijoiden tutkimuksen perusresurssi  kilpailutekijä rekrytoitaessa opiskelijoita ja tutkijoita  aktiivinen tieteellisen julkaisemisen edistäjä  verkostoija

vai  paikka jonne voi palkata kenet tahansa säilyttämään niitä kirjoja joita kukaan ei enää tarvitse.

Kiitos! Kysymykset nyt tai