HSL-poikkiliikenne Hannu Koponen
Tausta • Heinä- ja elokuun aikana tein 30 vrk:n aikana yli 300 eri reitillä noin 134 tunnin verran HSL-matkoja lähes km, jonka pohjalta tämä kooste pohtii HSL:n poikittaisliikennesuunnitelmaa • Suunnitelma: ous/ PDF ous/ PDF
Jokerit 0 ja 2
Jokerin kokemukset käyttöön uusille linjoille • harvemmat vuorovälit, liikennevaloetuudet, omat reitit ohi ruuhkien, viestintä pysäkeistä... • Jos 58 luo Jokeri 0:n rungon, tulisi se Herttoniemen sijaan pidentää Laajasaloon, koska sitä tullaan rakentamaan merkittävästi. Linja 89 voitaisiin liittää esimerkiksi osaksi Jokeri 0:n resursseja. • Jokeri 2:n osalta ei voida jäädä vain Vantaalle. Linjasta 530 voisi luoda Jokeri 2:n jatkoyhteyden Espoon keskukseen.
Liittymäsuunnittelu
Vaihtopysäkit liittymäalueilla • Selkeät tiedot siitä, mistä vaihtoyhteys löytyy • Liittymät ensiksi joukkoliikenteen ehdoin, sitten autot (kehä 1 / Hml-väylä karsea !) • Jokeri antaa mallia mm. muiden poikittaisliikenneyhteyksien vaihtopysäkkien suunnittelulle säteittäislinjojen kohdatessa poikittaisliikenteen. Tästä mallia muualle!
Martinlaakso mukaan!
Myyrmäki / Martinlaakso • Myyrmäen bussiterminaalin seutu on ahdas ja herättää siksi kummastusta, miksi se on mukana keskeisissä vaihtopysäkeissä, mutta Martinlaakso noin kymmenen laiturin osalta ei ole. • Alueen osalta on syytä tehdä työnjakoa samalla, kun päätetään, miten molempien asemien osalta edetään bussiliikenteen toimintaedellytysten kehittämistä.
Yhteys Itä-Helsinkiin
Kontula • linja 57 yhdistyy Latokartanosta Kivikon liittymän rakentumisen myötä. On syytä siten katsoa, millainen Kivikon liittymästä tulee! • Esimerkiksi 75A tulee yhdistää Kontulan tai Mellunmäen asemalle, jotta Suutarila, Suurmetsä ja Jakomäen suunta saadaan Itä-Helsingin suuntaan metroliikenteen varrelle. • Jokeri 2:n valmistumisen myötä tämä on entistä tärkeämpää.
535:n vahvistaminen
Luovuutta Kehä 3:n tienoille • Kustannusten tarkastelu esim. pikkubussin näkökulmasta, jolloin reitteihin voidaan saada samalla luovuutta • Jos 535 kulkisi esim. Espoosta Martinlaakson kautta lentokentälle niin, että se kulkisi Vantaankoskelta Kuninkaantietä, Tuupakantien ja Tulkintien kautta Väinö Tannerin tielle, jonne se nykyisellään tulee kehältä